“Od Beograda do Drine za sat vremena”, ali ne 2023.
"Hoću da kažem ljudima u Sremu, Mačvi, Rumi, Šapcu i Loznici da će imati auto-put i brzu saobraćajnicu na vreme izgrađene, vrhunskog kvaliteta. Za tri godine od Beograda do Drine za sat vremena!" Ovako je u decembru 2019, na otvaranju pripremnih radova za izgradnju puta Ruma–Šabac–Loznica, okupljenim građanima obećavao predsednik Srbije Aleksandar Vučić. Prošle su te tri godine, a predsednik sada najavljuje da će radovi biti završeni uskoro, međutim samo na auto-putu Ruma-Šabac, dužine 21,14 kilometara, dok se završetak brze saobraćajnice od Šapca do Loznice sada najavljuje za kraj 2024.
„Pre kraja 2022. godine imaćete auto-put do Šapca, a pre kraja 2023. stizaće se brzom saobraćajnicom do Loznice“, tvrdio je predsednik Srbije u novembru 2019, kada je potpisan komercijalni ugovor za ovaj projekat.
“Ovaj posao ćemo završiti za samo tri godine, auto-put Ruma-Šabac, zajedno sa velikim, novim, modernim mostom preko reke Save ka Šapcu, koji će valjda biti prvo gradilište, za nekoliko dana dobiće prvu dozvolu za građevinske radove na toj lokaciji. Pre kraja 2022. godine imaćete auto-put do Šapca, a pre kraja 2023, a ja sam molio mog prijatelja Kamela Alieva da, ako je moguće, malo to ubrzaju da može da se stigne ovom brzom saobraćajnicom do Loznice.”
Tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je sa izvršnim direktorom kompanije „Azvirt“ Kamilom Alievim potpisala ugovor za izgradnju trase od 77 kilometara, sa procenjenom vrednošću od 467,5 miliona evra. Istaknuto je da je u pitanju veza sa Fruškogorskim koridorom koji će činiti celinu Novi Sad–Ruma–Šabac–Loznica–granica sa Bosnom i Hercegovinom, čime će se Srbija saobraćajno povezati sa Hrvatskom, BiH i širim okruženjem.
'To je spona između Sremskog i Beogradskog okruga sa Mačvom i čitavom Zapadnom Srbijom. To je gusto naseljeni deo Srbije i biće pun profil auto-puta širine 29 metara, dok će brza saobraćajnica između Šapca i Loznice biti širine 19 metara, sa ograničenjem brzine od 100 ili 110 kilometara na čas. To je ukupno 77 kilometara najmodernijih saobraćajnica i time radimo ogroman posao jer želimo da sačuvamo ljude koji tamo žive da ostanu na ognjištima', rekao je Vučić.'
Zvanično, radovi su počeli 5. decembra 2019.
'Radovi su počeli kod Šapca gde će se graditi novi most na Savi dužine 1,3 kilometra. Izgradnja auto-puta Ruma-Šabac (21,14 kilometara) i brze saobraćajnice Šabac-Loznica (54,58 kilometara) jedan je od prioritetnih projekata Vlade Srbije u drumskom transportu, jer je ta saobraćajnica važna za razvoj i povezivanje Srema, Mačve i zapadne Srbije i Vojvodine, ali i tog dela Srbije sa regionom, pre svega sa BiH.”
Predsednik Vučić uveravao je okupljene da će sve biti završeno „na vreme“.
'Hoću da kažem i ljudima u Sremu, i ljudima u Mačvi, u Rumi, Šapcu i Loznici, da će imati auto-put i brzu saobraćajnicu na vreme izgrađene, vrhunskog kvaliteta. Ali to im ne znači samo saobraćajnicu koja će da ih povezuje sa Beogradom, koja će da ih povezuje sa drugim delom Srbije. To im znači više investitora. (…) A svi hoće da dođu kada imaju najbrže puteve. Ovo je naš prvi ozbiljan dolazak do Podrinja, do Rađevine. Za tri i godine od Beograda do Drine za sat vremena. Vrhunskim putem, bez problema.”
