Odbrana Starog savskog i(li) poslednji dani „nacističkog“ mosta

„Mi ćemo sačuvati ovaj most koji je građen u vreme nacista, pa ćemo ga prebaciti na nekih dva kilometra dalje, ali ćemo napraviti jedan drugi most tu, otvorićemo železnički most kao pešački most uskoro”. Ovo je (za sada) poslednje rešenje koje je za Stari savski most ponudio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je pre skoro deset godina tvrdio da će postojeći most samo biti proširen. A u tom periodu javnost je saznavala da će most povezivati Novi Beograd i Adu Ciganliju, biti postavljen kao spomenik u parku Ušće, izmešten na Palilulu, ali i obaveštavana da je u pitanju “nacistički most” koji „nema nikakvu kulturno-istorijsku vrednost“ i da treba da se "rašrafi i proda u staro gvožđe".

A u aprilu 2015. Aleksandar Vučić je, kao predsednik Vlade Srbije, tvrdio da će da će Stari savski most samo biti proširen.

Otvoreni parlament, 7. 4. 2015. godine

'Postojeći tramvajski most na Savi dobiće po još dve saobraćajne trake sa obe strane i tako će Beograd dobiti još jedan most na Savi.'

Foto: Zoran Drekalović/Istinomer

I nakon dve godine važilo je isto rešenje, pa je Goran Vesić, u to vreme gradski menadžer, govorio o proširenju mosta sa dve saobraćajne trake.

Beoinfo, 25. 1. 2017. godine

'Počinjemo da radimo novu autobusku stanicu na Novom Beogradu u Bloku 42, a raspisali smo tender za projektovanje, finansiranje i izvođenje radova na tunelu koji će povezivati Savu i Dunav. Na mestu gde je sada autobuska stanica, pošto će se raditi proširenje Savskog mosta sa još po dve saobraćajne trake, automobilima će se ulaziti direktno u tunel i izlaziti skoro kod Pančevačkog mosta. To je nešto što treba da smanji saobraćaj za skoro 14 posto u gradu, da smanji zagađenje i ubrza protok saobraćaja', rekao je gradski menadžer.'

Ubrzo je raspisan Javni poziv za izradu urbanističko-arhitektonskog konkursa za rekonstrukciju Starog savskog mosta, uz naglašavanje da je neophodno „očuvanje metalne lučne konstrukcije kao prepoznatljivog vizuelnog elementa“

Tanjug, 17. 2. 2017. godine

'Prema rečima gradskog urbaniste Milutina Folića, učesnici konkursa treba da ponude potpuno novu konstrukciju mosta, uz očuvanje metalne lučne konstrukcije kao prepoznatljivog vizuelnog elementa. Nova konstrukcija treba da obezbedi i odgovarajući plovni put širine 150 metara i najmanje visine od 9,5 metara, s obzirom na to da se radi o međunarodnom plovnom putu. 'Most će biti izgrađen u novom profilu i na njemu se planira kolovoz, prostor za šinski saobraćaj i pešačko-biciklističke površine', rekao je Folić.'

Ali, već u maju 2017. Milutin Folić, kao predsednik žirija, izjavljuje da je očuvanje luka mosta „samo preporuka Zavoda“, napominjući da je most dotrajao, da su stubovi su fundirani na drvenim šipovima i da je neophodan veći razmak između stubova zato što je Sava međunarodni rečni koridor. 

Milutin Folić / Foto: FoNet/Beoinfo
Politika, 17. 5. 2017. godine

'Stari Savski most u Beogradu biće srušen. Sa njim u vodu padaju i sve one ideje koje smo prethodnih meseci slušali – da će nova konstrukcija biti podignuta na postojećim stubovima i da će u panorami Beograda biti sačuvan prepoznatljiv metalni luk. Njegovo očuvanje bilo je uslov gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, navedeno je u dokumentaciji kada je u februaru raspisan arhitektonski konkurs za rekonstrukciju Starog savskog mosta. Tada je bilo jasno na osnovu pažljivog čitanja dokumentacije da se od učesnika traži da ponude potpuno novu konstrukciju, ali niko od zvaničnika nije javno rekao da to znači da će se most rušiti. To je sada uvelo zabunu u javnosti, koja negoduje zbog uklanjanja višedecenijskog simbola prestonice.'

Mesec dana kasnije prvu nagradu na konkursu dobio je Saobraćajni institut CIP, a tadašnji gradonačelnik Siniša Mali najavio je izmeštanje postojećeg mosta, tvrdeći da je realno da se u izgradnju novog krene u avgustu ili septembru 2018. 

eKapija, 15. 6. 2017. godine

'Kako je gradonačelnik najavio, novi most bi trebalo i da predstavlja novi simbol Beograda. Procenjena vrednost izgradnje je 30 miliona evra, a kako je Mali istakao, on će biti podignut iz tri razloga - saobraćajnog, bezbednosnog i estetskog. 'Najpre, Stari savski most svojim kapacitetom ne može da zadovolji postojeće saobraćajne potrebe. Novim mostom, kapacitet će biti mnogostruko povećan. Drugi razlog zbog koga se stručna komisija opredelila za izgradnju novog mosta je bezbednosni, s obzirom na to da je Stari savski most rađen u toku Drugog svetskog rata, postavljen je na drvenim šipovima, što ga čini nesigurnim za saobraćaj. Za 70 godina postojanja, dorađivan je više puta', podsetio je Mali.'

