Od januara autobusi voze sa nove autobuske stanice
Izborna kampanja za beogradske izbore donela je brojna obećanja vlasti, među njima i ono o završetku radova na beogradskoj autobuskoj stanici. Prilikom obilaska radova na Novom Beogradu u novembru prošle godine, predsednik Privremenog organa Grada Beograda Aleksandar Šapić rekao je da je napokon raspetljan Gordijev čvor koji je bio vezan proteklih pet godina i da se ponovo ide u radove na novoj autobuskoj stanici koji su započeli „još davne 2017. godine“. Rekao je i da sve ide svojim tokom, da očekuje da će u januaru pustiti prve autobuse sa nje, te da će, nakon što bude završena stanična zgrada, to biti najbolja i najpraktičnija autobuska stanica u Evropi, posle lisabonske.
“Mi očekujemo da ćemo u januaru mesecu biti u prilici da sav autobuski saobraćaj prebacimo ovde”, rekao je Šapić.
Od tada su prošla tri meseca, a nova autobuska stanica još nije proradila, već se i dalje koristi stara, odnosno ono što je, nakon rušenja zbog izgradnje Beograda na vodi, od nje ostalo, pa Šapić dobija ocenu “neispunjeno obećanje”.
U vreme kada je po Šapićevom obećanju autobusi uveliko trebalo da voze sa Novog Beograda, usledilo je novo pomeranje roka – ministar finansija Siniša Mali najavio je da bi “na proleće, najverovatnije u aprilu” trebalo da bude završena Beogradska autobuska stanica.
“Gordijev čvor” o kom je Šapić govorio verovatno se odnosi na kompaniju BAS, koja na osnovu javno-privatnog partnerstva sa Gradom Beogradom, o svom svom trošku gradi novu glavnu autobusku stanicu. Prema ranijem pisanju medija, BAS je imao problema oko obezbeđivanja finansija za projekat. Ovo preduzeće se, naime, obavezalo da će da finansira izgradnju objekta sa oko 25 miliona evra, a u oktobru 2019. je objavljeno da uzima kredit od 12 miliona evra za izgradnju nove autobuske stanice.
Grad je, s druge strane, obezbedio zemjište, sve potrebne priključke i pristupne saobraćajnice. Istinomeru su još u januaru 2022. iz PR službe tadašnjeg zamenika gradonačelnika rekli da “nemaju više ništa sa stanicom”, odnosno da je infrastrukturu i sve što je bilo njegova obaveza Grad završio. U BAS-u, međutim, država kontroliše 40,3 odsto akcija. Prema vlasničkoj strukturi, Akcionarski Fond A.D. Beograd, u vlasništvu Vlade Srbije, ima vlasnički udeo od 30,32 odsto, a PIO Fond 10 odsto. Preduzeće BAS u svom vlasništvu ima 3,32 odsto akcija, dok je ostatak u rukama malih akcionara.
Izmeštanje glavne autobuske stanice u novobeogradski blok 42 bilo je jedno od omiljenih obećanja gradskih čelnika iz SNS-a, ali su rokovi više puta probijani. Prema najstarijem, stanica je trebalo da bude izmeštena još 2015. godine, ali su se umesto toga ređala nova obećanja i novi rokovi.
Aleksandar Vučić je kao predsednik Vlade obećao da će stanica biti završena do jula 2015, da bi u januaru 2016. obećao da će AS Lasta u roku od tri meseca biti prebačena u blok 42 na Novom Beogradu. Ništa od toga se, naravno, nije dogodilo.
Zatim je Siniša Mali sa funkcije gradonačelnika Beograda u novembru 2016. najavio da će izgradnja početi u julu 2017. Za to obećanje od Istinomera je dobio ocenu ‘radi se na tome’, budući da je u to vreme potpisan ugovor za izgradnju. Ipak, s obzirom na to da ni do početka sledeće, 2018. godine izgradnja nije počela, brojali smo mu još jedno neispunjeno obećanje.
Pred kraj 2017. i tadašnji gradski arhitekta Milutin Folić je najavljivao izgradnju, ali za kraj 2018. Ni od ovog obećanja nije bilo ništa, zbog čega smo i njegovo obećanje ocenili kao neispunjeno.
Zatim je Siniša Mali u februaru 2018. rekao da će za 18 meseci Beograd imati novu autobusku stanicu, da bi nakon isteka tog perioda od Istinomera ponovo dobio ocenu neispunjeno obećanje.
Podsetimo i da je početak izgradnje nove autobuske stanice Mali objavio krajem februara 2018, usred kampanje za beogradske izbore. Ispostaviće se da se radilo samo o raščišćavanju terena ili “pripremnim radovima”, kako su potom objasnili iz gradske uprave. Pravi radovi zvanično su počeli 15. marta 2019. godine i prema roku koji je stajao na tabli gradilišta, trebalo je da budu završeni za 21 mesec, odnosno do kraja novembra 2020.
Zatim je tadašnji zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić najavljivao da će kompletan autobuski saobraćaj biti prebačen na novu autobusku stanicu 2021. godine, da bi potom rok pomerio na mart 2022.
Naslovna fotografija: FoNet/AP