Među najvećim dobitnicima Zakona o budžetu za 2019. godinu biće spoljni saradnici Avio-službe vlade, angažovani po ugovoru. Kako može da se vidi iz predloga koji je stigao u Parlament i o kome će poslenici raspravljati od utorka, Avio-služba vlade dobila je za oko 70 odsto više novca nego prošle godine.
Ukoliko poslanici usvoje ovaj predlog, ova vladina služba raspolagaće budžetom od 500 miliona dinara. Ove godine, blagajna Avio-službe bila je teška 290 miliona dinara.
I dok je za mašine i opremu bužetom za sledeću godinu planirano skromnih 400.000 dinara, izdaci za usluge po ugovoru gotovo da su udvostručeni. Po tom osnovu dogodine će biti isplaćeno 216 miliona dinara. Budžetom za ovu godinu za te namene bilo je izdvojeno 123 miliona.
Novi avion – veći izdaci
Ko su klijenti Avio-službe vlade vidi se na
portalu Uprave javnih nabavki. Ali se vidi i to da su zbog nabavke novog aviona (Embraer 650) povećani i izdaci koji se odnose na obuku vladinog vazduhoplovnog osoblja.
Naime, u svojoj floti vlada sada ima tri aviona: Emraer 650, Falkon 50, Lir džet 31A. Stručnu obuku vazduhoplovnog osoblja za sva tri aviona obavlja kompanija iz Njujorka „Flight Safety“. Prvobitno je sa ovom američkom kompanijom potpisan ugovor vredan 4,9 miliona dinara, za obuke koje se obavljaju na avionu Lir džet 31A. Kasnije je vrednost ovog ugovora smanjena na tri miliona. U ugovoru se navodi da je došlo do izmena u vladinoj floti, koja je proširena avionom tipa Embraer 650, što je u potpunosti promenilo organizaciju poslova i potrebu za obukama vazduhoplovnpog osoblja.
Vuk Jeremić, lider Nove stranke,
objavio je nedavno da je novi vladin avion zapravio kupila BIA, kako bi se izbegao tender za nabavku. Kako je rekao, avion koristi gotovo isključivo Vučić, kao i da umesto pilota i kabinskog osoblja avio-službe Vlade Srbije leti posada kompanije „Air Pink“.
Suzana Vasiljević, savetnica za medije Predsednika republike, objasnila je nedavno za Danas da je novi član flote (pored Falkona 50 ili Lir džeta 31A) u vlasništvu Vlade Srbije.
„I kao takav na raspolaganju je ministrima i predsedniku države, kada dobije odobrenje Vlade, to jest kada avion nije zauzet“,
rekla je Vasiljević za Danas.
Izbori budžetom nisu planirani
Budžetom za 2019. godinu nisu planirani nikakvi vanredni izbori. To, međutim, ne mora ništa da znači. Jer, budžetska rezerva je poslednjih godina znatno povećana i u velikoj meri daje odrešene ruke ministru finansija da diskreciono troši novac. Naime po članu 69. Zakona o budžetskom sistemu, tekuća budžetska rezerva iznosi najviše četiri odsto ukupnih prihoda u državnoj kasi, što je oko 50 milijardi dinara. O koliko velikim parama je reč govori i podatak da to predstavlja više od jedan odsto bruto domaćeg proizvoda, odnosno svega što građani i privreda stvore za godinu dana. Redovni predsednički izbori u 2017. godini, budžet su koštali oko 640 miliona dinara.
Ista firma, novi ugovor
Ista kompanija iz Njujorka radila je obuke i za Falkon 50 . Ugovoreni posao bio je vredan devet miliona dinara. Kasnije je, izmenom ugovora, njegova vrednost smanjena na pet miliona dinara. Iz istog razloga, odnosno zbog izmena u vladinoj floti. A odgovor na pitanje zašto ova kompanija nije negodovala kada je po osnovu oba ugovora izmenama dobila manje para krije se u trećem ugovoru. Naime, ista firma dobila je i posao obuke pilota na novom avionu. Ugovor je vredan 10 miliona dinara. Saradnja Avio-službe vlade i „Er Pinka“ za sada se, bar zvanično, nigde ne vidi.
Na spisku poslovnih partnera ove vladine službe je Naftna industrija Srbije (NIS), koja je sklopila ugovor o nabavci mlaznog goriva vredan 18,13 miliona dinara. Kako pokazuju podaci sa portala Uprave javnih nabavki, Ugovor sa NIS-om, koji je bio jedini ponuđač na tenderu, zaključen je 13. marta ove godine i važi 12 meseci.
Foto: FoNet/Vlada Srbije/Slobodan Miljević
Avio služba vlade ketering naručuje od kompanije „Er Srbija ketering“. Za tekuću godinu potpisan je ugovor vredan 2,5 miliona dinara. Ova komapnija takođe je bila jedini ponuđač na tenderu. Kada je reč o uslugama održavanja i tehničke podrške širom sveta taj posao dobila je švajcarska kompanija „Jet aviation“. Ugovor je relativno skroman i vredi svega 4.540 švajcarskih franaka, odnosno oko 450.000 dinara. Jat tehnika zaključila je ugovor (dva miliona dinara) na ime usluge provere i tehničke podrške za avione.
Spoljno-trgovinske poslove u ime i za račun Avio-službe vlade obavlja kompanija „M-fly“. Vlasnici ove kompanije su Ana Vuksan Vulić i Vojislav Vuksan. Posao je vredan tri milona dinara, a ova firma je i ranijih godina bila na spisku klijenata Avio-službe vlade. Kompanija Dunav osiguranje dobila je posao vredan 4,5 miliona dinara na ime usluge osiguranja vazduhoplovstva.
Plan javnih nabavki za sledeću godinu još nije objavljen na sajtu Avio-službe vlade, pa se ne može sa sigurnošću tvrditi na ime kojih usluga će rashodi biti udvostručeni. Ono što se zna je da je na ime troškova za putovanja za sledeću godinu izdvojeno nešto više od 14 miliona dinara, što je tek nešto malo veći iznos od prošlogodišnjeg (13,76 miliona).
Naslovna fotografija: FoNet TV