Auto-put koji će povezati Beograd, Zrenjanin i Novi Sad počeće da se gradi uskoro. Od ove najave predsednika Srbije Aleksandra Vučića prošle su skoro četiri godine, za to vreme nije nedostajalo sličnih obećanja, ali na ovoj deonici nije izgrađen ni jedan od predviđenih 105 kilometara auto-puta.
A u januaru 2018, na ceremoniji polaganja kamena temeljca za fabriku „Essex Europe“ u Zrenjaninu, predsednik Vučić kazao je da „u narednom periodu“ počinje gradnja, poručujući građanima da će završetak biti „i pre nego što očekujete“.
TV Pink, 14. 3. 2018. godine
“Mi u narednom periodu počinjemo, kao država Srbija, uz pomoć svih drugih organa vlasti, dakle i Pokrajinske vlade i Grada Zrenjanina, počinjemo da gradimo, naravno najveći teret finansijski će biti na Republici Srbiji, krećemo u izgradnju brzih saobraćajnica, odnosno brzog motornog puta, kako se to već kaže, između Zrenjanina i Novog Sada 50 kilometara i Zrenjanina i Beograda 56 kilometara. To je investicija oko 200 miliona evra. Da vam kažem, i sa ovim divnim ljudima koji su me čekali ispred, sa ovom našom, uglavnom, sirotinjom, videli ste da su se ljudi smrzavali želeći da me sačekaju i da mi nešto poruče, kada sam im rekao za put, a vidim da mi ne veruju baš do kraja… A onda to ipak Vučić kaže, možda nešto i bude od toga. Ja vam kažem, videćete i pre nego što očekujete da ćemo te puteve da završimo.”
A gradnja ove saobraćajnice najavljena je i godinu ranije, u februaru 2017, kada je predsednik Pokrajinske vlade Igor Mirović, nakon sastanka sa tadašnjom ministarkom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zoranom Mihajlović, izjavio da je „dogovoren zajednički pristup“ o izradi projektne dokumentacije za buduće brze saobraćajnice od Novog Sada do Zrenjanina i od Zrenjanina do Beograda.
Krajem 2018. Vučić je ponovo bio u Zrenjaninu, sada na otvaranju proizvodnog pogona “Essex Europe”, i tada je potvrdno odgovorio na pitanje novinara portala „Zrenjaninski.com“ da li će uskoro početi gradnja auto-puta Zrenjanin- Beograd.
Zrenjaninski.com, 29. 11. 2018. godine
'Rekao sam da će Zrenjanin dobiti auto-put. Mi smo prve projekcije napravili i za pravac Beograd-Zrenjanin i za Zrenjanin-Novi Sad. Time bi Zrenjanin bio u središtu naše mreže auto-puteva. Krećemo uskoro sa radom, najavio je Vučić.'
Nekoliko meseci kasnije, u februaru 2019, govorio je o velikom značaju auto-puta Beograd-Zrenjanin, napominjući da se o tome „pregovara sa Kinezima“.
RTS, Tanjug, 10. 2. 2019. godine
“Takođe, a vezano je za Južni Banat, važna je saobraćajnica Beograd-Zrenjanin, od Pupinovog mosta 56 kilometara do Zrenjanina. To je auto-put koji pregovaramo sa Kinezima da bude urađen i, ako se ne varam, tu bi cena bila oko 280 miliona evra. Kao što je 50 kilometara Zrenjanin-Novi Sad oko 250 miliona evra. Dakle ukupno oko 530 miliona evra.”
Start radova početkom 2020.
Narednog meseca Vučić je opet bio u Zrenjaninu, ovog puta u okviru kampanje „Budućnost Srbije“, i tada daje konkretniji rok – gradnja počinje za manje od godinu dana, dakle najkasnije do početka 2020. Kazao je da će radovi startovati kad budu završene sve potrebne studije, projekti i dozvole.
