Kad je krenula ofanziva na Stari savski most?
Stari savski most će biti uklonjen i biće izgrađen novi, kaže novi ministar infrastukture Goran Vesić; gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić tvrdi da taj most "nema nikakvu kulturno-istorijsku vrednost" i da ga zanima samo novi, a za to vreme čuju se najave da će se građani organizovati da spreče uklanjanje mosta. A kako je sve počelo?
Pre samo nešto više od sedam godina, u aprilu 2015, tadašnji predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić isticao je da će postojeći most samo biti proširen.
'Postojeći tramvajski most na Savi dobiće po još dve saobraćajne trake sa obe strane i tako će Beograd dobiti još jedan most na Savi.'
I dve godine kasnije odluka o proširenju mosta još je „bila na snazi“, pa je tadašnji gradski menadžer Goran Vesić, govoreći o izgradnji tunela kod Ekonomskog fakulteta, pominjao dve nove trake na Starom savskom mostu.
'Počinjemo da radimo novu autobusku stanicu na Novom Beogradu u Bloku 42, a raspisali smo tender za projektovanje, finansiranje i izvođenje radova na tunelu koji će povezivati Savu i Dunav. Na mestu gde je sada autobuska stanica, pošto će se raditi proširenje Savskog mosta sa još po dve saobraćajne trake, automobilima će se ulaziti direktno u tunel i izlaziti skoro kod Pančevačkog mosta. To je nešto što treba da smanji saobraćaj za skoro 14 posto u gradu, da smanji zagađenje i ubrza protok saobraćaja', rekao je gradski menadžer.'
Već narednog meseca, u februaru 2017, raspisan je Javni poziv za izradu urbanističko-arhitektonskog konkursa za rekonstrukciju Starog savskog mosta, a tadašnji gradski urbanista Milutin Folić napomenuo je da učesnici konkursa treba da ponude potpuno novu konstrukciju mosta, „uz očuvanje metalne lučne konstrukcije kao prepoznatljivog vizuelnog elementa“.
'Nova konstrukcija treba da obezbedi i odgovarajući plovni put širine 150 metara i najmanje visine od 9,5 metara, s obzirom na to da se radi o međunarodnom plovnom putu. 'Most će biti izgrađen u novom profilu i na njemu se planira kolovoz, prostor za šinski saobraćaj i pešačko-biciklističke površine', rekao je Folić.'
Uklanjanje, a ne rekonstrukcija
Nekoliko meseci kasnije postalo je jasnije da je umesto rekonstrukcije planirano uklanjanje mosta, a da se novim rešenjem može, ali i ne mora da zadrži prepoznatljiva lučna konstrukcija. Gradski urbanista Folić je, kao predsednik žirija, u prilog rušenju naveo da most mora da ima veći razmak između stubova zato što je Sava međunarodni rečni koridor, a stubovi su, kako je kazao, fundirani na drvenim šipovima i most je dotrajao. Napomenuo je da je očuvanje luka mosta „samo preporuka Zavoda“.
'Stari Savski most u Beogradu biće srušen. Sa njim u vodu padaju i sve one ideje koje smo prethodnih meseci slušali – da će nova konstrukcija biti podignuta na postojećim stubovima i da će u panorami Beograda biti sačuvan prepoznatljiv metalni luk. Njegovo očuvanje bilo je uslov gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, navedeno je u dokumentaciji kada je u februaru raspisan arhitektonski konkurs za rekonstrukciju Starog savskog mosta. Tada je bilo jasno na osnovu pažljivog čitanja dokumentacije da se od učesnika traži da ponude potpuno novu konstrukciju, ali niko od zvaničnika nije javno rekao da to znači da će se most rušiti. To je sada uvelo zabunu u javnosti, koja negoduje zbog uklanjanja višedecenijskog simbola prestonice.'