Saopštio je da će novi most koštati 30 miliona evra, uz napomenu da „što se tiče kapaciteta“, neće biti ništa manji od Mosta na Adi, koji je „koštao oko 160 miliona evra“, dok u ovom slučaju u cenu ulaze i pristupni putevi.

Povezan sadržaj
Sačuvao ga Miladin Zarić

'Stari savski most je sagrađen za vreme Drugog svetskog rata, 1942. godine, jer je u to vreme jedini most preko Save (Most kralja Aleksandra) bio srušen. Nemački vojnici su novoizgrađeni most zvali Most princa Eugena, a posle rata Beograđani su ga prekrstili u Nemački most. Most je više puta obnavljan, a poslednja rekonstrukcija obavljena je od oktobra 2007. do marta 2008. godine, kada je preko njega obnovljen i drumski saobraćaj. Za sedam i po decenija trajanja ovog mosta najveća zasluga pripada beogradskom učitelju Miladinu Zariću, koji ga je spasao od podmetnutih nemačkih mina.' (Politika, 3. 2. 2018. godine)

Uskoro je „Beokom servis“ pozvao građane da predlože lokaciju na koju bi trebalo da bude premešten Stari savski most.

Politika, 31. 7. 2017. godine

'Gde će to biti, odlučivaće građani. Ali, uprkos buri koju je podigla odluka o uklanjanju, čini se da je njihova zainteresovanost za buduću sudbinu mosta ipak nedovoljna. Zato su rezultati ankete Sekretarijata za poslove odbrane, vanrednih situacija, komunikacije i koordinaciju odnosa sa građanima 'Beokom servis' i posle pet dana glasanja daleko od reprezentativnih, iako možda pokazuju u kom pravcu Beograđani razmišljaju. Nigde nije navedeno do kada će građani moći da biraju, ali presek glasova od prošle srede pokazuje da Siniša Mali koji je predložio da most spoji Lido sa Zemunom ima razloga za zadovoljstvo jer se najviše učesnika – 23, izjasnilo da je most najkorisniji za povezivanje sa Velikim ratnim ostrvom. Sledeća koja se najbolje kotira jeste ideja da se konstrukcija postavi između Ade i Novog Beograda, i za nju je do sada glasao 21 građanin. Da je najbolje da most ostane gde je i sada misli šest glasača, dok je za preseljenje van Beograda njih petoro, a ostali predlozi imaju samo po jedan ili dva glasa.'

Gradnja novog mosta 2019. 

Na samom početku 2018. gradski menadžer Goran Vesić najavljuje da će 23. januara biti potpisan ugovor sa Saobraćajnim institutom CIP za izradu projekta novog mosta, koji će, kako je istakao, koštati  58 miliona dinara, dok je „okvirna vrednost mosta oko 50 miliona evra“. Prema njegovim rečima rok za završetak projekta je 10 meseci, kada će biti raspisan tender za izvođača radova, koji bi trebalo da počnu u prvoj polovini 2019.

N1, 20. 1. 2018. godine

'Vrednost projekta je 58 miliona dinara, a rok za njegov završetak je 10 meseci kada će biti raspisan tender za izvođača radova, dok se početak radova očekuje u prvoj polovini 2019. godine, precizirao je Vesić, saopštila je gradska uprava.'Novi savski most, koji će biti jedan od lepših u Beogradu imaće četiri saobraćajne i dve tramvajske trake, kao i staze za pešake i bicikliste. Okvirna vrednost mosta je oko 50 miliona evra, čiju tačnu cenu ćemo znati po izradi projekta', naveo je gradski menadžer. Vesić je rekao da će tokom gradnje novog, Stari savski most biti repariran i premešten na neku drugu lokaciju gde će biti u službi pešaka i biciklista.'

Gradonačelnik Mali predstavlja izgled novog Savskog mosta, januar 2018 / Foto: FoNet/Beoinfo

Gradski urbanista Folić govorio je kako postoji dilema na koju od dve lokacije bi trebalo izmestiti stari most.

Telegraf.rs, 29. 3. 2018. godine

'Taj most će biti na istoj poziciji gde i sadašnji most, jer gde god bismo stavili novi most, razbilo bi se gradsko tkivo na mestu gde taj most ulazi. (...) Za sudbinu trenutnog mosta postoje dve opcije: jedna je da poveže Lido sa Zemunom, a druga da poveže Adu Međicu sa obalom i da postane pešačko-biciklistički most. 'Postojeći most ne zadovoljava uslove plovnog puta, kao takav. Ovaj novi most je morao da bude drugačiji, nije postojala mogućnost da se postojeći proširi, već da se sve uradi kako treba. Sava je sada međunarodna reka i ima potpuno druge uslove nego kada je taj most građen, pa će on sada biti viši i širi. Novi most tretira na moderan način i potpalublje mosta, tako da ljudi koji koriste šetališta na levoj i desnoj obali Save, imaće priliku da uživaju i u ovom delu grada', otkriva Folić.'

