Od Beograda do Temišvara za samo jedan sat, ali kad?
Vlade Srbije i Rumunije potpisale su Sporazum o izgradnji auto-puta Beograd–Temišvar, rok za početak i kraj radova nije naveden, međutim da su se ostvarile najave koje su se u proteklih skoro deceniju i po mogle čuti od funkcionera aktuelne, ali i prethodnih vlasti, ovaj put bi odavno spajao dve susedne države.
Ubrzo po stupanju na funkciju predsednika Vlade Srbije Aleksandar Vučić je, u septembru 2014, kazao kako je sa premijerom Rumunije Viktorom Pontom razgovarao o izgradnji auto-puta Beograd–Temišvar, preko Zrenjanina ili Vršca.
Prethodno, još u septembru 2008, tadašnji pokrajinski sekretar za nauku i tehnološki razvoj Dragoslav Petrović izjavio je da će Vojvodina za pet godina (do 2013) dobiti auto-put koji će granicu Srbije i Rumunije povezivati sa auto-putem Beograd-Zagreb. On je na konferenciji za novinare, kojoj su prisustvovali i tadašnji potpredsednik Vlade Božidar Đelić i predsednik Izvršnog veća Vojvodine Bojan Pajtić, kazao da će taj put od 165 kilometara koštati oko 280 miliona dinara i da će biti finansiran iz Nacionalnog investicionog plana. Naglasio je da će, iz pravca Temišvara, saobraćajnica preko Međe na granici Srbije i Rumunije prolaziti pored Zrenjanina i Novog Sada.
Nekoliko meseci kasnije generalni konzul Rumunije u Vršcu Gabriel Nikola izjavio je da Ministarstvo transporta u svojim planovima ima projekat o izgradnji auto-puta Temišvar-Moravica (Vatin)-Vršac-Pančevo-Beograd, ali da nema podatke o putu koji bi se gradio preko Zrenjanina.
Tom prilikom mediji su podsetili na izjavu tadašnjeg ministra za infrastrukturu Milutina Mrkonjića koji je kazao da je auto-put Beograd-Vršac-Temišvar po važnosti odmah iza završetka Koridora 10, jer će „ovu panevropsku putnu i železničku mrežu spojiti sa rumunsko-bugarskim Koridorom 4 koji ide ka Bliskom istoku“. On je tada napomenuo da će izgradnja auto-puta koštati 334 miliona evra, a da će je finansirati „italijanski privrednici koji u Rumuniji imaju registrovanih više od 15.000 firmi, najviše u okolini Temišvara“.
Početkom 2010. „Večernje novosti“ objavile su da su „u vrhu vojvođanske vlasti“ dobile potvrdu da će deo sredstava „od sada već sve izvesnije prodaje ‘Telekoma’” biti iskorišćen za izgradnju poluauto-puta Novi Sad-Ruma-Temišvar, dugačkog 165 kilometara, koji će koštati 280 miliona evra.
Radovi počinju 2018?
Izgradnja nije počela, a u martu 2016, pred parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, gradonačelnik Vršca Čedomir Živković istakao je da je EU odobrila 12 miliona evra za izradu projektno-tehničke dokumentacije i generalnog projekta auto-puta koji će Beograd, preko Pančeva i Vršca, povezati sa Temišvarom. Predviđa se, rečeno je, da bi gradnja mogla da počne za dve godine – do 2018. Živković je izjavio da će ministri saobraćaja Srbije i Rumunije „u narednih desetak dana“ u Vršcu potpisati protokol o saradnji.
A na drugom sastanku Zajedničkog odbora za praćenje INTERREG programa IPA između Rumunije i Srbije, u oktobru 2016, odobrena je izgradnja ove saobraćajnice i kako je istaknuto, predviđeno je da gradnja počne za tri godine – 2019. godine. Dodato je da će isplativost celog projekta biti poznata nakon završetka izrade studije izvodljivosti, vrednosti 9,3 miliona evra, a planirano je da se većim delom finansira iz IPA programa prekogranične saradnje, uz obavezno učešće obe države. Gradonačelnik Pančeva Saša Pavlov naglasio je da bi izgradnja nove saobraćajnice mnogo doprinela razvoju grada.
Napomenuto je da je izgradnja predviđena i Strategijom razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog saobraćaja od 2008. do 2015, ali i da je na listi projekata koji su ušli u Generalni master-plan razvoja saobraćaja u Srbiji. „Večernje novosti“ prenele su da je investicionim programom za saobraćajni sektor u periodu od 2009. do 2027. procenjena vrednost izgradnje 92 kilometra auto-puta kroz Srbiju – 570 miliona evra.
Odustajanje od gradnje?!
A onda, u maju 2017, rumunski premijer Sorin Grindeanu izjavljuje da su dve zemlje odustale od auto-puta Beograd-Temišvar, ističući da vlasti Srbije nisu želele da podrže taj projekat.
Podsetilo se i na to da je studija izvodljivosti odobrena u oktobru 2016, a da je saobraćajnica trebalo da bude izgrađena do 2025. godine.
U martu naredne 2018, tokom posete Rumuniji, predsednik Srbije Aleksandar Vučić ponovo je istakao da je Srbija zainteresovana za izgradnju saobraćajnice.
Da projekat izgradnje auto-puta ima političku podršku i Rumunije i Srbije, javnost je, u novembru 2018, obavestila rumunska premijerka Vjorika Dančila.
Saobraćajnica ili auto-put?
Nekoliko meseci kasnije, u februaru 2019, Aleksandar Vučić je u sklopu kampanje „Budućnost Srbije“ posetio Južnobanatski okrug i najavio da će „u narednih šest, sedam ili osam godina“ biti završena brza saobraćajnica sa „dve plus dve trake“ Pančevo-Vršac, do rumunske granice, duga 86 kilometara.
Već idućeg meseca Vučić je, nakon sastanka sa premijerkom Rumunije Vjorikom Dančilom u Bukureštu, izjavio da su razgovarali o izgradnji auto-puta Pančevo-Temišvar, koji je, kako je istakao, od ogromnog značaja za razvoj obe države i za građane Srbije i Rumunije.
Od tada je prošlo više od tri godine, da bi 24. juna ministar građеvinarstva, saobraćaja i infrastrukturе Tomislav Momirović i ministar transporta Rumunijе Sorin-Mihai Grindеanu u Temišvaru potpisali Sporazum o utvrđivanju dеtalja za povеzivanjе auto-puta Bеograd-Vatin (Srbija) i auto-puta Tеmišvar–Moravica (Rumunija). Grindeanu je naglasio da je potpisivanjе ovog mеmoranduma „jako bitno“ zato što sе prеlazi iz jеdnе еtapе u drugu, jеr jе „na počеtku bilo rеči o gradnji brzе saobraćajnicе, a sada jе rеč o izgradnji najmodеrnijеg auto-puta“.
Saopšteno je da će biti uspostavljena vеza izmеđu dvе državе dirеktnim povеzivanjеm auto-puta Bеograd-Vatin (65 kilomеtara) i auto-put Tеmišvar-Moravica (78 kilomеtara). Oni će prolaziti kroz zajеdničku državnu granicu i mеđusobno sе povеzivati, a na spoju dva auto-puta biće izgrađeni granični prеlazi. „Izgradnjom novog modernog auto-puta od Beograda do Temišvara, ova dva grada biće udaljeni na samo sat vremena vožnje“, izjavio je ministar Momirović nakon potpisivanja sporazuma.
Naslovna fotografija: MGSI