Skoro trideset godina obećava se završetak obilaznice kod Subotice, a radovi na ovoj deonici traju i dalje uprkos tvrdnji najviših državnih funckcionera da je Koridor 10 konačno u potpunosti gotov.
„Kao Subotičanin, obećavam da će obilaznica biti završena u roku. To je zalog moje političke karijere jer se uspešnost svakog političara meri po tome koliko je ispunio obećanja.“ Ovo je u aprilu 2010. izjavio tadašnji ministar za zaštitu životne sredine i prostorno planiranje Oliver Dulić, govoreći o “Ipsilon kraku” Koridora 10 kod Subotice. On je sa tadašnjim ministrom za infrastrukturu Milutinom Mrkonjićem obišao prostor buduće industrijske zone na „Ipsilon kraku“, a Mrkonjić je naglasio da je taj krak uvršćen u Koridor 10 upravo zahvaljujući zalaganju ministra Dulića.
Međutim, iako su pre neki dan svečanim puštanjem u saobraćaj deonice istočnog kraka Koridora 10 ka bugarskoj granici, predsednik Vučić i ministarka građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja Zoranu Mihajlović saopštili da je ovaj koridor konačno završen, “Ipsilon krak” ni do danas nije pušten u saobraćaj. Kako je više puta isticano, put dug 23 kilometra, koji bi trebalo da izmesti teretni saobraćaj iz centra grada, Subotičani čekaju decenijama.
Istinomer je pisao da je ta saobraćajnica, koja je počela da se gradi još 1990, često zloupotrebljavana u predizbornim kampanjama kada su presecane „crvene vrpce“ i puštane u saobraćaj određene deonice. Za završetak „Ipsilon kraka“ pljuštala su obećanja, ne samo Dulićeva, iako je ovaj bivši ministar iz Subotice u tome prednjačio.
Naime, nakon obećanja u aprilu 2010, Dulić se korigovao i kazao da se zbog „realnih građevinskih problema“ otvaranje ove deonice pomera, napominjući – da nikada nije pominjao rokove za završetak.
Press, 12. 11. 2010. godine
„Nažalost, Subotičani neće dobiti obilaznicu do Nove godine, ali tokom naredne godine sigurno hoće. Prilikom obećanja koje sam dao nisam spominjao rokove, ali sam siguran da će taj projekat biti završen.“
Potom je kroz nekoliko meseci izjavio da “do 10. oktobra (2011.) Y krak mora da bude završen“. (RTV Yu eco, 1. 2. 2011. godine). Nakon toga, u oktobru 2011. došao je na obilaznicu i Subotičanima dao novi rok – maj 2012. Ali, u februaru 2012. – nova korekcija.
SuMedija, 13. 2. 2012. godine
„Ogromni problemi koje smo imali sa eksproprijacijom, izradom projektne dokumentacije, planske su rešeni, sredstva su obezbeđena i ne postoji nijedan razlog da taj posao ne bude gotov.“
Ovog puta, Dulić je dao čvrste garancije kako će deonica od graničnog prelaza „Kelebija“ do petlje „Subotica jug“ biti završena do kraja 2012. godine, jer su sve predradnje u potpunosti rešene, a novac obezbeđen. Predizborna kampanja bila je u toku, a ministar nije bio zadovoljan brzinom radova.
Večernje novosti, 27. 3. 2012. godine
„Nisam zadovoljan kako teku radovi na obilaznici… ali će ona, kao što sam obećao, biti završena do kraja (2012.) godine.“
To je ponovio i idućeg meseca, takođe prilikom obilaska gradilišta, kada je bio rešen problem i sa izvođačima radova (najpre sa „Nibens grupom“, a potom sa „Borovicom“) zbog čega je, prema njegovim rečima, došlo do kašnjenja gradnje. Posao je preuzeo novi izvođač radova preduzeće „Putevi Užice“.