Stari savski most neće biti srušen, već će biti uređen, postavljen na drugu adresu i korišćen kao pešačko-biciklistički, odgovorio je Goran Vesić u kampanji za beogradske izbore 2018. kandidatu za gradonačelnika Draganu Đilasu, koji je  izjavio da će se zalagati da Stari savski most ne bude srušen.

Foto: FoNet/Beoinfo
Tanjug, 1. 2. 2018. godine

“Vesić je naveo da ga čuo mnoge primedbe tokom kampanje, a da ga je Đilasova izjava da će sprečiti rušenje mosta 'zaista nasmejala'. Prema njegovim rečima, Stari savski most napravljen je 1941. godine, a na tom mestu je jedan bio još u 19. veku. 'Neophodno je da se napravi novi most zbog razvoja saobraćaja, a imaće četiri saobraćajne i dve tramvajske trake, kao i pešačku i biciklističku stazu. Preko njega će moći da ide metro, saobraćaj će biti protočan i moći će da se koristi budući tunel koji će počinjati na mestu sadašnje autobuske stanice, a izlaziti u blizini Pančevačkog mosta', naveo je Vesić.'

Prikaz izgleda novog mosta / Izvor: FoNet/Beoinfo

Posle izbora, Goran Vesić, sada sa funkcije zamenika gradonačelnika Beograda, poručivao je da će uklanjanje mosta početi u junu 2019, a da će potom biti postavljen na mestu između Novog Beograda i Ade Ciganlije. 

Politika, 29. 7. 2018. godine

'Vesić je pojasnio da je pre svega, neophodno završiti postavljanje šina na Mostu na Adi, kako bi tramvajska veza ostala između novog i starog dela grada. 'Kada se 31. maja završi postavljanje šina na Mostu na Adi, prvog juna će početi uklanjanje starog Savskog mosta i izgradnja novog', kazao je zamenik gradonačelnika.'

U oktobru 2018. Vesić saopštava da su se Beograđani u anketi postavljenoj na sajtu Grada izjasnili da se stari most izmesti na Ušće.

TV Prva, 7. 10. 2019. godine

'Mi smo prvo hteli taj most da postavimo između Novog Beograda i Ade Ciganlije jer postoji potreba za jednim biciklističko-pešačkim mostom između, koji bi spajao Novi Beograd i Adu Ciganliju. Onda smo stavili na glasanje na našem sajtu i građani su izglasali jedno bolje rešenje, a to je da ovaj most ide u park Ušće gde će onda biti postavljen, znači ostavljen kao simbol Beograda. (...) On jeste simbol na neki način, toliko dugo je tu. Tu ćemo napraviti restorane, suvenirnice… Znači, napravićemo nekakav… što inače nedostaje parku Ušće. Jer vi kada dođete danas u park Ušće koji je sređen, vi nemate gde da popijete kafu, što je takođe problem, ako već imate toliko dečjih igrališta, ako imate sve, treba da imate i mesto gde možete da sednete.“

Međutim, samo dva dana kasnije, gradski urbanista Marko Stojčić ističe da će anketa biti objavljena tek naredne nedelje, a da će građani odlučivati o tome da li će most biti izmešten u park Ušće ili postavljen između Bloka 70 i Ade Ciganlije. 

Politika, 9. 10. 2019. godine

'Ako građani izaberu da most bude u parku Ušće, on će biti skulptura postavljena između Muzeja savremene umetnosti i Brankovog mosta. Biće podignut na visinu od 4,5 metra, dužina lučne konstrukcije je oko 110 metara i ispod njega biće ugostiteljski objekti i nekoliko galerija. Ukoliko bude na Ušću, gradićemo pešačko-biciklistički most u Bloku 70, u produžetku Omladinskih brigada, a ispod dela te ulice bila bi podzemna garaža. Ovakva opcija jeftinija je za desetak procenata nego da tramvajski most selimo u Blok 70. Ali, poslednju reč daće žitelji Beograda', tvrdi Stojčić.'

Prikaz izgleda novog mosta / Izvor: Beograd.rs

Rezultat anonimne ankete na sajtu grada Beograda je da se Savski most premesti u park Ušće, a da se uzvodno izgradi novi most za pešačko-biciklistički saobraćaj, objavljeno je krajem 2018.

Beta, 17. 12. 2019. godine

'Gradski urbanista Marko Stojčić je kazao da je 'najveći broj građana izabrao opciju premeštanja konstrukcije Starog savskog mosta u park Ušće i izgradnju novog mosta, koji će spajati Novi Beograd sa Adom Ciganlijom'. Dodao je da je to 'samo početak ideje o novim funkcijama mosta'. Stojčić je kazao da izabrana varijanta premeštanja mosta 'podrazumeva nekoliko intervencija, čiju razradu tek možemo da očekujemo' i dodao da se nada da će za dve nedelje imati konkretnije planove. Građani su izabrali varijantu koja podrazumeva dve faze – izgradnju novog mosta za pešačko-biciklistički saobraćaj u nastavku Ulice Omladinskih brigada do Ade Ciganlije i demontažu Savskog mosta kao i njegovu montažu između Tržnog centra 'Ušće' i Muzeja savremene umetnosti. Po toj ideji, most u parku Ušće bio bi 'skulptura' na 4,5 metra iznad tla, a prostor pod mostom bi imao 'kulturne, komercijalne i zabavne sadržaje'. Investiciona vrednost radova je oko 1,7 milijardi dinara ili oko 15 miliona evra, preneo je list 'Alo'.'

