Završićemo metro do 2023, baš kao i gondolu od Kalemegdana do Ušća
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je na završnoj konvenciji liste „Aleksandar Vučić – Zato što volimo Beograd”, u februaru 2018, obećao brzi završetak metroa, ali i gondole koja će, kako je isticano, povezati Kalemegdan sa Novim Beogradom.
“Za vas ljudi, iz svih delova grada, od Mirijeva do Makiša, na Čukarici, prema Obrenovcu, od onih u Ustaničkoj do onih kod 'Starog Merkatora' – izgradićemo metro. I ja vam to kažem danas i vi znate da će to tako i da bude! Izgradićemo metro, dragi prijatelji, zbog sledeće stvari: nije mogao da se gradi ranije. To što su naši protivnici obećavali 2007, 2008, 2009, obmanjivali su javnost. A obmanjivali su javnost jer nije bilo novca. Zato što morate da zadužujte državu ogromnim novcem, a zemlja bila pred bankrotstvom. Tek danas kada smo stabilizovali javne finansije, u januaru imali rast od 4,2 posto BDP, kažem vam ići ćemo brže ove godine, pre kraja godine na novo povećanje plata i penzija. Ljudi će živeti bolje, ali ćemo imati novca za najvažnije infrastrukturne projekte kakav je metro. I zapamtite, 2020, do tada ćemo da završimo sve papire, jer ovi stručnjaci pre nas ni te papire nisu završili, 2020. krećemo u izgradnju metroa. Potrebno je dve i po do tri godine da metro izgradimo i završićemo ga. Kao i gondolu od Kalemegdana do Ušća.”
Predstavnici liste „Aleksandar Vučić – Zato što volimo Beograd” pokazivali su karte za budući metro, a dotadašnji gradonačelnik Siniša Mali tvrdio je da će prva linija biti izgrađena do 2022. godine.
“Beograd će dobiti metro i krenućemo u izgradnju metroa 2020. godine. Do kraja 2022. prva linija metroa biće završena.“
Nakon izbora novi gradonačelnik postao je Zoran Radojičić, a njegov zamenik Goran Vesić ponovio je da da „do kraja 2020. počinjemo sa izgradnjom prve linije“. Međutim, u decembru 2020. izneo je novi rok – kraj 2021. Naglašavao je da nema sumnje da će se Beograđani 2028. godine voziti metroom.
“Garantujem to. Država je obezbedila 4,4 milijarde za ovaj projekat, imamo političku volju, završili smo sve što je neophodno, Francuzi projektuju metro u etapama, usvaja se Zakon o metrou i počinjemo izgradnju do kraja sledeće godine.”
U januaru 2021. Vlada Srbije, Grad Beograd, kineska kompanija „Pauer Čajna“ i francuske kompanije „Alstom“ i „Ežis rejl“ potpisale su Memorandum o razumevanju za projekat „Beogradski metro“, a ministar finansija Siniša Mali tvrdio je da će izgradnja prve linije početi krajem 2021.
'Mali je naveo podatak da preliminarna analiza pokazuje da će izgradnja obe linije metroa u Beogradu koštati približno 4,4 milijarde evra, pri čemu to nije konačna cena, već će ona zavisiti od rada na glavnom projektu za drugu liniju metroa, koji još nije urađen. Ministar je najavio da će radovi na izgradnji prve linije metroa od Železnika do Mirijeva, dužine 21,3 kilometra i sa 21 stanicom, biti završeni 2028. godine, a u međuvremenu će se raditi i na drugoj liniji metroa. On je ukazao na to da je izgradnja metroa veliki proces i ozbiljan građevinski i inženjerski projekat, pri čemu se samo na izgradnji mašine za kopanje tunela ispod Beograda radi 16 meseci. On je istakao da je dokument koji je danas potpisan prvi memorandum koji sveobuhvatno definiše prava i obaveze svih strana uključenih u realizaciju pomenutog projekta.'
Početak radova na drugoj liniji metroa Mali je najavljivao za 2023, a u aprilu te 2021. Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o metrou i gradskoj železnici. Saopšteno je da je planirano da se sa realizacijom projekta, vrednog šest milijardi evra, počne do kraja 2021. Narednog meseca Skupština Srbije usvojila je Zakon o metrou i gradskoj železnici.
'Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o metrou i gradskoj železnici, koji se odnosi na izgradnju beogradskog metroa kao jednog od najkompleksnijih infrastrukturnih projekata, koji će biti osnov javnog prevoza u glavnom gradu, saopštila je Vlada Srbije. Navedeno je da će se ovim zakonskim predlogom omogućiti brža i jednostavnija realizacija projekta, od procesa pribavljanja zemljišta do izdavanja neophodnih dozvola i ubrzavanja procedure javnih nabavki neophodnih za njegovu realizaciju. Takođe su uređeni i regulatorni, tehnički i drugi uslovi za bezbedno, pouzdano i uredno odvijanje saobraćaja, a planirano je da se sa realizacijom projekta, čija je ukupna vrednost šest milijardi evra, započne do kraja ove godine, saopšteno je.'
U oktobru 2021. predstavnici Urbanističkog zavoda Beograda odbacili su kao neosnovane, ne navodeći argumente, sve primedbe koje je Građevinski fakultet podneo na plan za izgradnju metroa. Nakon toga Naučno-nastavno veće Građevinskog fakulteta donelo je odluku da više ne učestvuje u realizaciji i razvoju ovog projekta.
'Nakon višedecenijskog sagledavanja saobraćajnih problema u gradu, Fakultet smatra da je ne samo saobraćajno, konstruktivno, urbanistički i ekološki, već i društveno, jedino ispravno rešenje u kome će prva faza metroa spojiti centre starog i novog dela grada. Ovaj stav Fakulteta ne može se promeniti', navodi se u primedbi Građevinskog fakulteta.'
Početak radova na izgradnji metroa ozvaničen je 22. novembra 2021, a nakon nekoliko dana na Makiško polje došao je predsednik Srbije, koji je tada obećao da će na ovo gradilište dolaziti svake nedelje.
'Rekli su da ne smem da dođem ovde, gde počinje izgradnja metroa beogradskog. Rekao sam im da stižem za koji dan. I kao što vidite još jedanput sam ispunio svoje obećanje. I svake nedelje ću da obilazim radove ovde. Svake nedelje ću da obilazim radove ovde! Tek toliko da vide da rad, da naše neimare, naše građevinare, ne mogu da zaustave. Ma koliko malo voleli Srbiju, ma koliko joj želeli da se vrati u prošlost, ma koliko želeli da je pljačkaju, kao što su je pljačkali nekada. Da to pristojna Srbija više nikada neće da dozvoli.'
Narednog meseca, pred sam kraj 2021, Grad Beograd raspisao je međunarodni tender za upravljanje projektom i nadzor nad projektom izgradnje metroa – za lokaciju depo Makiš i prvu liniju, a zamenik gradonačelnika Goran Vesić saopštio je da je vrednost tendera 60 miliona evra. On je pred nove beogradske, ali i vanredne parlamentarne izbore, objavio idejna rešenja za prvih šesnaest stanica metroa koje je izradio arhitektonski Studio OBE iz Beograda.
'Cilj konkursa bio je da se izabere najkvalitetnije idejno rešenje sa autentičnim stilom i konceptom dizajna ne samo za metro stanice već i za brendiranje celokupne prve linije metroa.' On je rekao da će metro linija 1 na potezu Makiš – Mirijevo biti duga oko 21,1 kilometar sa ukupno 21 stanicom. 'Deo trase od stanice ‘Makiš’ do stanice ‘Bele vode’ planira se u otvorenom iskopu u dužini od oko 2,15 kilometara, potom će se na deonici dužine 11,2 kilometra od stanice ‘Bele vode’ do stanice ‘Pančevački most’ graditi metro u dubokom tunelu da bi se poslednja deonica dužine 5,7 kilometara od stanice ‘Pančevački most’ do Mirijeva radila u otvorenom iskopu', rekao je Vesić za TV Pink.'
Nakon pripremnih radova, glavni će početi 2023, naglasio je ministar finansija Siniša Mali, navodeći da je uslov za to pravljenje „krtica“, mašina koje će bušiti tunele, što je, kako je rekao, ogroman inženjerski poduhvat za koji je potrebno 13 meseci.
'Do kraja 2023. godine imaćemo obe 'krtice' u funkciji. Očekujem da će tada izgradnja prve linije metroa biti u punom jeku i da će već krenuti izgradnja druge linije, tako da ćemo paralelno graditi obe', rekao je Mali.'
