Gradnja Moravskog koridora posle decenije najava
Najave izgradnje Moravskog koridora sežu godinama unazad. Još 2010. tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović najavila je da će gradnja deonice Pojate-Preljina "početi naredne, 2011. godine".
Izgradnja Moravskog koridora, auto-puta na relaciji Pojate-Preljina, dužine 112,3 kilometra, počela je 15. decembra kod Kruševca, a radovi bi, kako je rečeno, trebalo da budu završeni za četiri godine. Inače, Vlada Srbije je sa američko-turskim konzorcijumom “Behtel-Enka” 5. decembra potpisala komercijalni ugovor o izgradnji ovog koridora u vrednosti od 745 miliona evra, a predviđeni su, naglašeno je, i dodatni radovi i direktni i indirektni materijalni troškovi od 20 odsto. Predstavnik kompanije “Behtel-Enka” Endrju Milunci rekao je da je „Moravski koridor više od puta, jer je to prvi 5G auto-put od kojeg će pola miliona građana imati benefit”. „Put spaja zajednice i privredu od Pojata na istoku do Preljine na zapadu, a zatim se povezuje sa auto-putem koji ide od Mađarske ka Severnoj Makedoniji. Moravski koridor će imati važan sistem za odbranu od poplava koji će štititi sva mesta duž svih 112 kilometara puta i ovo je prvi put da je ovakav sistem napravljen na Balkanu“, rekao je Milunci.
Međutim, najave izgradnje Moravskog koridora sežu godinama unazad. Još 2010. tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović najavila je da će gradnja deonice Pojate-Preljina „početi naredne, 2011. godine“. (RTS, 3. 9. 2010. godine) Najavila je da će za tu namenu biti upotrebljen novac od prodaje „Telekoma“, a da se projektna dokumentacija već priprema. Međutim, početkom 2011, umesto radova na auto-putu, Ministarstvo je obustavilo izradu projekta.
Stručna javnost je te 2012. godine procenjivala da se izgradnja jednog kilometra za takvu konfiguraciju terena kreće od 3,5 do 4,5 miliona evra, bez eksproprijacije. Prošla je i 2012, promenila se vlast, a Verica Kalanović, koja je u novoj Vladi Srbije postala ministarka za regionalni razvoj i lokalnu samoupravu, najavila je za početak 2013. potpisivanje ugovora za ovaj koridor.
Mesec dana kasnije, umesto da ugovor bude potpisan, Kalanović je sve odložila za još mesec dana.
Kroz nekoliko meseci, novo obećanje:
U septembru te godine, nakon rekonstrukcije Vlade Srbije i odlaska ministara iz redova URS, između ostalih i Verce Kalanović, obećanjima na ovu temu pridružio se i tadašnji ministar građevinarstva Velimir Ilić.
I novi ministar za regionalni razvoj i lokalnu samoupravu Igor Mirović najavio je, u novembru 2013, novi rok:
Ipak, ni garancija od „100 odsto“ nije, izgleda, bila dovoljno jaka, pa od početka radova nije bilo ništa. Tri godine kasnije, krajem 2016, aktuelna ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da radove na Moravskom koridoru očekuje sledeće (2017) godine, dodajući da je “premijer Aleksandar Vučić razgovarao sa potencijalnim investitorima za izgradnju tog koridora”. (Ozonpres, 8. 12. 2016. godine)
Međutim, nakon pola godine, u junu 2017, tokom razgovara sa dеlеgacijom kompanijе “Bеhtеl” o rеalizaciji projеkta izgradnje ovog auto-puta, kazala je da je “Moravski koridor za Vladu Srbijе jеdan od najvažnijih projеkata“, naglašavajući da se „ubrzano priprеmamo za počеtak radova, za koji vеrujеmo da jе moguć tokom 2018. godinе“. Raspisan jе javni poziv za izradu planskе dokumеntacijе i u toku jе priprеma idеjnog projеkta”, rеkla jе Mihajlovićеva tada, i dodala da jе namеra da sе projеkat rеalizujе fazno, po dеonicama, u skladu sa završеtkom izradе projеkata i sprovođеnjеm еksproprijacijе.
Novo obećanje došlo je sredinom oktobra 2018, kada je Ministarstvo građevine potpisalo Memorandum o razumevanju i saradnji sa američkom kompanijom „Behtel“. Maksimalna vrednost ove investicije je, kako je najavljeno, 800 miliona evra.
Kao što je Istinomer već pisao, osim mnogobrojnih probijenih rokova, dodatni problem predstavlja i procenjena vrednost ovog projekta, koja je ranije bila mnogo manja, ali i to što za izgradnju koridora nije raspisana javna nabavka.
“Iza svih velikih infrastrukturnih projekata stoji garancija države, a pošto Moravski koridor je strateški važan i prioritet, država će obezbediti garancije i za njegovo finansiranje”, rekla je Mihajlović.
Naslovna fotografija: FoNet, Kabinet