Moravski koridor posle tri i po godine tek prilazi Kruševcu
Auto-put do Kruševca imaćemo do kraja 2021, Čačak-Kraljevo do kraja 2022, a Kraljevo-Kruševac do kraja 2023, izjavio je u decembru 2019, prilikom svečanog početka radova na Moravskom koridoru, predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji ovih dana "poziva narod" da vidi "fantastično urađenu" prvu deonicu, od Pojata do Kruševca, koja će 29. aprila biti otvorena za saobraćaj.
„Narode, da odete da vidite kako to od Pojata izgleda“, govori predsednik Vučić.
'Znate li vi koliko se ja radujem što 29. aprila otvaramo auto-put do Kruševca? Narode, da odete da vidite kako to od Pojata izgleda. Najširi auto-put, radili Amerikanci, fantastično uradili, digitalni auto-put. Najširi je, kod njih nema ono 'fali kanaleta'... Mislim 27, 28 kilometara otvaramo sad. Sve to veliko. Onda idemo još deset kilometara do Koševa, to je tamo prema Trsteniku, a onda otvaramo Čačak-Adrani, to je početak Kraljeva.”
Međutim, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić podseća da se sada otvara prvi deo, od Pojata do Makrešana, dužine 16,8 kilometara, dok će do septembra, kako najavljuje, biti završen deo auto-puta do Koševa, dužine 10,7 kilometara.
'Ubrzano završavamo prvu deonicu Moravskog koridora od Pojata do Makrešana, dužine 16,8 kilometara, koja će za saobraćaj biti puštena tokom aprila. Svaki dan je na trasi čitavog koridora oko 3,5 hiljade radnika. Do septembra pustićemo za saobraćaj još jednu deonicu do Koševa dužine 10,7 kilometara. Tako će Kruševac konačno dobiti izlaz na auto-put. Naplata korišćenja prve deonice Moravskog koridora od Pojata do Koševa, 27,5 kilometara, počinje od kraja septembra kada deonica do Koševa bude završena. Do tada, narednih pet meseci, na deonici Pojate-Makrešane na snazi je promotivni period u kome je korišćenje puta besplatno.'
Sve gotovo do kraja 2023.
A pre tri i po godine predsednik Srbije isticao je da će ceo Moravski koridor, auto-put koji bi trebalo da poveže Koridor 10 sa auto-putem „Miloš Veliki“, biti završen za četiri godine – do kraja 2023.
'Znači, do kraja 2021. do Kruševca imamo auto-put, do kraja 2022. imamo Čačak-Kraljevo auto-put. A Kraljevo-Kruševac biće gotov do kraja 2023. Odlično.'
Kako je naglašeno, Moravski koridor, dužine 112,3 kilometra, povezaće područje „na kojem živi više od pola miliona ljudi“ i sve veće gradove između Pojata i Čačka – Kruševac, Kraljevo, Trstenik i Vrnjačku Banju.
'Moravski koridor činiće tri deonice: Pojate - Kruševac u dužini od 27,83 kilometara, Kruševac - Adrani u dužini od 53,88 kilometara i Adrani - Mrčajevci - Preljina dužine 30,66 kilometara. Auto-put se gradi za maksimalnu dozvoljenu brzinu od 130 kilometara na čas, a biće izgrađeno ukupno 11 petlji i 130 ostalih objekata, od čega 71 most, 23 nadvožnjaka, pet podvožnjaka i 31 propust.'
„Za samo dve godine od Beograda do Kruševca stizaćete za sat i po vremena“, uzviknuo je tada predsednik Srbije.
'Za samo dve godine imaćete auto-put završen do Kruševca. Do Kruševca za samo dve godine! Beograd–Kruševac, koliko posle toga, sat i po vremena. Sat i po vremena, ljudi, bez metra koji nije na auto-putu. Za tri godine ćemo završiti Čačak–Kraljevo. Za četiri godine će kompletan auto-put biti završen.'
Međutim, u međuvremenu smenjivali su se brojni rokovi za završetak radova na Moravskom koridoru, posebno onih na prvoj deonici, od Pojata do Kruševca.
U julu 2020. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović napominjala je da će deonica Pojate-Kruševac biti završena do kraja 2021.
'Biće ovo na vreme. Ne bih želela sada da govorim šta bi trebalo da se desi pa da ne bude, prosto nisam takav čovek, ali Kruševac će biti spojen do kraja sledeće godine. Evo i sada sam dobila uveravanja od 'Koridora', ali isto tako od 'Behtela'.'
Već u oktobru te godine na funkciju ministra građevinarstva došao je Tomislav Momirović, koji je potvrdio ranije date rokove – prva deonica biće otvorena do kraja 2021.
“Mi smo uspeli da u ovim okolnostima stvari stavimo pod kontrolu. Da radovi nesmetano teku. Otvorili smo radove na prvoj deonici između Pojata i Kruševca i očekujemo da će u narednih godinu dana oni biti završeni.”