Tanjug, 30. 3. 2019. godine
„Gledaćemo da ubrzamo sve to i da krenemo u brzu gradnju auto-puta Beograd-Zrenjanin i Zrenjanin-Novi Sad, da uvežemo Zrenjanin u veliki prsten i da privlačimo velike investitore', naveo je Vučić.'
A na samom početku 2020. tadašnja ministarka građevinarstva Zorana Mihajlović potpisala je sa kineskom kompanijom „Čajna Šandong Internešnl“ Memorandum o razumevanju i izradi planske i tehničke dokumentacije za izgradnju auto-puta od 113 kilometara Beograd (Borča) – Zrenjanin – Novi Sad. Najavila je da će dokumentacija biti završena tokom te godine.
Tanjug, RTS, 22. 1. 2020. godine
'Ovo je značajan dan za sve gradove i mesta kroz koja će auto-put prolaziti, Beograd, Pančevo, Opovo, Kovačicu, Zrenjanin i Novi Sad. Značajan je i za našu zemlju, jer pričamo o investiciji vrednoj blizu 600 milona evra', kazala je Mihajlović.'
U avgustu te 2020. Prostorni plan područja posebne namene koridora auto-puta Novi Sad-Zrenjanin-Beograd bio je na ranom javnom uvidu.
021.rs/Zrenjaninski.com, 25. 8. 2020. godine.
'U sistemu putne mreže Srbije ovaj putni pravac predstavlja osnovnu vezu na pravcu sever-jug. On povezuje Vojvodinu i Beograd, odnosno centralne i severne delove Srbije. Nastavak ovog državnog puta severno od Zrenjanina prema Novom Sadu predstavlja važnu vezu ka međunarodnom putu E-75', navodi se u prostornom planu. Dužina koridora auto-puta je 110 kilometara. Projekat podrazumeva izgradnju kompletnog profila auto-puta, između Novog Sada i Zrenjanina i beogradskog naselja Ovča. I to sa svim putnim objektima i denivelacionim ukrštanjima.'
Stigla je i 2021, a predsednik Srbije daje novi rok – gradnja počinje naredne 2022. godine. On je pozvao kompaniju „Čajna Šandong“ da se „pripremi na vreme“ i da „ukoliko dobiju posao izgrade taj auto-put najbrže do sada, odnosno da imaju još veći broj ljudi i mašina na gradilištu“.
RTS, 23. 3. 2021. godine
'Tim auto-putem bismo uvezali celu Bačku i Banat', naglasio je Vučić, dodajući da će država biti spremna za razgovore sa kineskim izvođačem do kraja godine, a da bi već u 2022. mogli da krenu radovi.'
Narednog meseca Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove Grada Beograda oglasio je javni uvid u nacrt Prostornog plana za gradnju auto-puta. Kako je saopšteno, konačna granica prostornog plana smanjena je u odnosu na onu koja je predstavljena u materijalu za rani javni uvid i ukupna površina sada obuhvata 4.095 hektara.
Zbog planiranih rešenja pobunili su se meštani zrenjaninskog naselja Mužlja, kojima ne odgovara da auto-put prolazi nadomak njihovih porodičnih kuća. Prema prostornom planu, deonica auto-puta trebalo bi da prolazi kroz Ovču, Glogonj, Jabuku, Sefkerin, Debeljaču, Kovačicu i Idvor, a na teritoriji Zrenjanina zahvata Stajićevo, Ečku, Mužlju i Aradac.
Danas, 13. 5. 2021. godine
'Auto-put će prolaziti isuviše blizu naselja, čak kroz neka dvorišta i bašte nekoliko naših meštana. Pokrenuli smo peticiju da bismo dobili odgovore ne naša pitanja, interesuje nas zašto je odbijen prvobitni nacrt auto-puta, po kome je auto-put išao severnom stranom Zrenjanina. Dalje, interesuje nas koliko će blizu auto-put ići pored kuća u Mužlji i zašto mora pored kuća. Mi nismo protiv te saobraćajnice, ali smatramo da to može da se ispravi, ima dovoljno mesta. Podneli smo peticiju gradu Zrenjaninu i očekujemo da lokalna administracija ali i Pokrajinska ili drugi organi daju odgovore, kaže Tivadar Borbelj, član Saveta MZ Mužlja. Prema saznanjima Danasa, nezadovoljni su i meštani okolnih sela, najviše ratari, jer će ostati bez obradivog zemljišta za kojim u Banatu vlada prava jagma.'
