Parking mesta “garant” kineske investicije u Obrenovcu

Sedam meseci nakon potpisivanja Memoranduma o razumevanju o investiranju kineske kompanije „Meita Group“ u izgradnju pogona u Bariču kod Obrenovca (14.11.2014), ugovor sa ovom kompanijom još uvek nije potpisan, a radovi na izgradnji nove fabrike i dalje se prolongiraju. Za sada, jedinu potvrdu o mogućim aktivnostima “Meite” u Obrenovcu, građani su dobili na parkingu u centru grada, gde je odvojeno 6 parking mesta za preduzeće “Meita Europe” d.o.o. 

*
Foto:Istinomer

Prva najava ulaganja u Obrenovac došla je za vreme posete premijera Francuske Manuela Valsa Srbiji početkom novembra prošle godine. Tada, za vreme njegove posete Obrenovcu,  premijer Aleksandar Vučić je obraćajući se građanima Obrenovca ispred zgrade opštine rekao:

“Želeo bih takođe da kažem da ćemo za sedam dana ovde u ovoj opštini potpisati ugovor sa jednom većinski francuskom kompanijom koja će zaposliti 1400 ljudi ovde u vašem mestu, i mi smo time, čini mi se za Obrenovac uradili najveću stvar.” (Aleksandar Vučić, obraćanje građanima Obrenovca ispred opštine; 07.11.2014)

Nedelju dana kasnije javnost je saznala da se iza “većinske francuske kompanije” nalazi kineska “Meita Grupa”. Tada je sa ovom kompanijom i potpisan  Memorandum o izgradnji pogona u Bariču, mestu pored Obrenovca, u kome će biti zaposleno 550 radnika. Predsednik opštine Obrenovac, Miroslav Čučković je, pored obećanja da će ugovor biti potpisan  “u naredne tri nedelje”, najavio i početak izgradnje fabrike za 1. april 2015. godine.

“Što znači da je po predlogu plana, početak izgradnje fabrike u Obrenovcu predviđen za 1. april. Odnosno, mi ćemo se truditi da bude čak i 1. marta, ali u zavisnosti od vremenskih uslova, cilj je da taj objekat počne da se gradi 1. marta.” (Miroslav Čučković, www.srbija.gov.rs; 14.11.2014.)

Neposredno po potpisivanju Memoranduma, o planovima za budućnost Obrenovca govorio je i gradonačelnik Beograda, Siniša Mali, naglašavajući da će ulaganje kompanije “Meita” značajno doprineti novom talasu zapošljavanja u ovom gradu:

“Očekujemo da će ova kompanija otvoriti preko hiljadu radnih mesta. To je vodeća kompanija u automobilskoj industriji, a proizvodi kalupe, nosače motora i drugo. Od kako smo potpisali sporazum o razumevanju u Vladi Republike Srbije, stalno radimo na preciziranju svih detalja i očekujemo da ugovor bude potpisan za nekoliko nedelja. Po završetku pravnog procesa, krenuće se u konkretnu realizaciju, a prostor nove fabrike trebalo bi da se nađe u blizini „Prve iskre” u Bariču. Stare zgrade biće porušene, a investitor će krenuti u izgradnju hala i očekujemo da novi pogon bude otvoren do kraja iduće ili najkasnije na proleće 2016. godine. ” (Siniša Mali, www.beograd.rs; 25. 11. 2014.)

*
Foto: FoNet/Siniša Mali
Gradonačelnik Mali je još jednom komentarisao ulaganje kompanije “Meita” nakon što je TV N1 izveštavala o toksičnom otpadu.

S obzirom da ćemo na tom delu Prve iskre imati novog investitora, koji će napraviti novu fabriku, deo dogovora je izmeštanje otpada i to je obaveza koju je Ministarstvo preuzelo na sebe, a mi ćemo im, kao Grad, pružiti podršku da to urade u što kraćem periodu.” (Siniša Mali, N1, 06.12.2014.)

Ugovor sa “Meitom” ipak nije potpisan kako je obećano. Istinomer je izjave i ministra privrede Željka Sertića i predsednika opštine Obrenovac Miroslava Čučkovića ocenio kao neispunjene. A prošao je i rok za najavljeni početak izgradnje fabrike, bez otpočinjanja radova.

U intervjuu datom lokalnoj televiziji, sredinom januara, Čučković je “pomerio” potpisivanje ugovora za sredinu februara:

“Petnaestog februara (2015.) se potpisuje ugovor. Imamo tačno određene obaveze koje imamo mi za uklanjanje objekata koji su tamo na lokaciji za početak izgradnje. Sama izgradnja, pošto su tu dve velike hale od po 20.000 kvadrata i pet manjih, gde se montiraju nosači motora, klipovi, turbine za “Pežo”, “Reno”, “Sitroen” i sami blokovi motora, ta izgradnja će trajati godinu dana. Paralelno sa izgradnjom, ljudi će ići na obuku u njihove kompanije u Slovačkoj, Francuskoj, Nemačkoj, Kini, Indiji. (…) U utorak (20.01.) dolazi ponovo predsednik kompanije na sastanak kod premijera, i biću prisutan i ja, gde ćemo definisati potpisivanje ugovora sredinom februara.” (Miroslav Čučković, RTV Mag; 16.01.2015.)

