Bolji život i srećni ljudi: Spin opstao i u SNS spotovima

Jedan pas se u šetnji s vlasnicom priseća magacina i otpada koji je stajao tamo gde su danas zgrade Beograda na vodi. Dvoje mladih igra igricu u kojoj Vučić gradi, diže plate i penzije, a opozicija „ometa” i „tužaka nas u Briselu”. S njima su i ljudi koji sumnjaju da ćemo u budućnosti živeti bolje, da ćemo imati veće plate i penzije, ali im sumnje otklanjaju oni koji podsećaju na mračnu prošlost i bivši režim. Svi na kraju odlučuju da na izborima 2. juna, izaberu Aleksandra Vučića, iako nije kandidat ni za jednu funkciju, i „Srbiju sutra” iako se ne glasa za nacionalni, već lokalne parlamente. Tu bi, sudeći po većini izbornih spotova koje smo videli, bio kraj još jedne izborne priče, koja se bez izbora svodi samo na - dnevnu dozu spina.
SNS Spot - Budućnost naših sela, gradova, Srbije nije igračka.
Foto: Screenshot/YouTube/Srpska napredna stranka

U drugom delu kampanje za lokalne izbore u 89 gradova i opština, koja je protekla u senci nacionalnih tema, do birača su ipak stigle i neke izborne poruke. Te poruke upakovane su u niz izbornih spotova, među kojima najveći broj njih ima potpis predstavnika vlasti. Preciznosti radi – potpis predsednika Srbije koji posle nedelje, 2. juna, ostaje u zgradi Predsedništva bez obzira na ishod ovih izbora.

S njegovim imenom u istom izbornim spotovima je i slogan „Srbija sutra” koji je lokalne izbore podigao na nacionalni nivo i poneo ključne poruke o boljem životnom standardu, većim platama i penzijama, budućnosti koja se piše kao „EXPO” i prošlosti u koju ne smemo da se vratimo. Ne smemo, jer tamo vidimo fabrike u stečaju, ali i one koji su i danas, sa stranim faktorom i svojim medijima protiv Srbije i njenog napretka.

Povezan sadržaj
Tijana Đorđević 11. 3. 2024.

I tu smo videli da su spinovi koje svakodnevno slušamo u predsednikovim obraćanjima, u informativnim i drugim programima, spinovi koje čitamo na portalima ili u dnevnoj štampi, iskorišćeni kao izborni materijal. Na takvom spisku izbornog materijala Aleksandar Vučić je sinonim za napredak i razvoj zemlje, dok su opozicija, nezavisni mediji i spoljni akteri kojima vlast nije naklonjena, nešto što treba da ostane u prošlosti.

 

Lakši i bolji život i predsednik Vučić

 

I kada (zvanično) nije kampanja, i kada jeste, prvi čovek države je i prvi koji objašnjava koliko građani Srbije danas žive bolje i koliko će bolje živeti. Aleksandar Vučić je glavni junak i u ovogodišnjoj turi izbornih spotova liste Srpske napredne stranke i njenih koalicionih partnera.

On se pojavljuje posle izgrađenih i infrastrukturnih objekata koji će tek biti izgrađeni, govori o „ulepšavanju zemlje”, „većim platama i penzijama” i „boljem životu svih ljudi”. Vučić u spotovima objašnjava i da „sve ono što je dobro, neće ostati dobro, ukoliko ništa ne budemo činili”.

Tu je, kao „komšija” onih koji se pitaju da li „dati šansu i drugima”, zadržao ton iz prethodne kampanje, poručujući: „Sve što smo napornim radom izgradili, nestaće onog trenutka kada stanemo”.

Spot SNS - "Budućnost je u tvojim rukama"
Foto: Screenshot/YouTube/Srpska napredna stranka

Bračnom paru koji je na televiziji video da će biti izgrađen metro, da će biti EXPO 2027, da stižu veće plate i penzije, da će se graditi škole, predsednik je skrenuo pažnju da se njegova vlast trudila da ne obećava ono što ne može da ispuni. 

I zato je važno da nastavimo da radimo, da bi Srbija sutra bila još lepše mesto za život”, poručio je Vučić.

Njegov glas pojavljuje se i posle niza fotografija koje pokazuju kako je Srbija izgledala za vreme bivše vlasti, a kako izgleda danas. I na korak ispred onih koji ga okružuju, predsednik je istakao „bolji život svih ljudi” kao krajnji cilj:

„Ne gradimo ove divne objekte samo da bismo ulepšali zemlju, već da bismo obezbedlili veće plate i penzije, kao i bolji život svih ljudi, jer oni su naš cilj. Ljudi su nam najvažniji”.

Povezan sadržaj

Taj „bolji” i „lakši život” predsednik vezuje za „bolji put ili most”. 