Na početku 2020. gradski urbanista Stojčić ističe da „i dalje stoji da će biti ispoštovani glasovi građana, ali još uvek nije donet konačan zaključak o budućnosti Starog savskog mosta“.

Marko Stojčić / Foto: Beoinfo
Blic, 30. 1. 2020. godine

'Radna grupa treba ili da potvrdi rezultate ankete ili da se nađe međurešenje, jer deo ingerencija nad mostom ima Republika, a deo Grad. Takođe, mora unapred da se ima u vidu šira slika saobraćajne mreže', rekao je Stojčić za 'Blic'. Međutim, ono što je prema njegovim rečima izvesno je da konstrukcija postojećeg mosta neće biti upotrebljena za izgradnju pešačko-biciklističkog mosta koji bi povezao novobeogradske blokove sa Adom Ciganlijom, u produžetku Ulice omladinskih brigada. Stojčić je najavio da će za oko dve nedelje biti završeno idejno rešenje novog pešačko-biciklisitčkog mosta koji bi trebalo da bude izgrađen na toj lokaciji.'

Most ide na deponiju?

U aprilu 2020. Stojčić na svom Instagram nalogu objavljuje idejno rešenje za most između Ade Ciganlije i Novog Beograda, ističući kako se nada da će radovi moći da počnu u drugoj polovini 2021, da bi do kraja 2022. most bio završen, uz napomenu da je neisplativo da u tu svrhu posluži Stari savski most.    

RTS, 25. 4. 2020. godine

'Govoreći o starom mostu, Stojčić kaže da je prevaziđen u svakom smislu jer je napravljen tokom Drugog svetskog rata. 'Mane su njegova širina, s obzirom na to da gradimo tunel od Ekonomskog fakulteta do Ulice despota Stefana, da mu je potreban most duplo većeg protoka, uz to ovde nemamo mogućnosti za pešačenje i biciklizam. Otprilike 2,5 puta veća širina će biti novog mosta u odnosu na ovaj danas', rekao je urbanista. On kaže da će novi pešačko-biciklistički most koji će spajati Novi Beograd i Adu biti znatno jeftiniji, s obzirom na to da je oko pet miliona evra potrebno samo za uklanjanje Starog savskog mosta. 'Kada ga uklonimo moramo da ga postavimo na neku deponiju, određenu lokaciju gde treba da se postavi, ukoliko bi se vraćao u neku funkciju saobraćajnu on bi morao da se potpuno rastavi i renovira, ponovo sastavi – to je iznos bar 50 do 60 odsto veći nego ovo što smo smislili', rekao je Stojčić.'

Foto: Fonet, Aleksandar Barda

U oktobru 2020. pominje se izmeštanje Starog savskog mosta na Palilulu. 

Blic, 1. 10. 2020. godine

'Rastavljanje Starog savskog mosta koje je bilo predviđeno za ovu godinu odloženo je za narednu 2021. ali je njegova budućnost, uprkos mnogobrojnim polemikama i dvostrukom izjašnjavanju građana, i dalje - neizvesna! Iako je bilo skoro gotova stvar da će biti premešten na suvo, u park Ušće, te da će se u sklopu njega nalaziti kafići i restorani, prema najnovijim informacijama on će nakon rastavljanja biti demontiran i privremeno postavljen na jednoj parceli na opštini Palilula. Tamo će ostati dok se ne sazna njegova konačna sudbina! 'Radovi na demontiranju će verovatno krenuti sledeće godine, dok će se uporedo raditi i novi most na njegovom mestu. Stari most će biti isečen na tri dela, transportovan brodom do svoje privremene lokacije, kako bi kasnije mogao ponovo da se koristi', rekao je Marko Stojčić.'

A narednog meseca Udruženje „Kreni-promeni” saopštava da se u njihovoj onlajn anketi „rađenoj sa 5.234 ispitanika koji su metodom slučajnog uzorka izabrani iz dosadašnjih potpisnika internet peticija“, čak 96,4 odsto građana izjasnilo da Stari savski most treba „braniti”. 

Izvesno rušenje 2022. 

Gotovo godinu kasnije, krajem septembra 2021, gradski urbanista Marko Stojčić ističe da je izvesno da će most da se „ruši naredne godine kada počinje izgradnja novog“.

Beta, 29. 9. 2021. godine

'Stojčić je za RTS izjavio da 'konstrukcija' starog Savskog mosta, koji je izgrađen za vreme Drugog svetskog rata, neće biti bačena, već da će biti isečena na više delova i izmeštena. 'Neće otići u staro gvožđe, biće konzerviran u nekoliko delova i biće postavljen na parceli na Paliluli', rekao je Stojčić.'

