Brza pruga koja kasni šest godina biće završena pre roka

Ne samo da gradimo brzu prugu na vreme, već i pre roka, napominje ministar građevinarstva Goran Vesić, želeći da na ovaj način demantuje navode “pojedinih tajkunskih medija o navodnim problemima na izgradnji brze pruge Beograd-Budimpešta”. Ali, da je ova deonica zaista izgrađena “na vreme”, prema prvobitno datim rokovima, njom bi vozovi saobraćali još od 2017!

Početkom januara 2015. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović početak radova na pruzi Beograd-Subotica najavila je za kraj te godine, a njihov završetak za dve godine, dakle do kraja 2017.

mgsi.gov.rs, 14. 1. 2015. godine

'Studija izvodljivosti o modernizaciji pruge Beograd-Budimpešta za brzine od 200 kilometara na sat biće završena do kraja juna, a radovi ćе početi do kraja 2015. i trajaće dve godine.“

Prethodno, u septembru 2014, tadašnji predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić je na Svetskom ekonomskom forumu, organizovanom u Kini, istakao da su Kinezi spremni da grade prugu između Beograda i Budimpešte, napominjući da „nemamo vremena za čekanje“ i da izgradnja „ne može da traje 10 godina“

Vučić sa predsednikom Vlade NR Kine Liom Kećijangom / Foto: FoNet/Vlada Srbije
Tanjug, 9. 9. 2014. godine

'Prvo je da nemamo vremena za čekanje i da izgradnja ne može da traje 10 godina. Naša molba je da to traje najviše tri godine, a kineska strana je obećala da će se pridržavati tog roka. Drugi problem su državne garancije. Stoga smo tražili više različitih koncepata – privatno javno partnerstvo, koncesije i druge načine, samo da javni dug što manje opteretimo.“

Već narednog meseca ministarka Mihajlović je izjavila da bi gradnja brze pruge mogla da krene na jesen 2015.

Tanjug, 24. 9. 2014. godine

'Prema rečima ministarke, u decembru bi, tokom samita Kine i 16 evropskih zemalja u Beogradu, trebalo da bude ugovorena gradnja brze pruge od Beograda do Budimpešte. Ona je kazala da je nakon prvih protokola koji su u Kini već potpisani počela izrada studija izvodljivosti i da bi, ako sve bude išlo po planu, na jesen sledeće godine možda i počela izgradnja.'

Isticala je da očekuje da će se brzim vozom od Beograda do Novog Sada stizati za posla sata već za dve i po godine, do polovine 2017. 

RTS, 21. 10. 2014. godine

'Možemo da očekujemo da će Železnica Srbije za tri godine imati oko 500 kilometara pruge koja će biti revitalizovana ili će čak nekih stotinak (kilometara) biti izgrađeno. Očekujem da će se za dve i po godine od Beograda do Novog Sada vozom putovati 30 minuta.'

Do leta 2017. 

Na trećem sastanku šefova vlada Kine i zemalja centralne i istočne Evrope, premijer Vučić napominjao je da je cilj da pruga bude izgrađena do juna 2017.

Tanjug, 17. 12. 2014. godine

'Premijer Vučić naglasio je da su odnosi Srbije i Mađarske, odnosi puni poverenja, da će projekat brze pruge Beograd – Budimpešta, koji je od ključnog značaja za obe zemlje, te odnose dodatno ojačati. 'Posvećeni smo ovom projektu. Naš cilj je da studija izvodljivosti i svi projekti budu završeni do juna sledeće godine kako bi pruga bila izgrađena do juna 2017', istakao je premijer Vučić.'

Zorana Mihajlović / Foto: FoNet/Zoran Mrđa

Krajem decembra 2014. sa Kinom i Mađarskom potpisan je Memorandum o razumevanju o modernizaciji pruge, a ministarka je najavljivala da će se za dve i po godine (do polovine 2017) vozom od Beograda do Budimpešte putovati dva i po sata.

