Niko neće “srpski mercedes”

Prošla su tačno četiri meseca otkako je prvi „srpski mercedes“ izašao sa proizvodne trake fabrike „Ikarbus“, a za njega još nije pronađen kupac. Prema rečima generalnog direktora „Ikarbusa“ Aleksandra Vićentića, osim prototipa nije napravljeno nijedno novo vozilo, a za sada jedini „srpski mercedes“ nalazi se „na homologaciji“, na testiranju u ovlašćenoj laboratoriji. Vićentić ističe da je glavni krivac – kriza.

Autobus

„U ovoj krizi, koja je ne samo u Srbiji već i u celom regionu, pokušavamo da što pre dogovorimo prodaju autobusa. Ovaj posao sa „Mercedesom“ razvili smo u najgore vreme za tržište autobusa, koje je u Srbiji praktično mrtvo. Prevoznici nemaju novac ni za gorivo, a kamoli za nove autobuse, kaže Vićentić za Istinomer.“

Direktor „Ikarbusa“ ipak dodaje da postoje šanse da će prve porudžbine stići do jeseni.

„Imamo neke najave za septembar ili oktobar od nekih firmi u Srbiji i nadam se da će doći do realizacije tih dogovora. Trenutno radimo na remontu autobusa za GSP i na proizvodnji novih koji nisu napravljeni u saradnji sa ‘Mercedesom’, ističe direktor Vićentić.“

A ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji između „Ikarbusa“ i „Mercedesa“ biće potpisan, naglašava Vićentić, tek kada se pronađe prvi kupac.

“Taj ugovor sa ‘Mercedesom’ možemo da potpišemo odmah, ali mi u ‘Ikarbusu’ želimo da sačekamo da se prvo sklopi posao i da prvi kupac naruči autobuse. Posle ‘Mercedesove’ pomoći oko konstrukcije i proizvodnje ovog modela autobusa, oni nam sada pomažu i prilikom prodaje. Naime, sklopili smo ugovor sa njihovim predstavništvom u Hrvatskoj da prodaju i naš autobus, a trebalo bi to isto da uradimo i sa ostalim njihovim predstavnicima u regionu, kaže direktor Ikarbusa.”

Aleksandar Vučić

Podsetimo, kada je u martu tadašnji prvi potpredsednik Vlade Aleksandar Vučić lično zakačio znak nemačkog automobilskog giganta na novi autobus istakao je da je to „pokazatelj rasta industrijske snage Srbije“. Vučić je tom prilikom naglasio da se za novi autobus već interesuju iz susedstva, dodajući da će se prodavati na području cele jugoistočne Evrope. Bivši ministar privrede Saša Radulović naglašavao je da nije u pitanju „Mercedesova“ investicija, već će ta komanija samo prodavati delove za autobuse.

„Kako su ‘Mercedesovi’ autobusi preskupi i ne mogu da prođu javni tender, ideja i pre rekonstrukcije vlade bila je da ‘Mercedes’ proda ‘Ikarbusu’ svoje šasije starije generacije sa sve motorom i prenosom, da ‘Ikarbus’ nadogradi šasiju i da takav autobus bude ponuđen gradu Beogradu. ‘Mercedes’ bi izvršio i kontrolu kvaliteta i autobus bi dobio ‘Mercedesov’ znak – naveo je Radulović.“
Blic, 14. 2. 2014. godine

Aleksandar Vučić

Na Radulovićeve primedbe direktor „Ikarbusa“ je odgovorio da su „besmislene“, ističući da će njegova fabrika postati jedan od ‘Mercedesovih’ ovlašćenih „bodibildera“ – od njih će dobijati šasiju i na njoj sklapati autobus.

„Pa svi proizvođači autobusa sklapaju delove. Uzimaju komponente iz celog sveta i od njih prave autobus. Mi imamo više od 100 kompanija sa kojima sarađujemo, od nekih uzimamo šrafove, od nekih staklo, cevi… Mi u autobus ugrađujemo od 5.000 do 10.000 komponenti. To i jeste suština. U Srbiji se ne proizvodi motor, nemamo kompanije koje proizvode osovine, menjače. To moramo da uvozimo. I nije tačno da „Mercedes“ ništa ne ulaže. Ulažu svoje znanje, svoje proizvode, svoj znak, objašnjava Vićentić.“
Istinomer, 14. 2. 2014. godine