U maju 2022. Stojčić navodi da postoji dilema da li će konstrukcija mosta biti preseljena u Borču ili Krnjaču. 

Blic, 5. 5. 2022. godine

'Konstrukcija Starog savskog mosta biće podeljena u delove i premeštena privremeno na levu obalu Dunava na jednu gradsku parcelu koja se nalazi uz reku, pa će moći da se preveze brodom, dok se ne odluči tačno šta će biti sa tom konstrukcijom', kazao je Stojčić. On nije mogao da precizira gde je tačno ta lokacija, ali gledajući mapu Beograda, to bi moglo da bude negde u Borči ili Krnjači. Kako objašnjava Stojčić, dok se bude obavljala demontaža, videće se i u kakvom su stanju ti delovi mosta, te će se potom odlučivati o njihovoj sudbini. 'Plan je da se sa demontažom krene u toku leta, ali još uvek nije definisano tačno u kom mesecu. Istovremeno sa demontažom počeće i pripremni radovi za izgradnju novog mosta', kaže Stojčić.'

Foto: Istinomer, Zoran Drekalović

U novembru 2022. Skupština Srbije potvrđuje ugovor o kreditu od 80 miliona evra osiguranog kod „China Export & Credit Insurance Corporation“ za finansiranje uklanjanja mosta i izgradnju novog. A Goran Vesić, sada na funkciji ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, ističe da je Stari savski most „jedan od konfekcijskih mostova koji su se proizvodili u Nemačkoj u vreme Drugog svetskog rata i nije kulturno-istorijski spomenik“

FoNet, 8. 11. 2022. godine

'Most nije simbol antifašističke borbe, imamo druge simbole borbe. On neće biti uništen, on će biti sačuvan, ali Beograd zaslužuje saobraćajno veći most', izjavio je Vesić u Skupštini Srbije, odgovarajući poslanici poslaničke grupe 'Zeleno–levi klub, Ne davimo Beograd, Moramo' Jeleni Jerinić. Vesić je rekao da je Stari savski most 'jedan od konfekcijskih mostova koji su se proizvodili u Nemačkoj u vreme Drugog svetskog rata i nije kulturno-istorijski spomenik' i da građanima treba omogućiti da se brzo kreću kroz grad. Pozivajući se na analizu Saobraćajnog instituta CIP u javnom prevozu, Vesić je naveo da 'u vršnom času prođe 10.674 putnika na Brankovom mostu, na Gazeli 7.499, u Bulevaru Mihajla Pupina 9.558, u Bulevaru Nikole Tesle 3.515, a na Savskom mostu 3.171'.'

Krajem 2022. novi gradski menadžer Miroslav Čučković izjavljuje da će se novi most graditi na konstrukciji sadašnjeg, ali uz napomenu da se ne radi o rušenju Starog savskog mosta, već o njegovoj obnovi.

Foto: Instagram@miroslavcuckovic
RTS, 9. 12. 2022. godine

„Delovi sadašnjeg mosta su delovi buduće konstrukcije proširenog kapaciteta koji će biti dupli“, ističe Čučković. Napominje da će se suštinski dobiti na proširenim stubovima postojećeg mosta dva blizanca. „U vreme kada je pravljen Brankov most on je pravljen tako što je starom mostu prilepljen ovaj koji ima dupli kapacitet i to će se desiti i u ovom delu Beograda“, ističe Čučković. Levo i desno, kao predlozi da se napravi taj most, dodaje Čučković je nemoguće. „Pre svega zato što u bloku 18 imamo izgradnju metroa. U bloku 18 je predviđena jedna stanica, ispod Save tunelska cev, izlazi kod spomenika Stefanu Nemanji i nastavlja ka Slaviji“, kaže Čučković. Sami prilazi, dodaje, sa Novog Beograda će dolaziti tom mostu na kvalitetniji način. „Jednim kružnim tokom će pretpristupna saobraćajnica biti definisana“, navodi Čučković.'

Međutim, samo deset dana kasnije, gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić ističe da bi, „ukoliko sve bude u redu“, već naredne 2023. trebalo da se krene u realizaciju sklanjanja Starog savskog mosta i izgradnje novog.

Konferencija za medije, 19. 12. 2022. godine

„Šta ste rekli da je predsednik 2015. rekao da će most imati još dve trake? Pa, imaće. Novi most će imati još dve trake. (...) Ja ne znam kako je on to mislio, ja tu njegovu izjavu nikad nisam čuo da će Stari savski most da se dograde još dve trake. Ako mu je neko to rekao, prevario ga je, jer je nemoguće dograditi dve trake na ovaj most. Ne znam kako bi neko predsedniku države mogao da da tako lažnu informaciju. (...) Rekao sam da me ne zanima šta će biti sa tim mostom. Pošto je tema bila šta će da se desi sa mostom kada se bude rasformirao i gde će da se nosi. Ja sam rekao da stvarno ne znam gde će da se nosi. Taj koji vam je rekao da može da se iseče i da se negde prebaci pitajte njega, jer je to nemoguće. (...) Ne znam šta je neistinito kad sam rekao da je ’nacistički most’, jer njega jesu napravili nacisti. OK, možda nekome se taj termin čini rogobatnim, ja sam samo iskoristio termin koji je autentičan. Nacistički most je most koji su napravili nacisti. Most koji je neuslovan i most koji je u gradu Beogradu već preživeo 70, 80 godina, a nikome nije janso ni kako ni zašto, a nije preživeo nigde u Evropi. Takvih istih mostova je bilo 60 i nakon Drugog svetskog rata svih 60 je uklonjeno.“

Uklanjamo most u junu 2023. 

