Najavljen za 2020, Auto-put mira tek na šestom kilometru
Prva deonica auto-puta Niš-Merdare, od 5,5 kilometara, otvara se sutra, a da su ostvarene brojne najave i obećanja kompletna saobraćajnica nazvana "Auto-put mira", dužine 383 kilometra, od Niša do albanske luke Drač, bila bi već u funkciji.
Od samog početka postavlja se pitanje isplativosti ovog projekta, ali najviši funkcioneri Srbije uveravaju javnost da je u pitanju „jedan od najvažnijih“ i da je “reč o prioritetnom infrastrukturnom zadatku koji omogućava ekonomski i socijalni razvoj zemlje, kao i jače povezivanje čitavog regiona”. Ipak, iako „prioritetna“, realizacija ovog projekta meri se priličnim brojem godina.
U septembru 2016. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da bi izgradnja auto-puta Niš-Merdare-Priština trebalo da bude završena do 2020. godine.
“Projektna dokumentacija za auto-put Niš-Merdare-Priština biće gotova početkom 2017. godine. Zatim sledi izgradnja koja bi trebalo da se završi do 2020.”
Prethodno, još u leto 2015, tadašnji predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić govorio je o auto-putu Niš-Priština-Drač kao o „jednom od najvažnijih projekata“ i tvrdio da radovi mogu da počnu još pre kraja 2016.
'Vučić je istakao da je za Srbiju jedan od najvažnijih projekata izgradnja auto-puta Niš – Priština – Drač i izrazio očekivanje da pre kraja 2016. mogu da počnu građevinski radovi na deonici puta Niš – Merošina – Prokuplje – Kuršumlija – Merdare, u dužini od 77 kilometara. Kako je saopšteno iz srpske vlade, Vučić je to rekao u susretu sa predsednikom Evropske banke za obnovu i razvoj Sumom Čakrabartijem, sa kojim je razgovarao o projektima koje će Srbija predstaviti na današnjem Samitu Zapadnog Balkana. Čakrabarti je naglasio da će EBRD učiniti sve kako bi ubrzao realizaciju tog izuzetno značajnog projekta za ceo region.'
A onda su usledila višestruka pomeranja rokova. U oktobru 2017. ministarka Mihajlović je početak gradnje prve deonice, od Niša do Pločnika, najavila za narednu 2018. godinu.
“Prva deonica auto-puta Niš-Merdare-Priština, od Niša do Pločnika, počeće da se gradi 2018. godine, najavila je ministarka Zorana Mihajlović, a ta prva trasa povezivanja Niša sa lukom Drač koštaće 212 miliona evra.”
Početkom 2018. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je informaciju o lokaciji za izgradnju prve deonice od Niša do Pločnika, što je, kako je istaknuto, prvi korak u realizaciji tog projekta.
'Ukupna dužina budućeg autoputa Niš – Merdare – Priština – Tirana – Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 sa lukom Drač, je 384 kilometra, od čega je dužina deonice Niš – Merdare 77 kilometara, navodi se u saopštenju Ministarstva građevinarstva.'
Radovi „uskoro“
Ubrzo je Ministarstvo izdalo lokacijske uslove za izgradnju prve deonice od 40 kilometara, čija je vrednost, kako je saopšteno, 212 miliona evra.
'Lokacijski uslovi izdati su za svih pеt dеlova trasе, na koliko jе podеljеna dеonica Niš-Pločnik, koja počinjе od pеtljе Mеrošina i završava sе u nasеlju Pločnik u opštini Prokupljе. Vrеdnost izgradnjе prvе dеonicе 'auto-puta mira' Niš-Mеrdarе-Priština, dužinе 40 kilomеtara, iznosi 212 miliona еvra. Ukupna dužina budućeg auto-puta Niš-Merdare-Priština-Tirana-Drač, koji će omogućiti spajanje centralne Srbije i Koridora 10 s albanskom lukom Drač, jestе 384 kilomеtra, od čеga je dužina deonice Niš-Merdare 77 kilometara.'
A u februaru 2019. ministarka Mihajlović početak gradnje deonice od Niša do Pločnika najavljuje za kraj 2019. godine.
“To je treći auto-put praktično koji počinjemo da radimo, završava se dokumentacija za prvu deonicu Niš – Pločnik. Ova deonica bi trebalo do kraja ove godine da počne da se radi. Neka je i početak sledeće godine to nije strašno, treba početi. To je jedan ozbiljan projekat i isto tako ne baš jednostavan za radove, ali mi očekujemo da prva deonica od 38 km počne krajem ove godine da se radi', kazala je ministarka'.
