Brzu saobraćajnicu “Vožd Karađorđe” počinjemo da gradimo 2023.

Tadašnji ministar građevinarstva o izgradnji saobraćajnice „Vožd Karađorđe“. (Tanjug, 1. 2. 2022. godine)
“Bor, Despotovac je deo auto-puta, odnosno brze saobraćajnice ‘Vožd Karađorđe’. To je kapitalan projekat za istočnu Srbiju i za Šumadiju i mi očekujemo da ćemo njega moći da počnemo da gradimo sledeće (2023) godine. (…) Nije realno da ga počnemo ove godine, da se mi potpuno razumemo, da ne dajemo neka lažna obećanja. Ali sledeće (2023) godine možemo da krenemo i na toj brzoj saobraćajnici.”

Da „nije realno“ da izgradnja brze saobraćajnice „Vožd Karađorđe“ počne 2022, ali da se gradnja očekuje tokom naredne 2023, izjavio je u februaru 2022. tadašnji ministar ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović.  

Youtube/SNS, 1. 2. 2022. godine

“Bor, Despotovac je deo auto-puta, odnosno brze saobraćajnice ‘Vožd Karađorđe’. To je kapitalan projekat za istočnu Srbiju i za Šumadiju i mi očekujemo da ćemo njega moći da počnemo da gradimo sledeće godine. Tu se ne radi samo o Boru i Despotovcu, već i o Svilajncu, Aranđelovcu, Mladenovcu, Lazarevcu. Jedan jako ozbiljan auto-put koji će potpuno promeniti perspektivu i tih opština koje pripadaju Beogradu, ali i Boru, Despotovcu. (…) To jeste jedan ozbiljan projekat. Ozbiljno radimo na njemu. Nije realno da ga počnemo ove godine, da se mi potpuno razumemo, da ne dajemo neka lažna obećanja. Ali sledeće godine možemo da krenemo i na toj brzoj saobraćajnici.”

Međutim, prošla je 2022, zatim i 2023, da bi ovih dana, u drugoj polovini 2024, aktuelni ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio da će Ministarstvo u novembru izdati građevinsku dozvolu za prvu fazu radova na ovoj brzoj saobraćajnici, dužine 82 kilometra. Isti rok je pominjao i na početku ove godine, ali ističući da će, „ako sve bude kako treba“, do kraja godine početi i radovi. 

X.com/@sicveO11, 20. 2. 2024. godine

'Kada je u pitanju Šumadija najvažnije je to što će već tokom ove godine, ako sve bude kako treba, početi izgradnja brze saobraćajnice 'Vožd Karađorđe' koja će obezbediti bolji komfor života za ljude, razvoj lokalne privrede i razvoj turizma.'

U julu ove godine Vlada Srbije usvojila je Uredbu o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene za brzu saobraćajnicu „Vožd Karađorđe“, čime se, kako je naglašeno, stiču uslovi da se do kraja godine otpočne za izgradnjom prve deonice od Lazarevca do Aranđelovca.

Izvor: „Koridori Srbije“
N1, 11. 7. 2024. godine

„Izgradnja državnog puta I reda „Vožd Karađorđe“, kao savremenog putnog pravca, od strateškog je značaja u povezivanju lokalnih samouprava, ravnomernom održivom regionalnom razvoju, ekonomskoj valorizaciji čitave teritorije, povećanju zaposlenosti i standarda kroz nove investicije i predstavljao bi najbržu vezu Istočne Srbije sa Centralnom i Zapadnom Srbijom i Koridorima E-75 i E-763', navodi se u saopštenju Vlade. Agencija za prostorno planiranje prihvatila je primedbe građana na plan koje su se ticale kraka brze saobraćajnice koji je trebalo da prolazi kroz opštinu Topola prema Kragujevcu, kao osnovane.'

Tada je ministar Vesić ponovio da će polovinom novembra biti izdata građevinska dozvola  i da bi radovi mogli da počnu već do kraja godine.

Tanjug, 14. 7. 2024. godine

'Da li će radovi početi ove godine, zavisi koliko ćemo imati novca u budžetu, ja se nadam da možemo da počnemo, s obzirom da ćemo mi već do sredine novembra imati građevinsku dozvolu, tako da će svi tehnički uslovi biti ispunjeni da radovi počnu', rekao je Vesić. Kaže da je Vlada usvojila plan posebne namene za prvi deo brze saobraćajnice. 'To je deo koji počinje od Malog Požarevca, veze između auto-puta Beograd - Niš, zatim do Mladenovca, prolazi pored Sopota, od Mladenovca do Aranđelovca, Orašca i do Čibutkovice, odnosno do Lazarevca', rekao je Vesić za Tanjug. Vesić je dodao da je dužina ovog dela saobraćajnice nešto više od 82 kilometra i dodaje da je posle u planu da se nastavi prema Rači i Lapovu, što će biti drugi deo brze saobraćajnice.'

