„Ikarbus“ – od „srpskog mercedesa“ do socijalnog programa
Sindikat radnika fabrike "Ikarbus" i predstavnici Ministarstva privrede postigli su dogovor o socijalnom programu, jer od septembra nisu primili nijednu platu. Ovo je za Radio Slobodna Evropa (RSE) kazao predsednik Samostalnog sindikata "Ikarbusa" Dragan Bubić koji je prisustvovao sastanku u Vladi Srbije. A pre samo nekoliko godina sadašnji predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavljivao je procvat ovog preduzeća.
Za sada se ne zna koliko će radnika biti obuhvaćeno programom, a Bubić kaže da je sindikat tražio socijalni program za sve. Generalni direktor „Ikarbusa“ Aleksandar Vićentić za RSE kazao je da je socijalni program jedino rešenje za radnike koji “mesecima nisu dobili ni dinar”. Bubić dodaje da bi novim socijalnim programom prva novčana sredstva radnici mogli da dobiju najverovatnije u februaru, dok će im dugoročno biti ponuđen otkup staža za 200 evra po godini rada.
Prethodno, radnici „Ikarbusa“ su, zbog teške situacije u preduzeću, najavili protest ispred zgrade Vlade Srbije.
„Mnogo je teška sad situacija u ‘Ikarbusu’, zato što od avgusta, u avgustu je bila zadnja plata koju smo primili, znači od septembra do sad, četiri plate nismo primili. Mnogo je teško kad stanete ispred ljudi koji plaču, ali bukvalno plaču, ljudi od 50, 60 godina… Da svojoj deci ne mogu da daju bilo kakav poklon, da ne kažem čak ni za hleba“, kazao je za N1 Dragan Bubić, predsednik Samostalnog sindikata „Ikarbus”.
Zaposleni ističu da posla nema i da za poslednjih godinu i po dana, kako tvrde, „Ikarbus” nije proizveo ni jedan autobus, pa firma opstaje samo zahvaljujući remontima.
A renesansa „Ikarbusa” koji će proizvoditi „srpski mercedes” bilo je jedno od ključnih obećanja Aleksandra Vučića pred vanredne parlamentarne izbore 2014. godine, nakon kojih je preuzeo premijersku funkciju.
U kampanju sa „srpskim mercedesom“
U jeku predizborne kampanje Aleksandar Vučić je lično zakačio znak nemačkog automobilskog giganta na novi autobus „Ikarbusa“ i najavio da će prvo vozilo biti na ulicama za samo mesec dana. Naglasio je da se za nove autobuse već interesuju iz susedstva, dodajući da će se prodavati na području cele jugoistočne Evrope.
U novembru 2014. „Ikarbus“ je sa firmom „Ariva litas“ iz Požarevca potpisao ugovor o kupoprodaji deset gradskih autobusa, od kojih je jedan napravljen u saradnji sa nemačkim „Mercedesom“.
GSP-u (ne) odgovara „Ikarbus“
Ali, godinu i po od početka proizvodnje prodato je samo 11 “srpskih mercedesa”. Pored jednog koji je kupila “Ariva”, u septembru 2015. obavljena je primopredaja 10 novih solo niskopodnih autobusa beogradskom GSP-u. To je bio prvi lot od ukupno 30 solo vozila, čija je nabavka ugovorena u aprilu 2015, a vrednost ugovora je 5.549.964 evra. Isporuka ostalih, kako je tada najavljeno, planirana je u dve tranše, do kraja 2015. godine. Međutim, GSP je već tada naglasio da će sledeći autobusi koje budu kupovali biti sa MAN šasijom.
- Bez obzira na to što smo fabrika koja ima proizvodnju, bili bismo zatvoreni već 1. juna. Poverioci bi u pokušaju da naplate dugove blokirali naše račune i to bi značilo da više ne možemo da poslujemo. Ovaj zakon bukvalno znači spas za ‘Ikarbus’, za sve naše zaposlene i sve dobavljače.
„Prosto se i mi pitamo [kako] da, kao ovlašćeni nadograđivač, znači ‘Mercedesa’ i ‘Mana’, jedinstven u svetu, ne možemo da dobijemo posao i da državne firme kupuju inostrane autobuse“, ističe Dragan Bubić, predsednik Samostalnog sindikata „Ikarbusa”.
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić izjavio je da „svako može da učestvuje na tenderima koje raspisuje Grad Beograd, pa i ‘Ikarbus’”, naglašavajući da će „Grad Beograd kupovati naravno najbolji kvalitet za najmanju moguću cenu“.
S druge strane, sindikalac Bubić navodi:
„Da vam kažem nešto, problem nije čak ni cena, mogu da vam kažem da su čak naši autobusi ‘mercedes’ jeftiniji sigurno od ovih sad koji su na beogradskim ulicama. Od 244 autobusa da smo makar desetak, dvadesetak, tridesetak dobili, mi bismo mogli da podelimo plate i ovi radnici bi mogli da dočekaju svoje praznike onako kako treba“, naglašava Bubić.
Direktor Vićentić sada kaže da „Ikarbus“ čeka privatizaciju, koja traje više od godinu dana, uporedo s procesom reorganizacije, koji je privredni sud usvojio u novembru.
„Čeka se pravnosnažost. Tim UPPR-om će kineski partner, koji je otkupio dugove, postati većinski vlasnik. Teško je reći kada. […] Planiraju da održe celokupan program ‘Ikarbusa’ koji je izuzetno kvalitetan i da razviju dva nova modela ‘Ikarbusovih’ elektroautobusa. Na tim autobusima kineske bi bile samo baterije“, kazao je Vićentić. (RTS, 8. 1. 2020. godine)