Saobraćajnica Beograd-Vršac umesto pred završetkom još u projektovanju
“U narednih šest, sedam, osam godina svakako ćemo završiti brzu saobraćajnicu Pančevo-Vršac do rumunske granice”, izjavio je predsednik Srbije početkom 2019. Pet godina kasnije, ministar građevinarstva obaveštava javnost da je za ovu saobraćajnicu “projektovanje u toku”.
U februaru 2019. u okviru kampanje „Budućnost Srbije“, predsednik Srbije Aleksandar Vučić obišao je Južnobanatski okrug i najavio izgradnju brze saobraćajnice od Pančeva do Vršca. Najkasnije do 2027.
“U skladu s tim mi ćemo u narednih šest, sedam i osam godina da završimo svakako i brzu saobraćajnicu, dve plus dve trake, Beograd-Pančevo, odnosno Pančevo-Vršac 86 kilometara, do rumunske granice. Čekamo Rumune da nam kažu hoće li da grade auto-put ili ćemo da ostanemo samo na brzim saobraćajnicama.'
Godinu i po kasnije, u junu 2020, pred vanredne parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, predsednik Srbije je, gostujući na RTV Pančevo, ponovo obećao izgradnju brze saobraćajnice od Pančeva do Vršca, ističući da će se njom „nesumnjivo“ ići za osam godina. Dakle, do 2028.
“Ići ćemo u narednih osam godina, ćemo završiti, nesumnjivo, i magistralu, odnosno brzu saobraćajnicu prema Vršcu. Nadam se i brže. Time, da to ne bude samo priča, time vi u stvari uspevate da premrežite odličnim putevima, uz sva ulaganja, lokalne i regionalne puteve u svim pravcima – prema Vladimirovcu i Alibunaru, prema, ovamo gore, prema Kovačica, Opovo, Padina i tako dalje. Uspevate da napravite infrastrukturu za izgradnju kanalizacione i vodovodne mreže da ljudi mogu da žive kao da žive u Evropi. I da ljudi to mogu da osete. I to su ogromne promene.”
Dve i po godine potom, u novembru 2022, tokom obilaska radova na izgradnji fabrike „ZF Fridrihshafen“ u Pančevu, predsednik Srbije Vučić najavio je završetak i poslednje deonice obilaznice oko Beograda, prema Pančevu, a potom i izgradnju brze saobraćajnice Pančevo-Vršac do rumunske granice.
“Naše je ostalo da uradimo trafostanice, puteve… Rekao sam da će Pančevo, poput Čačka i Niša, biti novo čvorište auto-puteva. Uskoro, kada završimo do Bubanj potoka obilaznicu, idemo na Sektor C sa mostom preko Vinče, da bismo napravili kompletan krug oko Beograda. To će Pančevu najviše da znači, ali krećemo i u izgradnju auto-puta ka Zrenjaninu i brze saobraćajnice ka Vršcu. Tako će Pančevo, sedište Južnobanatskog okruga biti još značajnije povezano sa svim drugim delovima Srbije, što će i samom CTF-u doneti velike prednosti.”
Do Temišvara preko Zrenjanina?
A taj put je godinama ranije najavljivan kao veza Beograda sa Temišvarom. Nekoliko meseci po preuzimanju funkcije predsednika Vlade Srbije Aleksandar Vučić je, u septembru 2014, saopštio da je sa premijerom Rumunije Viktorom Pontom razgovarao o izgradnji auto-puta Beograd–Temišvar, za koji se još ne zna da li će se graditi preko Zrenjanina ili Vršca.
U martu 2016, pred parlamentarne, pokrajinske i lokalne izbore, tadašnji gradonačelnik Vršca Čedomir Živković saopštio je da je Evropska unija za izradu projektno-tehničke dokumentacije i generalnog projekta auto-puta, koji će preko Pančeva i Vršca povezati Beograd sa Temišvarom, odobrila 12 miliona evra. „Predviđa se da bi prvi kilometri ove značajne saobraćajnice za južni Banat mogli da počnu da se grade već za dve godine“, istaknuto je.
'To je 'Novostima' juče potvrdio prvi čovek Vršca Čedomir Živković. On je najavio i da će tim povodom ministri saobraćaja Srbije i Rumunije u narednih desetak dana u tom gradu potpisati protokol o saradnji. 'To je jedan od najvećih iznosa, koji će Srbija dobiti od EU kroz prekograničnu saradnju sa Rumunijom. Zato mi je posebno drago što smo uspeli da se izborimo da ta sredstva budu usmerena upravo na 'naš' auto-put, jer je u opticaju bilo još nekoliko investicija', rekao je Živković. Imajući u vidu činjenicu da je granični prelaz Vatin, kod Vršca, najprometniji drumski prelaz sa Rumunijom, kao i to da veliki broj italijanskih firmi, koje posluju u okolini Temišvara, ima potrebu da se saobraćajno povežu sa lukom Bar u Crnoj Gori, želja da se izgradi auto-put kroz južni Banat već je opravdana. S druge strane, Živković naglašava da će to bitno uticati i na priliv novih investitora u ovaj kraj, u kom postoje čak tri nerazvijene opštine. 'Auto-put Beograd - Pančevo - Vršac - Temišvar, dužine 130 kilometara, biće deo Koridora 11, što je velika šansa za razvoj našeg regiona i privlačenje stranih investicija', kazao je Živković.'