U junu 2017. predstavljeni su rezultati konkursa na kojem je prvu nagradu dobio Saobraćajni instutut CIP, druga nagrada nije dodeljena, dok je treća pripala radu „DB Inženjeringa“ iz Beograda. Tadašnji gradonačelnik Siniša Mali najavio je da će Stari savski most biti izmešten, a da će novi početi da se gradi do kraja septembra 2018.
'Kako je gradonačelnik najavio, novi most bi trebalo i da predstavlja novi simbol Beograda. Procenjena vrednost izgradnje je 30 miliona evra, a kako je Mali istakao, on će biti podignut iz tri razloga - saobraćajnog, bezbednosnog i estetskog. 'Najpre, Stari savski most svojim kapacitetom ne može da zadovolji postojeće saobraćajne potrebe. Novim mostom, kapacitet će biti mnogostruko povećan. Drugi razlog zbog koga se stručna komisija opredelila za izgradnju novog mosta je bezbednosni, s obzirom na to da je Stari savski most rađen u toku Drugog svetskog rata, postavljen je na drvenim šipovima, što ga čini nesigurnim za saobraćaj. Za 70 godina postojanja, dorađivan je više puta', podsetio je Mali.'
Gradonačelnik Mali je naglasio da je cena od oko 30 miliona evra „višestruka ušteda“, jer je „Most na Adi, sličnog kapaciteta, koštao oko 160 miliona evra, bez pristupnih saobraćajnica“.
'Inženjer građevine i član žirija Aleksandar Bojović istakao je da je sadašnji most širok oko 16 metara, dok je predviđena širina novog mosta 32 i 35 metara, te da će na taj način zadovoljiti saobraćajne kapacitete. 'Novim mostom dobijamo savremenu konstrukciju, koja ispunjava sve tehničke zahteve i biće projektovan onako kako se radi u čitavoj Evropi', istakao je Bojović.'
U julu te godine „Beokom servis“ pozvao je građane da daju predloge na koju lokaciju bi Stari savski most trebalo da bude premešten.
'Gde će to biti, odlučivaće građani. Ali, uprkos buri koju je podigla odluka o uklanjanju, čini se da je njihova zainteresovanost za buduću sudbinu mosta ipak nedovoljna. Zato su rezultati ankete Sekretarijata za poslove odbrane, vanrednih situacija, komunikacije i koordinaciju odnosa sa građanima 'Beokom servis' i posle pet dana glasanja daleko od reprezentativnih, iako možda pokazuju u kom pravcu Beograđani razmišljaju. Nigde nije navedeno do kada će građani moći da biraju, ali presek glasova od prošle srede pokazuje da Siniša Mali koji je predložio da most spoji Lido sa Zemunom ima razloga za zadovoljstvo jer se najviše učesnika – 23, izjasnilo da je most najkorisniji za povezivanje sa Velikim ratnim ostrvom. Sledeća koja se najbolje kotira jeste ideja da se konstrukcija postavi između Ade i Novog Beograda, i za nju je do sada glasao 21 građanin. Da je najbolje da most ostane gde je i sada misli šest glasača, dok je za preseljenje van Beograda njih petoro, a ostali predlozi imaju samo po jedan ili dva glasa.'
Početkom 2018. gradski menadžer Goran Vesić najavio je da će 23. januara biti potpisan ugovor sa Saobraćajnim institutom CIP za izradu projekta novog mosta. Naglasio je da je vrednost projekta 58 miliona dinara, a da je rok za završetak 10 meseci. Tada će, kazao je Vesić, biti raspisan tender za izvođača radova, koji bi trebalo da počnu u prvoj polovini 2019.
'Novi savski most, koji će biti jedan od lepših u Beogradu imaće četiri saobraćajne i dve tramvajske trake, kao i staze za pešake i bicikliste. Okvirna vrednost mosta je oko 50 miliona evra, čiju tačnu cenu ćemo znati po izradi projekta', naveo je gradski menadžer. Vesić je rekao da će tokom gradnje novog, Stari savski most biti repariran i premešten na neku drugu lokaciju gde će biti u službi pešaka i biciklista.'