Politika, Tanjug, 19. 12. 2014. godine

'Sa kinskim premijerom dogovoreno je da će studija o izvodljivosti biti rađena najduže tri meseca, da se potom završi glavni projekat i počne gradnja koja ne može da traje duže od dve godine. Računam da ćemo za dve i po godine vozom od Beograda do Budimpešte putovati za dva sata i 24 minuta, dok sada tom prugom putujemo osam sati', rekla je Mihajlović za 'Politiku'.'

I tadašnji predsednik Srbije Tomislav Nikolić je, na početku 2015, tvrdio da će radovi na pruzi od Beograda do Budimpešte biti završeni za dve godine.

Tomislav Nikolić / Foto: FoNet/Aleksandar Levajković
B92, 11. 1. 2015. godine

'Ako smo rekli da će (pruga Beograd-Budimpešta) biti za dve godine, onda mora da bude za dve godine, jer dobro poznajem kako Kinezi rade i kod njih opravdanja za probijanje rokova nema. Ta pruga nas spaja sa Evropom, a u velikoj meri i Kinu oslonjenu na Srbiju mnogo bolje povezuje sa Evropom.'

Na kraju 2015. premijer Vučić je, na svečanoj promociji projekta modernizacije i izgradnje pruge Beograd–Budimpešta, na Ranžirnoj železničkoj stanici Novi Sad, naglasio da je dogovoreno da pruga Beograd-Novi Sad mora biti otvorena 2018. godine.

Tanjug, 23. 12. 2015. godine

'To je velika stvar za našu zemlju. Sve ćemo završiti za dve i po godine. Očekujem da sa kolegama iz Kine i Mađarske zajedno pođemo od Beograda do Budimpešte, da pokažemo šta sve može da se uradi kada su ljudi posvećeni i veruju šta može da se uradi', naglasio je Vučić.'

U januaru 2016. ministarka Mihajlović je početak radova najavljivala za drugu polovinu te godine, da bi u aprilu premijer Vučić uveravao javnost da su radovi već počeli.

Aleksandar Vučić i Viktor Orban / Foto: FoNet/Vlada Srbije/S.Miljević
Tanjug, 13. 4. 2016. godine

'Što se naše strane tiče, mi (prugu) Stara Pazova – Novi Sad već radimo.“

Isto je govorio i u martu 2017, kada je bio u kampanji za predsedničke izbore. Isticao je da će voz na brzoj pruzi Beograd-Novi Sad početi da saobraća već za godinu i po, dakle do jeseni 2018

Aleksandar Vučić / Foto: FoNet/Vlada Srbije/S.Miljević
RTV, 23. 3. 2017. godine

“Već radimo deo pruge Stara Pazova-Novi Sad, a počinje Beograd-Stara Pazova. Za godinu i po dana ćemo Beograd-Novi Sad ići za 40 minuta. Biće mnogo bolje vozom nego kolima. I to centar-centar.”

Start u novembru 2017. 

A krajem novembra 2017. zvanično su počeli radovi na deonici Beograd- Stara Pazova, u dužini od 34,5 kilometara.

Početak radova na pruzi Beograd-Budimpešta / Foto: FoNet, Aleksandar Levajković
Beta, 28. 11. 2017. godine

'Ukupna vrednost radova u Srbiji, na pruzi do granice sa Mađarskom dužine 184 kilometra, je oko dve milijarde dolara, dok je priprema tog projekta trajala tri godine. Za finansiranje radova na deonici Beograd-Stara Pazova uzet je kredit od kineske Export-import banke u vrednosti 297,6 milona dolara. Godišnja kamatna stopa na tu pozajmicu je dva odsto, rok otplate je 180 meseci i poček 60 meseci. Predviđeno je da roba, tehnologije i usluge koje se nabavljaju iz tog kredita budu nabavljene pretežno u Kini.'

U julu naredne godine u Sofiji ministarka Mihajlović potpisala je komercijalni ugovor za izgradnju treće deonice brze pruge Beograd-Budimpešta na teritoriji Srbije, od Novog Sada do Subotice, vredan 943 miliona evra. Radovi na toj deonici, prema ministarkinim rečima, mogli bi da počnu 2019. godine.  

