„Naporan rad“ na ugovoru za put koji bi trebalo da je u izgradnji još od 2021.
Veoma naporno radimo na pripremi potpisivanja ugovora za brzu saobraćajnicu „Smajli“, obavestio je nedavno javnost predsednik Srbije, zanemarujući činjenicu da je još krajem 2019. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović početak radova na ovom putu najavljivala za mart 2021. U međuvremenu menjali su se ministri građevinarstva, ali i rokovi za start izgradnje bačko-banatske saobraćajnice, koja je zbog svog specifičnog izgleda na karti Vojvodine,nazvana „Vojvođanski osmeh” ili „Smajli”.
Još krajem juna 2019, tokom posete Zapadnobačkom okrugu, predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio je da se „razmatra“ gradnja deonice od Bačkog Brega preko Sombora, Kule i Vrbasa, zatim Srbobrana, Bečeja i Novog Bečeja do Kikinde i rumunske granice. On je kazao da se razmišlja i o jeftinijoj varijanti.
'To je nešto skuplja varijanta, koja bi koštala 420-430 miliona evra. Postoji i jeftinija, da se rekonstruiše postojeći put Vrbas-Kula-Sombor, a da se brza saobraćajnica radi od Bačke Topole do Kikinde, koja manje košta i kraća je, ali povezuje manji broj naselja. Jednu od te dve opcije izabraćemo u skladu sa vašim interesima', poručio je Vučić žiteljima Zapadnobačkog okruga.'
U novembru 2019. predsednik Vučić izjavljuje da će se nova saobraćajnica od Bačkog Brega do Kikinde naći u Nacionalnom investicionom planu, dodajući da će gradnja početi „najkasnije za tri ili četiri godine“.
“Da to bude ta brza saobraćajnica koja bi bila poput paralele koja bi na vertikalu auto-puta Koridora 10 se naslanjala i da bi to mnogo značilo i za Zapadnobački okrug, razume se i za Severnobački, iako ne direktno i za taj severni deo Južnobačkog okruga, i za ceo severni Banat. Mislim da bi to bilo od presudnog značaja i za dodatno dovođenje investitora i time bismo još jedan veliki prelaz od malog prelaza u Bačkom Bregu napravili bismo veliki prelaz i lakši pristup građanima Srbije Mađarskoj i građanima Mađarske Srbiji.”
Već narednog meseca tadašnja ministarka građevinarstva ističe kako se nada da će radovi početi „najkasnije u martu 2021“.
'U putnu infrastrukturu Severnobanatskog okruga u narednoj godini biće uloženo 4,3 milijarde dinara. Već radimo projekat za brzu saobraćajnicu između Sombora i Kikinde u dužini od 123 kilometra, sa procenom da će vredeti do 700 miliona evra. Dokumentacija će biti završena naredne godine i nadam se da će najkasnije u martu 2021. početi radovi', kazala je Mihajlović.'
U februaru 2020. „Putevi Srbije“ objavili su poziv za podnošenje ponuda za studiju opravdanosti sa idejnim projektom izgradnje brze saobraćajnice, ali je već u maju postupak obustavljen „iz razloga što nisu ispunjeni uslovi za dodelu ugovora, s obzirom da do roka predviđenog za podnošenje ponuda na pisarnicu naručioca nije pristigla ponuda niti jednog ponuđača“.
Ali, ministarka Mihajlović je u junu 2020, tokom posete Somboru, za vreme predizborne kampanje, naglasila da očekuje da do kraja godine bude završena projektno-tehnička dokumentacija, a da izgradnja brze saobraćajnice počne 2021. Vrednost radova ovog puta procenjena je na oko 835 miliona evra.
'U pitanju je zahtevna saobraćajnica, duga 175 kilometara i procenjene vrednosti oko 835 miliona evra. To je važan put koji će povezati Rumuniju, Mađarsku i Srbiju i doprineti razvoju industrije u ovom delu Srbije. Plan je da 2021. započnemo izgradnju', izjavila je Mihajlović.'
Otvaranje puta 2024?
Posle izbora i fomiranja nove Vlade Srbije Zoranu Mihajlović je na funkciji u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture zamenio Tomislav Momirović, koji je na radnom sastanku u Somboru, naglasio da će radovi na saobraćajnici početi u septembru 2021. Istakao je da u republičkom budžetu za 2021. u tu svrhu namenjeno 100 miliona evra, a da je plan da radovi budu završeni za dve i po godine. Dakle, u prvoj polovini 2024. „U situaciji smo da u narednih godinu dana krenemo da realizujemo ovaj put“, bio je rezolutan ministar.
