Letovanje u Srbiji (ne) puni budžet
Uz vaučer vrednosti od 5.000 dinara 100.000 građana Srbije, koji uglavnom pripadaju najsiromašnijim slojevima društva, imaće priliku da u okviru kampanje „Moja Srbija“ ovog leta boravi u nekom od 243 turistička i ugostiteljska objekta širom naše zemlje. Da biste dobili vaučer za subvencionisano korišćenje usluge smeštaja morate da letujete van mesta prebivališta, ali ne i u Beogradu, Novom Sadu, Nišu i Kragujevcu, zatim da imate manje od 60.000 dinara prihoda mesečno ili da ste penzioner, nezaposlen, ratni invalid ili pripadate nekoj od socijalnih kategorija stanovništva.
Ovim potezom, odnosno sa četiri miliona evra kojima Vlada želi da subvencioniše letovanje domaćih turista u našoj zemlji, trebalo bi da se pokrene Srbija. Ovako bar smatraju u Ministarstvu turizma. Naime, na pitanje na osnovu kojih analiza i istraživanja se država odlučila da novac poreskih obveznika utroši za ove namene, odgovoreno nam je da je odluka o podsticajima doneta na osnovu detaljnih analiza pozitivnih primera konkurentskih zemalja, tačnije Mađarske.
Sa druge strane, ekonomski stručnjaci smatraju da će ovakva vanpasionska potrošnja biti mala, jer pravo na vaučere imaju građani sa ispodprosečnim prihodima. Ekonomista Milan Kovačević kaže da za izdavanje vaučera za subvencionisano letovanje ne može da pronađe ni jedan dobar argument.
Međutim, kada šalu ostavimo po strani, iz odgovora resornog ministarstva, ali i Turističke organizacije Srbije (TOS) može da se izvede zaključak da Uredbi o podsticanju razvoja domaćeg turizma nije prethodila ozbiljna analiza. To pokazuje, između ostalog, i deo odgovora resornog ministarstva u kome se navodi da će rezultati kampanje poslužiti za izradu strategije za razvoj domaćeg turizma.
Iz Turističke organizacije Srbije, odluku o sprovođenju ove kampanje bazirali su na povećanom turističkom prometu u prošloj godin i prvoj polovini ove, a kako se navodi u njihovom odgovoru „znak da su na dobrom putu u smislu promocije i načina sprovođenja aktivnosti, najbolje govore i rezultati u vidu broja domaćih gostiju koji od početka godine značajno raste. Nakon uspešne zimske kampanje, ova godina je počela sa povećanjem broja domaćih turista, u periodu januar-mart od devet odsto, što je prvo povećanje broja domaćih turista od 2008. godine. To je podstaklo TOS da pojača aktivnosti na promociji turističke ponude namenjene domaćim turistima“.
A upravo podatke o turističkom prometu, ekonomista Saša Đogović smatra protivargumentom za subvencionisano letovanje za domaće turiste.
Vreme otpočinjanja kampanje takođe je označeno kao loše jer se u ovom periodu veliki broj građana već odlučio za letovanje. Svi ovi potezi ne omogućavaju razvoj turističke ponude, saglasni su naši sagovornici.
Međutim, za razvoj domaćeg turizma država troši mnogo više novca poreskih obveznika. Kada se četiri miliona evra koje je država izdvojila za vaučere, uporedi sa subvencijama turizmu u poslednjih pet godina, taj novac deluje kao kap u moru. Naime, prema podacima Uprave za trezor koje je Istinomer dobio preko Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, u periodu od 2010-2014. “Skijališta Srbije”, Turistička organizacija Srbije i turistički objekti na Staroj planini dobili su blizu 80 miliona evra! Ozbiljna analiza efekata utroška ovog novca nije napravljena, a kada se danas pogledaju neki od ključnih problema našeg turizma, vidi se da nije bilo potpune strategije o tome gde ovaj novac mora da se usmeri.
Bivši savetnik u Ministarstvu privrede Aleksandar Stevanović kaže da su rezultati ovog subvencionisanja, naročito sa stanovišta građana Srbije, poražavajući.
Od Turističke organizacije Srbije nismo dobili odgovor na pitanje na šta je konkretno utrošen novac koji dobijaju od države, već smo upućeni na izveštaje o poslovanju koji se nalaze na njihovom sajtu. O načinima trošenja i efektima dodeljene državne pomoći turističkim subjektima, Istinomer će istraživati u narednom periodu.