U februaru 2023. gradonačelnik Šapić ističe da će uklanjanje mosta početi u junu, a da je rok za izgradnju novog – dve godine. 

TV Happy, 23. 2. 2023. godine

“Mi ćemo u junu mesecu krenuti da skidamo Stari savski most, rok za izgradnju je dve godine. Neće biti toliko kolapsa zato što je u poslednjih nekoliko godina taj most sam od sebe izbacio količinu vozila koji preko njega prelaze. Zašto? Zato što je neuslovan. Biće manja gužva u saobraćaju nego kada se sređivala Gazela pre deset godina, ako se sećate. (…) Ne znam šta će da se radi sa starim. Prodaće se u staro gvožđe, nemam pojma. To nije tema, to je neko prosto pre dve godine zamenio teze i promašio temu.”

Međutim, već u maju Šapić izjavljuje kako je odlučeno da se sačeka sa demontažom starog mosta.

Konferencija za medije, 16. 5. 2023. godine

“Smatrao sam ukoliko se krene sa realizacijom projekta mosta i on se završi, a tunel nam ostane za neke tri, četiri godine, da onda taj most neće imati ni približnu svrhu koju bi trebalo da ima, a to je da spoji dva najdalja dela grada. I zbog toga smo odlučili, iako je sve spremno, da znate, ali smo se zato odlučili da usporimo projekat mosta, dok ga ne stigne projekat tunela. (…) Odlučili smo se da to bude jedan zajednički, veliki projekat i da na tom potezu ne izvodimo radove sedam godina, nego da to traje dve, dve i po, tri godine.”

Početkom jula 2023. gradonačelnik Šapić potpisao je „Memorandum o razumevanju za projekat gradnje tunelske veze od Karađorđeve ulice do Dunavske padine, sa pristupnim saobraćajnicama, parkovskim površinama i infrastrukturom“. Osim njega, potpisnici su i ministar finansija Siniša Mali, v. d. direktora Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda Milan Vranić i ovlašćeni predstavnik kompanije „Power China International Group Limited” Jang Bo, a događaju je prisustvovala i tadašnja ambasadorka Kine u Srbiji Čen Bo. 

Foto: Beograd.rs
Beograd.rs, 3. 7. 2023. godine

'Izuzetno sam srećan što smo projekte tunela i izgradnje novog Savskog mosta ujedinili u jedan. Zato smo se i odlučili da ne krenemo u izgradnju mosta, jer mislimo da most ne može da ima svoju potpunu ulogu dok ne bude bio završen tunel. Završetkom velike saobraćajnice na Novom Beogradu, izgradnjom mosta i tunela, spajamo saobraćajem dva najudaljenija dela grada, zbog čega smo ovaj projekat i nazvali 'mali metro'. Na taj način će se praktično od centra Novog Beograda pa do Slanačkog puta stizati za samo nekoliko minuta, bez ikakvog zaustavljanja. Ovo će biti jedan od projekata koji će najviše da promeni saobraćajnu sliku grada. Nadamo se da će na proleće, odnosno leto, projekat tunela stići projekat mosta i da ćemo u toku sledeće kalendarske godine moći da pokrenemo radove. Tog momenta počinje jedan od najvećih saobraćajnih projekata u Beogradu koji će suštinski promeniti saobraćajni centar grada. Sve to će biti u vreme puštanja u rad prve linije metroa. Uz obilaznicu oko Beograda, svesni smo činjenice da Beograd nakon završetka ovog projekat neće više biti saobraćajno isti grad', zaključio je gradonačelnik.'

A „Icarus“, predstavljen kao „zajednica urbanih aktivista sastavljena od oko tri stotine ruskih arhitekata i dizajnera koji trenutno deluju u Beogradu“, ponudila je rešenje za Stari savski most.

Icarus
N1, 7. 7. 2023. godine

'Zamisao je da se čelični luk mosta zajedno sa fragmentima bočnih raspona integriše u kompoziciju reustauriranog kompleksa logora Staro Sajmište duž ose glavnog spomenika. Kako je predloženo, očuvani paviljoni Starog Sajmišta i njegovog prostranog partera mogu postati domaćini ne samo izložbama, već i tematskim filmskim i pozorišnim festivalima. Most, sačuvan u fragmentima, pretvoriće se u polumost, nedovršenu strukturu veze dve obale koji se prekida iznad reke, u čijoj će se očuvanoj prepoznatljivoj konstrukciji nalaziti stakleni prolaz koji se prelama preko reke. Deo projekta je i kompozicija sastavljena od 39.000 zvona koje njiše vetar, čime se aludira na broj žrtava stradalih u logoru smrti na levoj obali Save.'