Predsednik Srbije ponovo je, u maju 2022, bio na Makiškom polju, i istakao da je zadovoljan „brzim napretkom“, time što se radi „ispred plana“, ali i naglasio kako je važno da Beograd „najkasnije 2028. dobije svoj metro“.
'Izgleda impresivno. Za sada smo ispred plana, ali ima još dosta posla. Napori su ogromni, ne smemo da se zaustavljamo', rekao je predsednik Vučić i dodao da je veoma važno da kada neko putuje metroom može lako da pređe na brzu prugu u stanici Prokop, te da je zato važno da se odmah, u startu, poveže metro sa prugom Beograd - Novi Sad. On je istakao da će Beograd dobiti prvu liniju metroa već za pet godina i da je važno da se sada ne napravi greška, već da se odmah suštinski reše saobraćajni problemi u Beogradu. Predsednik je zahvalio francuskim i kineskim partnerima na projektu, ali i domaćim kompanijama, koje su u značajnoj meri angažovane kao podizvođači, te radnicima koji su svakodnevno na gradilištu.'
U avgustu 2023. predsednik Srbije opet hvali dinamiku radova, tvrdeći kako će oni „uskoro“ biti vidljivi „na svakom koraku“.
“Beogradski metro, videćete i sami, ja mislim da sada to ide dobro, uskoro ćete radove moći da vidite za metro na svakom koraku i nadamo se da ćemo pre kraja 2028. godine moći da otvorimo prvu liniju metroa.”
Krajem septembra 2023. sa kineskom kompanijom „Pauer Čajna“ potpisan je Sporazum za projektovanje i izgradnju depoa Makiš, vredan 200 miliona evra.
'Potpisnici sporazum su ministar finansija Siniša Mali, vršilac dužnosti direktora Javno-komunalnog preduzeća 'Beogradski metro i voz' Andreja Mladenović, vršilac dužnosti sekretara Sekretarijata za javni prevoz Radovan Kremić i ovlašćeni predstavnik kompanije Power China Jang Fan. Potpisivanje ugovora za depo je najavljivano za februar 2022. godine. Zatim je ugovor sa kineskom kompanijom 'Pauer Čajna' najavljivan je za jul, pa za avgust 2023. godine.'
A narednog meseca predsednik Vučić saopštava da će izgradnja metroa uskoro ući „u svoju snažniju fazu“, ne odustajući od tvrdnje da se za sada radovi izvode „pre roka“.
'Izgradnja metroa ulazi u svoju snažniju fazu, iako smo i sada pre roka. (...) Dobićemo metro 2028, 2029, uz sve poteškoće, ne moram da vam pričam koliko problema ima.'
U februaru ove godine (sada već bivši) ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić najavio je da će tokom 2024. početi radovi na izgradnji depoa na Makiškom polju, kao i prve tri metro stanice na liniji 1, i naveo da će 2025. početi i nadzemni radovi na pojedinim deonicima prve linije.
“Mi ćemo početi u ovoj godini izgradnju depoa na Makiškom polju, početi da radimo i pristupne saobraćajnice, i ove godine ćemo imati prve radove na izgradnji tri metro stanice, to će već građani moći da vide. U narednoj 2025. počinjemo da radimo nadzemnu deonicu linije 1, zatim počinjemo da radimo plitke iskope na liniji 1 i lansiraćemo dve stanice za TBM mašine, koje se u međuvremenu prave, to su one mašine ‘krtice’ koje će kopati pod zemljom čitave te tunele. Jedna mašina će ući na Belim vodama, a druga na Pančevačkom mostu. One će ići jedna prema drugoj i na kraju će se spojiti i tako će se raditi prva linija metroa. Već u 2025. godini počinje iskopavanje tunela TBM mašinama i počinju pripremni radovi za liniju 2. U 2026. imamo kopanje mašinama, znači to će zaista već odmaći dosta i počinjemo da gradimo sve stanice na liniji 1 i počinju pripremni radovi za stanice na liniji 2.'
A 15. oktobra Vlada Srbije usvojila je Predlog zakona o potvrđivanju ugovora o kreditnom aranžmanu u iznosu do 178.382.740 evra između Srbije i „Dojče banke“ za izgradnju metroa. Ministar Vesić sada ističe da će „krtice“ stići do kraja 2025. ili početkom 2026. godine.