Na pitanje Istinomera zbog čega ni sredinom februara ugovor sa kompanijom “Meita” nije potpisan, Miroslav Čučković je rekao da se na njemu još uvek radi i najavio početak radova na izgradnji fabrike za godišnjicu poplava u Obrenovcu:

“Bukvalno se dešava to da u jednoj kancelariji premijera sedi ekipa koja se bavi “Esmarkom” u drugoj ekipa koja se bavi “Meitom”. Takođe, i to je ugovor od više stotina strana koji se sprema za potpisivanje u kom su pobrojane sve aktivnosti opštine, grada, republike, u kom su pobrojane sve obaveze investitora u smislu veličine hala, količina proizvodnje, broja ljudi koji će biti zaposleni, njihove bruto zarade i sve ostalo. To su stvari koje se pregovaraju od 24. decembra, od prvog dolaska njihove ekipe ovde, znači nekoliko nedelja već to traje. Ugovor će biti potpisan trenutkom otkupa parcele “Prve Iskre”. Stvarno su dani u pitanju kada će biti to definisano da oni postanu vlasnici te zemlje. Posle toga ide realizacija svih ugovorenih obaveza koje su vezane za podsticaje države. Mi smo, na primer, tražili da “Meita” preuzme svih 25 radnika radnika “Bazne hemije” u svoje krilo, i da oni postanu njihovi radnici. To je jedan naš zahtev. Oni sad traže klasifikaciju ko su ti radnici, koliko imaju godina, koliko imaju staža. Znači, to su vrlo, vrlo konkretne stvari. (…) Mislim, da će kruna obnove Obrenovca biti, ukoliko na dan godišnjice poplave (16.5.) budemo mogli da počnemo radove na izgradnji te nove fabrike koja će suštinski pružiti nadu svim ljudima koji sada hodaju ulicama a nemaju posla.”

Istovremeno, како su objavljivali mediji, sredinom februara u Agenciji za privatizaciju održan je sastanak konsultanata Agencije zaduženih za privatizaciju “Prve Iskre” iz Bariča i članova Upravnog odbora, a tema su bile aktivnosti koje bi trebalo preduzeti u postupku privatizacije “Prve Iskre” pre nego što se krene sa gradnjom nove fabrike.
Polovinom marta Ministarstvo poljoprivrede i zaštite životne sredine, objavilo je da je Vlada Srbije izdvojila iz budžeta 120 miliona dinara za zbrinjavanje oko 750 tona opasnog otpada iz nekadašnje industrije “Prva iskra” iz Bariča, koji će, kako je najavljeno, do kraja maja 2015. biti transportovan u Evropsku uniju. Državna sekretarka Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine Stana Božović je rekla:

“Jako je dobro za opštinu Obrenovac što je sklopila sporazum sa kineskom korporacijom za izgradnju nove fabrike i što će nakon dovođenja te lokacije u red već oko 2.500 ljudi iz Obrenovca dobiti posao. Prioritet nam je nova fabrika koja će se graditi u Obrenovcu, a to nam je od posebne važnosti jer je Obrenovac opština koja je pretrpela majske poplave i bilo proglašeno vanredno stanje, a izmeštanjem otpada želimo da zaštitimo zdravlje građana.” (Stana Božović, www.rtv.rs; 13.03.2015)

Početkom aprila, međutim, Vlada Srbije je, prema izveštavanju TV N1, donela odluku o eksproprijaciji zemljišta “Prve iskre” u cilju, kako se navodilo, zaštite životne sredine. N1 je tada pokušao da dobije odgovor na pitanje da li odluka o eksproprijaciji znači da se pored odnošenja toksičnog otpada, te nezavršene privatizacije, pojavio i problem vlasničkih odnosa nad zemljištem (oko 40 hektara) koje je predviđeno za izgradnju pogona. Međutim, iako su se obratili Agenciji za privatizaciju, Ministarstvu privrede i predsedniku opštine Obrenovac, nisu dobili odgovor.
Sve zajedno rezultiralo je da se ni do obeležavanja godišnjice od poplava koje su uništile Obrenovac, ništa značajnije ne desi kako po pitanju potpisivanja ugovora, tako i po pitanju početka izgradnje pogona “Meite” u Bariču.
Ovih dana, predsednik opštine Obrenovac “iznenadio” je svoje sugrađane telefonskim uključenjem u program lokalne TV iz Tianjina, sedišta kompanije “Meita” u Kini. Zajedno sa njim u Kinu su otišli i direktor i pomoćnik direkora JP za izgradnju Obrenovca, Milan Marošanin i Branko Matić.

