Vlasnik „MK Grupe“ Miodrag Kostić opet je ponudio premijeru Aleksandru Vučiću da preuzme jedno javno preduzeće. Ovaj put Kostić je, pored „Železnica Srbije“, zatražio i EPS, rekavši da bi od ovih preduzeća za šest meseci napravio profitabilne firme.
„Dajte mi EPS ili Železnice Srbije na šest meseci, ali pod jednim uslovom, da mi političari sede iza leđa i ništa ne pitaju i imaćete profit na kraju godine“, izjavio je Kostić u sedištvu Asocijacije medija, na seminaru za novinare o društveno odgovornom poslovanju. Fonet, 4. 12. 2014. godine.
Prošlo je skoro pet meseci otkako je premijer Aleksandar Vučić pozvao privrednike da preuzmu javna preduzeća. Vučić je tada naveo da je privrednicima ponudio „Železnice“ da država ne bi za isplatu plata godišnje davala 120 miliona evra ili 146 miliona kao prošle godine, a da decenijama nema pomaka, nego ima samo gubitaka, a propadanje se nastavlja.
„Evo, gospodo, dajte, hoćeš ti, Miodraže (Kostić), hoćeš ti, Mišo (Beko), ko će da uzme železnicu? Evo, vi kažete da ste mnogo sposobniji, ja želim da vam verujem, preuzmite, molim vas, železnicu. Još nisam dobio odgovor“, rekao je Vučić za Radioteleviziji Srbije. Blic, 14. 07. 2014.godine
Međutim, i pored toga što su se Miodrag Kostić i Milan Beko odazvali ovom pozivu i poručili da su spremni da preuzmu pojedina javna preduzeća, to se nije desilo. Da privrednici, ipak, nisu zaboravili na premijerov poziv saznajemo iz medija preko kojih pojedini privrednici poručuju da njihova ponuda i dalje važi. Stručnjak za merketing i politički analitičar Cvijetin Milivojević smatra da se privrednici nude jer na taj način žele da „kupe“ javni ugled.
„Njima nedostaje javni, politički ugled. Time što bi im omogućili da preuzmu neko javno preduzeće dali bi im šansu da taj ugled poprave“, navodi Milivojević za Istinomer.
A razlog da premijer i pored javnog poziva, ipak, ne daje javna preduzećima tajkunima, možda leži u tome što bi na to javnost loše reagovala.
„To se sigurno ne bi svidelo velikom delu javnosti. Pogotovo se ne bi svidelo onima koji su došli u dodir sa tim tajkunima u privatizaciji. A sigurno se ne bi svidelo simpatizerima i aktivistima naprednjaka. Jer vidim da i neki poslanici koji su izbrani na listi SNS-a govore protiv Kostića“, navodi Milivojević.
I ekonomista Saša Đogović smatra da je loša reakcija javnosti glavni razlog što se ponuda tajkunima ne sprovodi u delo.
„Vučić je tu ponudu dao kao probni balon. Međutim, javnost je loše reagovala i pretpostavljam da se odustalo od te ideje“, kaže Đogović za Istinomer.
Naš sagovornik smatra da bi davanje javnih preduzeća na upravljanje tajkunima bilo loše rešenje.
„Oni uvek imaju neki svoj lični interes, tako da bi se to moglo i ovde pokazati. Da ne ulazim u njihove motive, možda neko ima dobar motiv. Ali, ako žele da pomognu, onda treba da kupe preduzeća koja se sada nude za privatizaciju“, kaže Đogović.
Da podsetimo, pored Kostića i Milan Beko je prihvatio poziv Aleksandra Vučića da vodi „Železnice Srbije“. Međutim, po pisanju medija od njegovog imenovanja se odustalo posle provere poslovanja.
„Pregovori koji su sa biznismenom Milanom Bekom započeti oko preuzimanja čelne pozicije u Železnicama Srbije, prekinuti su i on najverovatnije neće biti imenovan za generalnog direktora, saznaje list “Danas”. Kako tvrde dobro obavešteni izvori lista, posle „monitoringa“ koji se odvijao pre i u vreme razgovora, došlo se do saznanja koja tog biznismena povezuju sa oko 40 firmi iz Srbije, Paname, Španije, Švajcarske i Luksemburga, među kojima ima i onih koje su otvorene u of-šor zonama, a u mreži se nalaze i neke banke. To saznanje bilo je „odlučujući momenat“ da se razgovori sa njim obustave.“ Danas, 28. 10. 2014. godine
Na konkurs koji je raspisan za direktora „Železnica Srbije“ Beko se nije prijavio.