Gradski arhitekta Folić naglašavao je da će novi most biti građen na mestu postojećeg, „jer gde god bismo stavili novi most, razbilo bi se gradsko tkivo na mestu gde taj most ulazi“.
'Za sudbinu trenutnog mosta postoje dve opcije: jedna je da poveže Lido sa Zemunom, a druga da poveže Adu Međicu sa obalom i da postane pešačko-biciklistički most. 'Postojeći most ne zadovoljava uslove plovnog puta, kao takav. Ovaj novi most je morao da bude drugačiji, nije postojala mogućnost da se postojeći proširi, već da se sve uradi kako treba. Sava je sada međunarodna reka i ima potpuno druge uslove nego kada je taj most građen, pa će on sada biti viši i širi. Novi most tretira na moderan način i potpalublje mosta, tako da ljudi koji koriste šetališta na levoj i desnoj obali Save, imaće priliku da uživaju i u ovom delu grada', otkriva Folić.'
A kada je u kampanji za beogradske izbore 2018. kandidat za gradonačelnika Dragan Đilas izjavio da će se zalagati da Stari savski most ne bude srušen, Goran Vesić je saopštio da se to i neće desiti već će most biti uređen i postavljen na drugu adresu kao pešačko-biciklistički.
Izmeštanje počinje u leto 2019.
Nakon izbora, sada zamenik gradonačelnika, Goran Vesić, najavio je da će uklanjanje mosta početi u junu 2019, dodajući da će potom konstrukcija biti postavljena na prostoru između Novog Beograda i Ade Ciganlije.
'Vesić je pojasnio da je pre svega, neophodno završiti postavljanje šina na Mostu na Adi, kako bi tramvajska veza ostala između novog i starog dela grada. 'Kada se 31. maja završi postavljanje šina na Mostu na Adi, prvog juna će početi uklanjanje starog Savskog mosta i izgradnja novog', kazao je zamenik gradonačelnika.'
Kako je saopšteno, Saobraćajni institut CIP po ugovoru ima zadatak ne samo da projektuje novi most, već i da obavi demontažu i premeštanje postojećeg.
'Ne znamo koliko će novca biti potrebno, ali svakako je izvesno da novi most košta tri puta više od premeštanja starog, a mislim da je daleko bolje da se postojeći prelaz upotrebi za takvu svrhu nego da se baci u staro gvožđe', navodi direktor CIP-a Milutin Ignjatović.'
U oktobru 2018. zamenik gradonačelnika Beograda izjavljuje da su građani Beograda u anketi postavljenoj na sajtu Grada imali priliku da glasaju o tome gde će biti premešten most, saopštavajući da su odlučili da to bude – na Ušću.
'Mi smo prvo hteli taj most da postavimo između Novog Beograda i Ade Ciganlije jer postoji potreba za jednim biciklističko-pešačkim mostom između, koji bi spajao Novi Beograd i Adu Ciganliju. Onda smo stavili na glasanje na našem sajtu i građani su izglasali jedno bolje rešenje, a to je da ovaj most ide u park Ušće gde će onda biti postavljen, znači ostavljen kao simbol Beograda. (...) On jeste simbol na neki način, toliko dugo je tu. Tu ćemo napraviti restorane, suvenirnice… Znači, napravićemo nekakav… što inače nedostaje parku Ušće. Jer vi kada dođete danas u park Ušće koji je sređen, vi nemate gde da popijete kafu, što je takođe problem, ako već imate toliko dečjih igrališta, ako imate sve, treba da imate i mesto gde možete da sednete.“
Ali, samo dva dana kasnije, Vesića je demantovao gradski urbanista Marko Stojčić, koji je izjavio da će anketa biti postavljena tek naredne nedelje, a da će građani odlučiti da li će most biti izmešten u park Ušće ili montiran između Bloka 70 i Ade Ciganlije. Naveo je da su građani na društvenim mrežama predlagali još jednu opciju – da most ostane gde jeste, dodajući da to nije moguće, jer je neophodno da most bude proširen.
