Državne i lokalne institucije su u periodu od 2011. do 2014. na marketing i oglašavanje potrošile čak 840 miliona evra, procena je Saveta za borbu protiv korupcije, dok zvanični podaci za 124 državne institucije pokazuju da je u tu svrhu utrošeno 60 miliona evra. Više od 57 odsto ove sume potrošila su privredna društva sa većinskim državnim kapitalom i javna preduzeća, ističe se u Izveštaju o mogućem uticaju institucija javnog sektora na medije putem plaćanja usluga od oglašavanja i marketinga.
Savet ističe da ovako veliki rashodi preduzeća ukazuju na neadekvatno sprovedenu kontrolu osnivača nad njihovim poslovanjem, kao i da političke partije na rukovodeća mesta u javnim preduzećima postavljaju neadekvatne kadrove koji na ovaj način finansijski iscrpljuju preduzeća.
Savet navodi da od Vlade Srbije nisu dobili potpune podatke, da tu obavazu nisu uspunili ni “Telekom Srbija” ni “Srbijagas”, uprkos tome što ih je zbog neobjavljivanja informacija kaznio Poverenik za informacije od javnog značaja. Njihove kazne, u iznosu od više od četiri miliona dinara, platili su poreski obveznici u Srbiji.
Članica Saveta Miroslava Milenović kazala je da ni Ministarstvo spoljnih poslova prvobitno nije želelo da dostavi podatke, a u prepisci sa Savetom naveli su da troškovi oglašavanja “nisu zarad ministarstva, već zarad Srbije“.
„Na dan usvajanja izveštaja to ministarstvo nam je dostavilo podatke da su u ove svrhe potrošili nešto više od pet miliona dinara. Sa potpunom sigurnošću mogu da tvrdim da ovi podaci nisu tačni, a to znamo jer smo određena plaćanja analizirali iz podataka Uprave za trezor“, rekla je Miroslava Milenović.
Kako se u izveštaju navodi, nesumnjiv je trend smanjenja troškova tokom 2014. godine, osim kod najviših državnih organa, zatim kod fondova AP Vojvodine, kao i kod sekretarijata AP Vojvodine.
“Stiče se utisak da su svi mediji u Vojvodini pod kontrolom Pokrajinske vlade”, rekla je Milenovićeva.
Predstavljanje izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije / Foto: Medija Centar
Jedan od primera koji Savet navodi u svom izveštaju jeste i novac koji je 2013. godine preduzeće “Jugoimport” uplatilo organizaciji koja dodeljuje nagradu “Najevropljanin”. Upravo te godine nagradu je dobio aktuelni ministar policije Nebojša Stefanović.
„Potpuno odsustvo načela konkurentnosti prisutno je kod ugovaranja usluga video produkcije za potrebe institucija javnog sektora, a koje se plaćaju budžetskim ili javnim novcem. Ugovori se zaključuju direktnom pogodbom, najčešče u periodu izbornih kampanja, a često ne postoje dokazi da su ugovorene i plaćene usluge zaista pružene. Ovakav fenomen potencijalno ukazuje na plaćanje fiktivnih usluga i izvlačenje novca iz budžeta“, navodi se u Izveštaju.
U tom kontekstu, istaknuto je da “Železnice Srbije” marketinške usluge naručuju od pravnih lica registrovanih za proizvodnju nakita, postavljanje podnih i zidnih obloga. Takođe, u Izveštaju se navodi i primer javnog preduzeća “Resavica”, za koje je Istinomer u svojim istraživanjima utvrdio da dobija ogromne subvencije iz budžeta, a da se kasnije pojavljuje kao donator sportskim klubovima.
Savet je došao do podataka da je “Galenika” sa televizijom “Pink” sklopila ugovor po kome je za emitovanje vremenske prognoze plaćala 312.000 evra, dok je javno preduzeće “Srbijašume” finansiralo koncert pevačice Ane Bekute.
Kao nelogična javna nabavka navedena je kupovina 450 kilograma čokoladica za Narodnu banku Srbije, dok je preduzeće “Putevi Srbije” za mesečni bilten od osam strana platilo čak 3,8 miliona dinara.
Ceo izveštaj Saveta možete da vidite
ovde.