Dugo putovanje do obilaznice oko Beograda

Očekujemo da deonica od Ostružnice do Bubanj potoka, na obilaznici oko Beograda, bude izgrađena do kraja 2020, a cilj Vlade Srbije je da se što pre zaključi komercijalni ugovor i za preostali 31 kilometar obilaznice, od Bubanj potoka do Vinče i Pančeva.

Ovako je u oktobru 2017. govorila tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović, ističući da se na završetak obilaznice čeka 30 godina. Ona je napomenula i da je Beograd jedina prestonica u Evropi koja nema obilaznicu. Ipak, četiri godine kasnije, radovi nisu završeni, a treća deonica od Bubanj potoka do Pančeva i dalje je “u planu”.

Inače, radovi na obilaznici oko Beograda počeli su još krajem 1990. godine, ali su ubrzo stali.

Večernje novosti, 19. 2. 2015. godine
'Izgradnja obilaznice zavisila je od priliva finansijskih sredstava i bila je prekidana zbog sankcija, bombardovanja, hiperinflacije... - objašnjavaju u 'Putevima Srbije'. - Neki objekti, već izgrađeni, bili su tokom bombardovanja znatno oštećeni pa je bilo potrebno da se saniraju.'

Foto: JP „Putevi Srbije“

Saobraćajnica koja bi, kako se ističe, trebalo da rastereti gradsku zonu od tranzitnog saobraćaja, sastoji se od tri deonice – “A” od Batajnice do Dobanovaca (9,7 km), “B” od Dobanovaca do Bubanj potoka (37,3 km) i “C” od Bubanj potoka do Pančeva (31 km).

putevi-srbije.rs
'Izgradnjom obilaznice oko Beograda povezaće se krak Koridora 10, E-75 (granica sa Mađarskom, Horgoš - Novi Sad-Beograd) sa Koridorom 10, E-70 (granica sa Hrvatskom, Batrovci - Beograd), državni put I B reda broj 26 i Rutom 4, E-763 (Beograd – Požega - granica sa Crnom Gorom Boljare) i ponovo delom Koridora 10, E-75 (Beograd - Niš - Preševo - granica sa Makedonijom). Takođe će se pozitivni efekti izgradnjom obilaznice Beograda osetiti i po završetku kada dođe do odgovarajućeg preusmeravanja saobraćaja sa preopterećene osnovne mreže gradskih saobraćajnica Beograda na obilaznicu Beograda, čime će se maksimalno poboljšati uticaj na tokove saobraćaja na obilaznici uz istovremeno smanjenje saobraćajnih tokova na najopterećenijoj osnovnoj mreži gradskih saobraćajnica.'

Završićemo do 2010. 

Najave izgradnje obilaznice i neispunjena obećanja u vezi sa nepoštovanjem rokova za njen završetak bile su prilično česte proteklih godina. Tako je nekadašnji ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić još u leto 2008. izjavio da obilaznica „mora biti završena krajem 2010″.  U martu 2010. najavio je početak radova za 1. maj, a završetak deonice od Batajnice do Dobanovaca do kraja te godine. Ali, ta deonica je otvorena tek u maju 2012, nekoliko dana pred izbore. 

Do 2015. „građevinci su uspeli da završe sektor A, od petlje Batajnica do petlje Dobanovci u punom profilu auto-puta i sektore B1 – B5, od petlje Dobanovci do tunela Straževica kao poluauto-put“.

Ministarka u obilasku radova na izgradnji mosta kod Ostružnice, jul 2017 / Foto: FoNet/MGSI

U jesen 2017. vožnja budućim saobraćajanim prstenom oko glavnog grada, prema opisu reportera „Blica“, izgledao je ovako:

Blic, 4. 9. 2017. godine
“Idući iz pravca Novog Sada dolazi se najpre do petlje Batajnica, završene pre dve godine, čija je jedina mana to što ne postoji direktno isključenje do ovog naselja. Dalje se vožnja nastavlja autoputem preko petlje Dobanovci (presek sa zagrebačkim autoputem). Sledeća petlja je u Surčinu, a nakon nje već se naziru znaci radova i ograničenja brzine. Na dva mesta ugledali smo znak ‘put u izgradnji’ i ograničenje brzine od 60 na sat, premda smo i dalje bili na autoputu koji je u punom profilu sve do prilaska Savi, gde se gradi most. Vožnju smo nastavili kroz tunele Lipak i Železnik. Oni su završeni, međutim zasad se koristi samo jedna tunelska cev.”

