Geopolitika u Mrduši Donjoj

Suludo je uopšte, u državi čija prva familija nelegalno gradi, čiji je bivši ministar građevinarstva nelegalno gradio, u državi Altine i Kaluđerice, objašnjavati da nelegalna zgrada jednostavno više nije nikakav eksces, već pravilo, a da je onaj koji ide po dozvole, ukratko, pa budala.

Zašto je srušena džamija u Zemun Polju? Zbog toga što je nelegalna? Verujem da je to bio najmanji razlog. Nelegalno je dve trećine Zemun Polja, pa, eno, Zemun Polje stoji. Dakle to nije. Stoji i milion i po drugih nelegalnih objekata u Srbiji. Brojni su od njih u vlasništvu verskih zajednica, pa to nikom ne smeta. Naposletku i zbilja najmanje važno je to što stoji i „Zukorlićev“ čardak u sred Novog Pazara. Koji čak nije ni džamija.

Suludo je uopšte, u državi čija prva familija nelegalno gradi, čiji je bivši ministar građevinarstva nelegalno gradio, u državi Altine i Kaluđerice, objašnjavati da nelegalna zgrada jednostavno više nije nikakav eksces, već pravilo, a da je onaj koji ide po dozvole, ukratko, pa budala. Ta bi rasprava u ovoj zemlji morala da se vodi sa pozicija futurologije ili čak naučne fantastike.
*
Srušen nelegalni verski objekat Islamske zajednice / Foto: N1

Nelegalna gradnja, osim što rešava neke individualne probleme građanima ima jednu veoma važnu političku ulogu zbog čega će je ova država nadugo tolerisati. Ona je značajan deo strategije naše polit-ekonomske oligarhije u stvaranju „saučesnika“, to jest u procesu pretvaranja države i društva u Ali Babinu razbojničku pećinu u kojoj je svako kriv, svako ima putera na glavi i niko nema prava da se buni.

Verovatno se zato i naši zakoni pišu nejasno i arbitrarno. Nelegalna gradnja je, ukratko, jedna od metoda mazanja putera na glavu građanima, koji posle toga postaju ne samo „saučesnici“, već nemi i politički uštrojeni saučesnici. Jer, digni glavu i fiju, ode nelegalna kuća, pljap, katanac na preduzeće koje sto posto u nekom segmentu posluje nelegalno jer su takvi zakoni napisani…
Zato sam ubeđen da je činjenica da je zgrada bila nelegalna potpuno – „nebitna“ što kažu mladi, efemerna ako želite. Na kraju, em što lokalna vlastu u Zemunu nije nikakav Sokrat, em je ta vrednosna matrica koju baštini trenutna vlast upravo i odgovorna za eksploziju nelegalne gradnje upravo u tom Zemunu. Radikali su bili ti koji su nelegalnu gradnju promovisali kao legalnu metodu političke borbe koristeći je kao alat društvene intervencije i socijalne skrbi.
Da li bi danas bilo već pominjane Altine, na primer, da se radikalska vlast izrugivala ne samo pravnoj državi, već i urbanizmu uopšte i dozvolila 90tih svakom da radi šta hoće, u do tada nezapamćenoj urbanističkoj anarhiji u zemlji?
Ono što je zgradu zemunpoljske džamije „osudilo“ je činjenica da verske vođe koje stoje iza nje, mislim tu na novog beogradskog muftiju i reisa, nisu, ukratko, ekstremisti. Ni politički, ni verski. Naprotiv.
Što bi to bio problem? Zato što je sve što donosi saradnju, solidarnost, civilizovane odnose, poštovanje razlika, mir, toleranciju itd. opasno za našu vladajuću ideologiju zbog kontrasta koji daje. U sistemu koji opstaje na strah, kao svom temelju, na izmišljanju neprijatelja, na demonizaciji drugačijeg, na banalizaciji morala i istine, na sili kao jedinom političkom argumentu, svaki primer da se može drugačije opasan je samo jer ruši temelje sistema. Svako ko ujedinjuje ljude, ko ih povezuje i osnažuje opasan je jer je samo usamljen građanin poželjan da bi se lakše manipulisalo i upravljalo. Zato propada i obrazovni sistem – jer osnažuje, zato imamo krstaški rat protiv malih i srednjih preduzeća – jer stvaraju politički nezavisnu srednju klasu…
To je, čini mi se, ono što je od milion i koliko još nelegalnih građevina u Srbiji na rušenje „osudilo“ baš zemunpoljsku džamiju – činjenica da bi ona svojim primerom (verovatno, zaključujem na osnovu reči novog muftije, reisa), delovanjem njenih umerenih i dijalogu okrenutih vođa davala primer da se može drugačije. Zato u ovoj zemlji, uostalom, prolazi sve što promoviše nasilje i mržnju.
*
Muftija Mustafa Jusufspahić / Foto: FoNet, Zoran Mrđa

Kada bi se u toj džamiji promovisao ekstremizam bilo koje vrste ona bi vrlo verovatno opstala jer bi odgovarala planovima establišmenta da vlada strahom. Evo džamije ekstremista, okupite se građani oko nas, mi ćemo vas zaštititi.

U regionu Balkana koji je već duže funkcioniše kao labava konfederacija politički ekstremnih oligarhija, danas imate problema i nevolja samo ako ste za istinu, saradnju i normalizaciju – tu gubite posao, zatvaraju vam medije i, ako hoćete, ruše džamije. Tako će se bosanskim franjevcima koji su hteli spomen sobu Zoranu Đinđiću desiti umalo pa linč ljutih seljana, dok će paravojni kamp u organizaciji elemenata iz crkve na kojem se deca uče da pucaju iz snajpera biti tek kuriozitet u medijima.
Niko ne voli da na njegovu crnu, stavljate svoju belu. Najviše zato što se dobar deo političke alhemije u regionu upravo i sastoji od ubeđivanja puka da je crno zapravo belo (rat-mir, sloboda-ropstvo, neznanje-snaga). Zato je otišla i lokalna džamija u Zemun Polju. Najviše zato, a malo i zbog toga što još nije zamrla vatrica Leve Supoderice koju je potpalio ideološki otac trenutne vlasti u Zemunu. (Živeće vjekova!)
Da stvar bude potpuno bizarna ovakvo stanje odgovara svima i Rusiji i Kini i Evropskoj uniji – pa se skorom poboljšanju ne bi trebalo radovati. Verovatno će odgovarati i Amerikancima, čim trenutna administracija locira Balkan na ravnoj ploči koju koristi mesto globusa. To što današnji Kremlj ili Peking podržavaju ovaj  sistem ne bi smelo da nas čudi. Sličan se sličnom raduje. To što ovakav sistem podržava i finansira Evropska unija – bi trebalo da šokira. Ali, realno, zašto bi? Kad nas baš briga za Srbiju, što bi Brisel bio veći katolik od pape?
To što se rušenje desilo dan pred Ramazan – da stvar bude bizarna – vrlo je verovatno samo koincidencija usled činjenice da su nam u politici ljudi koji mahom od vere za koju tvrde da nose u sebi, poznaju samo datum slave političke partije u kojoj su trenutno. Što stvar ne čini ništa manje groznom.
I na kraju, što bi rekao čika Jova Zmaj – „U Srbiji prilike su take. Babe slave, preziru junake. Zato i vi ne mučite se džabe. Srpska deco postanite babe.“  Ili ekstremisti. Biće vam svima mnogo bolje.