'Ako građani izaberu da most bude u parku Ušće, on će biti skulptura postavljena između Muzeja savremene umetnosti i Brankovog mosta. Biće podignut na visinu od 4,5 metra, dužina lučne konstrukcije je oko 110 metara i ispod njega biće ugostiteljski objekti i nekoliko galerija. Ukoliko bude na Ušću, gradićemo pešačko-biciklistički most u Bloku 70, u produžetku Omladinskih brigada, a ispod dela te ulice bila bi podzemna garaža. Ovakva opcija jeftinija je za desetak procenata nego da tramvajski most selimo u Blok 70. Ali, poslednju reč daće žitelji Beograda', tvrdi Stojčić.'
Polovinom decembra saopšteno je da je anonimna anketa na sajtu grada Beograda pokazala da građani žele da se Savski most premesti na Ušće, a da se uzvodno izgradi novi most za pešačko-biciklistički saobraćaj.
'Gradski urbanista Marko Stojčić je kazao da je 'najveći broj građana izabrao opciju premeštanja konstrukcije Starog savskog mosta u park Ušće i izgradnju novog mosta, koji će spajati Novi Beograd sa Adom Ciganlijom'. Dodao je da je to 'samo početak ideje o novim funkcijama mosta'. Stojčić je kazao da izabrana varijanta premeštanja mosta 'podrazumeva nekoliko intervencija, čiju razradu tek možemo da očekujemo' i dodao da se nada da će za dve nedelje imati konkretnije planove. Građani su izabrali varijantu koja podrazumeva dve faze – izgradnju novog mosta za pešačko-biciklistički saobraćaj u nastavku Ulice Omladinskih brigada do Ade Ciganlije i demontažu Savskog mosta kao i njegovu montažu između Tržnog centra 'Ušće' i Muzeja savremene umetnosti. Po toj ideji, most u Parku Ušće bio bi 'skulptura' na 4,5 metra iznad tla, a prostor pod mostom bi imao 'kulturne, komercijalne i zabavne sadržaje'. Investiciona vrednost radova je oko 1,7 milijardi dinara ili oko 15 miliona evra, preneo je list 'Alo'.'
Početkom naredne 2020. Stojčić navodi da „i dalje stoji da će biti ispoštovani glasovi građana, ali još uvek nije donet konačan zaključak o budućnosti Starog savskog mosta“.
'Radna grupa treba ili da potvrdi rezultate ankete ili da se nađe međurešenje, jer deo ingerencija nad mostom ima Republika, a deo Grad. Takođe, mora unapred da se ima u vidu šira slika saobraćajne mreže', rekao je Stojčić za 'Blic'. Međutim, ono što je prema njegovim rečima izvesno je da konstrukcija postojećeg mosta neće biti upotrebljena za izgradnju pešačko-biciklističkog mosta koji bi povezao novobeogradske blokove sa Adom Ciganlijom, u produžetku Ulice omladinskih brigada. Stojčić je najavio da će za oko dve nedelje biti završeno idejno rešenje novog pešačko-biciklisitčkog mosta koji bi trebalo da bude izgrađen na toj lokaciji.'
Nekoliko meseci kasnije Stojčić je na svom Instagram nalogu objavio idejno rešenje za most koji će spajati Novi Beograd i Adu ističući da se nada da će u drugoj polovini 2021. moći da se krene sa izvođenjem radova, a da bi do kraja 2022. godine most mogao da bude završen.
'Govoreći o starom mostu, Stojčić kaže da je prevaziđen u svakom smislu jer je napravljen tokom Drugog svetskog rata. 'Mane su njegova širina, s obzirom na to da gradimo tunel od Ekonomskog fakulteta do Ulice despota Stefana, da mu je potreban most duplo većeg protoka, uz to ovde nemamo mogućnosti za pešačenje i biciklizam. Otprilike 2,5 puta veća širina će biti novog mosta u odnosu na ovaj danas', rekao je urbanista.'
