Umivena lica stranaka u kampanji 3 (SRS, Dveri, PRS)

SRPSKA RADIKALNA STRANKA

 

Centralni motiv na aktuelnom grbu države Srbije jeste beli dvoglavi orao sa štitom na kojem je beli krst sa četiri ocila. Sve ovo je ukomponovano po heraldičkim pravilima u dvostruko krunisane hermelinske draperije. Prva istorijski zabeležena slika koja povezuje Srbiju i orlove jeste spis Angelina Dulcerta iz 1339. godine. Posle dugog perioda velikih prepisivanja i aplikacija u nizu neadekvatnih situacija, tek 1888. godine, prilikom proglašavanja Srbije za kraljevinu, ova slika postaje deo državnog vizuelnog standarda. Srpska radikalna stranka bez imalo respekta direktno preuzima ovaj centralni motiv i promoviše ga kao svoj vizuelni identitet.

Nije učinjen čak ni minimalni napor kako bi se pokazao otklon odnosno respekt prema dostojanstvu originalnog predloška. U grafičkom smislu to je plagijat. U idejnom smislu to je nedvosmlisleno pozivanje na istorijsko i svako drugo pravo srpske državotvornosti.

U nivou ovakvog opredeljenja, na svim vizuelnim medijskim predložcima dosledno je tretirana plava boja kao baza nacionalnog kolorita. Osnova svih plakata jeste plava boja, ali i bluze i kravate kandidata jesu iste boje. Tako beli orlovi imaju dobru konstrasnu podlogu.

Nepotizam u politici nije neuobičajna stvar. To rade i u Koreji i u Francuskoj. Tako se i mlada žena iz redova SRS našla kao kandidat za visoku državničku funkciju. Njena izborna parola je VERNA SRBIJI. To je dobar ispis, jer prvi sudbinski kvalitet žena jeste – vernost, dok je muž na robiji.

 

DVERI

 

Originalni naziv. To jeste starosrpska reč. To treba da bude stav o poštovanju tradicije. To je ulaz u nešto novo ili je to ulaz u nešto staro. Na svim pozicijama u aktuelnoj predizbornoj kampanji, politička organizacija DVERI nastupa pod sloganom POKRET ZA ŽIVOT SRBIJE. Pokret je preduslov Života sa srcem koje je svekoliko izvorište ovog prirodnog ciklusa.

Ovako posmatrano, srce koje je osnova vizuelnog identiteta ove političke grupacije ima svoj smisao.

Ali, u politici preovlađuje situaciona etika odnosno sračunato ponašanje, tako da emocije i ljubav jednostavno nisu primerene registru slikovitih pojmova u bilo kakvoj političkoj kampanji.

Tananim linijama iscrtano srce sa neobjašnjivim unutrašnjim kružnim aplikacijama odgovora nekakvoj filijali opštinskog Crvenog krsta. To nije politička poruka. Iz prostog razloga što se tu ne vide vrata, dveri, ulaz, prolaz. To je mala žvrljka bez prepoznatljive društvene poruke.

Svojevrsna naivnost vidi se u kumulacionom plakatu na kome piše da DVERI nisu politička partija. Ali, zato učestvuju u političkom nadmetanju. Oni sebe vide kao porodicu, što na neki način daje pravo da se srce pojavi negde kao mali potpis. Na jednom broju grafičkog materijala pojavljuje se masivna, u desno usmeravajuća grafema na kojoj je ubedljivi natpis ZA, što jeste možda prava poruka ovog političkog projekta.

 

 

POKRET RADNIKA I SELJAKA

 

Sve slike kojima je predstavljena ova politička grupacija izgledaju kao da se rađene prvih dana 1946. godine. One pokazuju totalnu civilizacijsku neobaveštenost i negiraju vremensku distancu kao prostor za raznorazna dijalektička preusmeravanja i odrastanja. Takav grafički rukopis vređa sadašnje radnike i seljake, tako da cela priča zapravo govori o vođama tog projekta, a ne o grafičkoj predstavi ponuđenih ideja. Pre svega – naziv. PRS je u srpskom jeziku previše usmerena reč koja jednostavno uvodi čitav niz dodatnih asocijativnih odrednica. Iz repertoara komunstičkih bukvara preuzeti su zupčanici i pšenično klasje, koje je za ovu priliku povijeno pod vetrom sa leve strane.

To treba da su simboli radnika i seljaka. Bez ikakve transpozicije ova dva elementa, kao i troslovni logo, dovode se u međusobni odnos bez jasno utvrđenih grafičkih principa. Ono što je zajedničko ovom postupku jeste upadljiva crvena podloga štampanog materijala kojom se šalje poruka o ideološkom usmerenju.

Pored toga, tu se sporadično postavlja i žuta kvadratna podloga kao moguća nacionalna grafička matrica sa simbolima zupčanika i klasja, ali sada belom bojom u negativu.

Apsurdna parola pod kojom nastupa ova politička grupacija govori da u ovoj zemlji ima najviše radnika i seljaka, i da je to dovoljno za pobedu. U komunizmu je to bilo dovoljno.