Požega od auto-puta udaljena još godinu dana
Auto-put do Požege biće završen do kraja godine - ne odustaje od ovog roka državno rukovodstvo. Jedino što se on najpre odnosio na kraj 2021, potom 2022, a sada na poslednje dane 2023. godine. Nakon otvaranja dela deonice od Čačka do Požege, krajem januara, Tomislav Momirović, tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, uveravao je javnost da se „čini sve kako bi oba tunela na deonici auto-puta do Požege bila završena do kraja ove (2022) godine“. Naglasio je da to više nisu „samo puka obećanja, kao što su radili neki od naših političkih prethodnika“.
Stigao je kraj godine, Momirović je u novoj Vladi Srbije zauzeo resor unutrašnje i spoljne trgovine, a njegov naslednik na mestu ministra infrastruktrure Goran Vesić izjavljuje da će deonica od Preljine do Požege biti kompletirana – krajem 2023. To je treći „kraj godine“ koji se pominje kao rok za završetak ove deonice duge 30,9 kilometara.
Кada su u maju 2019. startovali radovi na ovoj deonici auto-puta „Miloš Veliki“ istaknuto je da će ona biti u funkciji za dve i po godine. Dakle, do kraja 2021.
“Izgradnja deonice na Koridoru 11 od Preljine do Požege dužine 30,9 kilometara, počela je danas. Vrednost radova je 450 miliona evra, a finansiraju se kreditom koji je Vlada uzela od kineske Eksim banke. Izvođač je kineska kompanija Čajna komjunikejšens end konstrakšen kompani (CCCC) koja je već pripremila gradilišni kamp u blizini Lučana u kome će biti smešteno oko 200 radnika, a radovi bi trebalo da budu završeni za dve i po godine. ‘Danas otvaramo radove na najtežoj deonici koja će biti jednako teška koliko i Grdelica sa nešto manjim kosinama ali sa više tunela’, rekao je Vučić i dodao da će 12 kilometara tunelskih cevi biti postavljeno na deonici od oko 31 kilometra.”
Kada je stupio na dužnost ministra građevinarstva, Tomislav Momirović je za prvi izlazak na teren izabrao posetu radnicima na gradilištu deonice Preljina-Požega. Tamo je “dobio potvrdu od izvođača da će ta deonica biti gotova do kraja 2021”.
U martu 2021. predsednik Srbije Aleksandar Vučić istakao je da je “za njega najvažnije” da put Preljina-Požega “bude gotov do Svetog Nikole”, a zatim je od generalnog direktora kineske kompanije koja gradi ovu saobraćajnicu pokušao da dobije obećanje da će sve biti završeno do Božića 2022. godine.
“Ova deonica duga 31 kilometar najzahtevnija je na pravcu do Požege, imaće tri tunela i 35 mostova, što je otprilike trećina dužine te deonice, a Vučić je zamolio predstavnike kineske kompanije ‘CCCC’ da ako mogu završe radove do 19. decembra ili najkasnije do Nove godine ili Božića. Kinezi su upoznali Vučića da imaju problem sa geologijom odnosno terenom u izvođenju radova na drugom tunelu – Munjino brdo. Predsednik je, ipak, bio uporan i u polušaljivom tonu ‘pregovarao’ sa generalnim direktorom kineske kompanije Džangom Sjaojuenim ubeđujući ga da se potrude i da mu obeća da će ceo auto-put biti završen najkasnije do Božića. ‘Neću da odem odavde, ali moraćeš da prihvatiš, nisi upoznao tvrdoglavijeg čoveka od mene’, kazao je Vučić Džangu u šali, ali ne odustajući od cilja. Posle gotovo desetominutnog ubeđivanja, Vučić i Džang su se rukovali, čime su kineski izvođači potvrdili da će auto-put Preljina – Požega biti završen najkasnije do 7. januara. Vučić je kazao Džangu da je ranije obećao građanima da će biti gotovo auto-put do Svetog Nikole, ali je napomenuo da je po ugovoru rok do polovine 2023. godine i da će i malo pomeranje završetka radova biti znatno pre roka.”
Kroz nekoliko meseci Vučić ponavlja rok, ali (neprimetno) skraćuje deonicu. Ističe da će do kraja godine biti završen radovi, ali od Preljine do Pakovraća, što predstavlja trećinu deonice do Požege.
“Radimo Preljina- Požega, u ovom trenutku do kraja godine je gotovo Čačak-Pakovraće 11 kilometara, još 20 kilometara nam ostaje, što sledeće godine završavamo.”
