Koridor kroz Frušku goru ne pre 2026.
Kompletan Fruškogorski koridor biće otvoren za saobraćaj do 15. marta 2024. godine, obećao je predsednik Srbije u oktobru 2020, prilikom potpisivanja ugovora za izgradnju brze saobraćajnice Novi Sad–Ruma, da bi sada ministar Vesić završetak ovog projekta najavljivao za 2026. Inače, još u martu 2016. tadašnja ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović tvrdila je da će izgradnja Fruškogorskog koridora početi do kraja te godine.
Međutim, na potpisivanje ugovora čekalo se do kraja 2020. Tada je ministarka sa kineskom kompanijom CRBC potpisala komercijalni ugovor, vredan 606 miliona evra. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić isticao je da će sve biti završeno u rekordnom roku.
“Kada će to sve biti završeno... Potpisani su ugovori, ali mi smo sa našim kineskim prijateljima uvek imamo nešto gde se… Oni poštuju to što kao predsednik Srbije kažem i ja sam im veoma zahvalan. Zahvalan sam predsedniku Siju što je takvu klimu, poverenje i poštovanja stvorio između nas. I mi kada razgovaramo, ja cepidlačim i uvek tražim da naši kineski prijatelji brže završe, te ću vam reći da će Fruškogorski koridor biti otvoren za saobraćaj, sa izgrađenim mostom preko Kovilja, sa ovim tunelom Iriški venac, do 15. marta 2024. godine. To su zaista rekordni rokovi, posebno kada imate ovako tešku deonicu, sa ovako dugim tunelima, koje možete da napadnete samo sa dve strane. Ne možete sa četiri ili više strana.”
Istaknuto je da će u okviru ove saobraćajnice, koja će se spojiti sa auto-putem Ruma-Šabac, a potom i sa brzom saobraćajnicom Šabac-Loznica, bti izgrađen i most na Dunavu kod Kovilja od 1,8 kilometara i tunel Iriški venac od čak 3,5 kilometara. „To je oko 125 kilometara gde ćete moći za sat vremena da stignete od Loznice do Novog Sada. Niko nije verovao ranije da je to moguće“, naglasio je Vučić.
A „bušenjem prvog šipa“, 1. maja 2021, označen je početak radova. Predsednik Vučić napomenuo je da su mu predstavnici kineske kompanije potvrdili da će saobraćajnica biti u funkciji od marta 2024, više od godinu dana pre zvaničnog roka za završetak. Kazao je kako se CRBC obavezala i da će umesto svakog posečenog stabla zasaditi dve nove sadnice.
“Zato hvala našim kineskim prijateljima na tome što uvek rade vredno. Informacija za vas, po ugovoru bi trebalo u maju 2025. da se završi Fruškogorski koridor, ali Džang je obećao do marta 2024. I ja sam tako zapisao u svoj tefter. Je l’ tako, ekselencijo? Ja sam to imao, hoću samo da potvrdim pred kamerama, on je pružio ruku već kod mene u kabinetu kada smo o tome pričali.”
Izgradnja saobraćajnice Novi Sad-Ruma, ukupne dužine 47,7 kilometara, podeljena je u četiri faze.
Deonica 1: Petlja „Autoput E-75“– Paragovo sa planiranom trasom državnog puta 2A reda br.100 od Žeželjevog mosta do petlje Autoput E-75
Deonica 2: Paragovo – početak obilaznice Rume sa kružnom raskrsnicom za priključenje lokalnog puta za Vrdnik
Deonica 3: Petlja „Kać“ – Petrovaradin („Autoput E-75“ )
Deonica 4: Obilaznica oko Rume.
Tunel „Iriški venac“, naglašava se redovno, biće najduži u Srbiji.
'Tunel će biti dug 3.480 metara i imaće dve cevi. Širina kolovoza je osam metara sa dve trake. Projektovane su i bezbednosne niše na svakih 150 metara i prolazi za pešake na svakih 290 metara kroz koje će moći da prođu u slučaju požara, saobraćajnih nesreća i drugih incidenata. Predviđena je i izgradnja dva vezna tunela kroz koje će i kamioni moći da prođu ako ostanu u kvaru. Sve je projektovano u saglasnosti sa nemačkim standardom bezbednosti RAPT.'
Prema komercijalnom ugovoru, 85 odsto projekta „pokriveno“ je kreditom od 608.384.610 dolara, dok država Srbija obezbeđuje ostalih 15 odsto, 107.361.990 dolara.