Već u avgustu te godine nova korekcija roka. Radovi startuju početkom 2020. godine, obećala je ministarka.
'Početkom naredne godine počeće i izgradnja prve deonice auto-puta Niš – Merdare – Priština, od Niša do Pločnika, a nastavlja se i izgradnja Koridora 11 od Preljine do Požege', kazala je Mihajlović.'
Mesec dana kasnije ministarka sa direktorom regionalnog sektora Evropske investicione banke (EIB) Migelom Morgadom potpisuje finansijski ugovor o gradnji auto-puta od Niša do Merdara, vrednosti 100 miliona evra. Početak izgradnje prve deonice ministarka Mihajlović sada najavljuje za „treći kvartal 2020. godine“.
'Ona ističe da auto-put Niš-Merdare nije samo važan za razvoj privrede i povezivanje okruga, već je, kaže, važan i sa političkog aspekta, jer pokazuje interes i želju Srbije da do rešenja dolazi kompromisom. Mihajlović je navela da će ovaj put omogućiti Srbiji da izađe na more. Prema njenim rečima, to je jedan od šest auto-puteva koji će se u Srbiji graditi tokom 2019. i 2020. godine. 'Možda zvuči nemoguće, ali to je i te kako moguće sada kada Srbija ima stabilnu ekonomiju i koja je politički stabilna, odnosno stabilne finansije zahvaljući čemu danas može da počne da ulaže u infrastrukturne projekte', rekla je ona.'
U februaru 2020. u Minhenu predstavnici Beograda i Prištine potpisali su izjave o namerama za izgradnju auto-puta Beograd-Priština i uspostavljanje železničke veze.
'Predsednik Vučić prisustvovao je danas u Minhenu potpisivanju izjave o namerama za uspostavljanje železničkog koridora Beograd-Priština i izjave o nameri za završetak izgradnje auto-puta Beograd-Priština. 'To je veoma važno zbog Srba koji žive u Gračanici, Kosovskom pomoravlju i Sirinićkoj župi', istakao je predsednik Vučić nakon potpisivanja.'
U junu ministarka Mihajlović ističe da je realno da radovi počnu „najkasnije“ u proleće 2021.
'Ona je novinarima nakon obilaska fabrike pijaće vode u Aleksincu rekla da je realno očekivati da najkasnije u proleće sledeće 2021. godine započnu radovi na deonici Niš–Pločnik, dugačkoj 33 kilometra.'
Kada je 4. septembra 2020. u Vašingtonu potpisan sporazum o ekonomskoj normalizaciji odnosa Beograda i Prištine, već u prvoj tački napomenuto je će „obe strane primeniti sporazum o auto-putu Beograd-Priština koji je prethodno potpisan 14. februara 2020“.
Raspisivanje tendera za prvu deonicu ministarka Mihajlović obećava za „kraj oktobra ili početak novembra“.
'Ministarka Mihajlović rekla je u Vranju da je ekonomski sporazum, potpisan u Vašingtonu, u pogledu novih investicija u vrednosti blizu četiri milijarde dolara. Ona je navela da će se graditi autoput Niš-Merdare-Priština, kao i da će za prvu deonicu od Niša do Pločnika dugu 33 kilometra tender biti raspisan krajem oktobra ili početkom novembra. 'Za tu deonicu smo obezbedili 40 miliona evra bespovratnih sredstava od EU, imamo potpisan ugovor sa Evropskom investicionom bankom na 100 miliona evra i uskoro ćemo potpisati ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj za ostatak sredstava', istakla je Mihajlović, saopštio je njen kabinet.'
A krajem oktobra te 2020. na čelo Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dolazi novi čovek – Tomislav Momirović. On u novembru obećava da će radovi startovati početkom građevinske sezone 2021.
'Auto-put Niš-Merdare, odnosno ova prva deonica Niš-Pločnik, počinje sa izgradnjom početkom građevinske sezone naredne godine.'
Ministar finansija Siniša Mali tada je sa regionalnom direktorkom EBRD-a za Zapadni Balkan Žužanom Hargitai potpisao ugovor o kreditu od 85 miliona evra za izgradnju deonice od Niša do Pločnika, a Momirović i direktor Koridora Srbije Aleksandar Antić ugovor za implementaciju projekta izgradnje auto-puta.