Predsednik Srbije obišao je u martu 2021. radove na prvoj deonici i od izvođača dobio obećanje da će biti završeni do kraja te godine ili januara 2022. I rok za završetak celog Moravskog koridora pretrpeo je korekciju. Ovog puta saopšteno je da je okončanje radova planirano za početak 2024. „Moravski koridor – najmoderniji, digitalni auto-put, dužine 112 kilometara od Pojata do Preljine biće završen za tri godine i moći će da se stigne od Čačka do Niša za najviše sat i po, a od Kraljeva do Niša za sat i 15 minuta“, izjavio je Vučić.
'Verujem da ćemo do kraja godine odnosno do januara 2022. imati gotov auto-put od Pojata do Kruševca do mesta Makrešane', rekao je Vučić nakon obilaska radova na mostu preko Južne Morave kod Stalaća, koji će biti dug 248 metara.'
Rok je opet pomeren u aprilu 2021, kada je ministar Momirović naglasio da je američko-turski konzorcijum „Behtel Enka“ u obavezi da završi auto-put do kraja marta 2024. godine.
'Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović održao je operativni sastanak sa predstavnicima lokalnih samouprava kroz koje prolazi trasa budućeg Moravskog koridora i naglasio da je američko-turski konzorcijum 'Behtel Enka' u obavezi da završi taj auto-put do kraja marta 2024. godine. Momirović je, kako je saopšteno posle sastanka, rekao da taj 'najmoderniji auto-put u Srbiji' prolazi kroz brojna naselja, pa su učesnici sastanka razgovarali o otvorenim pitanjima, kao i o tome na koji način će se rešavati prilaz ili eksproprijacija imanja koja će biti odsečena nakon gradnje auto-puta, a pokrenuta su, kako je dodao, 'još neka operativna pitanja'.'
Dva meseca kasnije, ministar Momirović i direktor „Koridora Srbije“ Aleksandar Antić obilaze radove na Moravskom koridoru i navode da će deonica od Pojata do Kruševca biti završena „najkasnije za godinu dana“, dakle do juna 2022.
“Mi ćemo, bez dileme, u narednih godinu dana imati u potpunosti završen auto-put od Pojata do Kruševca. A u skladu sa onim što smo obećali i predsedniku Aleksandru Vučiću i ministru Momiroviću, mi ćemo učiniti sve da prve dve sekcije od Pojata do Makrešana, odnosno da dovedemo auto-put do obilaznice oko Kruševca, i pre tog roka', kazao je Antić.”
U jesen te godine predsednik Vučić, sa tadašnjim ambasadorom SAD Entonijem Godfrijem, obilazi noćne radove na izgradnji mosta preko Zapadne Morave i „izražava očekivanje“ da će deonica Pojate-Kruševac biti završena do marta 2022, „ukoliko budu rešeni problemi sa obezbeđivanjem kamena“.
'Ne možemo da rešimo pitanje kamenoloma, najskuplje smo platili eksproprijaciju i onda zbog pojedinih neodgovornih ljudi ne možemo da otvorimo kamenolom', rekao je Vučić i dodao da pojedini ljudi ucenjuju državu jer smatraju da taj auto-put nije potreban. Napomenuo je da je dosta skočila cena bitumena, cementa, čelika, armature. Dodao je je samo bitumen poskupeo u svetu više od 60 odsto. 'Kažu da bi završili auto-put, ali da nemaju kamen, jer neki ljudi kod nas kažu - ne damo kamen', preneo je Vučić i poručio da će se ozbiljnim pristupom države rešiti i taj problem.'
Početkom decembra 2021. ministar Momirović i direktor „Koridora“ Aleksandar Antić obilaze radove, navodeći da loše vreme ne utiče na dinamiku.
'Behtel-Enka', zajedno sa svojim partnerima veoma intenzivno radi, napominje Antić, naglašavajući da je prioritet poštovanje zadatih rokova, ali i kvalitet izvođenja radova. 'Akcenat smo bacili na sektor 1, od Pojata do Kruševca, tu su nam najveće aktivnosti. Otvorena je trasa u dužini od 28 kilometara, urađeno je gotovo 80 odsto zemljanih radova i radova na izgradnji nasipa. U ovom trenutku radimo na svim objektima, pre svega su važni mostovi, zaštita trupa auto-puta i Kruševca od poplava, kao i regulacija Zapadne Morave'.'
Proleće i novi rokovi
Stigao je mart 2022, deo auto-puta čiji je otvaranje obećano do tog roka i dalje je nezavršen, a ministar Momirović, tokom obilaska radova na deonici od Adrana do Preljine, ističe da se „radovi odvijaju neometano bez obzira na vremenske uslove“.
'Moravski koridor je najveće gradilište u Srbiji i samo na ovoj sekciji u ovom trenutku, i dok pada sneg, radi 850 radnika, dok na ukupnoj dužini od Pojata do Preljine radi više od 2.600 radnika. Očekujemo da će do kraja aprila raditi oko 4.000 radnika', naveo je Momirović.'
Tri meseca kasnije predsednik Srbije ističe da „Moravski koridor ide punom parom“ i da se „radi izvanredno“.