'Ugovorena cena za izradu projektno--tehničke dokumentacije, izvođenje radova i isporuku dobara prema komercijalnom ugovoru iznosi 715.746.600 dolara. Rok dospeća kredita je 20 godina uključujući i period počeka od pet godina, dok je period otplate glavnice 15 godina u 30 polugodišnjih rata koje dospevaju 15. maja i 15. novembra svake godine. Period raspoloživosti kredita je pet godina, uz mogućnost produžetka, a godišnja kamatna stopa je fiksna i iznosi do tri odsto godišnje. Izvođač radova po ugovoru je kompanija China Road and Bridge Corporation.'
Kvalitet ispred rokova
Više od godinu dana od početka radova, u julu prošle godine, Miloš Vučević, u to vreme gradonačelnik Novog Sada, obišao je sa tadašnjim ministrom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislavom Momirovićem, predsednikom Pokrajinske vlade Igorom Mirovićem, direktorom „Koridora Srbije“ Aleksandrom Antićem i predstavnicima kompanije „CRBC“ radove na pomoćnom mostu preko Dunava koji se gradi u okviru Fruškogorskog koridora. Rečeno je da pomoćni most služi da se preko njega izlivaju stubovi glavnog mosta, koji će spojiti obale Dunava na sremskoj i bačkoj strani. Kako je pisao 021.rs, na građevinskoj tabli piše da je početak radova maj 2022, ali nije naveden rok za završetak. Ministar Momirović kazao je da bi on prednost dao kvalitetu gradnje „u odnosu na to da li će most biti završen u decembru 2024. ili u aprilu 2025“.
'Ni vojvođanski premijer Igor Mirović nije pomenuo rokove, navodeći samo da očekuje da za tri i po godine Fruškogorski koridor bude rešenje saobraćaja za ovaj deo Vojvodine. Gradonačelnik Miloš Vučević je izrazio očekivanje da će se preko mosta preći krajem 2024. godine, ali je naveo da te detalje bolje znaju ministar Momirović i direktor 'Koridora Srbije' Aleksandar Antić. Prvi čovek 'Koridora' jeste naveo da su kineski partneri pominjali rokove do kraja 2024. godine, ali je dodao da se sada radi na projektima i da oni insistiraju da sve bude kvalitetno urađeno.'
„Značajno ubrzanje“
Početkom oktobra prošle godine ministar Momirović je sa direktorom Antićem obišao gradilište mosta kod Kaća i napomenuo da je kineski izvođač „značajno ubrzao radove“.
'Kinezi su pokazali da imaju jako stručan tim i značajno su ubrzali radove poslednjih meseci. Već su uradili dobar deo poslova, a ovo je jedan od dva potpuno nova mosta koja gradimo u Novom Sadu', rekao je Momirović.'
Krajem oktobra direktor „Koridora Srbije“ bio je na gradilištu tunela Iriški venac na kome je, kako je istaknuto, posle priprema okolnog terena i gradnje potpornih zidova, što je trajalo godinu i po, počelo bušenje tunela. Antić je kazao da ne bi trebalo brinuti zbog početne sporosti u izvođenju radova.
'Mi smo pre nekoliko nedelja otpočeli s bušenjem tunela, desne tunelske cevi. I do sada smo, s ove strane gde se nalazi ulazni portal, i sa druge strane, prema Opštini Irig, gde se nalazi izlazni portal, na desnoj cevi iskopali nekih petnaestak metara', izjavio je Antić. Kako i dalje ne dobijamo odgovore na pitanja u vezi sa radovima na Fruškogorskom koridoru, na prvu loptu ovakav progres može da zabrine, s obzirom na to da bi petnaestak metara za nekoliko nedelja, značilo da bi preostalih 7.000 metara u obe tunelske cevi bilo završeno daleko kasnije od proleća 2025. godine, kada bi trebalo da je krajnji rok. Ipak, Antić ima objašnjenje: 'U ovoj prvoj fazi, ti koraci moraju da idu lagano, zato što je takva tehnologija posla, zato što je put iznad samog ulaza u tunel. Pošto imamo dve tunelske cevi, imaćemo četiri napadne tačke na kojima očekujemo da će dinamika biti dva, do dva i po metra dnevno', pojasnio je Antić u izjavio za medije. Dinamika govori da bi, kad budu 'napadnute' sve četiri tačke bušenja tunela i ako se na svakoj napreduje tempom koji je Antić procenio, samo bušenje moglo bi da bude završeno za dve do dve i po godine.'