'Velikim političkim aktivizmom, ličnom inicijativom predsednika Repubike, mi smo doneli odluku, budžetirali je, i u situaciji smo da u narednih godinu dana krenemo da realizujemo ovaj put, brzu saobraćajnicu, koju mi sada zovemo Sombor-Kikinda, kao dva najveća grada koja treba da spoji', kazao je Momirović.“
Procene su, istaknuto je, da će ukupna investicija koštati više od 800 miliona evra.
'Javno preduzeće 'Putevi Srbije' raspisalo je 17. septembra javnu nabavku za izradu Studije opravdanosti sa idejnim projektom sa izgradnju brze saobraćajnice I B reda od graničnog prelaza sa Mađarskom Bački Breg do graničnog prelaza sa Rumunijom Nakovo. Stigle su dve ponude, a Komisija je na sednici 17. novembra odabrala ponudu ponuđača 'MHM Projekt' d.o.o. iz Novog Sada. Vrednost ovog posla je 299,4 miliona dinara, bez uračunatog PDV-a.'
Ministar Momirović je i na samom kraju 2020. napomenuo da gradnja saobraćajnice počinje naredne 2021.
'Jako veliki broj projekata je trenutno u realizaciji. Sledeće godine ćemo otvoriti Niš-Priština i Bački Breg - Nakovo. Novi koridor Sombor-Kikinda, Ruma- Šabac- Loznica, most na Savi. To su neverovatne investicije. Ono što mi sada radimo, to je nešto što se nije dešavalo 50 godina. Srbija gradi potpuno novu infrastrukturu, i ljudi će biti ponosni na ovu zemlju, neće moći da prepoznaju ovu saobraćajnu komunikaciju', naglasio je Momirović.'
U aprilu 2021. ministar Momirović tvrdio je da se na projektu „ozbiljno radi“.
'Ozbiljno radimo na prostornom planiranju, te projektovanju puta koji će imati 175 kilometara i koji će izgledati kao 'osmeh Vojvodine' (smajli)', rekao je Momirović. On dodaje da mnogi nisu mogli ni da sanjaju o putevima kao danas, te navodi primer Beograd-Zrenjanin, Zrenjanin-Novi Sad, na kom će radovi početi do kraja godine. Momirović naglašava da putevi u Vojvodini zaslužuju više, naročito deo oko Sombora i Kikinde, uz sve koridore koji su strateški pravci.'
Početak je pitanje meseca
Ipak, radovi nisu počeli 2021, a na početku 2022. ministar Momirović objašnjava da je projektovanje „u završnoj fazi“, a da se izgradnja očekuje „u narednih par meseci“. Istakao je će nova saobraćajnica biti završena „u naredne četiri godine“.
'U završnoj smo fazi projektovanja brze saobraćajnice od Sombora do Kikinde. Maksimalno smo posvećeni tom projektu i ta dva velika grada u Vojvodini moramo da spojimo sa Koridorom 10, kao i sve lokalne samouprave na trasi od Novog Bečeja, Bečeja, Kule. Nekako su ti gradovi i te lokalne samouprave kaskale sa investicijama, sa otvaranjem novih firmi i fabrika, a preduslov za to su novi i kvalitetni putevi. Očekujemo da ćemo u narednih par meseci krenuti sa izgradnjom te saobraćajnice i da ćemo u naredne četiri godine povezati Sombor i Kikindu najkvalitetnijom putnom infrastrukturom koja će biti na nivou najviših evropskih standarda', rekao je ministar Momirović.'
Dva meseca kasnije, tokom još jedne predizborne kampanje, ministar Momirović u Kikindi najavljuje da bi „radovi sa somborske strane trebalo da počnu u naredna dva meseca“, dodajući da bi u Kikindi „posao trebalo da startuje s jeseni“.
'U završnoj smo fazi projektovanja brze saobraćajnice od Sombora do Kikinde. Maksimalno smo posvećeni tom projektu i ta dva velika grada u Vojvodini moramo da spojimo sa Koridorom 10, kao i sve lokalne samouprave na trasi od Novog Bečeja, Bečeja, Kule. Nekako su ti gradovi i te lokalne samouprave kaskale sa investicijama, sa otvaranjem novih firmi i fabrika, a preduslov za to su novi i kvalitetni putevi. Očekujemo da ćemo u narednih par meseci krenuti sa izgradnjom te saobraćajnice i da ćemo u naredne četiri godine povezati Sombor i Kikindu najkvalitetnijom putnom infrastrukturom koja će biti na nivou najviših evropskih standarda', rekao je ministar Momirović.'
Došla je jesen, radovi nisu počeli ni sa jedne ni sa druge strane, ali je zato došlo do promene na čelu Ministarstva građevinarstva – Momirovića je na ministarskoj funkciji zamenio Goran Vesić. A on je u februaru ove godine, nakon sastanka Radne grupe koja prati realizaciju ovog projekta, bio optimističan i kazao da će radovi na brzoj saobraćajnici biti „brzo pokrenuti“ i „brzo završeni“.