Potpisivanje komercijalnog ugovora u Sofiji / Foto: FoNet/Vlada Srbije
N1, 7. 7. 2018. godine

„Izgradnja brze pruge Beograd-Budimpešta najvažniji je i najvredniji infrastrukturni projekat trenutno u Srbiji i regionu. Ovaj projekat važan je ne samo za Srbiju, nego i za povezivanje sa regionom i EU, kao i za povezivanje srednje Evrope sa lukom Pirej, u okviru kineske inicijative 'Jedan pojas, jedan put'. Radovi su već započeti na 75 kilometara pruge od Beograda do Novog Sada, gde rade kineske i ruske kompanije. Od danas imamo i ugovor za preostali 108,1 kilometar, na kom bi radovi mogli da počnu u 2019. godini', kaže Mihajlović.'

U avgustu 2019. radovi na toj deonici bili su daleko od početka, a ministarka Mihajlović je kao rok za završetak deonice Beograd-Novi Sad postavilanovembar 2021.

TV Happy, 21. 8. 2019. godine

'Mi ćemo novembra 2021. godine, dakle pred kraj 2021. brzim vozom ići od Beograda do Novog Sada. Dakle, Beograd – Stara Pazova, Stara Pazova – Novi Sad. Kad kažem brzi voz, to je 200 kilometara na sat.“

Brzim vozom do Niša 2023. 

Predsednik Srbije je u julu 2020. saopštio da je doneta odluka da se krene u izgradnju brze pruge od Beograda do Niša i kao rok za završetak naveo – kraj 2023. godine

FoNet, 27. 7. 2020. godine

“On je na svom Instagram profilu precizirao da će se graditi brza pruga na ovoj deonici u dužini od 204 kilometra, za vozove koji će ići brzinom od 200 kilometara na čas, i da će se od Beograda do Niša stizati za jedan sat i 20 minuta. Projekat bi, prema najavama Vučića, trebalo da bude završen do kraja 2023. godine. Druge detalje ovog projekta Vučić nije saopštio.”

U decembru 2020. novi ministar građevinarstva Tomislav Momirović isticao je da pruga od Beograda do Novog Sada mora da bude završena do kraja 2021, naglašavajući da se „preko obećanja datom našem najvišem državnom vrhu ne prelazi tako lako“. On je čak izvođačima radova uputio upozorenje da „više nikada neće raditi u Srbiji ako ne budu ispoštovali rok koji su dali“ ili on „više neće biti ministar“.

Tomislav Momirović / Foto: FoNet/MGSI

A u oktobru 2021. predsednik Srbije Aleksandar Vučić i premijer Mađarske Viktor Orban prisustvovali su svečanosti povodom početka radova na rekonstrukciji pruge Subotica-Horgoš-granica sa Mađarskom (Segedin), koja će se povezivati na brzu prugu Beograd-Budimpešta. Vučić je kazao da je predviđeno da radovi budu završeni u novembru 2022

Početak radova na pruzi Subotica–Segedin / Foto: FoNet/Instagram predsednika Srbije
Tanjug, RTV, 18. 10. 2021. godine

'Puštanjem u promet ove trase duge 27 kilometara biće unapređene transportne i putničke veze između Subotice i Segedina i ojačane ekonomske, kulturne i prijateljske veze između Srbije i Mađarske i između Srba i Mađara. Građani i privreda će imati direktan pristup intermodalnoj luci Baja na Dunavu i luci Segedin na Tisi, kao i logističkim centrima u Vojvodini i Beogradu. Pruga Subotica Horgoš će se u stanici Subotica priključivati na brzu prugu Beograd-Budimpešta, čime korisnici dobijaju pristup jugoistoku i severozapadu Evrope', naveo je Vučić.'

