Bez auto-puta do Kruševca ove godine
Kruševac će auto-putem biti povezan sa Koridorom 10 do kraja 2021. godine, glasilo je obećanje koje je na otvaranju radova na Moravskom koridoru dao predsednik Srbije, a potom su isto ponavljali i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović i njen naslednik na toj funkciji Tomislav Momirović. Taj rok je istekao, navode se novi, ali ono što je sigurno je to da nakon dve godine od početka radovi još nisu okončani.
Kada je 15. decembra 2019. godine, nakon skoro pune decenije najava, konačno počela izgradnja Moravskog koridora, auto-puta na relaciji Pojate-Preljina u dužini od 112,3 kilometra, naglašeno je da će radovi biti završeni za četiri godine, dakle do kraja 2023. Prva deonica, od Pojata, odnosno od Koridora 10, do Kruševca, obećao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić, biće izgrađena za dve godine, pa će se već krajem 2021. od Kruševca do Beograda stizati za sat i po.
Vlada Srbije je početkom decembra te 2019. sa američko-turskim konzorcijumom “Behtel-Enka” potpisala komercijalni ugovor o izgradnji Moravskog koridora u vrednosti od 745 miliona evra, a predviđeni su, naglašeno je, i dodatni radovi i direktni i indirektni materijalni troškovi od 20 odsto. Predstavnik kompanije “Behtel-Enka” Endrju Milunci rekao je da je „Moravski koridor više od puta, jer je to prvi 5G auto-put od kojeg će pola miliona građana imati benefit”. „Put spaja zajednice i privredu od Pojata na istoku do Preljine na zapadu, a zatim se povezuje sa auto-putem koji ide od Mađarske ka Severnoj Makedoniji. Moravski koridor će imati važan sistem za odbranu od poplava koji će štititi sva mesta duž svih 112 kilometara puta i ovo je prvi put da je ovakav sistem napravljen na Balkanu“, rekao je Milunci.
U leto 2020. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović uveravala je javnost da sve ide po planu i da će deonica Pojate-Kruševac biti završena do kraja 2021.
I početkom septembra tvrdila je isto.
I novi ministar potvrđuje stari rok
Krajem oktobra formirana je nova Vlada Srbije, Zorana Mihajlović postala je ministarka rudarstva i energetike, a na čelo Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dolazi Tomislav Momirović, koji godinu dana od početka radova na Moravskom koridoru potvrđuje da će se poštovati ranije dati rokovi za završetak prve deonice.
Inače, ministar Momirović tvrdio je da je inicijativu za gradnju Moravskog koridora pokrenuo niko drugi do predsednik Vučić, da „pre pet ili deset godina ovaj auto-put nije bio ni na mapi“, da „o ovome niko nije pričao“, kao i da „ovo nije nešto što se planiralo decenijama“, što je Istinomer, navodeći najave od 2010. godine, ocenio kao neistinu.
U martu ove godine predsednik Srbije obišao je radove na izgradnji deonice od Pojata do Kruševca, kazao da je po ugovoru za prva dva sektora (od Pojata do mosta preko Južne Morave i do mesta Makrešane) rok do septembra 2022, ali i zatražio od izvođača i dobio obećanje da će radovi biti ubrzani i završeni do kraja 2021. Dodao je da će na trećem sektoru na deonici Pojate–Kruševac, do mesta Koševi radovi početi „do maja ili juna“.
Tri meseca kasnije, ministar Momirović i direktor „Koridora Srbije“ Aleksandar Antić obišli su radove na Moravskom koridoru, pohvalili dinamiku radova i istakli da će deonica od Pojata do Kruševca biti završena „najkasnije za godinu dana“, dakle do juna 2022.
Ministar Momirović naglasio je da im je želja da pokažu da ispunjavaju obećanja, ali i da „drže dinamiku“ i da „moćno izgledaju dok izvode ove radove“.
A u oktobru predsednik Vučić obišao je, zajedno sa ambasadorom SAD Entonijem Godfrijem, noćne radove na izgradnji mosta preko Zapadne Morave na deonici od Pojata do Kruševca i „izrazio očekivanje da će ta deonica biti završena do marta, ukoliko budu rešeni problemi sa obezbeđivanjem kamena“.
Opet su, početkom decembra, ministar Momirović i direktor JP „Koridori Srbije“ Aleksandar Antić obišli radove na Moravskom koridoru, istakli da loše vreme ne utiče na dinamiku radova, ali ovog puta nisu pominjali rokove za završetak prve deonice.
Antić je kazao da su dva mosta, jedan na Južnoj, a drugi na Zapadnoj Moravi završena i da se trenutno gradi još jedan most.
Naslovna fotografija: FoNet, Kabinet