Sajt grada Subotice, 21. 4. 2012. godine
„Ne postoji više nijedan razlog da ‘Ipsilon’ krak ne bude završen. Sredstva su obezbeđena, projekti urađeni i eksproprijacija izvršena.“
Ipak, nekoliko meseci kasnije, sa promenom vlasti, radovi ponovo prestaju jer se ispostavilo da para – nema. Mašine bivaju uklonjene, a radnici napuštaju gradilište. U januaru 2013. nadležni iz „Koridora Srbije“ izjavljuju da su spremni da nastave posao na izgradnji Y kraka ako država bude obezbedila novac.
Tanjug, 28. 1. 2013. Godine
„Koridori Srbije spremni su za nastavak gradnje Ipsilon kraka Koridora 10 – obilaznice oko Subotice, ali za taj posao u republičkom budžetu trenutno nedostaje oko milijardu i po dinara.“
Ni te 2013, ali ni narednih godina od radova nije bilo ništa.
Yu eco, 28. 3. 2014. godine
Radovi na obilaznici oko Subotice neće biti nastavljeni ni ove godine, saznaje yu eco u preduzeću Koridori Srbije. Iako je Y krak stavljen kao prioritetni put i deo Koridora 10, novac nije obezbeđen ni republičkim budžetom za 2014. godinu. Subotičani više od 30 godina čekaju da se izgradi Y krak. Ostalo je da se uradi deonica puta od Kelebije do petlje Subotica Jug u dužini od 22,3 kilometra. Planirano je bilo da radovi budu gotovi do kraja 2013. godine ali su obustavljeni dok se ne obezbede sredstva iz budžeta Republike Srbije. Do sada je urađeno oko 30% radova na „Y kraku“ koji treba završiti pre svega zbog građana Subotice i okolnih mesta jer će upravo oni imati najviše koristi od izgradnje, ističu u “Koridorima Srbije”. Radovi su prekinuti pre 2 godine, a 2013. je bilo najavljeno da će rebalasom iz republičkog budžeta novac biti obezbeđen, što nije urađeno.
U aprilu 2015. tadašnji predsednik Vlade Aleksandar Vučić je potvrdio da – novca nema.
Sajt grada Subotice, 23. 4. 2015. godine
U republičkom budžetu u ovom momentu ne postoje sredstva za nastavak izgradnje obilaznice oko Subotice, ali se do kraja godine može očekivati oko polovina sredstava – izjavio je premijer Srbije Aleksandar Vučić za televiziju Yu eco.
„Mnoge stvari koje su uništavane u prethodnom periodu, a nema novouništenih, mi gledamo da popravimo“ – rekao je Vučić prilikom jučerašnje posete Subotici.
U novembru 2016. saopšteno je da je potpredsednica Vlade i ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović potpisala ugovor sa preduzećem „Vojput“ za nastavak gradnje „Ipsilon kraka“, poručujući da će „ova vlada posle mnogo godina završiti i taj projekat“.
Tanjug, 10. 11. 2016. godine
Potpisani ugovor obuhvata radove na izgradnji leve trake auto-puta, granični prelaz Kelebija - petlja „Subotica Jug” na deonici od kružne raskrsnice na ukrštanju sa Bikovačkim putem do petlje Subotica Jug. Radovi će početi odmah, a rok za radove je 100 dana.
- „Ipsilon krak“ je deo Koridora koji je takođe ostao u zapećku u prethodnih desetak godina. Mi smo zatekli ne samo ovaj krak nego i mnoge saobaćajnice koje su počete da se rade, pa nisu završene. U „Ipsilon krak“ je uložen je deo novca, ali nije urađena druga strana pa nije mogao da se koristi - rekla je Mihajlović posle potpisivanja ugovora.
A u martu 2017. je, kako je naglašeno, posle skoro tri decenije, koliko se gradi „Ipsilon krak“, puštena u saobraćaj prva deonica obilaznice oko Subotice.