Polovinom jula 2020. ministarka Mihajlović je, tokom obilaska radova na izgradnji mosta na Savi, najavila da će on biti završen do kraja 2022.
'Važno je da se povezujemo sa regionom, ali jednako je važno i da delovi Srbije budu povezani dobrom infrastrukturom. Vrednost ove investicije je blizu pola milijarde evra, a most će krajem 2022. uz svu podršku i izazove biti završen', rekla je Mihajlović.'
Počinjemo 2017.
Inače, ministarka je još u aprilu 2016, u vreme predizborne kampanje, najavljivala da će auto-put Šabac-Ruma-Novi Sad početi da se gradi naredne 2017.
'Trenutno radimo projektno-tehničku dokumentaciju za deo od Novog Sada do Rume i od Rume do Šapca. Možemo da pričamo o izvorima finansiranja tek za narednu godinu. Moramo da završimo kompletan projekat u 2016. godini, a onda možemo da govorimo o putu u 2017. godini.'
U julu 2016. saopštila je da će potrebna dokumentacija za izgradnju auto-puta Novi Sad-Ruma-Šabac biti brzo završena, a da početak gradnje može, „u najboljim okolnostima“, da se očekuje „sredinom 2017. godine“.
'Naše je da pripremimo dokumentaciju i da onda vidimo kako ćemo da finansiramo izgradnju. U najboljim okolnostima, mogli bismo očekivati sredinom sledeće godine početak gradnje. To znači da je sve kako treba - da završimo dokumentaciju i da sve ovo vreme radimo na traženju partnera za investiranje’, rekla je Mihajlović i navela da se nada se da će jedan deo dokumentacije biti završen do kraja leta, a drugi deo do marta iduće godine.'
Međutim, prošla je cela 2017, a na samom početku 2018. ministarka u Loznici izjavljuje da bi brzi put od Šapca do Loznice trebalo da bude izgrađen do 2020. godine.
'Ove (2018) godine počinje izrada projektne dokumentacije za brzi put Šabac–Loznica, koji bi do 2020. trebalo da bude izgrađen. Istakla je da će na izradi projekta raditi Saobraćajni institut CIP i ‘Putevi Srbije’, a da je cilj da već 2020. možemo da idemo tom trasom', rekla je Mihajlović i dodala da će projekat utvrditi tačnu trasu buduće brze saobraćajnice, imajući u vidu i mogućnosti za sprovođenje eksproprijacije.'
Nekoliko meseci kasnije, u avgustu 2018, ministarka ističe da bi izgradnja deonice Ruma-Šabac-Loznica trebalo da počne u drugoj polovini 2019, naglašavajući da će saobraćajnica od Šapca do Loznice biti otvorena 2020. godine.
'Izgradnja auto-puta i brze saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica trebalo bi da počne u drugoj polovini sledeće (2019) godine, izjavila je danas ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i dodala da se pregovara sa azerbejdžanskom kompanijom Azvirt koja bi trebalo da bude izvođač radova na ovom projektu. Mihajlović je rekla da će od Rume do Šapca biti izgrađen auto-put, a od Šapca do Loznice brzi put koji će biti pušten u saobraćaj 2020.godine. ‘Ovom delu Srbije je to neophodno za privredni razvoj’, poručila je Mihajlović u Loznici gde je danas svečano puštena u saobraćaj rekonstruisana železnička pruga Šabac-Loznica-Brasina.'
U oktobru 2020. Zoranu Mihajlović je na funkciji u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture zamenio Tomislav Momirović, koji u februaru 2021, 14 meseci od zvaničnog početka radova, najavljuje „brzi ulazak“ u trasu izgradnje auto-puta Šabac-Ruma.