Doček na gradilištu kod Pakovraća
Krajem novembra prošle godine ministar Momirović tvrdio je da deonica do Pakovraća mora da bude završena do Nove godine, a predsednik Srbije poručio mu je da će, ako radovi ne budu okončani za mesec dana, Novu godinu dočekati na gradilištu. Ipak, deonica je puštena u saobraćaj 30. januara.
Ministar Momirović nije propustio priliku da se pohvali urađenim poslom, ali i da naglasi da „tih 11,5 kilometara nisu običnih 11,5 kilometara“.
'Pre nekoliko dana otvorili smo tu deonicu, nastavak koridora ‘Miloš Veliki’, to je 11,5 kilometara, do Požege nam je ostalo još 20 kilometara, ali mislim da je ovih 11 kilometara ključno na ovom koridoru. Auto-put Beograd-Čačak postoji dve godine i sada izgradnjom ove deonice od Preljine do Pakovraća na izlasku iz Čačka mi za sav tranzitni saobraćaj omogućavamo brz tranzit pored Čačka. Omogućavamo ljudima u Čačku da potpuno drugačije razvijaju grad u saobraćajnom, urbanističkom, ali i u ekološkom smislu, zbog manje emisije aerozagađenja. Tih 11,5 kilometara nisu običnih 11,5 kilometara. Oni će ubrzati tranzitni saobraćaj sigurno 45 minuta. I svi oni ljudi koji iz Beograda, Novog Sada, Subotice idu na Zlatibor, Užice, u Prijepolje, Priboj ili u Arilje, Ivanjicu, koji su morali da prolaze kroz Čačak i ujedno i maltretiraju građane Čačka, za sve njih te gužve su prošlost. Mislim da je ovaj projekat bio najveći saobraćajni problem u Srbiji u ovom trenutku.'
Ovog puta kazao je da je leto 2023. rok za završetak preostalih 20 kilometara, ali da je uveren „da ćemo mi to značajno pre tog roka završiti“.
'Imamo još 20 kilometara, međutim imamo dva velika tunela od skoro tri kilometra, 'Laz' i 'Munjino brdo', prema ugovoru mi bi to trebali da završimo na leto 2023. godine. U skladu sa dinamikom koju smo mi postavili, sa standardima koje smo mi postavili, sa našim ambicijama, ja sam uveren da ćemo mi to značajno pre tog roka završiti. Nije jednostavan projekat, opet kažem, više od trećine, 40 posto projekta praktično, od Preljine do Požege, čine mostovi, tuneli, ali ne predajemo se.”
Naglasio je da će tunel „Laz“ biti dugačak 2.850, a „Munjino brdo“ 2.780 metara, da su to najzahtevniji građevinski poduhvati sa kojima se radnici suočavaju, ali i dodao da se „čini sve kako bi oba tunela bila završena do kraja ove godine“.
'Na ovoj deonici radi u dve smene, po deset sati. Angažovno je 160 ljudi, a ne staje se ni po lošim vremenskim uslovima, ukoliko bude bilo potrebno radovi će biti dodatno intenzivirani. Čini se sve kako bi oba tunela bila završena do kraja ove godine. To više nisu samo puka obećanja, kao što su radili neki od naših političkih prethodnika. Građani sada jasno mogu da vide rezulatate, ali i osetiti njihove benefite, kaže Momirović.'
Sada, na samom kraju 2022, novi ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić navodi novi rok – kraj 2023.
'Deonica Preljina-Požega najavljena je za kraj ove godine. Kada će njome krenuti automobili?
'Ono što je realno i što smo utvrdili sa izvođačima je kraj sledeće godine. Izvođač nam je obećao i to je realno. Tu se rade dva tunela, petlja 'Lučani', tunel 'Laz' je 80 odsto završen. U toku je tender za opremanje. Drugi je tunel 'Munjino brdo' i njega očekujemo u avgustu. Daće investitori i donaciju da se sredi rodna kuća Miloša Velikog, koja je u blizini Požege. Kada završimo do Požege, odatle idu dva auto-puta, ka Kotromanu i Boljarima. Za pravac Kotroman očekujemo projekat do kraja godine, sledi ugovaranje. Vrlo je zahtevan put, jer je trećina u tunelima, trećina u vijaduktima. Drugi put je prema Boljarima i povezaće Srbiju i Crnu Goru'.'
Inače, još pre pet godina, krajem 2017. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović najavljivala je da će radovi na deonici Preljina-Požega početi “najkasnije do maja 2018”, napominjući da će za gradnju biti potrebne dve godine. Po tom planu saobraćajnica je trebalo da bude otvorena do maja 2020.
Naslovna fotografija: Instagram@tomamomirovic