Subotica.com, 23. 3. 2017. godine
Trasa od petlje „Subotica – jug“ autoputa E-75 do kružne raskrsnice sa Bikovačkim putem, duga oko kilometar, izgrađena je sredstvima Vlade Srbije od oko 197 miliona dinara i to je prva funkcionalna deonica ove izuzetno važne saobraćajnice.
Gradonačelnik Subotice Bogdan Laban kazao je tada da sledi druga faza radova, koja obuhvata izgradnju pet kilometara puta koji spaja Somborski i Bačkotopolski put. Prema njegovim rečima, za radove na drugoj fazi u 2017. predviđeno je 225 miliona dinara, a projekcija budžeta za izgradnju „Ipsilon kraka“ za 2018. godine je oko milijardu dinara, a za 2019. oko 800 miliona. „Ukoliko sve bude išlo po planu 2020. godine granični prelaz Kelebija biće spojen sa Koridorom 10“, naglasio je Laban.
Subotica.com, 23. 3. 2017. godine
Inače, od 1990. godine, kada je počela izgradnja „Ipsilon“ kraka ukupne dužine 22.6 kilometara, do sada, bez ove deonice, izgrađeno je tek 7.5 kilometara asfaltnog puta, a zemljani radovi završeni su na dodatnih 2.5 kilometara. Ukratko, za svo ovo vreme nije urađeno ni pola posla.
- I ono što je urađeno u prethodnih 27 godina, nije pušteno u saobraćaj, sada smo završili jednu malu deonicu, ali smo je odmah pustili u saobraćaj – ističe Imre Kern, državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
- Često me pitaju zbog čega je „Ipsilon“ krak političko pitanje, a ja odgovorim da on nije političko, nego životno i infrastrukturno pitanje. Jako je bitno da smo odmakli sa mrtve tačke, nekoliko puta se već najavljivalo, ali se nadam da ćemo u ovom mandatu dočekati da se „Ipsilon“ krak završi – smatra Ištvan Pastor, predsednik Pokrajinske skupštine. - Potpuno je normalno da granični prelaz bude povezan sa autoputem, da iz grada izvučemo oko 30 hiljada teških kamiona. „Ipsilon“ krak će otvoriti nova vrata za Suboticu i Palić, njegov značaj nije samo za grad i ovaj deo Vojvodine, već za celu Srbiju.
U avgustu 2017. otvorena je nova deonica obilaznice oko Subotice, duga pet kilometara. Ministarka Mihajlović tada je najavila da će „Ipsilon krak“ kompletno biti završen do 2019. godine.
Subotica.com, 22. 8. 2017. godine
'Radovi na izgradnji Ipsilon kraka, planirani za iduću godinu, biće nastavljeni već krajem ove godine i nadam se da će sve biti spremno da početkom septembra krenemo u javni poziv i nastavimo da radimo novih pet kilometara ove saobraćajnice, kazala je Mihajlović.'
U julu 2018. nakon obilaska radova, u okviru obeležavanja godinu dana rada Vlade Srbije, državni sekretar u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Imre Kern izjavio je da će izgradnja „Ipsilon kraka“ u dužini od 24 kilometra biti završena i puštena u saobraćaj do kraja 2019. godine. A na kraju 2018. „simboličnim pomeranjem saobraćajnog znaka za zabranjen saobraćaj“ puštena je u saobraćaj još jedna deonica kraka – od kružnog toka na Bikovačkom do kružnog toka na Bačkotopolskom putu. Time je, pisao je sajt „Subotica.com“, završena polovina posla.