Mesec dana kasnije o Starom savskom mostu ponovo se izjasnio predsednik Srbije Aleksandar Vučić, navodeći da će most biti izmešten, a da je ideja da on povezuje kraj Novog Beograda sa Velikim ratnim ostrvom. 

Konferencija za medija, 8. 8. 2023. godine

„Ovako će da izgleda novi most na Savi, veličanstven, nečujan, a za stari most, o kojem smo govorili, našli smo mu jedno divno mesto, ali ćemo to sa građanima još da kandidujemo, gde će da ima veliku upotrebnu vrednost u Beogradu. Naša ideja da on spoji kraj Novog Beograda, početak Zemuna, sa Velikim ratnim ostrvom, jer može da bude mnogo niži, ne treba nam tako visok, jer ovde je imao potporne stubove, da bude iskorišćen za nešto, da bude prava atrakcija za Beograd, a da ovde imamo nešto što je potpuno funkcionalno, i kao što vidite, izuzetno moderno i lepo.“

U maju ove godine, Aleksandar Šapić, koji je u tom trenutku bio predsednik Privremenog organa Beograda, izjavio je da će radovi na izgradnji tunela i novog Savskog mosta startovati početkom juna i biti završeni za četiri godine. 

Konferencija za medije, 20. 5. 2024. godine

„Ne znam šta će biti s mostom. Taj most da se premesti ceo ne može. Tako da ti koji to pričaju, nije istina. To je nemoguće. Da li mogu delovi, mogu. Ja stvarno tim nisam hteo da se... Ne znam. Ja ga ne prebacujem nigde. Ja mislim da taj most treba da se rašrafi i da se proda u staro gvožđe. To je moje mišljenje.“

A već narednog meseca između Brankovog mosta i Starog savskog, sa novobeogradske strane postavljena je građevinska tabla koja najavljuje početak izgradnje novog mosta. 

Politika, 20. 6. 2024. godine

'Na tabli koja je postavljena pored Starog savskog mosta piše da je predviđeni rok za završetak radova novog mosta 36 meseci. Planirana dužina mosta je 420 metara. Na mostu bi trebalo da bude izgrađen dvostruki čelični luk, da konstrukcija bude oslonjena na šest armiranobetonskih stubova. Predviđena visina stubova biće 23 i 15 metara, a dve trake širine 6,5 metara. Tramvajski koridor imaće širinu od osam metara, a trotoari bi trebalo da budu široki 3,3 metra, s tim da su tu uključene i biciklističke staze. Tehničku dokumentaciju uradili su 'Milenijum tim', 'Mostogradnja', 'Design Enterprise' i Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu, a izvođač radova je 'Powerchina International Group ltd' – ogranak Beograd.'

„Novi srpski most“

Tih dana, na početku svog novog gradonačelničkog mandata, Aleksandar Šapić uklanjanje Starog savskog mosta najavljuje za jesen, ističući da će on novu kosntrukciju zvati – Novi srpski most

N1, 24. 6. 2024. godine

'Trebalo bi u toku leta da bude zatvoren za automobile, da ostane samo tramvaj da ide preko njega. I tad imamo neke dve i po godine, do kraja 2026. da most bude završen. Ja ću početi da Stari savski most zvati Novi srpski most, jer ako smo mogli sa 70 godina da imamo ‘stari nemački most’, možemo da imamo i Novi srpski most koji će biti na ponos svih nas. Ja ću ga zvati Novi srpski, a sad da li će se tako i zvanično nazvati, pokazaće vreme', rekao je Aleksandar Šapić.'

Nekoliko dana kasnije Šapić je, govoreći o projektu „mali metro“, govorio o uklanjanju „starog nemačkog mosta“ i izgradnji „Novog srpskog mosta“, izneo i konkretniji rok – Stari savski most biće zatvoren za saobraćaj 1. novembra.

Konferencija za medije, 5. 7. 2024. godine

'Grad će već od sutra preduzeti radnje da bismo stvorili uslove da može da se započne s planiranim radovima koji, po našoj poslednjoj informaciji, su 31. oktobar, 1. novembar. Istovremeno bi trebalo da počnu radovi i na uklanjanju mosta, to jest da se zatvori most za saobraćaj, a i sa druge strane, u Despota Stefana, radovi za početak izgradnje tunela.“

Dva dana kasnije, održan je i protest protiv demontiranja Starog savskog mosta, u organizaciji više građanskih udruženja okupljenih u Združene inicijative i pokrete (ZIP).

Krajem avgusta gradonačelnik Beograda je, označavajući kraj radova na kružnom toku kod Ušća, izjavio da će najverovatnije Stari savski most biti zatvoren za saobraćaj od početka novembra. 

N1, 29. 8. 2024. godine

„Znate da je most projekat kineske kompanije, ono što je do nas, to su pripremni radovi, mi to završavamo. Već su krenuli da pripremaju teren za te svoje mašine, a informacije koje imamo je da se mosta zatvara početkom novembra, ali još ćemo tačno da vam kažemo', rekao je Šapić na konferenciji za novinare. Dodao je da ne veruje da će biti nekih pomeranja rokova. 'Rok je da do kraja 2026. ili početkom 2027. most bude gotov. Počinju i radovi na tunelu, krenućemo iz Despota Stefana i očekujemo da kada most bude gotov, tunel bude nekih 60 do 70 posto urađen', naveo je Šapić.'