Selidba na Palilulu
Iako je rastavljanje mosta bilo predviđeno za 2020, u oktobru te godine ono je odloženo za narednu 2021. i konstrukcija neće, kako se saznaje, biti premeštena na Ušće, nego na – Palilulu.
'Iako je bilo skoro gotova stvar da će biti premešten na suvo, u Park Ušće, te da će se u sklopu njega nalaziti kafići i restorani, prema najnovijim informacijama on će nakon rastavljanja biti demontiran i privremeno postavljen na jednoj parceli na opštini Palilula. Tamo će ostati dok se ne sazna njegova konačna sudbina! 'Radovi na demontiranju će verovatno krenuti sledeće godine, dok će se uporedo raditi i novi most na njegovom mestu. Stari most će biti isečen na tri dela, transportovan brodom do svoje privremene lokacije, kako bi kasnije mogao ponovo da se koristi', rekao je Marko Stojčić.'
Mesec dana kasnije, u onlajn anketi koju je organizovalo Udruženje „Kreni-promeni”, čak 96,4 odsto građana izjasnilo se da treba „braniti” Stari savski most. Navedeno je da je anketa rađena sa 5.234 ispitanika koji su metodom slučajnog uzorka izabrani iz dosadašnjih potpisnika internet peticija.
Prošla je skoro cela 2021. da bi u septembru te godine gradski urbanista Marko Stojčić izjavio da je izvesno da se most „ruši naredne godine kada počinje izgradnja novog mosta“.
'Stojčić je za RTS izjavio da 'konstrukcija' starog Savskog mosta, koji je izgrađen za vreme Drugog svetskog rata, neće biti bačena, već da će biti isečena na više delova i izmeštena. 'Neće otići u staro gvožđe, biće konzerviran u nekoliko delova i biće postavljen na parceli na Paliluli', rekao je Stojčić.'
A u februaru ove godine, za vreme predizborne kampanje, uklanjanje Starog savskog mosta opet je bila jedna od tema. Potpredsednik SNS Aleksandar Šapić izjavio je da će ukoliko postane gradonačelnik Beograda njegovi prvi potezi biti uklanjanje splavova sa Savskog nasipa i – izmeštanje Starog savskog mosta.
'Stari savski most je sagrađen za vreme Drugog svetskog rata, 1942. godine, jer je u to vreme jedini most preko Save (Most kralja Aleksandra) bio srušen. Nemački vojnici su novoizgrađeni most zvali Most princa Eugena, a posle rata Beograđani su ga prekrstili u Nemački most. Most je više puta obnavljan, a poslednja rekonstrukcija obavljena je od oktobra 2007. do marta 2008. godine, kada je preko njega obnovljen i drumski saobraćaj. Za sedam i po decenija trajanja ovog mosta najveća zasluga pripada beogradskom učitelju Miladinu Zariću, koji ga je spasao od podmetnutih nemačkih mina.'
Da li će se most seliti u Borču ili Krnjaču, bila je dilema na koju odgovor, u maju ove godine, nije imao gradski urbanista Stojčić.
'Konstrukcija Starog Savskog mosta biće podeljena u delove i premeštena privremeno na levu obalu Dunava na jednu gradsku parcelu koja se nalazi uz reku, pa će moći da se preveze brodom, dok se ne odluči tačno šta će biti sa tom konstrukcijom', kazao je Stojčić. On nije mogao da precizira gde je tačno ta lokacija, ali gledajući mapu Beograda, to bi moglo da bude negde u Borči ili Krnjači. Kako objašnjava Stojčić, dok se bude obavljala demontaža, videće se i u kakvom su stanju ti delovi mosta, te će se potom odlučivati o njihovoj sudbini. 'Plan je da se sa demontažom krene u toku leta, ali još uvek nije definisano tačno u kom mesecu. Istovremeno sa demontažom počeće i pripremni radovi za izgradnju novog mosta', kaže Stojčić.'