Pola godine kasnije, u oktobru 2016, na drugom sastanku Zajedničkog odbora za praćenje INTERREG programa IPA između Rumunije i Srbije, odobrena je izgradnja ove saobraćajnice i predviđeno da gradnja počne za tri godine, dakle do 2019. Dodato je da će isplativost celog projekta biti poznata nakon završetka izrade studije izvodljivosti, vrednosti 9,3 miliona evra, a planirano je da se većim delom finansira iz IPA programa prekogranične saradnje, uz obavezno učešće obe države.
'Izgradnja ove deonice predviđena je Strategijom razvoja železničkog, drumskog, vodnog, vazdušnog i intermodalnog saobraćaja od 2008. do 2015. Našla se i na listi projekata koji su ušli u Generalni master-plan razvoja saobraćaja u Srbiji. Investicionim programom za saobraćajni sektor u periodu od 2009. do 2027. procenjena vrednost izgradnje 92 kilometra auto-puta kroz Srbiju je 570 miliona evra.'
Ali, u maju 2017. rumunski premijer Sorin Grindeanu izjavljuje da se odustalo od gradnje auto-puta, jer vlasti Srbije nisu želele da podrže taj projekat. S druge strane, Ministarstvo građevinarstva Srbije odgovornost je prebacilo na rumunske kolege.
'Srpski partneri su procenili da izgradnja auto-puta od Beograda do Temišvara nije strateški projekat za Srbiju', kazao je Grindeanu. Rumunski premijer je naglasio da odluka o odustajanju od projekta ni na koji način nije povezana sa Rumunijom. Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije saopštilo je da je Srbija podržala auto-put koji bi je povezao s Rumunijom i smatrala ga za strateški, ali da je izostalo odobrenje Bukurešta. Kako se navodi, o tome svedoči i Memorandum o razumevanju rumunskog i srpskog ministarstva transporta iz marta 2016. godine. 'Međutim, zbog dalje realizacije projekta u okviru programa IPA prekogranične saradnje sa Rumunijom, vodeći partner, a to je Ministarstvo transporta Rumunije, trebalo je blagovremeno da odobri otpočinjanje projekta. Ali, to se nije dogodilo', piše u saopštenju.'
U martu 2018. predsednik Srbije Aleksandar Vučić, tokom posete Rumuniji, opet naglašava da je Srbija zainteresovana za izgradnju ove saobraćajnice.
'Vučić je ukazao na potrebu izgradnje brze saobraćajnice Beograd-Temišvar, precizirao da je reč o 150 kilometara, 75 na srpskoj i isto toliko na rumunskoj strani, da Srbija ima dovoljno novca i interesa za izgradnju te saobraćajnice i da bi takvo infrastrukturno ulaganje donelo ekonomske dobiti i našem i rumunskom narodu koji žive sa obe strane granice. On je, odgovarajući na pitanja novinara, podsetio da je ta ideja došla iz Srbije, kao i da je svojevremeno o tome razgovarao sa bivšim rumunskim premijerima Ćolusom i Pontom, ali i da, čak uz njihovu želju da se to radi, nije dobijena saglasnost rumunske strane. 'Ne ide to lako, ali mi ostajemo zainteresovani za taj auto-put i povezanost sa Temišvarom', rekao je predsednik Vučić.'
Krajem te godine rumunska premijerka Vjorika Dančila potvđuje spremnost dve zemlje da se gradi auto-put.
'U tehničkom smislu, već smo utvrdili kalendar za potvrdu tog projekta i izradu studije o izvodljivosti', rekla je Dančila na zajedničkoj konferenciji za novinare sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem, bugarskim premijerom Bojkom Borisovim, grčkim premijerom Aleksisom Ciprasom i premijerom Izraela Benjaminom Netanijahom, prenosi Agerpres.'
Nakon više od tri godine, u junu 2022. tadašnji ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović i ministar transporta Rumunije Sorin-Mihai Grindeanu u Temišvaru potpisuju Sporazum o utvrđivanju detalja za povezivanje auto-puta Beograd-Vatin (Srbija) i auto-puta Temišvar–Moravica (Rumunija).
'Kako je precizirano, ugovorom je predviđeno da se uspostavi veza između dve države direktnim povezivanjem auto-puta Beograd – Vatin (državna granica), koji će biti dužine 65 kilometara sa srpske strane i sa rumunske strane auto-put Temišvar – Moravica (državna granica), dužine oko 78 kilometara. Momirović je istakao da od 2016. godine, 'postoji snažna volja da Beograd, ali i Pančevo i Vršac povežemo sa Temišvarom'. Grindeanu je rekao da je potpisivanje sporazuma bitno, jer je na početku bilo reči o gradnji brze saobraćajnice, a sada je reč o izgradnji najmodernijeg auto-puta. Kako je rekao, sada je u toku izvođenje studije izvodljivosti. 'Znam da je 2016. godine postojala inicijativa za potpisivanje ovog Sporazuma, ali rumunska strana tada ovaj projekat nije smatrala prioritetnim. Ponovo smo pokrenuli inicijativu i u ovom momentu se izvode studije izvodljivosti koje će biti završene na jesen. Verujem da će se tokom naredne godine odlučiti ko će graditi auto-put, a reč je o evropskom finansiranju', izjavio je Grindeanu.'