Kazao je da bi, ako radovi počnu u novembru, saobraćajnica mogla da bude završena do sredine 2026.

Tanjug, 14. 7. 2024. godine

'Ministar je rekao da je prilikom usvajanja ovog plana razgovarano i sa građanima i da je dosta primedbi usvojeno. 'Ukinut je krak prema Topoli koji je bio predviđen prvim planom, jer su građani dali argumente, zatim rešen je jedan problem u Mladenovcu, tako da je to način kako možemo zajedno sa građanima koji će naravno imati najviše koristi od te brze saobraćajnice da radimo', rekao je Vesić. Ministar je za Tanjug istakao da ukoliko se počne sa radovima u novembru, ona može biti završena do polovine 2026. godine. 'To će značiti potpuno drugačiji način života i u Topoli, Aranđelovcu, u čitavoj Šumadiji, zato što će se od Beograda do Aranđelovca dolaziti za manje od pola sata, i to komfornim putem, brzom saobraćajnicom. To znači razvoj turizma, privlačenje novih investitora', rekao je Vesić.'

S obzirom na to da radovi na izgradnji brze saobraćajnice „Vožd Karađorđe“ nisu počeli do danas, izjavu ministra Momirovića da će gradnja moći da počne tokom 2023. godine ocenjujemo kao neispunjeno obećanje

Inače, u avgustu 2019, na svečanosti povodom otvaranja auto-puta „Miloš Veliki“, odnosno deonice Obrenovac – Ljig, predsednik Srbije Aleksandar Vučić saopštio je da je doneta odluka o gradnji novog auto-puta koji će povezivati Šumadiju sa istočnom Srbijom.

predsednik.rs, 18. 8. 2019. godine

'Danas smo doneli odluku da krenemo u pripremnu izradu projektne dokumentacije za izgradnju auto-puta 'Vožd Karađorđe' i brze saobraćajnice koja treba da ide u ipsilon kraku od Mladenovca do Aranđelovca, od Topole do Rače, Svilajnca do Despotovca i Bora', rekao je predsednik Vučić.'

Samo dva dana kasnije tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović saopštila je da će novi auto-put koštati između 1,7 milijardi evra do više od dve milijarde, u zavisnosti od profila i priključaka na ostale koridore, dodajući da će njegova dužina biti između 220 i 270 kilometara. Napomenula je da će taj auto-put biti u obliku slova ipsilon – sa jedne strane deonica Mladenovac – Orašac – Aranđelovac, sa druge Lazarevac – Aranđelovac gde će se spojiti, a dalje će se protezati prema Rači, Svilajncu, Despotovcu i Boru

Tanjug, 20. 8. 2019. godine

'Ministarka je naglasila da izrada projektno–tehničke dokumentacije neće trajati godinu i po dana, kako je videla da su negde rekli u 'Koridorima Srbije', već mnogo kraće, kako bi što pre počela gradnja i dodala da će 'Vožd Krađorđe' biti šesti auto-put koji treba da počne da se gradi ove i naredne godine. 'Dužina koridora je između 220 kilometara, i ukoliko želimo da taj koridor spojimo sa Koridorom 10 kod Malog Požarevca i sa Koridorom 11 na auto-put 'Miloš Veliki', onda će taj auto-put biti dugačak 270 kilometara', otkriva Mihajlović. Ona je rekla da, ipak, još ne može da se saopšti precizna procena vrednosti investicije.'

Naglasila je da se o gradnji ovog auto-puta razgovara „već više od godinu i po dana“.

TV Telemark, 23. 8. 2019. godine

“Trenutno se vode razgovori sa Institutom za puteve koje su mogućnosti, u kojem delu bi mogla da bude brza saobraćajnica ili da svuda bude auto-put. Tek smo na samom početku. To znači da se formiraju tehničke radne grupe, da razmišljamo da povežemo Šumadijski koridor, da ne bude samo Šumadijski koridor, da vidimo kako da ga vežemo i za Koridor 10, što je jako važno, ali i za koridor Miloš Veliki. U zavisnosti od toga da li će biti brza saobraćajnica ili delom auto-put, možemo govoriti o vrednosti investicije od 1,7 do 2,4 milijarde evra. Planiramo da do Nove godine sa Institutom za puteve imamo mnogo preciznije podatke i odluke koje ćemo donositi svi zajedno. (…) Ne može se svakako očekivati početak radova sledeće godine, mnogo toga treba uraditi. Ali dok radimo sve ove auto-puteve, u isto vreme ćemo raditi dokumentaciju za put ‘Vožd Karađorđe’.”