A iz Ministarstva građevine, saobraćaja i infrastrukture odgovorili su da je projektovana trasa na dovoljnoj udaljenosti od naselja i da nije predviđeno da „prelazi preko predmetnih objekata“, kao i da je „predviđena adekvatna zaštita od buke u skladu sa zakonskom regulativom i pravilima struke“.
RTS, 13. 5. 2021. godine
'Projektovano tehničko rešenje trase nije moguće izmestiti zbog blizine zaštićenog područja, blizine aerodroma Ečka i vojnih objekata. Pravac trase diktirao je način prelaska preko reke Begej, koji je morao da se obavi upravno', navode iz Ministarstva.'
„Radni datum“ u februaru
Prošlo je još nekoliko meseci, a predsednik Vučić iznosi novu najavu – ugovor za gradnju auto-puta biće potpisan pre kraja godine, kako bi u martu 2022. počela gradnja.
TV Hepi, 23. 8. 2021. godine
„Idemo pre kraja godine na Beograd-Zrenjanin, na potpisivanje ugovora, da bi od marta mogli da počnu da rade auto-put Beograd-Zrenjanin.“
Stigao je i kraj 2021, ugovor nije potpisan, a ministar građevinarstva Tomislav Momirović, nakon sastanka sa predstavnicima Grada Zrenjanina i direktorom „Koridora Srbije“ Aleksandrom Antićem, saopštava da je „radni datum“ početka izgradnje auto-puta – 20. februar 2022.
Zrenjanin.rs, 24. 12. 2021. godine
“Naš radni datum početka izgradnje auto-puta Beograd-Zrenjanin-Novi Sad je 20. februar naredne godine, a radovi će krenuti na teritoriji Grada Zrenjanina. Radi se o ogromnom projektu i nezahvalno je određivati tačan datum izlaska mašina na teren, ali naše ambicije uvek idu u susret objektivnim mogućnostima. Svesni smo značaja ovog projekta, pre svega za građane Zrenjanina, za kompanije koje ovde rade, za dodatne poslove koji će se ovde formirati', izjavio je danas u Zrenjaninu ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Vladi Republike Srbije Tomislav Momirović.'
Kako je saopšteno, planirana deonica auto-puta biće dugačka 105 kilometara, od čega je 36 direktno vezano za Zrenjanin, a izgradnja će trajati nekoliko godina.
Tanjug, RTV, 24. 12. 2021. godine
'Vredno radimo na tome da bismo mogli da potpišemo komercijalni ugovor, da bismo mogli da dovedemo investitora na trasu, da bismo mogli da eksproprišemo teren koji će sutra biti auto-put i mislim da se približavamo kraju samog tog procesa', rekao je ministar Momirović nakon sastanka.'
Od „radnog datuma“ koji je dao ministar Momirović prošlo je skoro pola godine, a od radova ništa. Pa čak ni od novih rokova za njihov početak.
Istinomer.rs koristi kolačiće (cookies) radi boljeg uvida u potrebe i zahteve korisnika. Google Analytics je jedini neophodan kolačić koji koristimo, a korisnicima je omogućeno onesposobljavanje kolačića.
Koristimo kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva i analiziranje saobraćaja. Takođe delimo informacije o tome kako koristite sajt sa partnerima za društvene medije, oglašavanje i analitiku koji mogu da ih kombinuju sa drugim informacijama koje ste im dali ili koje su prikupili na osnovu korišćenja usluga.
Istinomer može prikupljati vaše podatke iz sledećih izvora: Google Analytics tracking code, HotJar tracking code, Alexa Certify, Facebook Pixel Code.