“Tokom marta završićemo sve potrebne dozvole, dovesti izvođača i brzo ući u trasu kako bismo krenuli da radimo deonicu puta od Šapca ka Rumi koja je dugačka 21,6 kilometara u čitavoj dužini, sa 11 mostova i sedam nadvožnjaka. Ozbiljan posao je pred nama i želim još jednom da istaknem ozbiljnu saradnju Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Koridora Srbije. Apsolutno sam uveren da će ovaj projekat biti primer dobre saradnje jer radimo kvalitetno. Projekte vode ljudi koji su maksimalno posvećeni svom poslu, a rezultati su više nego vidljivi”, kazao je Momirović.
Direktor “Koridora Srbije” Aleksandar Antić naglasio je da su u tom preduzeću ”dobili jasnu direktivu od predsednika Vučića i ministra Momirovića da se svi radovi na svim projektima koji se realizuju u Srbiji intenziviraju”, a da oni čine “maksimum napora“ da idu „čak malo ispred rokova“.
„Skraćivanje“ rokova
A u martu 2021. predsednik Vučić je, tvrdeći da su „dali preduge rokove“ za izgradnju ove saobraćajnice, postavio nove – Ruma-Šabac do oktobra 2023, a Šabac-Loznica do oktobra 2024.
“Dali smo preduge rokove za izgradnju, pa je trebalo Šabac-Loznica da se završi do kraja 2025. Dakle, do Loznice će brza saobraćajnica biti gotova do oktobra 2024. Ja stvarno mislim da je to dobar rok, za tri godine i nešto ići ćete do Loznice samo auto-putem i brzom saobraćajnicom. Što se tiče Ruma-Šabac dela, to ćemo da završimo i godinu dana ranije. Od Beograda do Šapca, od Novog Sada doduše još neće biti Fruškogorski koridor završen, ali od Beograda do Šapca za manje do dve i po godine. Za manje od 40 minuta.”
Kada je krajem 2021. ponovo obilazio radove na mostu na Savi, Vučić je bio optimističniji – auto-put Ruma-Šabac trebalo bi da bude otvoren do polovine 2023.
'Ceo auto-put Ruma-Šabac trebalo bi da otvorimo do polovine 2023. godine, izjavio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić prilikom obilaska radova na mostu na Savi kod Šapca. Vučić je rekao da je primetan neverovatan napredak u odnosu na pre šest meseci i na pre godinu dana kada je obilazio radove. On je ponovio da će se novim koridorom od Šapca do Beograda stizati za nekih 40 ili 45 minuta auto-putem. 'Ovde gradimo potpuno novi auto-put da bismo zaobišli sela, i sada će biti neuporedivo brže', rekao je Vučić.'
U junu 2022. ministar Momirović i direktor „Koridora Srbije“ Antić obilaze radove na brzoj saobraćajnici Šabac-Loznica najavljujući njen završetak do septembra 2024.
'Svi radovi i sve aktivnosti se odvijaju po planovima i zacrtanom dinamikom zahvaljujući dobroj saradnji svih koji učestvuju na izgradnji ovog projekta, i naš cilj je da brza saobraćajnica od Šapca do Loznice bude završena do septembra 2024. godine', kazao je direktor 'Koridora Srbije' Aleksandar Antić.'
Mesec dana kasnije – svečanost povodom spajanja novog mosta na Savi kod Šapca i najava završetka auto-puta Ruma-Šabac do septembra 2023.
“Veoma sam srećan što smo za samo dve godine uspeli da završimo ovaj most na Savi, da spojimo poslednjom betonskom kockom dve obale Save kod Šapca. Mi ćemo put Ruma-Šabac završiti za nešto više od godinu dana, svakako pre kraja sledeće godine, trebalo bi u septembru. To je velika stvar za Novi Sad, velika stvar za Beograd, ali velika stvar za celu Mačvu, čitavo Podrinje. Već smo otvorili radove na putu Šabac-Loznica, od Prnjavora, lozničkoj opštini, jer je Loznica bolje uradila eksproprijaciju nego Šabac, tu smo imali probleme i u Štitaru i nekim drugim mestima, dolazi do promene samog projekta. Za negde dve godine i tri, četiri meseca, trebalo bi da do Loznice bude završena i kompletna brza saobraćajnica. To su gotovo neverovatne stvari.”