„Bolji put ili most znači da će sutra plate i penzije biti veće, a život lakši i bolji”, poručio je predsednik uz napomenu da „ovi izbori nisu za pobedu ili trofej, već da služimo ljudima, a pobedićemo samo ako ljudi sutra budu živeli još bolje i srećnije”.

I kako se većina spotova, emitovanih i na televizijama s nacionalnom pokrivenošću, završava rečima „Aleksandar Vučić – Srbija sutra”, predsednik države ostaje jedina figura za koju se vezuju svi dosadašnji i svi budući rezultati aktuelne vlasti.

 

Buka bivših, medija i stranog faktora

 

Sve što se odnosi na vlast pre naprednjačke, na kritičke medije i spoljne aktere u spotovima SNS-a vezuje se za prošlost i „buku” koju birači, naročito oni mlađi, ne treba da slušaju. Ono što je potrebno, jeste da „urade pravu stvar” zato što je budućnost u njihovim rukama. Isto kao i olovka kojom se u spotovima SNS-a zaokružuje broj ispred imena Aleksandra Vučića, predsednika države kome mandat ističe 2027. godine. 

Njegovo ime je u video igrici mladih na strani igrača koji „diže plate i penzije” i životni standard, dok je na protivničkoj strani opozicija koja „ometa”, „tužaka nas u Briselu” i oni koji „prete rezolucijom UN”.

Isti protivnici „budućnosti” koju Srbija ima sa SNS-om provlače se i kroz poruke drugih spotova. U tim spotovima kao „buka” su okarakterisani glasovi u pozadini koji govore o agresiji na Ukrajinu, o tome da se „pritisci na Srbiju pojačavaju”, da zanemare medij T7 čiji je sajt identičan sajtu jednom od kritičkih medija i naslove na tom sajtu u kojima „Srbija napreduje”, ali su „mračne prognoze stručnjaka”. Na istom tom sajtu „strani faktor” Srbiji poručuje da je napredak moguć samo „ako pristanemo na ustupke”.

SNS Spot - Kada dođe trenutak, uradi pravu stvar
Foto: Screenshot/YouTube/Srpska napredna stranka

I kada svi ti glasovi utihnu u spotovima se čuje Vučićev glas koji kaže: „Ne slušaj buku, slušaj sebe. Važna si ti, tvoja porodica, tvoji prijatelji, tvoj grad, naša Srbija. Kada dođe trenutak, uradi pravu stvar. Budućnost je u tvojim rukama.”

Raspevana opozicija

Spotovi vladajuće koalicije stigli su i do gledalaca televizija s nacionalnom frekvencijom i do korisnika društvenih mreža. S druge strane, glavni kanal za spotove opozicionih partija i koalicija, tamo gde ih je bilo, bile su socijalne platforme.

Lista „Dr Savo Manojlović - I ja sam Beograd - Kreni-promeni” je kroz pesmu poručila da želi „čistiji, bezbedniji i uređeniji Beograd” i grad „malih radosti i velikih osmeha”. To su s liderom pokreta Kreni-promeni Savom Manojlovićem poručili i glumci Vesna Čipčić i Hadži Nenad Maričić.

Pesmom se biračima u Pančevu obratila i koalicija „Pančevo protiv nasilja - Biram borbu”. Stranke okupljene na ovoj listi (Narodni pokret Srbije, Zeleno-levi front, Demokratska stranka, Pokret slobodnih građana i Liga socijaldemokrata Vojvodine) pozvale su Pančevce da „slobodno misle”, „podignu glas” i „traže slobodu”, da „sačuvaju od zla” Tamiš i Dunav i „posle decenije mraka” kažu „sad je stvarno dosta”.

A osim poruka o slobodi, čuvanju reka i uređenijim gradovima, neke opozicione partije skrenule su pažnju na svoje kandidate, odnosno osobine koje su potrebne jednom gradonačelniku. Spot Srpskog pokreta Dveri predstavio je kakvog to gradonačelnika žele Čačanke. „Zgodnog, vrednog, obrazovanog, rečitog i poštenog”, kaže u spotu jedna Čačanka, dok druga konstatuje da aktuelnom gradonačelniku ne odgovara ovaj opis i da „moraju da ga promene”.

***

U kampanji koju su nadglasale rezolucija o Srebrenici i druge bitke predsednika Vučića za nacionalne interese i ponos, poruke učesnika izbora nisu često prelazile prag medijske pažnje. Izbornu arenu, makar onaj deo javnog prostora koji smo mogli tako da nazovemo, opet je osvojio isti čovek. S istim spinovima koji su prisutni svakog dana, u skoro svim naslovima, u kampanji i mimo nje, sa ili bez oznake „politički marketing”.