Obilaznicu oko Niša završavamo do kraja 2024.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je tokom posete Nišu u decembru 2021. obećao da će dugo čekana obilaznica oko Niša biti završena za „tačno dve godine“, što bi trebalo da znači do kraja 2023, ali je on naglasio da je rok „decembar 2024. godine“.
„Koliko sam razumeo, pitali ste me za obilaznicu. Ja mislim... Uzgred da vam kažem, ja znam da ljudi koji žive u centru su najviše zainteresovani za obilaznicu oko Niša, ali vi morate da imate u vidu da je za Niš suštinski ubedljivo najvažniji projekat Niš – Beograd. To je ubedljivo najvažniji projekat, ne samo što je najskuplji, to je ubedljivo najvažniji projekat, jer se time Niš stavlja na mapu jednog od najvažnijih mesta od Beča do Istanbula. Tek tada Niš dobija svoj puni značaj i kapacitet kao saobraćajni čvor i kao mesto na toj veoma važnoj pruzi. Izgradnja obilazne pruge oko Niša, daću vam sad elementarne podatke, dužina 22 kilometra, procenjena vrednost projekta 150 miliona evra, ja vam sad kažem biće više, zato što cene materijala sve skaču. Sve. Šta god da vam treba za puteve, bitumen, ili da vam treba cement, čelik, gvožđe, hladno valjani, toplo valjani lim, ma šta god vam treba sve raste i sve ide u nebesa. (...) Početak radova ide uskoro i rok za završetak je tačno dve godine, decembar 2024. godine. Isto je rok, jedini planirani rok za završetak pruge Beograd - Niš je 2026. godina brze pruge. Nemojte da smetnete, ljudi, s uma, to je za manje od četiri godine. Za četiri godine vozićete se Beograd - Niš dva sata. Prosto, nije realno, kao da je druga zemlja.“
U februaru 2022. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović ističe kako očekuje da izmeštanje pruge iz centra Niša počne u junu te godine.
'Očekujem da ćemo moći da startujemo sa tim radovima u junu mesecu. Samo izmeštanje pruge je jako zahtevno, ali očekujem da se sa tim krene u junu mesecu, da ćemo pokrenuti radove na pruzi od Niša do Dimitrovgrada među kojima je i izmeštanje pruge iz centra Niša', rekao je Momirović.'
Potom, u avgustu Momirović izjavljuje da radovi neće početi ni do kraja 2022.
'Neće, ukratko. Počeće početkom sledeće godine, mi ćemo na jesen ove godine krenuti sa pripremnim radovima na brzoj pruzi od Beograda do Niša, u martu krećemo sa obilaznicom oko Niša, to je jednostavno takva dinamika. Morate da imate na umu da smo ogromna sredstva, ali ovde pričamo o milijardama evra, mi dobili od naših evropskih partnera. Mi moramo da pratimo njihove procedure koje su ponekada, po našem mišljenju, i pomalo trome', rekao je Momirović u Nišu.'
Na početku 2023. novi ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavljuje da će radovi početi u maju.
'U maju bi, prema njegovim rečima, trebalo da krene obnova pruge Niš - Dimitrovgrad, sa obilaznicom oko Niša, kao i deonice Stalać - Kraljevo - Rudnica i dela barske pruge Valjevo - Vrbnica.'
A pred kraj 2023. predsednica Vlade Ana Brnabić obećava da će radovi startovati „u najkraćem mogućem roku“ i da će obilaznica biti završena do – 2027. godine.
'Izgradnja železničke obilaznice oko Niša trebalo bi da krene u 'najkraćem mogućem roku' i biće završena 2027. godine, to je danas saopštila premijerka u prethodnom sazivu Vlade i to je do sada najdalji rok koji su državni funkcioneri najavljivali.'
A onda u maju ove godine, tokom predizbornog predstavljanja liste „Alеksandar Vučić – Niš sutra“, predsednik Srbije podseća okupljene na sve uspehe vladajuće partije u tom gradu, uz napomenu da bi mu najteže palo da SNS ne pobedi u Nišu. „Meni, rođen sam u Beogradu, glasaću u Beogradu, najteže bi me pogodilo da čujem da nismo pobedili u Nišu. Zaista bi me to najteže pogodilo, jer znam koliko smo truda i energije uložili da promenimo i popravimo stvari u Nišu“, kazao je Vučić, koji se tom prilikom setio i obilaznice.
„Dakle, šta to nismo počeli ili nismo uradli? Nismo obilaznicu oko Niša, železničku. Sada, za 15 dana kreće, 20 dana kreću radovi na obilaznici oko Niša. Železnička stanica, obilaznica oko Niša, što od ’90. godine se obećava Nišu. Konačno smo završili sve pregovore.“
Budući da bi radovi na obilaznici oko Niša trebalo da počnu nakon dve i po godine od Vučićeve najave, u trenutku kada se približava rok za njihov završetak, obećanje predsdnika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.
Inače, kako podsećaju „Južne vesti“, ideja o izmeštanju pruge iz Niša starija je od dve decenije, a prvi konkretniji potez bilo je potpisivanje Protokola o izmeštanju pruge 2012. godine.
'Radovi na izmeštanju pruge iz centra Grada možda krenu već juna 2013. godine, najavio je šef delegacije EU u Srbiji Vinsan Dežer. Pored Dežera porotokol u NIšu potpisali su ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić i gradonačelnik Niša Zoran Perišić.'
Potom, u septembru 2013. tadašnji direktor „Železnica Srbije“ Dragoljub Simonović ističe da se odustalo od obilaznice i da bi prugu trebalo elektrifikovati, da bi početkom 2014. Republička agencija za prostorno planiranje zabranila elektrifikaciju pruge, što je trebalo da znači da će ona biti izmeštena. A u aprilu 2016. češka firma „Sudop Praha“ završila je projekat obilaznice, koji je finansirala Evropska unija.
'Niški železnički čvor je jedan od najstarijih u Srbiji, a na pruzi Niš - Dimitrovgrad železnički saobraćaj funkcioniše više od 120 godina. Planirano je da se severna obilaznica koja bi krenula od stanice Crveni krst, tačnije od kraka koji vodi ka Zaječaru, uključi na prugu NIš - Dimitrovgrad kod sela Prosek. Projektovana brzina nove pruge, koja bi trebalo da bude dvokolosečna je 160 kilometara na čas.'
Foto: Fonet, Kostadin Kamenov