Šta se dešava sa auto-putem Beograd-Sarajevo?

Kada je u oktobru 2019. postavljen kamen temeljac za izgradnju auto-puta Beograd–Sarajevo isticano je da će “naš deo” Kuzmin-Sremska Rača biti „brzo završen”, a da će drugi deo “prstena“, od Požege do Kotromana, početi da se gradi 2021. Četiri godine kasnije, nakon više neostvarenih rokova, otvaranje prve deonice od 18 kilometara najavljuje se za kraj ove godine, dok radovi na drugoj još nisu počeli. Sa druge strane Drine započet je samo deo od Bijeljine do Rače, dužine 20 kilometara.
Auto-put Kuzmin-Sremska Rača

A ugovor za projektovanje i izgradnju prve deonice ovog auto-puta potpisan je još u decembru 2018.

RTS, 19. 12. 2018. godine

'Auto-put će se graditi u dve trase koje se na teritoriji Srbije odnose na deonicu Sremska Rača–Kuzmin, u dužini od 17 kilometara, i Požega–Užice–Kotroman, dužine oko 60 kilometara. Vrednost izgradnje obe deonice je oko 1,05 milijardi evra. Naredne godine očekuje se potpisivanje finansijskog ugovora, a početak radova 2020. godine. Auto-put Beograd–Sarajevo biće prvi auto-put koji će direktno povezivati Srbiju i Bosnu i Hercegovinu, odnosno Srbiju sa Republikom Srpskom. Na projektu auto-put Beograd–Sarajevo rade Vlada Srbije, JP ‘Putevi Srbije’ i turska kompanija ‘Tašjapi’.'

U februaru 2019. „posle mnogo nesuglasica i raznih predloga“, konačno je usaglašena trasa auto-puta kroz Bosnu i Hercegovinu.

Beta, 26. 2. 2019. godine

'Mogu da kažem da će se trasa kretati od Rače preko Bijeljine, dalje preko Brčkog i Lončara i spustiti se prema Sarajevu, preko Tuzle i Žepča, odakle se ide na Pale, Rogaticu i Višegrad, gde se pravi konekcija za Goražde. Na Srbiju ćemo se spojiti kod Vardišta kod Višegrada', kazao je Dodik, koji je naveo da će ceo projekat koštati blizu tri milijarde evra i da je Turska spremna da investira taj projekat.'

A 8. oktobra 2019, u prisustvu predsednika Srbije i Turske, Aleksandra Vučića i Redžepa Tajipa Erdogana, kao i članova Predsedništva Bosne i Hercegovine, postavljen je kamen temeljac za izgradnju auto-puta Beograd–Sarajevo. Istaknuto je  da će se graditi kao prsten, u dva pravca: Kuzmin–Sremska Rača–Bijeljina, a sa druge Požega – Kotroman, granica Srbije s BiH. Deonica Sremska Rača – Kuzmin duga je oko 18 kilometara, a trasa Požega–Užice–Kotroman oko 60. 

Izvor: Screenshot Youtube/Al jazeera

Predsednik Srbije je izjavio da je u pitanju „jedan od najvažnijih događaja u istoriji regiona“, poručujući vlasniku kompanije “Tašjapi” da “učini sve da se radovi završe na vreme i da se ubrzaju svi radovi”, ali i naglasio „da ćemo ovih 19 kilometara“, od Kuzmina do Sremske Rače, „brzo da završimo“

Al Jazeera, 8. 10. 2019. godine

'Hvala vam dragi prijatelji što ste danas ovde zajedno sa nama. Od 1945. godine svi putevi, pruge koje smo imali sa BiH uglavnom su bili loši, kao da je neko narode koji žive na ovom našem području kažnjavao, za ko zna šta. I danas je prilika da pokažemo da sami brinući o sebi i svojoj budućnosti možemo da uređujemo svoje odnose. (…) Pravimo ceo jedan prsten, mi ćemo ovih 19 kilometara brzo da završimo, ali ćemo napraviti mnogo veći, moderniji most, koji će da spaja ljude iz Srbije, BiH i Republike Srpske kao njenog dela. Hoćemo da nam budu bliži i Bijeljina, i Brčko, i Banjaluka, i Tuzla, i Sarajevo, i Višegrad i svako mesto na tom prstenu koje će biti povezano tim auto-putem.”

Požega- Kotroman već 2021. 

