Evropski fektčekeri: Onlajn platforme se moraju drastično poboljšati
Kodeks dobre prakse u suzbijanju dezinformacija je na snazi sedam meseci, ali prva tura izveštaja velikih onlajn platformi je razočaravajuća. Onlajn platforme se moraju drastično poboljšati da bi bile u skladu sa Kodeksom dobre prakse u suzbijanju dezinformacija i Aktom o digitalnim uslugama, zaključuje Evropska mreža fektčekera.
![](https://www.istinomer.rs/wp-content/uploads/2023/02/Untitled-design-2023-02-11T205131.338-825x548.jpg)
Evropska mreža fektčekera (EFCSN), čije saopštenje prenosimo, ocenila je prve izveštaje koje su podnele onlajn platforme, kako bi dokazale koliko su posvećene primeni Kodeksa dobre prakse u suzbijanju dezinformacija. Analiza medija za proveru činjenica, koje su istovremeno potpisnice Kodeksa i deo Radne grupe za njegovu primenu, pokazala je da platforme nisu ispunile svoje obaveze i poboljšale saradnju sa medijima koji se bave proveravanjem činjenica kako bi se smanjila šteta od dezinformacija na njihovim platformama.
EFCSN veruje, kako navodi u svom saopštenju, da bi platforme koje su potpisnice Kodeksa morale da uvedu velike promene u sledećem setu izveštaja kako bi ispunile obaveze i izbegle moguća kršenja Akta o digitalnim uslugama kada on u potpunosti stupi na snagu.
U izveštaju Tvitera navodi se da ova kompanija u svom radu ne praktikuje proveru činjenica ili saradnju sa medijima za proveru činjenica. Jedina značajna akcija koja se pominje u delu izveštaja o naporima da se fektčekerima olakša pristup relevantnim informacijama je API koji naširoko koriste mediji za proveru činjenica širom sveta i koji, prema navodima kompanije, više neće imati slobodan pristup. Izveštaj ne daje nikakve informacije o ispunjenosti brojnih drugih obaveza.
Izveštaji platformi Gugl i Jutujb ne nude detalje o naporima da integrišu, prikažu ili dosledno upotrebljavaju proveru činjenica u korist svojih korisnika. Ovo odsustvo transparentnosti dugo je zabrinjavalo fektčeking zajednicu, a sada je dodatno pogoršano činjenicom da izveštaji koju su predali Gugl i Jutub ne nagoveštavaju nameru o preduzimanju konkretne akcije ovim povodom u narednih nekoliko meseci. U skladu sa tim, EFCSN ne vidi kako ove platforme nameravaju da ispune svoje obaveze koje podrazumeva Kodeks u vezi sa proverom činjenica.
Majkrosoft je, preko svojih platformi Linkedin i Bing, izrazio spremnost da učini više u narednim mesecima, ali u ovom trenutku nije prijavljeno da postoji sistem za upotrebu provere činjenica koje se plasiraju na ovim platformama.
TikTok ima stalnu saradnju sa malim brojem evropskih medija i organizacija koji se bave proverom činjenica, ali je obim programa saradnje suviše ograničen da bi pokrio sve države i jezike, na šta se TikTok obavezao. Pored toga, zabrinjavajući je njihov pristup koji podrazumeva uklanjanje sadržaja sa dezinformacijima bez pružanja dodatnih informacija korisnicima.
Konačno, i Meta je dostavila izveštaj koji opisuje do sada najstrukturiraniji, najtransparentniji i najefikasniji program provere činjenica koji koristi jedna velika platforma, a u kojem učestvuju mnogi evropski mediji za proveru činjenica. Ipak, Meta treba da učini svoj program znatno transparentnijim i omogući nezavisnu evaluaciju njegove efikasnosti.
Saopštenje EFCSN u originalnoj verziji možete pročitati ovde.
Naslovna fotografija: Ilustracija, Canva