'Moravski koridor ide punom parom, radi se izvanredno, i to se radi na sva tri sektora. Prvi put se radi na drugom sektoru, između Makrešana, odnosno Kruševca i Trstenika i Vrnjačke Banje, odnosno Kraljeva. Već 30 posto imamo zemljanih radova završenih na delu puta od Adrana, od ulaska u Kraljevo, do Čačka, do Preljine. Imamo više od 70 odsto zemljanih radova završenih, dakle uspostavljene trase, čak mislim 75, na liniji Pojate-Makrešane, dakle Pojate-Kruševac.'
Krajem juna predsednik Srbije obilazi radove na Moravskom koridoru i iznosi novi rok – auto-put do Kruševca biće završen najkasnije do Nove godine. Direktor „Koridora“ Aleksandar Antić predsedniku je kazao da će deonica od Kraljeva do Čačka biti završena početkom 2024, a ceo auto-put početkom 2025.
'Predsednik Vučić obišao je radove na izgradnji mosta preko Zapadne Morave koji se nalazi na deonici auto-puta od Pojata do Kruševca i najavio da će auto-put do Kruševca biti završen najkasnije do Nove godine. Pitao je direktora 'Koridora Srbije' Aleksandra Antića kada će biti završena deonica od Kraljeva do Čačka i dobio odgovor da će to biti početkom 2024, a da će onda biti spojeni gradovi Kruševac i Kraljevo, što se očekuje početkom 2025. godine.'
Narednog meseca ministar Momirović izjavljuje da će do kraja 2022. godine Kruševac biti povezan sa Koridorom 10, Kraljevo sa auto-putem „Miloš Veliki“ za „nešto više od godinu dana“ , a „u periodu od tri godine u planu nam je da završimo Moravski koridor“.
'Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović danas je obišao radove na izgradnji Moravskog koridora, na deonici od Kraljeva do Čačka i tom prilikom istakao da je na tom gradilištu zaposleno više od 3.600 radnika i to u trenutku kada niko u Evropi ne razmišlja o investicijama zbog rata u Ukrajini. 'Za nešto više od godinu dana povezaćemo Kraljevo sa auto-putem Miloš Veliki, a do kraja godine Kruševac sa Koridorom 10. U periodu od tri godine u planu nam je da završimo Moravski koridor. Ne odustajemo ni od jednog projekta i ne povlačimo se ni sa jednog gradilišta, jer nam je u prvom planu odgovornost da sve započeto i završimo', rekao je Momirović.'
U septembru prošle godine ministar Momirović izjavljuje kako očekuje da će uskoro, do sredine decembra, biti završena prva deonica auto-puta, kako bi Kruševac bio spojen auto-putem sa Koridorom 10.
'Izgradili smo praktično sve mostove, završili dobar deo posla na prvih 16 kilometara, kako bismo povezali Kruševac sa Koridorom 10 i očekujem da ćemo sredinom decembra otvoriti prvu deonicu Moravskog koridora. To je fantastičan projekat, koji će biti jedno do obeležja ovog vremena i politike Aleksanda Vučića i veliki kvalitet za Kruševac, koji se neverovatno razvio prethodnih godina', rekao je Momirović.'
Ali, već idućeg meseca Tomislav Momirović promenio je resor u Vladi Srbije, a na mesto ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture dolazi Goran Vesić, koji krajem 2022. izjavljuje da je kompanija “Behtel” potvrdila da će prva deonica auto-puta biti završena do kraja aprila 2023. Naglasio je da, „uprkos nekim aktuelnim kašnjenjima radova“, neće biti odlaganja roka za završetak Moravskog koridora, a to je, kako je kazao, prvi kvartal 2025. godine.
“Kompanija ‘Behtel’ je u razgovoru sa mnom i gospodinom Aleksandrom Antićem (direktor Koridora Srbije) rekla da stoji iza toga da će do kraja aprila biti završen deo od Pojata do Makršana, što je istpred Kruševca. Do kraja septembra biće završen deo do Koševa, znači biće priključen Kruševac i onda imamo još dve deonice. Od Adrana, što je već priključenje Kraljeva, prvi kvartal 2024. i onda ćemo imati poslednji deo između Koševa i Vrbe kod Kraljeva, što znači priključenje Trstenika i Vrnjačke banje 2025. godine', izjavio je Vesić.'
A podsetimo, još 2010. tadašnja ministarka za Nacionalni investicioni plan Verica Kalanović najavila da će gradnja deonice Pojate-Preljina početi 2011, da bi 2013. tadašnji ministar građevinarstva Velimir Ilić obećao da radovi na Moravskom koridoru “počinju na proleće, sto posto”. Nakon toga, 2016. godine ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović izjavila je da očekuje da radovi na ovom auto-putu startuju 2017. godine, da bi u junu 2017. saopštila da se „ubrzano priprеmamo za počеtak radova, za koji vеrujеmo da jе moguć tokom 2018. godinе“. U oktobru 2018. Ministarstvo građevinarstva potpisalo je Memorandum o razumevanju i saradnji sa američkom kompanijom „Behtel“, Komercijalni ugovor za izgradnju auto-puta potpisan je 5. decembra 2019, a radovi su počeli deset dana kasnije.
Naslovna fotografija: FoNet/Instagram