„Radovi se tamo izvode, mi smo 72 hektara na Makiškom polju završili nasipanje. Ovih 178.382.740 evra koje dobijamo od ’Dojče banke’, kada prođe Skupštinu, omogućiće da značajno ubrzamo radove na onom potezu, na prvoj fazi prve linije metroa, između Makiša, Savske magistrale i ranžirne stanice. Tu treba da se gradi jedan depo, da se radi bas terminal za autobuse, radićemo operativni centar kojim će se upravljati kompletnim metroom. Nedavno smo hale za infrastrukturu, hale za opravku vozova beogradskog metroa... Nedavno sam potpisao ugovor kojim omogućuje da iz budžeta direktno finansiramo pravljenje onih ’krtica’, kako se one popularno zovu, to su mašine za kopanje metroa. Ja očekujem da ćemo već naredne godine imati te... Do kraja naredne, početkom sledeće godine, imati te prve krtice koje će početi da kopaju tunel. U međuvremenu će početi da se rade stanice, neke već do kraja 2025, prvo na Banovom brdu... Metro je naš najvažniji projekat, to je projekat koji je počeo još 2014, kada je Siniša Mali, sadašnji ministar finansija, bio gradonačelnik, a ja gradski menadžer. Mi sada vodimo tu komisiju, to je republički projekat, grad Beograd ne daje novac za 'Beogradski metro', ne bi ni mogli da obezbede taj novac. Mi ćemo metro završiti. Kako što znate, planirana je prva linija 2028. godine, druga 2030. godine.“
S druge strane, gondola, čiju je izgradnju 2018. godine najavljivao predsednik Vučić, više se gotovo i ne pominje. Tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali tvrdio je da će gradnja početi najkasnije do kraja 2018.
“Ova gondola će krenuti u drugoj polovini godine, do kraja godine najkasnije da se gradi. Završeno je idejno rešenje, radi se idejni projekat, tokom leta ćemo birati izvođača radova, čim se izabere izvođač radova, krenućemo u radove koji će trajati do deset meseci, nakon toga Beograd će biti bogatiji za još jednu turističku atrakciju, a to će biti ova gondola koja će povezivati levu i desnu obalu Save', rekao je Mali.'
Usledila su burna negodovanja brojnih građana Beograda, ali i stručne javnosti, zbog odluke da se na Kalemegdanu gradi gondola, a u aprilu 2019. Upravni sud u Beogradu doneo je rešenje kojim se na zahtev organizacije RERI nalaže zaustavljanje radova na sprovođenju ovog projekta do donošenja konačnog rešenja o zakonitosti građevinske dozvole koju je za pripremne radove izdalo Ministarstvo građevinarstva. Tadašnji zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da se privremena mera ne odnosi na izgradnju gondole, već na privremenu građevinsku dozvolu, koja je izdata za sprovođenje arheoloških radova.
“Zaustavljena su, dakle, arheološka istraživanja, ali su tokom jučerašnjeg dana u javnost plasirane lažne informacije da je zaustavljena izgradnja gondole', rekao je Vesić.'
Više od pet godina kasnije od projekta izgradnje gondole se, kako piše „Ekapija“, nije odustalo, „sudeći bar prema planskim dokumentima“, ali sredstva za ovaj projekat planirana su tek za 2026. godinu.
'Naime, u Odluci o privremenom finansiranju Grada Beograda za period januar-mart 2024. godine, pored stavke kapitalnog izdatka/projekta 'Izgradnja gondole u Beogradu' stoji da za 2024. i 2025. godinu nisu planirana sredstva, dok je 2026. za tu namenu predviđeno 420 miliona dinara. Projekat gondole delimično se pominje i u okviru konkursa za područje Parka prijateljstva-Ušće i idejno rešenje Prirodnjačkog muzeja u Beogradu, koji su raspisali Prirodnjački muzej i Društvo arhitekata Beograda. Ovim konkursom se od učesnika očekuje da, osim za Prirodnjački muzej, daju predloge za lokacije Muzeja umetnosti 21. veka, akvarijuma i panoramskog točka na Ušću.'
Budući da se nakon više od šest godina od izjave da će metro krenuti da se gradi 2020. i biti završen za „dve i po do tri godine“, sada dolazak mašina za kopanje metroa najavljuje za „kraj 2025, početak 2026“, a da se projekat kalemegdanske gondole skoro i ne pominje, obećanje predsednika Srbije ocenjujemo kao neispunjeno.
Foto: FoNet, Aleksandar Levajković