Mesec dana kasnije, 22. novembra 2021, počela je izgradnja i deonice brze pruge od Novog Sada do Subotice. Tom prilikom predsednik Srbije izjavio je da će naša zemlja pre kraja 2024. završiti svoj deo pruge, a Mađarska 2025.

zeleznicesrbije.com, 22. 11. 2021. godine

'Znam koliko je ovo važno za budućnost Srbije. Za tačno tri godine imaćemo izgrađenu prugu, a Mađari će svoj deo završiti 2025. godine. Brže će se putovati od Beograda do Budimpešte, nego od Budimpešte do Beča, za 125 minuta', kazao je predsednik i naglasio da ovakvi projekti menjaju izgled naše zemlje, predstavljaju ključnu promenu i simbolizuju napredak Srbije.'

Brza pruga od Beograda do Novog Sada puštena je u saobraćaj 19. marta 2022, a predsednik Vučić je poručio da Srbija na ovaj način „ide u budućnost“ i da je ta pruga „simbol napretka naše zemlje“.

Aleksandar Vučić i Viktor Orban / Foto: FoNet, Aleksandar Barda
N1 Beograd, Beta, RTS, 19. 3. 2022. godine

'Za radove na trećoj deonici brze pruge od Novog Sada do graničnog prelaza Kelebija sa Mađarskom, u dužni od 108,2 kilometara, koji su već počeli, sredstva su obezbeđena iz kineskog kredita, a trebalo bi da budu završeni za tri godine. Izgradnja će koštati 1,2 milijarde dolara. Izgradnja pruge Beograd – Budimpešta ukupno će koštati oko četiri milijarde evra. To jedan od prvih projekata u okviru kineske globalne inicijative 'Pojas i put', dogovoren kao zajednički projekat Kine, Srbije i Mađarske.'

Početkom ove godine predsednik je obišao radove na brzoj pruzi, kazao da oni „idu brže od predviđenih rokova“  i ponovio da će posao biti završen pre kraja 2024

predsednik.rs, 14. 1. 2023. godine

'Nekad je bolje da platite i nešto više, ali da završite ranije, jer onda vidite rezultate kakve smo postigli na pruzi Beograd - Novi Sad. Mi smo imali vere da ćemo da promenimo budućnost železnice, da to ne bude samo socijalna kategorija, već da železnica počne da radi i živi i postigli smo neverovatne rezultate sa tom prugom i očekujemo da oni budu još bolji, posebno kada budemo završili još 108 kilometara do Subotice. Računamo da sve ovo možemo da završimo do kraja 2024. godine, što će biti mnogo pre mađarske strane', rekao je predsednik Vučić.'

Krajem avgusta i ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić istakao je da će pruga do Subotice biti završena do kraja 2024, dodajući da će biti puštena u saobraćaj polovinom 2025.

TV Pink, 20. 8. 2023. godine

„Radimo deo brze pruge od Novog Sada do Subotice, koja je dužine 108 kilometara i koja će biti završena do kraja naredne godine. Kada bude završena, taj naš deo brze pruge do kraja naredne godine treba šest meseci za testiranje vozova i putovaće se od Beograda do Palića za sat i 12 minuta, a do sredine 2025. godine biće završena brza pruga od srpsko-mađarske granice do Budimpešte. Tako da do kraja 2025. imaćemo voz između Beograda i Budimpešte, brzi voz, putovaće se za nešto oko tri sata. Što je sada zaista nemoguće.“

Kazao je da je pruga Subotica-Segedin završena i da će uskoro biti puštena u saobraćaj, ne pominjući da je njen završetak predsednik Vučić najavljivao za novembar 2022. Vesić se osvrnuo i na prugu od Beograda do Niša, ne navodeći rokove za njen završetak, iako bi, prema izjavi predsednika Srbije iz jula 2020, ona uskoro trebalo da bude otvorena.