U tom trenutku najavljivala se i izgradnja petlje „Petlovo brdo“.

Blic, 4. 9. 2017. godine
'Vožnja 'poluprofilom' traje sve do Resnika, gde se prolazi kroz tunel Straževica, koji zasad ima samo jednu cev. Nakon toga, sledi izlaz na Kružni put, sa nepreglednim kolonama kamiona i automobila, semaforima, pešacima... Tu je i spoj sa Avalskim putem kod motela '1.000 ruža' koji će kada se završi obilaznica takođe biti velika petlja. Kod auto-pijace završava se vožnja obilaznicom i vijugavim putem uključuje se na niški autoput.”

Početak radova na izgradnji mosta kod Ostružnice, januar 2016 / Foto: FoNet, Slobodan Miljević

Početkom 2018. ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović najavila je za 1. februar te godine početak radova kod isključenja za Bubanj potok, a završetak obilaznice za 2020. godinu.

Tanjug, Blic, 26. 1. 2018. godine
'Gradilište, na kome ćete od 1. februara moći da vidite radnike, uveliko se priprema. Po planu, obilaznica bi trebalo da bude završena 2020. godine, naglasila je ministarka.'

Radovi nisu počeli u februaru već pola godine kasnije. U julu 2018, kada je predsednik Srbije Aleksandar Vučić obišao radove na izgradnji leve trake auto-puta – od mosta na Savi kod Ostružnice do tunela Straževica, i obe trake do Bubanj potoka, naglasio je da će obilaznica biti završena 2021. godine. Kazao je da su „tih 19,5 kilometara od izuzetnog značaja za nas, jer time izbegavamo gužve i haos kroz Novi Beograd, Zemun, preko Gazele i drugih naših mostova, a posebno kroz voždovačke opštine.“

Početak radova na obilaznici oko Beograda, jul 2018 / Foto: FoNet, Zoran Mrđa
Politika, 24. 7. 2018. godine
'Uveren sam da će najveći deo robnog transporta, kada se završi ova saobraćajnica, ići preko Srbije. Završetak obilaznice je veoma važan i kako bismo dobili trku sa Rumunijom i Bugarskom kada je reč o preuzimanju putnika koji idu za Grčku ili Tursku. Znam da ne treba da molim Azerbejdžance, koji su odlično uradili auto-put Ljig–Preljina. Poštujem ljude koji na vreme obave posao, a oni su kasnili svega mesec dana – istakao je predsednik Aleksandar Vučić, koji je sa državnim i gradskim rukovodstvom, ambasadorom Kine Li Mančangom i predstavnicima izvođača radova obišao početak radova na ovoj deonici obilaznice. Vučić je ukazao da će obilaznica, osim vozačima i putnicima u tranzitu, život olakšati i žiteljima Rakovice, Čukarice, Voždovca, ali i stanovnicima Grocke i Banata, kada bude urađena i poslednja deonica, od Bubanj potoka do Pančeva.'

Najvažniji projekti se rade, Vlada Srbije obezbedila je novac i možemo da očekujemo kraj radova na obilaznici od Ostružničkog mosta do Bubanj potoka do 2021. godine, izjavio je zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić.

Beoinfo, 25. 7. 2018. godine
'Izgradnja obilaznice je za Beograd krucijalna jer će se na taj način sav saobraćaj koji dolazi iz pravca Mađarske i Hrvatske, a ide prema Crnoj Gori i Makedoniji, preusmeriti van Beograda i tako pre svega rasteretiti deo auto-puta koji prolazi kroz grad, rekao je Vesić za RTS. On je istakao da je deo obilaznice od Batajnice do Dobanovaca završen, dok su radovi na potezu od Dobanovaca do Ostružnice takođe gotovi, a trenutno se radi na izgradnji dve petlje, na Petlovom brdu i kod Orlovače.'