Na samom početkom ove godine predsednik Srbije je, sa direktorom „Koridora“ i ministrom građevinarstva Goranom Vesićem, obišao radove na izgradnji Fruškogorskog koridora, ali nije pominjao rokove za završetak ovog projekta.
Dvadesetak dana kasnije nova poseta gradilištu. Ovog puta predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović je sa direktorom Antićem bio na terenu i istakao da je „impresioniran“ onim što je video.
'Impresioniran sam načinom na koji su minulih meseci vredni neimari iz kompanije CRBC i njihovi brojni podizvođači iz naše zemlje započeli izgradnju Fruškogorskog koridora. Intenzivno se radi na dva ključna velika objekta – mostu i tunelu – koji će, praktično, proći kroz Frušku goru i povezati Novi Sad sa Rumom, Beogradom i Šapcem. Ovo je važna stvar za koju smo se zajednički borili i uspeli da izdejstvujemo početak realizacije ove investicije. Zahvalio bih predsedniku Vučiću i Vladi, Ministarstvu i 'Koridorima', a posebno kineskim partnerima', izjavio je Mirović.'
Početkom avgusta ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, ističući prednosti buduće saobraćajnice, navodi da će ona biti u funkciji – 2026. godine.
“Kad se završi Fruškogorski koridor 2026. godine, koji treba da poveže Novi Sad sa Irigom, Rumom, Šapcem, Loznicom. Od Novog Sada do Iriga će se stizati za desetak minuta, do Rume između 20 i 25 minuta, do Šapca za četrdesetak minuta, čak i manje. Do Loznice za manje od sat vremena, pedesetak minuta. To potpuno menja način života.”
Ovih dana direktor „Koridora Srbije“ je na svom Instagram profilu obznanio da je bio u obilasku izlaznih portala tunela “Iriški venac” i ponovio da je u pitanju najzahtevniji objekat na ovoj saobraćajnici, da se njime izmešta teški teretni saobraćaj iz Nacionalnog parka, da se štiti životna sredinu, ali nije izneo više detalja o tome dokle se stiglo sa radovima, ni kada se planira njihov završetak.
Prioritet od 2015.
A još 2015. godine tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović navodila je kako je izgradnja Fruškogorskog koridora „vraćena u jedan od prioriteta“, iako to „nije bilo lako“.
”Mi ćemo taj koridor sigurno graditi, jer ta saobraćajnica pripada grupi prioriteta Vlade Srbije', rekla je ona novinarima posle sastanka Radne grupe za Fruškogorski koridor i dodala da će ugovor o prenosu finansijskih sredstava iz Pokrajine Republici, za izradu idejnog projekta, biti usvojen na prvoj narednoj sednici Vlade i potom potpisan.'
Početkom 2016. obećavala je da će radovi početi „do kraja godine“.
'Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović potvrdila je danas u Šapcu da će izgradnja Fruškogorskog koridora koji povezuje Šabac, Rumu i Novi Sad početi do kraja godine. 'Pre nekoliko meseci raspisali smo javni poziv za odabir projektanta i način finansiranja Fruškogorskog koridora. Vlada Srbije je finansijski stabilna i može da da garancije. Ima zainteresovanih, ne samo kineskih već i turskih investitora', rekla je Zorana Mihajlović.'
Prošla je 2016. i skoro cela 2017, a u novembru 2017. ministarka Mihajlović je, tokom razgovora sa ambasadorom Mađarske u Srbiji Atilom Pinterom o načinu finansiranja izgradnje ove brze saobraćajnice, izjavila da je plan da radovi počnu 2018.
'Fruškogorski koridor je strateški važan za Srbiju i za ovaj deo Evrope. Izrada projektne dokumentacije je pri kraju i naš plan je da radovi počnu iduće godine, a da u međuvremenu razgovaramo o načinu finansiranja ovog projekta', rekla je Mihajlović.'
Radovi nisu počeli ni 2018, a u aprilu 2019. ministarka Mihajlović je u Pekingu potpisala protokol o saradnji na projektu izgradnje Fruškogorskog koridora. U septembru je napomenula da je plan da se komercijalni ugovor potpiše „do novembra, decembra“, a u novembru u Vladi Srbije održana je sednica Radne grupe za realizaciju projekta izgradnje brze saobraćajnice Novi Sad-Ruma, na kojoj je ministarka izjavila da je „važno da se što pre usaglasi komercijalni ugovor“.
Naslovna fotografija: FoNet, Zoran Mrđa