Pre svečanog početaka radova tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović istakla je da su pripremni radovi na prvoj deonici završeni, da upravo startuju radovi na mostu preko Save, dok se za deonicu od Požege do Kotromana radi projektno-tehnička dokumentacija “za koju se očekuje da bude završena 2020. godine”. Početak radova na toj trasi, kazala je, planiran je za 2021

Beta, 7. 10. 2019. godine

'Pripremni radovi na prvoj deonici tog auto-puta, od Sremske Rače do Kuzmina, završeni su, a sutra je početak glavnih radova, na mostu preko Save, rekla je ministarka i najavila i zajednički granični prelaz između Srbije i BiH. Očekuje se da izgradnja traje dve i po godine, dok se za drugu deonicu, od Požege do Kotromana, radi projektno-tehnička dokumentacija za koju se očekuje da bude završena iduće godine. 'Početak radova na toj deonici može da se očekuje u 2021. godini', rekla je ministarka.

Zorana Mihajlović
Zorana Mihajlović / Foto: FoNet/MGSI

Naglasila je da će se prva deonica graditi dve i po godine, dakle do početka 2022, dodajući kako veruje da „tu ne bi trebalo da bude većih problema“

Anadolija, 5. 10. 2019. godine

'Radi se i most, ali nije ništa tako strašno za graditelje. Pored ove turske kompanije, radiće i srpske kompanije. Ponavljam još jednom, ovo je zaista značajno za povezivanje celog regiona, jer to ekonomsko udruživanje regiona najbolje se vidi kroz infrastrukturu', rekla je Mihajlović.

Dva meseca od postavljanja kamena temeljca, u decembru 2019, ministarka Mihajlović je sa zamenikom ministra saobraćaja BiH Sašom Dalipagićem potpisala sporazum između Vlade Srbije i Saveta ministara BiH o saradnji na realizaciji projekta auto-puta Beograd-Sarajevo. „Sporazum će doprineti brzini i efikasnosti izgradnje auto-puta ka BiH“, naglasila je ministarka, dodajući da radovi “teku po ugovorenom planu i dinamici”.

Zorana Mihajlović
Zorana Mihajlović i Saša Dalipagić / Foto: FoNet/MGSI
Beta, 13. 12. 2019. godine

'Ovaj sporazum omogućiće nam da nastavimo radove i izdamo građevinsku dozvolu za izgradnju celog mosta preko Save', izjavila je Mihajlović i dodala da će se na mostu preko Save nalaziti jedan granični prelaz, te da će to omogućiti brži protok ljudi i robe.”

U februaru 2020. ponovo je istakla da će tokom te godine biti završena projektna dokumentacija za deonicu Požega-Kotroman, kao i da bi radovi mogli da počnu 2021

TVK3, 21. 2. 2020. godine

'Informisala sam ministra transporta da i drugi deo prstena između Požege i Kotromana, za taj drugi deo prstena ka Sarajevu, završava se projektno-tehnička dokumentacija ove 2020. godine, znači 2021. godine mogu početi radovi.'

Ni pandemija virusa korona nije razlog za odustajanje od postavljenih rokova, kazala je ministarka Mihajlović u julu 2020.

Zorana Mihajlović
Zorana Mihajlović / Foto: FoNet/MGSI
Tanjug, 6. 7. 2020. godine

'Iako je epidemija korona virusa nastavićemo aktivnosti na projektu za gradnju auto-puta ka BiH preko Kotromana, rekla je Mihajlović novinarima tokom obilaska klizišta Ovčinje kod Rogačice, gde je oštećen put. Ove godine mora da bude gotova dokumentacija, a sledeće godine ide garancija u budžetu za početak radova', istakla je ministarka.'

U septembru te godine ministarka Mihajlović opet najavljuje da će most preko Save kod Sremske Rače biti izgrađen “za dve i po godine”.

RTS, 28. 9. 2020. godine

“Trenutno se radi projektna dokumentacija za drugu deonicu, Požega-Kotroman, u dužini od oko 60 kilometara, a vrednost tog dela auto-puta je oko 830 miliona evra. Takođe, Srbija će učestvovati i u izgradnji deonice Rača-Bijeljina na teritoriji Republike Srpske, u dužini od 17 kilometara, a procenjena vrednost radova je oko 136 miliona evra, ne računajući eksproprijaciju i druge troškove.”

Prva deonica do kraja 2022.