Nakon dva meseca ministarka Mihajlović je u Pekingu potpisala ugovor o finansiranju izgradnje obilaznice i naglasila da je time „ispunjen poslednji uslov da se izgradnja te strateški važne saobraćajnice za Srbiju završi 2021. godine, 30 godina od početka gradnje“.

Politika, 18. 9. 2018. godine
'Ugovor o finansiranju deonice obilaznice oko Beograda prvi je zajam u juanima za finansiranje transportne infrastrukture u Srbiji, čija protivvrednost iznosi 207 miliona evra. 'Činjenica da su radovi počeli nekoliko meseci pre potpisivanja ugovora o finansiranju govori o značaju ovog projekta za Vladu Srbije, kao i o posvećenosti izvođača i podizvođača realizaciji ovog projekta', rekla je Mihajlović i dodala da će završetkom te deonice za tri godine biti kompletirano svih 47 kilometara auto-puta od Batajnice do Bubanj potoka. Ugovor o finansiranju odnosi se na radove na izgradnji deonice duge 20,4 kilometra sa pristupnim saobraćajnicama, od mosta preko Save kod Ostružnice do Bubanj potoka. Glavni izvođač je kineska kompanija Pauer čajna konstrakšen korporejšen, a podizvođač Azvirt iz Azerbejdžana.'

A u avgustu 2019. Ministarstvo građevinarstva izdalo je građevinsku dozvolu za izgradnju deonice od tunela „Straževica“ do petlje „Bubanj potok“.

RTS, 28. 8. 2019. godine
“Dozvola se odnosi na deonicu 6 Sektora B obilaznice oko Beograda, dužine 10 kilometara. Gradiće se auto-put u punom profilu, a najzahtevniji objekti na ovoj deonici su petlja Bubanj potok i petlja i tunel Beli Potok. Reč je o najdužoj i najskupljoj deonici na celom Sektoru B obilaznice oko Beograda, koji se proteže od mosta preko Save kod Ostružnice, u dužini od 19,5 kilometara. Realizacijom projekta, nakon 30 godina, biće kompletiran saobraćajni prsten oko Beograda. Vrednost radova na izgradnji Sektora B obilaznice oko Beograda od Ostružnice do Bubanj Potoka je 207 miliona evra, a glavni izvođač radova je kineska kompanija 'Pauer Čajna', navedeno je u saopštenju.'

U proleće 2020. ministarka Mihajlović istakla je da će Ostružnički most biti završen u maju, a gradnja cele obilaznice do Bubanj potoka „za malo manje od dve godine“.

Tanjug, 27. 4. 2020. godine
'Što se tiče ove obilaznice, bilo je problema i u projektno-tehničkoj dokumentaciji i ima još uvek nekih nerešenih stvari u oblasti eksproprijacije, ali to su tehničke stvari koje ćemo kao i do sada uspeti da rešimo', rekla je Mihajlović.'

Novi most kod Ostružnice pušten je u saobraćaj polovinom juna, a nekoliko dana ranije probijen je tunel Straževica, na deonici od mosta preko Save do Bubanj potoka.

Probijanje tunela Straževica, jun 2020 / Foto: Foto: FoNet/Beoinfo
eKapija, 9. 6. 2020. godine
'Završetkom obilaznice tranzit će ići efikasnije, a građanima ćemo obezbediti kvalitetniji život. Deonica od Ostružnice do Bubanj potoka biće gotova 2022. godine, čime ćemo dodatno rasteretiti saobraćaj u gradu. Hvala kineskoj i azerbejdžanskoj vladi, kompanijama i svim radnicima što se projekat realizuje u dogovorenoj dinamici i rokovima, rekla je Mihajlović.'

Pre roka ili na proleće?

