Da podsetimo, ovaj servis funkcioniše duže od tri godine. Kompanija CarGo je kraj 2017. godine završila u plusu od 2,14 miliona dinara. Prethodne godine bila je u minusu od 1,2 miliona dinara.
Ipak, poslednjih nekoliko meseci svedoci smo pravog malog rata koji se, preko zgrade u Nemanjinoj ulici, vodi između taksista i CarGo vozača. Okidač za tenzije na ovoj relaciji bio je prošlogodišnji štajk taksista. Nezadovoljni zbog “nelojalne konkurencije”, taksisti su u maju izašli na ulice i blokirali Trg Slaviju i okolinu.
“Ne postoji nijedan jedni razlog za bilo koju vrstu štrajka. Ne žele Uber i CarGo, neće ih biti”, rekla je tada ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.
Taksisti, inače, važe za jak lobi. Bilo je nekoliko pokušaja da se u njihova vozila uvedu i fiskalne kase, ali se tokom protekle decenije svaki takav pokušaj izjalovio.
U vreme kad su taksisti prošlog proleća štrajkovali, resorno ministarstvo je radilo na izmenama i dopunama
Zakona o prevozu putnika. Članom 15. ovog zakona predviđa se da se domaći i međunarodni prevoz putnika obavlja samo uz licencu. Zakon je, uprkos protivljenju predstavnika IT sektora, usvojen krajem oktobra.
Ko je u pravu?
Argumenti taksista su da vozači, koji voze preko aplikacije, nisu provereni, nemaju licence, ne bave se osiguranjem putnika, i ne ispunjavaju mnoge druge uslove. Sa druge strane, vozači CarGo, smatrali su da ih država na ovaj način zabranjuje i ostavlja bez posla, kao i da oni ne pružaju usluge javnog prevoza i da se na njih ovaj zakon ne odnosi.
Sasvim sigurno nije reč ni o pružanju IT usluge,
odgovorili su iz Ministarstva saobraćaja, građevinarastva i infrastrukture.
Nakon usvajanja zakona, krajem oktobra, CarGo je dobio 90 dana da svoje poslovanje uskladi sa novim zakonom, odnosno da nabavii licence za prevoz putnika. U novembru prošle godine taksisti su ponovo blokirali Trg Slaviju i okolinu i tako izrazili svoj protest protiv nelojalne konkurencije.
“Stop IT mafiji”, pisalo je na transparentima koje su nosili beogradski taksisti.
Kompanija CarGo je angažovala pravni tim, a epilog je bio
potpisivanje ugovora sa Udruženjem CarGo. Zakonske odredbe novog propisa pokušali su da zaobiđu tvrdnjom da oni zapravo samo pružaju usluge prevoza članovima svog udruženja. Pa tako svaki korisnik ove aplikacije istovremeno postaje i član novoosnovanog udruženja. Ugovor je potpisan 7. februara ove godine. Ipak, ova rupa u zakonu nije pomogla da se digitalni saobraćaj odvija neometano.
U međuvremenu, vozači CarGo aplikacije prijavili su da im se dogodilo niz neprijatnosti. Prvo su, još u aprilu prošle godine, taksisti kod Vukovog spomenika pretukli vozača CarGo. U decembru je ponovo došlo do incidenta. Taksista je napao CarGo vozača, koji je prevozio stranku i tom prilikom oštetio njegovo vozilo. Od kako je novi zakon usvojen nekoliko vozila CarGo oduzela je država pod obrazloženjem da se pruža nelegalna taksi usluga.
“Izgledalo je kao da sam najveći kriminalac. Svi ljudi su gledali ka nama, jer su sve vreme uz mene išli saobraćajni policajci, dok nismo stigli do automobila gde je bio inspektor”, ovako je nedavno Goran Barbić, vozač CarGo, opisao kako su mu četvorica saobraćajnih policajaca i trojica inspektora oduzela vozilo.
Njegov iskaz objavljen je kao saopštenje na sajtu kompanije CarGo, a Bargić je rekao kako je do incidenta došlo kada je odvezao klijentkinju na željenu destinaciju. Na tom mestu sačekali su ga saobraćajci i rekli mu da je to “vanredna akcija i da su ih pozvali da dođu“. Dodao je i da mu je klijentkinja nakon dolaska rekla “naplati mi vožnju”. A CarGo usluga se ne naplaćuje kešom, već preko aplikacije. Pre toga, oduzeto je još jedno vozilo. Ipak, zabeležen je i slučaj da su građani nedavno sprečili nadležne da na Studentskom trgu vozaču CarGo oduzmu automobil.
Kompanija CarGo podnela je i inicijativu Ustavnom sudu za ocenu ustavnosti Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Komisija za zaštitu konkurenosti svoje mišljenje o ovom zakonu objavila je pre nego što je on usvojen. Jedan deo tog dokumenta odnosi se na obavezu prevoznika da uslugu “naplati u iznosu koji pokazuje taksimetar”.
Jandeks može, CarGo ne može
Antimonopolska komisija konstatuje da je jasna namera zakonodavca da na ovaj način zaštiti putnike kako ne bi platili veću uslugu od one iz cenovnika. Međutim, primenom ove odredbe taksisti nemaju mogućnost da cenu umanje po osnovu popusta na poziv, količinu ili redovnost korišćenja ove usluge. Komisija za zaštitu konkurencije u svom mišljenju ima i deo koji se konkretno odnosi na vozače koji usluge pružaju preko aplikacije.
“Propisivanjem obaveze naplate cene u iznosu koji pokazuje taksimetar, onemogućava se korišćenje drugih tehnologija za obračun cene prevoza čime se ograničava tržište, kao i tehnički razvoj inovacija na šetetu potrošača”, navode u Antimonopolskoj komisiji.
Istovremeno, kompanija “Jandeks” koja usluge, takođe, pruža preko aplikacije nesmetano vozi. U Ministarstvu saobraćaja
objašnjavaju da je ovaj prevoznik svoje usluge prilagodio novim priopisima.
“‘Jandeks’ pruža identičnu uslugu kao CarGo, s tom razlikom što u obavljanju svoje usluge posrednika u prevozu povezuje profesionalne vozače koji poseduju odgovarajuće licence i korisnike putem digitalne aplikacije. Ne upošljava vozače koji ne poseduju odobrenja za obavljanje delatnosti prevoza putnika”, objašnjavaju u ministarstvu.
U međuvremenu, srpski CarGo
stigao je u Cirih. Građani najvećeg grada u Švajcarskoj mogu da naruče vožnju preko ove aplikacije. Ipak, na tamošnjem tržištu, CarGo ne nastupa samostalno kao u Srbiji. Potpisao je ugovor o saradnji sa čuvenim švajcarskim prevoznikom Zirih taksi, a prevoz putnika obavljaju profesionalni i licencirani vozači u hibridnim vozilima. Takođe, plaćanje vožnje se može obaviti na tri načina: gotovinom, kreditnom karticom i nalogom kompanije, koji nosi dodatne beneficije firmama koje sklope ugovor sa CarGo kompanijom.