U novembru 2020, posle formiranja Vlade Srbije, nova-stara premijerka Ana Brnabić obilazi radove na mostu preko Save, i izjavljuje da je od izvođača „Tašjapija“ dobila uveravanja da će radovi na deonici Kuzmin- Sremska Rača biti završeni do kraja 2022. godine. Plan je, istakla je Brnabić, da se do kraja 2021. završi auto-put do Požege, a da početkom 2023. krene izgradnja deonice Požega–Kotroman. 

Tanjug, 28. 11. 2020. godine

'Ovo je jedan od važnijih projekata u okviru tog programa (‘Srbija 2025’) i svim ostalim reformama na koje smo se obavezali ekspozeom koji sam predstavila u Narodnoj skupštini. Ovde je ukupna investicija oko 250 miliona evra, ali to je zajedno sa projektovanjem, dakle samo izvođenje radova 220 miliona evra Kuzmin-Sremska Rača, i 120 miliona evra to i 100 miliona ovaj most ka Republici Srpskoj, Bosni i Hercegovini, od nekih 1,3 kilometra. I kao što je ministar Momirović rekao, drago mi je da smo danas čuli zaista ambiciozne rokove od naših partnera i od izvođača turske kompanije ‘Tašjapi’, da most završimo do oktobra 2022. godine i kompletnu deonicu do kraja 2022. godine. Da paralelno sa tim radimo na projektovanju druge deonice auto-puta Beograd-Sarajevo, to je ona deonica Požega–Kotroman. Da do kraja 2021, nadam se, imamo završen auto-put do Požege i onda da početkom 2023. krenemo u izgradnju Požega–Kotroman. To su ambiciozni planovi, ali smo pokazali da možemo da ispunjavamo ambiciozne planove i ciljeve.'

Ministarku Mihajlović je u oktobru 2020. na funkciji u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture zamenio Tomislav Momirović, koji u julu 2021. obilazi gradilište mosta preko Save i navodi da je „dinamika radova vrlo dobra“, kao i da su počeli pripremni radovi na trasi auto-puta.

Tanjug, 10. 7. 2021. godine

'U toku su, inače, radovi na izgradnji donjeg i gornjeg stroja mosta, na glavnoj i prilaznim konstrukcijama. Ukupna dužina novog mosta je 1.310 metara, a najduži raspon je 150 metara. Ukupna širina biće 31 metar. Momirović je zamolio građane za strpljenje zbog radova i narušavanja lokalnih puteva, uz obećanje da sve biti sanirano. Ocenio je da radovi odlično napreduju. Do sada su izgrađena 33 stuba, uključujući i jedan rečni, dok je drugi u fazi izrade. Na mostu će biti postavljen zatvoren sistem odvodnjavanja, elektroenergetske i telekomunikacione mreže. U okviru projekta planirana je izgradnja auto-puta dužine 18 kilometara od Kuzmina do Sremske Rače, a radovi će početi u narednim nedeljama, kada izvođač pripremi potpunu dokumentaciju.'

Kada je krajem 2021. u Sjenici potpisan komercijalni ugovor o pripremi tehničke dokumentacije i izvođenju radova na izgradnji auto-puta od Požege do Duge Poljane, predsednik Vučić je poručio da će nakon izgradnje tog auto-puta Beograd od Novog Pazara biti udaljen malo više od dva sata, a da će se, ako u BiH „krenu da grade“ deo auto-puta od Višegrada prema Sarajevu, u glavni grad Bosne stizati za dva i po sata.

TV Pink, 26. 12. 2021. godine

'Nadam se da će i ljudi u BiH imati više razumevanja i krenuti da grade i taj deo auto-puta od Kotromana i Višegrada prema Sarajevu, to je negde oko 97, 98, 100 kilometara, jer tada bismo mi morali da se vežemo od Užica ka Kotromanu, i imate Sarajevo na dva i po sata od Sjenice i Pazara što mislim da bi bilo nešto što mnogo znači i Bošnjacima i Srbima koji ovde žive. Da imate Beograd na dva sata, dva i pet, dva i deset, i Sarajevo na 2,30. Ali to ne zavisi sve od nas, ovo od Beograda zavisi od nas.“

Povezan sadržaj

Na početku 2022. predsednik Srbije izjavio je da se sa turskim predsednikom Redžepom Tajipom Erdoganom dogovorio da se sastanu sa predstavnicima BiH i od njih čuju da li planiraju da grade auto-put do Srbije, jer ukoliko nemaju takvu nameru onda „nema smisla da gradimo auto-put od Požege do Kotromana“

