Obnovili smo 187 fasada, a stiže i metro
Ako najnovija obećanja čelnika Beograda budu ispunjena, građani će do kraja godine dobiti novu glavnu autobusku stanicu, voziće se rekonstruisanim gradskim ulicama, a sledeće 2021. godine počeće da se gradi i metro, pa će taman pred redovne izbore građani ponovo moći da kupe zamišljene karte. Baš kao i 2018.
Sumirajući dve godine mandata Srpske napredne stranke u Beogradu, zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić ponovo je najavio da će do kraja godine u bloku 42 biti završena nova autobuska stanica.
Pored toga pohvalio se otvaranjem novih hotela, brojnim infrastrukturnim projektima, rekonstrukcijom ulica i obnovom fasada.
„Do kraja godine imaćemo novu autobusku stanicu u bloku 42. Obnovili smo za ove dve godine 187 fasada, od čega samo 70 fasada u centru Zemuna, što smatram posebno važnim“, istakao je Vesić. Zamenik gradonačelnika naveo je da supotpuno rekonstruisane ulice 27. marta, Karađorđeva, Džordža Vašingtona, Ruzveltova, Trg Slavija i Trg republike. Završena je rekonstrukcija Brankovog mosta. U ovom trenutku rekonstruišemo Bulevar patrijarha Pavla, Save Maškovića i Crnotravsku ulicu i počinjemo sa rekonstruklcijom ulice Dragoslava Srejovića koja vodi do Mirijeva i koja će u ovom trenutku ili u narednim godinama imati četiri trake do Mirijeva“, poručio je zamenik gradonačelnika.
Kada je reč o fasadama, obećano jeste ispunjeno, ali sa dve godine zakašnjenja. Još 2018 godine bilo je najavljeno da će se Zemunci do kraja godine pohvaliti sa više od 60 zdanja u strogom centru Zemuna.
Ta godina dana zaista je sitnica u odnosu na obećanja data o izgradnji nove glavne autobuske stanice koja je odavno trebalo da bude preseljena na Novi Beograd. Još je u februaru 2018. godine, tadašnji gradonačelnik Beograda Siniša Mali, najavio je da će u narednih 18 meseci, dakle do avgusta 2019. godine u novobeogradskom bloku 42 biti izgrađena glavna autobuska stanica. O tome je Istinomer pisao prošle godine i Mali je za ovo obećanje dobio ocenu „neispunjeno“.
U maju 2019. godine, više od godinu dana nakon obećanja bivšeg gradonačelnika Malog, zamenik novog gradonačelnika Goran Vesić objasnio da novinari Malog nisu dobro razumeli i da u februaru 2018. nisu počeli radovi, već – raščišćavanje terena. On je tada tvrdio da je izgradnja krenula 13. maja, iako su ga u tome demantovali podaci sa terena.
Izmeštanje postojeće stanice planirano je zbog ustupanja zemljišta kompaniji “Beograd na vodi” koja je srušila stare dolazne perone, a Beograđani i turisti koji dolaze u grad dobili su na korišćenje nekadašnje železničke perone i dolaznu stanicu koja ne uspeva da zadovolji kriterijume ni mnogo manjeg mesta nego što je skoro dvomilionski grad.
Da podsetimo da je Istinomer pisao da je stanica trebalo da bude izmeštena još 2015. godine, ali da su se od tada nizala samo obećanja – neispunjena. Prvo je nekadašnji predsednik Vlade Aleksandar Vučić rekao da će stanica biti završena do jula 2015, da bi u januaru 2016. obećao da će u blok 42 na Novom Beogradu u roku od tri meseca biti prebačena Lasina autobuska stancica, ali ni to se nije dogodilo.
Zatim je gradonačelnik Mali u novembru 2016. godine najavio da će izgradnja početi u junu 2017. godine, a kad ni do početka 2018. godine izgradnja nije počela, Istinomer mu je zapisao još jedno neispunjeno obećanje.
Pred kraj 2017. i tadašnji gradski arhitekta Milutin Folić je najavljivao izgradnju, sada za kraj 2018. Ni od ovog obećanja nije bilo ništa, o čemu je Istinomer pisao.
Sada smo u Vesićevoj eri najava kraja radova do kraja godine, kako su i ranije najavljivali iz Beogradske autobuske stanice. Međutim, objasnili su da bi do kraja 2020. godine trebalo da budu izgrađeni peroni i plato, a stanična zgrada i ceo kompleks tek 2021. godine.
„Prema Planu detaljne regulacije koji je rađen na osnovu pobedničkog idejnog rešenja arhitekata Milana i Vladimira Lojanice, stanica nije bila predviđena za 700 zaposlenih BAS-ovih radnika nego za 200 i zato će sada visina buduće zgrade biti povećana za jedan međusprat. Ceo kompleks trebalo bi da bude završen 2021“, rekao je za Politiku Miodrag Conić, direktor investicija BAS-a.
Podizanje nove centralne autobuske stanice u Bloku 42, kako je još pre tri godine najavljeno, koštaće oko 20.000.000 evra.
Kada je reč o rekonstrukciji ulica, neke od njih jesu delimično završene, uz probijanja rokova. Vesić je kompletnu rekonstrukcija četiri velika bulevara najavljivao za decembar prošle godine. Naime on je u septembru 2019 izjavio da će rekonstrukcija četiri velika bulevara (Kraljice Marije, 27. marta, Džordža Vašingtona i Cara Dušana), trajati tačno 200 dana i biti kompletno završena do 20. decembra.