'Za prvu deonicu od Niša do Pločnika već je obezbeđen zajam Evropske investicione banke od 100 miliona evra, kao i grant od 40,6 miliona evra iz Investicionog okvira za Zapadni Balkana, naveo je Mali. Ističe da je to veoma važan projekat, pošto je deo Vašingtonskog sporazuma, kao i da će taj auto-put doprineti razvoju regiona, kao i bržem protoku robe i ljudi, ali i bezbednosti saobraćaja.'
Tender za izvođače radova, iako najavljivan za decembar 2020, raspisan je u martu 2021. „Koridori Srbije“ objavili su tada javni poziv za dostavljanje ponuda za prvu deonicu od 5,5 kilometara.
'Prva faza auto-puta E80 Niš-Merdare, od Niša do Beloljina, u dužini od 37,4 km biće finansirana iz sredstava zajma i investicionog granta koji su Republici Srbiji stavljeni na raspolaganje od strane Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke. Zajam EBRD-a iznosi 85 mil EUR, zajam EIB-a je 100 mil EUR a grant (bespovratna sredstva) od strane EIB-a (WBIF) 40,6 mil EUR. Za preostale tri deonice auto-puta od Niša do Beloljina, intenzivirane su aktivnosti na pripremi projektno-tehičke i tenderske dokumentacije, i očekuje se ubrzano objavljivanje javnih poziva.'
Dve nedelje kasnije predsednik Srbije Aleksandar Vučić ističe da će radovi početi u avgustu.
'Radovi na izgradnji auto-puta kojim će se od Niša preko Merdara ići ka Prištini, kreću u avgustu, najavio je danas predsednik Srbije Aleksandar Vučić i rekao da je u toku tenderska procedura za radove na toj deonici. Dobili smo povoljnu cenu i grant od 40,6 miliona evra na ukupnu cenu od 255 miliona evra između Niša i Beljoljina, rekao je on.'
Pred kraj septembra ministar Momirović rok za početak radova pomera na novembar.
'Mi krećemo početkom novembra da radimo prvu deonicu od Niša do Pločnika. Generalno taj auto-put je dosta zahtevan - 77 kilometara je od Niša do Merdara, jako puno mostova, tunela. Radimo sa našim evropskim partnerima, oni imaju jako komplikovane procedure, zato se to pomalo razvlači. Ali, očekujem da ćemo od novembra krenuti ofanzivno u radove i da ćemo u narednih par godina imati izgrađen auto-put od Niša do Prištine, Gračanice', navodi Momirović.'
U septembru je izabran i izvođač radova za prvu fazu od Merošine do Beloljina. Taj posao dobila je kompanija „Strabag“, tačnije grupa ponuđača koju čine „Strabag AG Austrija“ i „Strabag doo Beograd“.
'Iako je za tu deonicu planirano oko 20 miliona evra, što je i procenjena vrednost radova, u Obaveštenju za dobrovoljnu prethodnu transparentnost Koridora Srbije piše da je ukupna vrednost nabavke bez PDV-a oko 22,5 miliona evra, odnosno 2.655.565.908 dinara.'
Početak kod Merošine
Radovi su konačno počeli početkom decembra 2021, a na svečanosti organizovanoj tom prilikom kod petlje Merošina predsednik Srbije napomenuo je da bi deonica auto-puta do Prokuplja trebalo da bude gotova za oko dve i po godine, dakle do polovine 2024.
'Vučić je objasnio da radovi na prvoj deonici, na kojoj su danas počeli radovi, u dužini od 32,7 kilometara od Niša do Beloljina koštaju 226 miliona evra, od čega je Srbija 40 miliona evra dobila na poklon od EU. 'Do Merdara će ceo auto-put da košta oko 650 miliona evra. To je ogroman novac koji ulažemo u deo Nišavskog i najveći deo Topličkog okruga', naglasio je Vučić i istakao da će auto-put imati višestruki značaj za taj deo zemlje, pre svega, ekonomski i politički. Vučić je izrazio nadu da od ukupno 650 miliona evra, koliko vredi projekat za ceo auto-put, Srbija mogla na poklon od EU da dobije oko 130 miliona evra. 'Umemo da poštujemo novac koji dobijamo besplatno - 40 miliona evra poklona od EU samo za ovu deonicu. Mnogo hvala svim poreskim obveznicima EU', poručio je Vučić.'
Kako je istaknuto, Srbija će graditi deonicu od 77 kilometara, od Niša do administrativne granice kod Merdara, a ukupna dužina saobraćajnice Niš – Merdare – Priština – Tirana – Drač je 383 kilometra.