Izrada plana
Krajem juna 2023. je, nakon više od tri decenije od zvaničnog početka radova, bezbroj datih obećanja i isto toliko probijenih rokova, za saobraćaj otvorena obilaznica oko Beograda, ali za njen potpuni završetak nedostaje deonica od Bubanj potoka do Pančeva, dužine 31 kilometar. Na nju bi trebalo da se nadoveže obećana saobraćajnica do Vršca, odnosno granice sa Rumunijom. Tih dana u junu 2023. Pokrajinski sekretarijat za urbanizam i zaštitu životne sredine stavio je na rani javni uvid materijal za izradu prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora auto-puta E-70, deonica Pančevo-Vršac-Vatin.
'U sistemu putne mreže Srbije ovaj putni pravac predstavlja osnovnu vezu na pravcu istok- zapad, koji povezuje Vojvodinu i Beograd, centralne i severne delove Srbije, dok nastavak ovog državnog puta istočno od Pančeva ka Vršcu i zapadno prema Beogradu, predstavlja važnu vezu ka Rumuniji odnosno međunarodnom putu E-75', stoji u dokumentu. Ističe se da će izgradnja auto-puta kroz Južni Banat direktno doprineti bržem razvoju Pančeva, Vršca, Alibunara, Kovina i Plandišta, koji se neposredno vezuju za ovaj koridor.'
U novembru 2023. „Putevi Srbije“ raspisali su tender za izradu idejnog projekta sa Studijom opravdanosti tog auto-puta.
'U prostornom planu područja posebne namene ove deonice data je trasa ove buduće najkraće veze sa Rumunijom koja se najavljuje već više od 15 godina, ali bez detalja profila auto-puta. Putevi Srbije sada su u okviru tenderske dali i ove podatke u okviru poprečnog profila: auto-put kroz Južni Banat imaće četiri trake od po 3,75 metara, zaustavne od po 2,5m, ivične trake od ukupno tri metra i razdelnu traku od tri metra, kao i bankine od po 1,5 metara. Računska brzina je 130 km na sat. Dužina trase planiranog auto-puta od Pančeva do granice sa Rumunijom iznosila bi oko 65 kilometara. Posao je procenjen na 180 miliona dinara.'
Međutim, samo pet dana kasnije – tender je obustavljen. Kako je navedeno u obrazloženju odluke „Puteva Srbije“, za tom javnom nabavkom „prestala je potreba“ i ona neće biti ponavljana u toku iste budžetske godine, odnosno u narednih šest meseci.
'Tender za izradu idejnog projekta auto-puta kroz Južni Banat, od Pančeva preko Vršca do granice sa Rumunijom (granični prelaz Vatin), obustavljen je pet dana nakon objavljivanja. Kako je navedeno u obrazloženju odluke Puteva Srbije od 20. novembra 2023, za tom javnom nabavkom je 'prestala potreba' i ona neće biti ponavljana u toku iste budžetske godine, odnosno u narednih šest meseci. Istovremeno, u planu javnih nabavki za ovu godinu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, predviđeno je raspisivanje tendera za 'projektovanje veze između novog graničnog prelaza Vatin i brze saobraćajnice Beograd-Vršac-Vatin'. Nabavka je procenjena na 40 miliona dinara, a raspisivanje je planirano u 1. kvartalu 2024. Put Beograd-Vatin se u ovoj najavi tendera, dakle, naziva 'brzom saobraćajnicom', a ne auto-putem (pretpostavka je da je reč o postojećem državnom putu 10, ali ni on nije brza saobraćajnica, nego većim delom magistralni put). Podsetimo, prema Vladinoj Uredbi o kategorizaciji državnih puteva, saobraćajni potez od Bubanj Potoka preko Pančeva do granice sa Rumunijom imaće profil auto-puta. Takođe, prvi put Ministarstvo spominje i 'novi granični prelaz Vatin'.'
Početkom ove godine ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić je, govoreći da će Vojvodina biti „dobro premrežena putevima“, pomenuo i izgradnju saobraćajnice Pančevo – Vršac.
'Vesić je naveo i da će se između Novog Bečeja i Zrenjanina raditi brza saobraćajnica koja treba da poveže ove dve saobraćajnice što, kako je istakao, znači da će Banat biti dobro premrežen mrežom puteva. Dodao je da u prilog tome govori i to što će se raditi i auto-put Beograd - Vršac - rumunska granica dužine 86 kilometara, čije je projektovanje u toku.'
Naslovna fotografija: Instagram@buducnostsrbijeav