Vrlo brzo, sa komplikacijama u 27. marta, i ogromnim gužvama u gradu, početak radova u Džordža Vašingtona i Cara Dušana odložen je za proleće 2020. godine.
Inače, Vesić je gostujući u jutarnjem programu TV Pink 15. septembra kazao da Grad Beograd će ulica 27. marta biti otvorena za saobraćaj u ponedeljak, 16. septembra.
Međutim, to se nije desilo jer je u međuvremenu bila poplavljena zbog pucanja cevi. Iako je posle ko zna kojeg odlaganja na tabli gradilišta pisalo da je kranji rok za završetak radova – januar 2020, redovni režim saobraćaja u rekonstruisanim ulicama Kraljice Marije i 27. marta uspostavljen je tek 7. februara. U međuvremenu na društvenim mrežama i u pojedinim medijima svakodnevno su objavljivane slike i snimci iz ulice 27. marta u kojoj neki delovi trotoara nikada nisu završeni, a biciklističke staze nisu izgrađene, iako je u rekonstrukciju ulice uloženo 20 miliona evra.
Podsetićemo da je ocenu „neispunjeno obećanje“ Vesić dobio i za najavu da će rekonstrukcije ulice Kneza Miloša i izgradnja podzemne garaže sa 400 parking mesta biti započeta u drugoj polovini 2019.
Istinomer je već pisao da je Vesić još od kraja 2015. najavljivao da će ispod jedne od najprometnijih saobraćajnica u gradu biti izgrađena podzemna garaža. Direktor „Parking servisa“ Andrija Čupković tada je bio uveren da će građevinska dozvola biti dobijena u julu 2017. a da će radovi biti završeni 2018.
Radovi nisu počeli 2017, a u avgustu te godine Vesić je početak radova najavio za proleće 2018. Tada je od Istinomera dobio ocenu „ni započeto“, pa je vrlo brzo Vesić početak radova najavio za drugu polovinu 2019. godine.
Međutim, samo tri meseca kasnije, Vesić je kazao da su radovi na rekonstrukciji Ulice kneza Miloša odloženi za 2020. godinu. Prema njegovim rečima, rekonstrukcija trotoara u Ulici kneza Miloša počeće od jeseni, a kolovoz će se raditi sledeće godine.
Metro u koji veruju samo balerine
Najnovije obećanje zamenik gradonačelnika dao je gostujući na TV Pink 28. juna, gde je izjavio da će do kraja 2021. početi izgradnja beogradskog metroa.
U februaru je Vesić najavio da bi izgradnja metroa, čija će vrednost biti oko 3,8 milijarde evra, trebalo da započne krajem ove godine, a da će po završetku ovog projekta oko 30 odsto uličnog saobraćaja biti spušteno pod zemlju.
Sredinom maja, Vlade Srbije i Francuske potpisale su sporazum o donaciji 8,3 miliona evra za realizaciju i finansiranje projekta beogradskog metroa.
Kako je Istinomer već pisao, izgradnja metroa korišćena je kao „mamac“ za glasače još na lokalnim izborima 2004. godine, zatim je počinjao da se gradi i pred izbore 2008, uslovi su bili obezbeđeni i 2012, a Beograd nikada nije bio bliži da dobije metro nego pred izbore 2014.
Sećamo se izjave Siniše Malog iz oktobra 2014:
„Gradnja prve linije metroa počeće 2016. dok će nova železnička i autobuska stanica u Beogradu biti gotove godinu dana kasnije.“
A pre njega, kandidat za gradonačelnika Demokratske stranke Dragan Đilas rekao je 2008:
„Kada napravimo prvu liniju metroa, za šta nam realno treba četiri godine…mi ćemo takvim sistemom saobraćaja rešiti mnogo problema koje danas imamo.“
Dok je bio gradonačelnik Beograda, Siniša Mali počeo je da daje detaljnija, razrađenija obećanja, pa je krajem 2016. za „Novosti“ izneo detalje, da će prva linija metroa biti dugačka 22,5 kilometara i imaće 24 stanice, a planirana trasa je od Makiškog polja do Mirijeva .
A najdalje se otišlo pred beogradske izbore 2018. godine kada su mnogi koji žive van Beograda zaista poverovali da metro postoji. Tadašnji gradski menadžer Goran Vesić ponavljao je da će izgradnja beogradskog metroa početi 2020. godine, a prva linija krenuti krajem 2021. godine, kao i da će prva faza izgradnje metroa koštati između 1,8 i 2,2 milijarde evra.
*Siniša Mali korigovao cenu izgradnje metroa
*Niko ne gradi metro u gusto naseljenim delovima grada
Kandidati za odbornike za Skupštinu grada na listi Srpske napredne stranke pred tadašnje lokalne izbore provozali su se autobusom koji je spolja bio maskiran u voz, trasom prve metro linije, a ostala je upamćena fotografija kandidatkinje SNS-a, balerine Aje Jung kako kupuje karte za nepostojeći beogradski metro. U stvari, možda i nije nepostojeći jer od 2019. godine postoji Javno komunalno preduzeće „Beogradski metro i voz“ za koje piše na sajtu grada da obavlja delatnost od opšteg interesa za Grad Beograd u oblasti gradskog i prigradskog kopnenog prevoza putnika.
Na sajtu istog preduzeća može se naći podatak da je prvu liniju metroa na potezu Kalemegdan, Terazije, Slavija, Čubura gradski arhitekta Nikola Dobrović predlagao još 1958. godine, a studija beogradskog metroa objavljena je 10 godina kasnije.
Naslovna fotografija: Istinomer/Zoran Drekalović/FoNet/Kolaž