TV Pink, 23. 1. 2022. godine

“Da nam, recimo, kažu hoće li da grade auto-put od Višegrada do Sarajeva ili neće. Nema smisla da gradimo auto-put od Požege do Kotromana, zato što će to da nas košta milijardu evra, u ovom trenutku je procena na 880 miliona, ali ja znam kako rastu cene građevinskog materijala da će biti milijardu. Što mi da gradimo to, bolje da ubrzamo Beograd-Zrenjanin, Zrenjanin-Novi Sad. Ukoliko nećete da gradite put Višegrad-Sarajevo samo nam to recite konačno. Jer mi ćemo za godinu i nešto dana da završimo kompletnih 19 kilometara od Kuzmina do Sremske Rače, ka Bijeljini. Oni nisu ni počeli. Samo nas recite, ljudi, hoćete li da radite ili nećete. Bar da to znamo. Evo, mi ćemo da damo 100 miliona evra Republici Srpskoj da se izgradi do Bijeljine. Sve u redu i to smo dogovorili. Hajde da probamo da rešavamo te stvari koje ljudima život znače.“

Iako je ministar Momirović u julu 2021. isticao da će radovi na deonici Sremska Rača-Kuzmin početi „u narednim nedeljama“, zvaničan start označen je 1. marta 2022, u vreme predizborne kampanje za predsedničke i parlamentarne izbore. 

Putevi Srbije, 1. 3. 2022. godine

“Koliko nama znači slobodan i nesmetan promet ljudi, robe, usluga i kapitala između Beograda i Sarajeva, Beograda i Banjaluke, dovoljno govori investicija od 1,08 milijardi evra, koliko će koštati deo Sremska Rača-Kuzmin i Požega– Kotroman. (…) Želim vam mnogo uspeha i želim da pre 2023. godine ljudi mogu da koriste ovih 19 kilometara divnog auto-puta, kazao je Vučić.”

Podsetimo, krajem januara 2022. otvorena je deonica auto-puta „Miloš Veliki“ od Preljine do Pakovraća, u dužini oko 11,5 kilometara, iako je još  u martu 2021. predsednik Vučić isticao da je “za njega najvažnije” da put od Preljine do Požege, od 30,9 kilometara, “bude gotov do Svetog Nikole”, do 19. decembra 2021. Na tu deonicu trebalo bi da se nastavi krak ka Kotromanu. Ipak, prema pisanju „Demostata“, pitanje je da li će  deonica od Pakovraća do Požege biti završena i do kraja 2024.

Do Bijeljine za sat i deset minuta

Radovi na izgradnji deonice auto-puta s druge strane, od Bijeljine do Rače, počeli su polovinom septembra 2022. u mestu Velika Obarska, nedaleko od Bijeljine. Predsednik Vučić naglasio je da će Srbija sa 100 miliona evra finansirati ovaj projekat, dodajući da će za oko dve i po do tri godine građani moći da od Beograda do Bijeljine stignu za samo sat i 10 minuta, ukoliko ne bude zadržavanja na granici. Podsetio je na to da će Srbija graditi i deonicu Požega-Kotroman. 

RTS, 15. 9. 2022. godine

'Mi ćemo našu deonicu auto-puta Kuzmin-Sremska Rača da završimo za najviše godinu dana', rekao je Vučić i dodao da je novi most na Savi već izgrađen i da se sada radi preostali deo puta. Nadam se za dve i po do tri godine, jer nije lako danas graditi zbog visokih cena građevinskog materijala i neizvesnosti oko svega i gasa, ali ovo će za Semberiju da znači život. Nadam se da će neki ljudi da prihvate ideju 'Otvorenog Balkana' i da ćemo moći bez granica da idemo jedni ka drugima. Zamislite da iz centra Bijeljine krenete u Beograd i da budete za sat i pet ili 10 minuta i obrnuto. To su velike stvari za nas. Kada ovo malo krenemo i to malo para potrošimo, onda vi tražite za dalje da pomognemo još malo. Nadam se da ćemo moći. Zato što ne pomažemo tu vama, već sebi i ne treba da pravimo nikakvu razliku. Danas je Dan jedinstva našeg naroda. Važno je da gradite, kada završite ovo što je za vas najvažnije do Banjaluke, da se razgovara sa Bošnjacima da se izgradi auto-put ili brza saobraćajnica do Tuzle, a onda i do Sarajeva. Nadam se da će neki ljudi da donesu tu odluku, da povežemo i Beograd i Sarajevo', poručio je Vučić.