Sutradan, ponovo protest protiv rušenja mosta. Aktivisti više novobeogradskih udruženja, okupljenih oko Združenih inicijativa i pokreta (ZIP) poručili su da neće dozvoliti da most bude uklonjen i pozvali  političare da se uključe u borbu. Podneli su i krivične prijave protiv Aleksandra Šapića i Zorana Radojičića, „jer su kao gradonačelnici Beograda dopustili ubrzano propadanje infrastrukture Starog savskog mosta i čime su pribavili drugom pravnom licu imovinsku korist“.

Foto: Fonet, Marko Dragoslavić
Danas, 3. 9. 2024. godine

Kako navode, Beograđani su platili rekonstrukciju mosta pre 15 godina. 'Plaćena je oko deset miliona evra. Ovaj most je zdrav i funkcionalan i potrebno mu je samo redovno održavanje, a ne rušenje. Međutim, puštaju ga da propadne kako bi na istom mestu, na njegovim zdravim stubovima napravili novu konstukciju (još uvek bez finalnog projekta). Za tih 100 miliona evra, bi se mogla napraviti dva nova mosta preko Save – koliko je potrebno Beogradu već danas', izjavio je Đorđe Miketić koji je predao krivičnu prijavu, piše u saopštenju.'

Početkom septembra ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić izjavio je da će to Ministarstvo izdati dozvolu za rušenje Starog savskog mosta i izgradnju novog „kada budu ispunjeni svi zakonski uslovi, odnosno kada tom Ministarstvu bude predata sva dokumentacija“.

Beta, 9. 9. 2024. godine

'Vesić je novinarima, prilikom obilaska gradilišta auto-puta Beograd - Zrenjanin - Novi Sad, rekao da od Ministarstva ne zavisi kada će do uklanjanja mosta doći, kao i da pre toga Grad Beograd mora da uradi pripremu izmeštanja saobraćaja. 'Kada nam se budu obratili i kada sve bude spremno, mi ćemo dozvolu izdati, ali ne mogu da kažem kada će početi izmeštanje, jer to nije odluka koja se donosi u samom Ministarstvu', rekao je on, odgovarajući na pitanje da li bi do uklanjanja mosta moglo da dođe u novembru kako je ranije najavljeno. Dodao je da je izdavanje dozvola za rekonstrukciju, izgradnju i uklanjanje u nadležnosti Ministarstva na čijem je čelu, zbog raspona mosta, kao i jer je u pitanju međugradska reka.'

Krajem septembra gradonačelnik Šapić ponovio je da očekuje da Stari savski most bude zatvoren za železnički saobraćaj početkom novembra

Beoinfo, 25. 9. 2024. godine

'Ako Bog da početkom novembra ćemo zatvoriti most za železnički saobraćaj, krenuće radovi na njemu, takođe i na tunelu. (...) Procena je da će tunel biti gotov za tri i po godine, a most za dve godine. (...) On će da ima dve trake u svakom pravcu, imaće tramvaj po sredini i imaće biciklističku i pešačku stazu sa strane. Tunel bi u tom momentu trebalo da bude na nekih 65-70 posto, da je jedna cev već prokopana i da je ’krtica’ unutra da kopa drugu cev. Sa novobeogradske strane bi trebalo da bude gotovo svih pet kružnih tokova, proširene saobraćajnice.“

Nekoliko dana kasnije, prilikom obeležavanja početka rada hotela „Sent Ridžis“ i otvaranja Kule Beograd, predsednik Srbije Aleksandar Vučič istakao je da će Stari savski most biti „sačuvan i pomeren nekih dva kilometra dalje“.

TV Pink, 30. 9. 2024. godine

'Mi ćemo sačuvati ovaj most koji je građen u vreme nacista, pa ćemo ga prebaciti na nekih dva kilometra dalje, ali ćemo napraviti jedan drugi most tu, otvorićemo železnički most kao pešački most uskoro. Mnogo toga još moramo da uradimo, mnogo toga još moramo da napravimo', rekao je Vučić.'

Aktivisti iz Združenih inicijativa i pokreta najavili su za 20. oktobar protest na Trgu republike, napominjući da „prema propisima nije predviđeno rušenje Starog savskog mosta“. A reditelj Goran Marković izjavio je da će na svoj način pokušati da odbrani most. 

Goran Marković / Foto: Fonet, Aleksandar Barda
Radar, 19. 9. 2024. godine

'Lično nameravam da se vežem lancem za Stari savski most kada dođe do pokušaja rušenja tog simbola Beograda. To će biti moj doprinos najezdi Huna i Avara, ma kako on bio slabašan i simboličan. Dugujem to mojim precima koji su rođeni u ovom gradu i voleli ga, gradili ga i branili ga.'

Naslovna fotografija: Instagram@buducnostsrbijeav