“Imali smo zadovoljstvo da od naših prijatelja dobijemo kompletne informacije kako će buduća fabrika u Bariču izgledati i šta će se u njoj proizvoditi. Smatramo da su vesti o izgradnji fabrike jako lepe i pozitivne za Obrenovčane. Ovde smo razgovarali i o tome kakve hale će biti izgrađene i koji delovi automobila će se proizvoditi. Sa zadovoljstvom mogu da najavim da će se delovi četiri marke automobila proizvoditi u Obrenovcu, a to su Ford, Mercedes, BMW i Reno.” (Miroslav Čučković, www.obrenovac.rs; 10.06.2015)

*
Foto: FoNet/Miroslav Čučković
Po povratku iz Kine, Miroslav Čučkovič je gostujući na lokalnom Radio Obrenovcu rekao da je, za početak, u planu izgradnja jedne livnice i dve mašinske sale. Livnica će imati 25.000 kvadrata, četiri linije i pratiće je mašinska sala.

“Mi smo vrlo jasno i precizno predstavili šta ćemo mi uraditi, tokom leta najviše. Pre svega, prva stvar koju ćemo uraditi je da iznesemo otpad, koji je od teških metala i svega onoga što tamo ima, i svih ostalih teških i opasnih materija. To će uraditi naše Ministarstvo za poljoprivredu i zaštitu životne sredine. Toga ima preko 650 tona, ugovor je potpisan i ove nedelje ćemo krenuti sa odnošenjem opasnog otpada. Druga stvar je da se poruše stari objekti. Imamo od Vlade (Srbije) 100 miliona dinara da porušimo te objekte. I treća stvar je da Upravni odbor “Prve iskre” proda sve ono što je gvožđe, sve ono što smeta, da bi onaj tamo prostor bio čista livada. To je predviđeno za leto, da bi se onda krenulo sa izgradnjom, što već više nije naš posao. Oni (“Meita”) su nas molili samo da im to počistimo, a oni će da izgrade fabriku u roku ne dužem od devet meseci od trenutka kad krene da se gradi. Predviđeno je da bude tačno 770 ljudi u livnici i 630 mašinskoj sali, ukupno 1400 ljudi (zaposlenih). Kada je reč o zagađenju, prvi prioritet je da tehnologija koja se tamo montira bude u skladu sa svim evropskim i svetskim standardima, u skladu sa našim zakonima. I kada vidite te mašine koje su hermetički zatvorene, koje nemaju nikakav nusprodukt, potpuno vam je jasno da ta priča o zagađenju ne stoji. Tu nema kompromisa, niti oni žele da imaju problem sa poslovanjem kompanije, zato što će ih neko sutra tužiti jer misli da se razboleo zbog njihove kompanije.” (Miroslav Čučković, Radio Obrenovac, 15.06.2015.)

Na redovnoj sednici Skupštine gradske opštine Obrenovac, održanoj 15. juna, pored ostalih tačaka dnevnog reda, usvojen je i rebalans budžeta gradske opštine, a povodom 100 miliona dinara koje je Vlada Srbije odobrila GO Obrenovac za uklanjanje toksičnog otpada iz Bariča. Đorđe Komlenski, predsednik Skupštine GO Obrenovac, tim povodom je rekao:

“Dobro je što se nastavlja jedan važan trend da su odluke koje se tiču interesa svih građana Obrenovca donete i uz glasove članova opozicione grupacije Demokratske stranke. Stvar koja je jako važna, je da smo mi od Vlade Republike Srbije dobili blizu milion evra koji su kroz ovaj rebalans usmerene prema javnom preduzeću, odnosno za realizaciju programa izgradnje fabrike u Bariču, a služiće isključivo namenski za raščišćavanje svog onog otpada koji nam decenijama već preti kao mač nad glavom da može prouzrokovati havariju i ozbiljno ugroziti zdravlje Obrenovčana.” (Đorđe Komlenski, 15.06.2015.)

 Sa preko 70.000 stanovnika i stopom nezaposlenosti od 34% (u Beogradu je 16,4%), a nakon svega kroz šta je prošao u poslednjih godinu dana, Obrenovcu je nesporno neophodan “privredni podsticaj” koji bi kompanija “Meita” svojim dolaskom i investicijama predstavljala. Ipak, jedini konkretan znak da će kineska kompanija zaista doći, jesu već spomenuta rezervisana parking mesta u centru grada za “Meitu”.
Da li će i kada ugovor sa kompanijom “Meita” biti potpisan i predstavljen javnosti, a potom izgrađena njena postrojenja i pogoni, po svoj prilici, zavisi i zavisiće isključivo od ozbiljnosti i odgovornosti vlasti na svim nivoima od opštinskog, preko gradskog do republičkog, da ispune ono što su obećale i urade svoj deo posla.