'Zahvalan sam Igoru Miroviću i svima u Pokrajinskoj vladi, opštinama na velikom naporu koji su uložili kako bi radovi na izgradnji brze saobraćajnice Bački Breg-Nakovo, koja će povezati šest vojvođanskih opština ali i Srbiju, Mađarsku i Rumuniju bili brzo pokrenuti', rekao je Vesić nakon sastanka. To je, istakao je, primer kako treba da se radi, jer će Radna grupa probleme rešavati u hodu, što garantuje da će brza saobraćajnica, najduža u Srbiji koja će se graditi kao jedan projekat, biti brzo završena i promeniti život ljudima u tom delu Vojvodine.'
Predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović bio je još precizniji – radovi bi mogli da počnu „tokom prve polovine godine“.
“Radujemo se što će u ovoj godini početi izgradnja očekivanog puta od Bačkog Brega do Nakova, u dužini od 175 kilometara. Biće ovo brza saobraćajnica, najduža u Srbiji, koju ćemo početi u ovoj godini, graditi u narednih dve do tri godine. Na tom prvom sastanku Radna grupa održane u sedištu Pokrajinske vlade razmenili smo informcije, počinjemo sa deonicom od Bačkog Brega prema Somboru. Veoma mi je drago mi je što je Vlada Srbije, na inicijativu predsednika Republike, on je inicijator izgradnje ove brze saobraćajnice, uspela da pripremi sve što je neophodno da već, verujemo tokom prve polovine godine, počnemo sa radovima. Koordinisaćemo sve zajedno, nadležno ministarstvo, koje vodi gospodin Vesić, sekretarijati u Pokrajinskoj vladi koji će izdavati dozvolu, urbanisti, projektanti... Verujem da ćemo već u ovoj godini imati na samoj trasi i radove.”
Krajem avgusta Skupština AP Vojvodine donela je odluku o donošenju Prostornog plana za saobraćajnicu „Smajli“.
'Pored saobraćajnog povezivanja i realizacije interesa u oblasti saobraćajne infrastrukture, izgradnja predmetne saobraćajnice predstavlja projekat koji je od velikog uticaja na razvoj i unapređenje infrastrukturnih, ekonomskih, privrednih i drugih interesa, kako Republike Srbije kao celine, tako i AP Vojvodine, ali i lokalnih interesa u područjima kroz koje planirana saobraćajnica prolazi. Realizacijom projekta, saobraćajno-geografski položaj Grada Sombora i Grada Kikinde, kao i opština Kule, Vrbasa, Srbobrana, Bečeja i Novog Bečeja i saobraćajna pristupačnost će biti unapređeni u značajnoj meri, što će usloviti brži i efikasniji razvoj ovih opština i gradova.'
Početkom septembra predsednik Srbije želeo je da najavi „ogromnu, veoma radosnu vest“ – zahvaljujući „veoma napornom radu“ uskoro se može očekivati potpisivanje ugovora za ovu brzu saobraćajnicu.
'Želim da vam najavim, to mi radimo veoma naporno, i ministar Vesić po tom pitanju radi veoma naporno, da potpišemo uskoro ugovor za takozvani 'Smajli' i verujemo da će to biti ogromna, veoma radosna vest. Da li ćemo ga potpisati u Somboru ili Novom Sadu, ja bih voleo u Somboru, jer odatle počinju radovi. To će izaći preko 1,5 milijardi evra. Ali je to pitanje i načina finansiranja i svega. To je Bački breg, Sombor, Kula, Vrbas, Srbobran, Bečej, Novi Bečej, Kikinda, Crnja, jer Rumuni preko puta Crnje prave svoj prelaz, a ne preko puta Nakova. Tako da će to će biti brza saobraćajnica koja će da bude severna tangenta Srbije, gde će sva ta mesta da podigne i da omogući dolazak svim investitorima u ova mesta koja su pomalo zaboravljena, posebno u srednjem i severnom Banatu, ali i u Zapadnobačkom okrugu u celini, i delu Južnobačkog, naravno.'
Ovih dana pokrajinski sekretar za urbanizam i zaštitu životne sredine Nemanja Erceg izjavljuje da je završen kompletan građevinski projekat i dobijena dozvola za prvu deonicu.
„Imamo završen kompletan građevinski projekat i dozvolu za prvu deonicu, sam put je podeljen u osam deonica, a to je od Bačkog Brega do Sombora, dužina oko 20 kilometara, izjavio je za Erceg.'
Naslovna fotografija: Instagram/@vesicg