Koridor 10: Izvorište lažnih obećanja i probijenih rokova
Istočni krak Koridora 10, od Niša ka Bugarskoj danas se konačno otvara za saobraćaj, čime se (nadamo se) završava višegodišnja agonija zvana “izgradnja Koridora 10”. Tokom poslednje decenije, javnost u Srbiji naslušala se neispunjenih obećanja, svedočila probijanju rokova, kako bivše, tako i sadašnje vlasti, a da su političari u ispunjavanju bili revnosni koliko u obećavanju, Koridor 10 bio bi gotov još 2010, pa 2012, zatim 2013, a onda i 2014. godine. Nadležni (i nenadležni) najavljivali su završetak radova i za 2015, i za 2016. Što se tiče ministarke saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture Koridor 10 završen je još 2017. godine, no to je nije je sprečilo da obeća da će 2018. biti godina kada će radovi biti gotovi.
Menjala se vlast, dolazili su novi ministri, osnovano je i specijalno preduzeće, a Koridor 10 postao je i usputno ime za popularno predizborno obećanje. Rokovi su pomerani iz godinu u godinu. Dodatne nevolje su stvarale složene deonice puta. Istočni krak ka Bugarskoj bio je poseban izazov za izvođače radova, kao i za one koji su imenom stajali iza projekta.
Najave otvaranja Koridora 10 nizale su se po naslovnim stranama godinama unazad. Još je Milutin Mrkonjić, kada je dobio ministarsku funkciju u renesansi SPS, 2008. govorio o njegovom značaju.
“Za dve i po godine u Srbiji mora da bude kompletiran auto-put od Horgoša do Novog Sada, od Leskovca do Makedonije i od Niša do Bugarske. U protivnom, ja ću napustiti ovu funkciju, a država će postati saobraćajno slepo crevo Evrope”, izjavio je Mrkonjić u julu 2008. godine.
O Koridoru 10 i njegovom značaju, reči nije štedeo ni Mlađan Dinkić, tadašnji ministar ekonomije i lider G17, koji je obećao da “bez Koridora ne izlazi na sledeće izbore”.
„Završetak autoputa na Panevropskom koridoru 10 do 2011. godine, u koji će biti uloženo 1,7 milijardi evra, kao i početak izgradnje autoputa Beograd-Južni Jadran prioriteti su nove Vlade Srbije”, izjavio je Dinkić (Biznis, 18. 7. 2008.).
Puna usta optimizma
Auto-putevi nisu završeni, Mrkonjić funkciju nije napustio, a Dinkić je, ipak, izašao na sledeće izbore. Usledila su nova obećanja i jednog i drugog političara, kao i novi rok za završetak auto-puta – “narednih nekoliko godina”.
“Naš cilj je završetak svih poslova na Koridoru 10 do maja 2012. Taj zadatak smo dobili i od predsednika Tadića, to je zabeleženo i u desetogodišnjem planu razvoja Srbije i mi tu svoju obavezu moramo da izvršimo u roku”, najavio je Mrkonjić opet, u oktobru 2010.
Skoro dve decenije za 22 kilometra puta
Iako je obećavano da će i “Ipsilon krak” Koridora 10 (dug 22, 3 kilometra) biti izgrađen do kraja ove godine, to se, po svoj prilici, neće dogoditi. Naime, radovi na završetku izgradnje obilaznice oko Subotice koji je deo projekta Sever još nisu gotovi. Izgradnja ove saobraćajnice počela je, inače, još 1990, a krajem prošle godine otvorena je deonica duga 12 kilometara.
Bivši ministar za infrastrukturu, a potom i za saobraćaj, zbog ovih obećanja dobio je ocenu – nedosledno. Pomerao je rok na 2013. godinu, pa na 2014. A tadašnji direktor preduzeća “Koridori Srbije” Dmitar Đurović kazao je da će dati sve od sebe da se Koridor 10 završi u 2015. godini.
To preduzeće osnovala je Vlada 2009. godine. Delokrug poslova “Koridora Srbije” d.o.o., tiče se saobraćajne infrastrukture, odnosno izgradnje autoputeva na teritoriji države. U njihovim rukama su i zadaci eksproprijacije, izrada planske i projektne dokumentacije, kao i izvođenje radova i organizovanja stručnog nadzora.
*“Koridori“ i „Putevi Srbije“ od januara (2015) jedno preduzeće
*Istočni i južni krak Koridora 10 do aprila 2017.
Druga vlast, ista obećanja
S promenom vlasti i dolaskom SNS na sve ključne pozicije, promenili su se i glavni likovi u drami “Koridori”. Aleksandar Vučić, još kao premijer na veliko je obećavao skori kraj ovog poduhvata.
Obećanja konto Koridora nije štedela ni ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović. Rokove je, međutim, stalno pomerala. Prema njenim rečima, Koridor 10 trebalo je da bude završen do kraja 2016. Zatim početkom 2017. godine.
U septembru 2017, čak je izjavila da je za nju Koridor 10 – završen.
“Ja očekujem da Grdelička klisura cela, kompletna ne može da bude do Nove godine, ali verujem da može da bude odmah negde do februara i to je ono što ja pokušavam da kažem, za mene je Koridor 10 zaista završen. Grdelička klisura je 24 kilometra teškog dela, gde vi imate delove koji su gotovi, a delove koji se tiču tunela, tunel Predejane gde smo imali nasip koji je pao… Mi smo kao zemlja konačno na kraju izgradnje Koridora 10“, rekla je Mihajlović.
“U vazduhu se osećalo…”
Osim što su probijani rokovi, probijan je i budžet. Iz džepa građana plaćani su penali i odšete izvođačima. Kako je “Insajder” pisao u septembru ove godine, “razlozi za kašnjenja usled kojih su radovi poskupljivali, bili su između ostalog zatečeni uslovi na terenu koji nisu bili u skladu s projektom, nezavršena eksporoprijacija što je takođe bila obaveza države, nemogućnost prilaza gradilištu, vremenske nepogode…”.
Iako se “u vazduhu osećalo da se putevi grade”, kako je rekla ministarka Mihajlović, to nije pomoglo da se zadaci završe na vreme. Za jedno od skorijih njenih obećanja, dobila je ocenu – neispunjeno.
“Naravno da se Koridor 10 završava i da će se završiti, da ćemo mi automobilima proći ovde godine, do kraja ove godine… I kroz Grdelicu, zamislite i kroz Grdelicu”, još jednom je dala obećanje ministarka. (Insajder, 14.11. 2018.)
Svečano otvaranje poslednje deonice danas ukloniće i poslednje slepo crevo u ovom delu Evrope. Bolnu i dugogodišnju operaciju obeležila su pucanja asfalta, diskutabilne procene uslova, rušenja potpornih zidina. Među “svetlim” momentima bila je ideja o pomeranju brda, koja ipak nije usvojena. Kako je ministarka Mihajlović, uoči svečanosti, rekla – misija je završena, iako bi se pre mogla nazvati agonijom.
Naslovna fotografija: izgradnja Koridora 10, Grdelička klisura / FoNet