Potpisivanje prve tranše investicionog granta / Foto: FoNet/EU info

Inače, Vesić je, u februaru ove godine, sa šefom regionalnog predstavništva EIB-a za Zapadni Balkan potpisao sporazum za prvu tranšu investicionog granta za izgradnju brze pruge Beograd-Niš, od ukupno 598 miliona evra. Kako je istaknuto, sporazum se odnosi na gradnju deonice Stalać – Đunis, duge 17,7 kilometara, na trećoj etapi buduće brze pruge, koja će se prva raditi, jer je za nju idejni projekat već završen i odobren, a završetak kompletne pruge od 230 kilometara očekuje se 2029. godine.

TV Pink, 20. 8. 2023. godine

'Mi sada sa EU radimo i brzu prugu prema Nišu, to je nekih 230 kilometara. Kada budemo završili tu brzu prugu putovaće se od Beograda do Niša 100 minuta. Što je zaista nešto što sada ne možete da zamislite. I nastavljamo sa izgradnjom brze pruge prema srpsko-makedonskoj granici. Sa Vladom Makedonije potpisali smo memorandum da zajednički se kandidujemo kod EU za izgradnju te brze pruge, što znači da ćemo tu prugu graditi tako što ćemo povezati Niš i Skoplje. Tako da ćemo u nekoj budućnosti imati povezano Niš i Skoplje, a Skoplje i sa Beogradom i sa Budimpeštom. Što znači da će se od Skoplja do Beograda putovati isto za nešto manje od tri sata, što potpuno menja način života i bolje povezuje sve ljude u regionu. Sve su to inicijative predsednika Vučića.“

„Najbržе izgrađеna brza pruga“

A kada je Nova.rs, pozivajući se na objavu mađarskog „Telexa“, objavila da Kinezi ne mogu da izgrade sistem osiguranja i kontrole vozova po evropskim standardima, oglasio se ministar Vesić tvrdnjom da „nijednom rečju nije spomenuto da se to odnosi na Mađarsku“, dodajući da je njegov mađarski kolega demantovao navode „kao netačne i zlonamerne“ i naglasio da Srbija ne samo da poštuje postavljene rokove već ide i ispred njih. 

Facebook, 30. 9. 2023. godine

'Što se tiče Srbije, mi ne samo da gradimo brzu prugu na vreme, već i pre roka, jer je bilo planirano da pruga bude završena do sredine 2025. godine, a završićemo je do kraja 2024. godine. Do kraja naredne godine završićemo izgradnju 108 kilometara od Novog Sada do Subotice, i uz tri do šest meseci za testiranje vozova, koje smo već naručili, već do sredine 2025. moći ćemo da koristimo brzu prugu do Subotice, a kada bude završena kroz Mađarsku, i do Budimpešte. Fizička realizacija svih radova je preko 60 odsto, a u svakom trenutku 500 jedinica mehanizacije nalazi se na trasi, dok je u ovom trenutku 1.800 ljudi na trasi. Takođe, postavljanje šina završeno je na više od 20 odsto pruge od Novog Sada do Subotice.'

I bivši ministar građevinarstva, a sada trgovine Tomislav Momirović osetio je potrebu da demantuje navode da je obustavljena izgradnja brze pruge do Budimpešte, ističući da ona „ide svojim tokom“,  zaboravljajući da je upravo on u avgustu 2021. tvrdio da će pruga od Novog Sada do Subotice biti završena do kraja 2023. godine

Tomislav Momirović / Foto: Instagram@tomamomirovic

Ministar Vesić ističe i da su mu kineski partneri kazali da je deonica Beograd-Subotica „najbržе izgrađеna brza pruga u svеtu“.

Dnevnik, 7. 10. 2023. godine

'Kada sam bio u Pekingu, tada su mi rekli da će ovaj projekat biti najbrže izgrađena brza pruga u svetu – kada se pogleda ta deonica od Beograda do Subotice. U ovom trenutku smo postavili oko 15 kilometara novih šina na dužini od 108 kilometara. Oko 98 odsto je urađen donji stroj, a višе od 50 odsto svi objekti i nadvožnjaci, rekao je Vesić.'

Naslovna fotografija: Instagram/@vesicg