Subotica.com, 17. 12. 2018. godine
'Prošle godine završili smo 6,5 kilometara, ove godine 5,5 kilometara i time puštamo u saobraćaj 12 kilometara puta. Ova obilaznica, koja povezuje granični prelaz Kelebija i industrijsku zonu sa Koridorom 10. Ovo je važna trasa za Suboticu, ali i za celu Srbiju. Subotička industrijska zona je druga u Srbiji po ekonomskim pokazateljima a naš cilj je da stvaramo uslove za dolazak novih kompanija i dalji razvoj cele zemlje – naglasila je ministarka Mihajlović. - U budžetu za narednu godinu za završetak radova planirano je 1.4 milijarde dinara. Sledeće godine kreće rekonstrukcija još jednog dela pruge Beograd-Budimpešta, na deonici Novi Sad-Subotica-državna granica a to je projekat vredan više od 1,1 milijardu dolara.'
U junu ove godine, prema sajtu „Subotica.info“, putari su „napali“ poslednjih osam kilometara deonice, nakon čega je potrebno da se izgradi još poslednji kilometar poveza sa graničnim prelazom Kelebija.
Subotica.info, 15. 6. 2019. godine
„Od ukupne dužine od 8,8 kilometara koju treba da izgradimo radovi se ne odvijaju možda samo na 500 metara“, kaže nam Zoltan Barat, šef ovog prometnog gradilišta na kojem je angažovana operativa konzorcijuma koji predvodi subotički „Vojput“.
Od kako je 2016. krenulo ponovo da se radi na 23 km dugoj obilaznici oko Subotice koja povezuje granični prelaz Kelebija sa auto-putem Subotica-Beograd, i tako izmešta teško saobraćaj iz centra grada, ovo je treća, i ujedno do sada najduža deonica. Osim dužine, ovo je i složena deonica jer se rade i tri nasipa, da se premoste lokalni putevi i železnička pruga, kao i rekonstrukcija dalekovoda niskog i srednjeg napona na nekoliko lokacija.
Vrednost radova na ovoj deonici je 988,2 miliona dinara, bez PDV-a, a radovi bi trebalo da budu završeni do kraja godine.
A u septembru, predlogom rebalansa republičkog budžeta, Vlada Srbije namenila je dodatnih 330 miliona dinara za izgradnju „Ipsilon kraka“.
Večernje novosti, 21. 9. 2019. godine
Budžetom za ovu godinu bilo je obezbeđeno 1,4 milijarde dinara za završetak obilaznice koja se gradi već tri decenije, da bi predlogom rebalansa ta cifra povećana na 1,73 milijarde, što će biti dovoljno za izgradnju oko 10 kilometara obilaznice na potezu od Somborskog puta u Subotici do samog graničnog prelaza Kelebija.
Dakle, Koridor 10 će biti kompletan tek otvaranjem „Ipsilon kraka“, iako je svečani završetak proglašen prošle subote finalizacijom radova na Istočnom kraku. Ali, podsetimo, ministarka Mihajlović je kraj radova proglasila još u septembru 2017, kada je kazala da je Koridor 10 za nju završen.
N1, 12. 9. 2017. godine
“Grdelička klisura ne može da bude završena do Nove godine, može do februara. Za mene je Koridor 10 završen. Grdelička klisura je 24 kilometra teškog dela, imate delove koji su gotovi, i mi smo na samom kraju”, poručila je ministarka i navela da su u Grdeličkoj klisuri radovi i noćas u toku i da je, prema oceni stručnjaka, to danas najteže gradilište u Evropi.
Istinomer.rs koristi kolačiće (cookies) radi boljeg uvida u potrebe i zahteve korisnika. Google Analytics je jedini neophodan kolačić koji koristimo, a korisnicima je omogućeno onesposobljavanje kolačića.
Koristimo kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i analiziranje saobraćaja. Takođe delimo informacije o tome kako koristite sajt sa partnerima za društvene medije, oglašavanje i analitiku koji mogu da ih kombinuju sa drugim informacijama koje ste im dali ili koje su prikupili na osnovu korišćenja usluga.
Istinomer može prikupljati vaše podatke iz sledećih izvora: Google Analytics tracking code, HotJar tracking code, Alexa Certify, Facebook Pixel Code.