„Planirana dinamika“
Krajem maja ove godine aktuelni ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić ističe da se radovi na izgradnji auto-puta Ruma-Šabac „odvijaju prema planiranoj dinamici“.
'Deonica auto-puta počinje od buduće naplatne stanice kod nove petlje Ruma, i završava se kod buduće naplatne stanice Klenak, odakle počinje mostovska konstrukcija dužine 1.300 metara koja vodi na novi most preko reke Save, dužine 1.200 m. Na trasi auto-puta imamo trinaest mostova i petlju Ruma sa svoja četiri mosta. U obuhvatu ovih radova je izgradnja uklapanja u saobraćajnicu koja dolazi iz Rume, tj. deonice Fruškogorskog koridora. Ključni radovi su radovi na izgradnji petlje Ruma tip 'detelina' i prilaznoj mostovskoj konstrukciju ka novom mostu preko reke Save.'
U junu „Nova ekonomija“ objavljuje informaciju da će se Vlada Srbije, za potrebe finansiranja izgradnje saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica, kod „Banke Intesa“ zadužiti za 127,9 miliona evra.
'Vlada Srbije usvojila je Predlog Zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Banke Intesa (Banca Intesa) za potrebe finansiranja projekta izgradnje saobraćajnice Ruma-Šabac-Loznica kojim se odobrava kredit u iznosu od 15 milijardi dinara (oko 127,9 miliona evra). Rok dospeća kredita je deset godina, a ugovorena je kamatna stopa u visini tromesečnog BELIBOR-a plus fiksna marža od 3,3 odsto godišnje. Ukoliko bude postojala prevremena otplata zajma, naknada za nju iznosi 1,5 odsto od iznosa kredita koji se prevremeno otplaćuje. Srbija novac iz kredita može da povlači do 30. juna 2025. godine, a rok raspoloživosti može da bude eksplicitno produžen od strane Banke na osnovu prethodnog zahteva. Projekat podrazumeva izgradnju auto-puta Ruma-Šabac i brze saobraćajnice Šabac-Loznica.'
U julu ministar Vesić navodi da se radovi na izgradnji deonice Ruma-Šabac „privode kraju“, kako bi bila puštena u saobraćaj do kraja oktobra, dodajući da će brza saobraćajnica od Šapca do Loznice biti završena do kraja 2024.
'Na trasi ima ukupno 14 mostovskih konstrukcija, plus prilazna mostovska konstrukcija i most preko reke Save. Radovi na ovom mostu, dužine 1.355 metara, su u završnoj fazi. Kada se ova dva mosta spoje imaćemo most ukupne dužine od 2.365 m u koji je ugrađeno skoro 100.000 m3 betona, 12.560 tona armature i oko 1.300 tona kablova za prednaprezanje nosača. (...) Izgradnja brze saobraćajnice Šabac–Loznica biće završena do kraja 2024. godine.'
A predsednik Srbije nedavno je opet otvaranje auto-puta od Rume do Šapca najavio za septembar.
“Vi ste videli, oni kada se skupljaju u Šapcu kažu idemo u šetnju do novog mosta. Do onog mosta o kojem niste ni sanjali da će da bude izgrađen. E, sad je završen. Mi za neki dan, za mesec dana, otvaramo auto-put Ruma-Šabac. Puni profil auto-puta Ruma-Šabac. Znate šta je to za ljude koji idu ka Loznici, Zvorniku, Ljuboviji, Krupnju… Time uštede najmanje 15-20 minuta u jednom, pa u drugom smeru još toliko. Da ne kažem koliko je lagodnije, lakše i bezbednije putovati. Koliko je time lakše meštanima i Platičeva, i Hrtkovaca, i Jarka, i Klenka, i mnogih drugih mesta.”
Naslovna fotografija: Instagram@buducnostsrbijeav