Na početku 2020. ministarka navodi da još nije odlučeno da li će „Vožd Karađorđe“ biti u potpunosti auto-put ili će se kombinovati sa brzom saobraćajnicom. 

RTS, 29. 1. 2020. godine

'Zorana Mihajlović je u Skupštini Srbije rekla da će se ove godine raditi idejni projekat i da postoje dve mogućnosti i dve varijante. 'Da li će sve biti auto-put ili će biti delova gde će biti auto-put, a delova gde će biti brza saobraćajnica, videćemo', rekla je ministarka.'

Projekat izgradnje državnog puta prvog reda „Vožd Karađorđe“ Vlada Srbije je u maju 2020. proglasila projektom od posebnog značaja za zemlju, a odlučeno je da nova saobraćjanica bude duga oko 220 kilometara.

Beta, 15. 5. 2020. godine

'Realizacija projekta izgradnje državnog puta 'Vožd Karađorđe', ukupne dužine oko 220 kilometara, koji će povezati Istočnu sa Centralnom i Zapadnom Srbijom, od izuzetnog je značaja i uticaja na razvoj i unapređenje infrastrukturnih, ekonomskih, privrednih i drugih interesa zemlje, istakli su 'Koridori Srbije'. Projekat obuhvata teritorije opština Sopot, Mladenovac, Lazarevac, Aranđelovac, Topola, Rača, Lapovo, Velika Plana, Svilajnac, Despotovac i Bor. 'Na ovaj način ostvariće se veza Istočne, Zapadne i Centralne Srbije sa Beogradom i Vojvodinom na severu, odnosno centralnom i zapadnom Evropom, kao i sa južnim delovima Srbije, odnosno Makedonijom, Bugarskom i dalje sa Bliskim istokom i Azijom', saopštili su 'Koridori Srbije'.'

Nakon tri godine, u avgustu 2023, ministar Vesić izjavljuje da će do kraja 2023. „biti završeno“ projektovanje saobraćajnice.  

RTV Sunce, 2. 8. 2023. godine

“Život za Šumadiju, za ovaj kraj, znači auto-put ‘Karađorđe’. Mi ćemo do kraja godine imati završen projekat. To znači da već sledeće godine možemo da krenemo u potragu ili traženje partnera, odnosno ugovaranje. Kada budemo završili ‘Karađorđe’, onda će zaista to biti veza između ‘Miloša Velikog’, auto-puta Beograd - Niš. Čitav ovaj kraj će biti povezan brzom saobraćajnicom. To će apsolutno značiti nove investicije, nova radna mesta, bolju saobraćajnu povezanost ljudi. To je nešto što će potpuno promeniti život svih ljudi koji žive u ovom, inače lepom, kraju.”

U oktobru 2023. „Nova ekonomija“ pisala je o tome da su „Koridori Srbije“ ugovorili dodatne radove na izradi idejnog rešenja i projekta za ovu saobraćajnicu, uz napomenu da će „do skora nepredviđeni radovi koštati dodatnih tri miliona evra“, pa je tako ukupna cena projektovanja „porasla sa 9,6 miliona na 12,6 miliona evra“.

A u aprilu ove godine Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i Agencija za prostorno planiranje prihvatili su primedbe iz opštine Topola na trasu brze saobraćajnice. 

Beta, 22. 4. 2024. godine

'Predsednik Skupštine opštine Topola i narodni poslanik Dragan Jovanović saopštio je da je prihvaćeno da se ukine cela deonica Zagorica - Svetlić i njen nastavak ka Kragujevcu. 'Ukida se i deonica preko Ljubesela i svi meštani koji su bili uznemireni mogu mirno da spavaju. Dogovor sa ministrom Goranom Vesićem je da širimo postojeće saobraćajnice između Topole i Kragujevca, a tu pre svega mislim na regionalni put od tzv. 'Japanske' ka Donjoj Trnavi i Rači, kao i lokalni put od Pokozice ka Jarušicama', kazao je Jovanović. On je naveo da su prihvaćene i određene korekcije kroz Zagoricu, Belosavce, Jelenac i Kloku, na osnovnoj trasi brze saobraćajnice 'Vožd Karađorđe'. Jovanović je ocenio da su pronađena 'najbolja rešenja da bukvalno ni jedno jedino domaćinstvo ne bude ugroženo na teritoriji opštine Topola'. 'Ovim izmenama, u rukama meštana, će ostati više od 300 hektara zemljišta i šuma', naveo je on.'

Foto: Instagram@tomamomirovic