Leto je prošlo, demontaža nije počela, ali je Skupština Srbije početkom novembra potvrdila ugovor o kreditu od 80 miliona evra osiguranog kod „China Export & Credit Insurance Corporation“ za finansiranje uklanjanja mosta i izgradnju novog. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić branio je u Skupštini Srbije ideju uklanjanja Starog savskog mosta.
'Most nije simbol antifašističke borbe, imamo druge simbole borbe. On neće biti uništen, on će biti sačuvan, ali Beograd zaslužuje saobraćajno veći most', izjavio je Vesić u Skupštini Srbije, odgovarajući poslanici poslaničke grupe 'Zeleno–levi klub, Ne davimo Beograd, Moramo' Jeleni Jerinić. Vesić je rekao da je Stari savski most 'jedan od konfekcijskih mostova koji su se proizvodili u Nemačkoj u vreme Drugog svetskog rata i nije kulturno-istorijski spomenik' i da građanima treba omogućiti da se brzo kreću kroz grad. Pozivajući se na analizu Saobraćajnog instituta CIP u javnom prevozu, Vesić je naveo da 'u vršnom času prođe 10.674 putnika na Brankovom mostu, na Gazeli 7.499, u Bulevaru Mihajla Pupina 9.558, u Bulevaru Nikole Tesle 3.515, a na Savskom mostu 3.171'.'
A gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić ističe da ga „ne zanima“ šta će biti s mostom posle uklanjanja.
Poslanik Narodne stranke Vladeta Janković izjavio je tokom skupštinske rasprave da je zaduživanje od 80 miliona evra za rušenje mosta „ne samo neodgovorno, već i moralno nedopustivo“ i da bi pokušaj početka radova mogao biti „povod da građani izađu na ulicu u odbranu duha svog grada“.
Poslanik Đorđe Miketić izjavio je da su članovi aktivističkih grupa, stručnjaci i ljudi iz civilnog društva na zajedničkom sastanku odlučili da se obrate domaćim i međunarodnim institucijama sa zahtevom da se most zaštiti.
'Miketić, poslanik koalicije 'Moramo – Zajedno', novinarima je rekao da je mnogo argumenata protiv rušenja mosta, od kojih je prvi da 'nemamo alternativu' za taj most čijim bi rušenjem Beograd bio u saobraćajnom kolapsu. 'Drugi razlog je što je ovaj most simbol holokausta u Beogradu i njegovim rušenjem bismo narušili istoriju', rekao je Miketić i dodao da je zajednički zahtev njegove poslaničke grupe, organizacija civilnog društva i stručnjaka da se pre donošenja takve odluke organizuje javna rasprava. Predstavnica Mreže za demokratski dijalog Tamara Tripić rekla je da će, zajedno s građanima, organizovati odbranu Starog savskog mosta i da očekuje 'reakciju međunarodnih institucija'. Saobraćajni inženjer Dragomir Lukić je rekao da bi najavljeno rušenje mosta za 15 odsto opteretilo saobraćaj na Brankovom mostu i Gazeli, što bi bila 'kap koja bi prepunila čašu', jer bi na te mostove, osim linija gradskog prevoza, bilo preusmereno i oko 7.000 – 8.000 automobila koji svakodnevno sada koriste Stari savski most kojim idu i tramvaji. Lukić je rekao da je 'nezamislivo' da se ruši most, a da prethodno nije izgrađen novi, i da takve odluke mogu da donose samo 'političari koji su saobraćajno nepismeni'. On je rekao da je rešenje izgradnja novog mosta na Savi, nizvodno od Starog savskog mosta, a da postojeći most 'ostane na mestu gde je i sada, a da mu se odredi neka nova funkcija'.'
Naslovna fotografija: Istinomer, Zoran Drekalović