'Radovi su počeli na prvih pet i po kilometara, na deonici Niš-Pločnik, čija je projektovana dužina 36,3 kilometara. Da bi auto-put bio kompletan u izgradnju treba da se uključi i 'kosovska strana' i izgradi nešto manje od 30 kilometara od Merdara do Prištine i tako poveže ovu deonicu sa Dračom. (...) Drač i Tirana su sa Prištinom povezani auto-putem skoro čitavom dužinom, a od Prištine, prema Merdaru, auto-put je do sela Besinje završen pre nekoliko godina. Završetak puta do Merdara, kosovska Vlada je uključila u svoj četvorogodišnji program.'
Početkom ove godine Ministarstvo građevinarstva završetak deonice od 5,5 kilometara najavilo je za polovinu 2023.
'U Ministarstvu građevinarstva najavljuju da će polovinom 2023. godine biti završena i izgradnja prve deonice auto-puta Niš–Merdare, odnosno petlja Merošina–Merošina 1, u dužini od 5,5 kilometara. Izgradnja ove saobraćajnice od 76,3 kilometra počela je pre tačno godinu dana. Procenjena vrednost radova je 225 miliona evra, od čega je 185 miliona obezbeđeno iz kredita Evropske investicione banke i Evropske banke za obnovu i razvoj, 40 miliona evra je pomoć EU, a 30 miliona je obezbeđeno iz budžeta Srbije. Rok za završetak radova na prvoj deonici je 2026. godina. Na čitavom delu auto-puta dugog skoro 77 kilometara do administrativnog prelaza Merdare planirano je 85 mostova, 18 kilometara tunela. To je deo budućeg autoputa Niš-Priština-Drač dužine 383 kilometara koji će povezati Srbiju sa najvećom lukom u Albaniji i predstavljaće vezu Koridora 10 sa Rutom 6 (Skoplje-Priština) i Rutom 2b (Sarajevo-Podgorica-Valona).'
„Najnapadaniji projekat“
U februaru aktuelni ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić obilazi radove kod Merošine i ističe da se radi o projektu koji je „najnapadaniji“ u Srbiji.
'Ne postoji auto-put, brza saobraćajnica ili bilo koji drugi put, koji je više napadan i o kojem se širilo više laži kao što je slučaj sa ovim auto-putem, od Niša do Merdara. Ovih 77 kilometara znači život za građane koji žive na ovoj trasi. A, to da li je on važan ili potreban, mogu da pitaju oni koji samo pričaju, a sede u Beogradu i ne razmišljaju da li je potreban građanima Merdara, Kuršumlije, Pločnika, i bilo kog drugog mesat duž trase', istakao je Vesić. Pojasnio je da se dogovara deonica po deonica kako bi saobraćajnica bila završena po planu. Ponovio je da će u prvoj fazi to biti u poluprofilu, a u kasnijoj fazi auto-put u punom profilu.'
A u martu na „Fejsbuku“ objavljuje da će radovi na prvoj deonici biti završeni u junu.
'Radovi na auto-putu Niš-Pločnik-Merdare, kod Merošine. Radi se ubrzano kako bi prva deonica, dužine 5,67 kilometara, bila završena u junu ove godine. Ovaj auto-put predstavljaće najbržu vezu Srbije sa lukom Drač i doprineće razvoju Srbije, naročito Topličkog okruga.'
Neposredno pred puštanje u saobraćaj prvih (nešto manje od šest) kilometara puta, „Koridori Srbije“ oglasili su tender za izradu projekta za građevinsku dozvolu za deonicu od petlje „Merošina“ do Pločnika.
“’Koridori Srbije’ oglasili su tender za izradu projekta za građevinsku dozvolu i druge tehničke dokumentacije za izgradnju Auto-puta E80 od petlje ‘Merošina’ do naselja Pločnik (konkretno deonice 2,3,4). Procenjena vrednost usluge je 360 miliona dinara. Koridor planiranog auto-puta E-80, deonica Niš- Merdare, podeljen je na dva sektora sa ukupno osam deonica, i to: prvi sektor od petlje ‘Merošina’ do naseljenog mesta Pločnik sa pet deonica i drugi sektor od Pločnika do administrativnog prelaza Merdare, piše u Prostornom planu područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E-80, deonica Niš Merdare. Za izgradnju prve faze, od Niša do Pločnika, oko 34 kilometra, obezbeđeno je 40 miliona evra bespovratnih sredstava posredstvom Investicionog okvira za Zapadni Balkan, u kombinaciji sa 180 miliona evra kredita Evropske investicione banke (EIB) i Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), piše na sajtu Eu Za tebe.”
Naslovna fotografija: FoNet/Kostadin Kamenov