Ministarka je u septembru te godine istakla da će deonica dužine 7,7 kilometara biti „završena pre planiranog roka i puštena u saobraćaj do kraja 2020“.

Zorane Mihajlović i Zoran Drobnjak / Foto: FoNet
Beta, 12. 9. 2020. godine
“Iako je rok bio sledeće godine, Beograd će do kraja ove godine dobiti 7,7 kilometara od mosta Ostružnica do petlje Orlovača. Svaki kilometar koji završimo i uključimo u saobraćaj važan je za smanjenje gužvi u Beogradu, jer je to jedan od retkih evropskih gradova koji nema obilaznicu, a od 16.000 do 17.000 automobila prolazi ovuda dnevno', rekla je ministarka.'

Krajem oktobra 2020. izabrana je nova Vlada Srbije, ministarka Mihajlović promenila je resor, a na mesto ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture došao je Tomislav Momirović. On je krajem novembra izjavio da će radovi na deonici od Ostružnice do Ibarske magistrale, „uključujući i petlju Petlovo brdo“, biti završeni do aprila 2021, a celokupni radovi „u narednih godinu i po do dve“.

Tomislav Momirović / Foto: FoNet/MGSI

Tanjug, 29. 11. 2020. godine
'Nakon sastanka s predstavnicima izvođača, kompanija Powerchina i Azvirt Momirović je rekao da su mu glavni izvođači i podizvođači radova obećali da će radovi na obilaznici biti završeni i ranije nego što je planirano. Istakao je da će celokupni radovi na obilaznici biti završeni u narednih godinu i po do dve. 'Ovo je ozbiljan projekat sa tri velika tunela, bilo je puno pravnih problema koji su kočili radove, zbog toga svi moramo sada da damo svoj maksimum kako za dve godine obilaznica oko Beograda više nikada ne bi bila tema već realnost', rekao je Momirović.'
Krajem aprila 2021. u saobraćaj je pušteno 7,7 kilometara obilaznice, na deonici od mosta na Savi do petlje Orlovača i Petlovo Brdo. „Mi ćemo sve ovo do Bubanj potoka da završimo za godinu i tri-četiri meseca“, kazao je Vučić, dodajući da još ostaje da se izgradi put od Vinče do Pančeva kako bi se napravio prsten oko Beograda.  

Beta, FoNet, 29. 4. 2021. godine
'Predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će deo obilaznice do Bubanj potoka biti završen za godinu i tri meseca – u izgradnji je druga traka auto-puta od Orlovače do tunela Straževica i obe trake autoputa od Straževice do Bubanj Potoka.'

Izgradnja obilaznice oko Beograda do Bubanj Potoka biće završena do septembra 2022. godine, izjavio je u novembru direktor „Puteva Srbije“ Zoran Drobnjak, da bi mesec dana kasnije ministar Momirović postavio novi rok  – kraj 2022.

Večenje novosti, 5. 12. 2021. godine
'Deo obilaznice oko Beograda kod Bubanj Potoka s najvećom saobraćajnom petljom, biće završen najkasnije do kraja sledeće godine, rekao je ministar Momirović. 'Pustili smo u aprilu Sektor 4, nadam se da ćemo u narednih nekoliko meseci pustiti tunel Straževica. Uveren sam da ćemo do kraja sledeće godine moći da kažemo da priču na temu obilaznice oko Beograda, makar ovaj deo do Bubanj Potoka, šaljemo u istoriju i nema više šta da se priča o tome - kazao je ministar. Iza tunela Straževica nastavlja se najkompleksniji deo projekta Obilaznice: Sektor 6 dužine 9,5 kilometara koji podrazumeva izgradnju obe kolovozne konstrukcije punog profila auto-puta koji će imati širinu oko 30 metara. Na tom sektoru najznačajniji objekti su još jedan tunel Beli Potok i sama petlja Beli Potok, a na kraju Sektora 6 je Bubanj Potok sa budućom najvećom petljom u Srbiji.'

Naslovna fotografija: FoNet, Zoran Mrđa