U oktobru 2022, tri godine od svečanog početka radova na izgradnji mosta i gotovo dve od obećanja koje je o završetku deonice dala premijerka Brnabić, ministar Momirović obećao je da će se „ispoštovati termin“, pritom misleći na novi rok – do kraja 2023.

Tomislav Momirović
Tomislav Momirović obilazi radove / Foto: JP „Putevi Srbije“
Instagram, 8. 10. 2022. godine

'Pred nama je jedan jako važan projekat, auto-put Sremska Rača-Kuzmin, koji će Zapadni Balkan učiniti još snažnijim, perspektivnijim. Auto-put koji će omogućiti da nam krajem sledeće godine Bosna bude bliža za najmanje pola sata - sat, bez obzira iz kog dela Srbije da krenete i bez obzira sa kakvim se poteškoćama, a ima ih puno, svakog dana susrećemo. Obećavam građanima Srbije, u to sam danas mogao da se uverim, da ćemo taj termin ispoštovati.'

U martu ove godine aktuelni ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić razgovarao je sa ministrom komunikacija i transporta BiH Edinom Fortom i naglasio da je urađen projekat za deonicu Požega-Kotroman, a da očekuje da tokom 2024. bude potpisan ugovor i da počne realizacija projekta. 

Tanjug, 30. 3. 2023. godine

'Prva saobraćajnica je Sremska Rača - Kuzmin što je deo auto-puta Beograd-Sarajevo, brza saobraćajnica Ruma-Šabac- Loznica imaće vezu sa BiH i odvojak prema Badovincima, i put Požega-Kotroman koja će omogućiti vezu prema Višegradu. Imaćemo četiri granična prelaza na brzim saobraćajnicama i auto-putevima, a to je nešto što je neprocenljivo', rekao je Vesić i kazao da Sremska Rača-Kuzmin treba da bude gotova do kraja ove godine, Ruma-Šabac-Loznica do kraja 2024, a urađen je projekat za put Požega-Kotroman i očekuje se da tokom naredne godine bude potpisan ugovor i počne realizacija.'

Povezan sadržaj

U junu su se dva ministra ponovo srela. Vesić je istakao da će Srbija i BiH u narednih nekoliko godina biti povezane sa dva auto-puta i dve brze saobraćajnice, što „čak nije bilo ni u Jugoslaviji“, dok je Fotro kazao da je potrebno utvrditi trase prema Tuzli i Bijeljini.

https://youtu.be/MO2eNWDznQ8?t=43

aa.com.tr, 12. 6. 2023. godine

“Tuzla je ključna. Kako ćemo uvezati Tuzlu, kako ide Tuzla prema Brčkom i kako ide dalje prema istoku. Sarajevo-Tuzla je sastavni deo ovog pitanja. O svemu tome razgovaramo 5. jula u Brčkom', kazao je Forto.'

U julu u Brčkom je održan najavljeni sastanak ministra Forta sa čelnicima Vlade Distrikta, ali bez preciziranja rokova za start i završetak radova. 

Vlada.bdcentral.net, 5. 7. 2023. godine

'Potrebno je da kroz Distrikt uradimo dva koridora, jedan koji će ići od Vukosavlja prema Bijeljini s ciljem spajanja s auto-putem koji se gradi iz Srbije prema Bijeljini, i drugi kako bi otvorili Tuzlu prema Orašju kroz Brčko. Na taj način Tuzlu ćemo izvući iz transportne izolacije. Ovo treba da bude početak jednog zamaha i drugih projekata i zato je jako bitno što krećemo iz Brčkog', kazao je Forto.'

S druge strane, ministar Vesić na panelu u okviru „Evropske nedelje mogućnosti“ navodi da je Srbija „spremna da sledeće godine pokuša da nađe finansijska sredstva“ za gradnju deonice od Požege do Kotromana.

mgsi.gov.rs, 21. 6. 2023. godine

'I još jedan auto-put koji treba da poveže Srbiju i BiH, to je Požega-Kotroman. Završen je projekat i mi smo spremni da sledeće godine pokušamo da nađemo finansijska sredstva. To jе auto-put od nekih šezdesetak kilometara, vеoma težak - trećina je u tunelima, trećina u nasipima, trećina u mostovima', rekao je Vesić.'

A početkom avgusta u Banjaluci Vesić izjavljuje da će Srbija do kraja godine završiti svoju deonicu auto-puta od Sremske Rače do Kuzmina i da će u Rači biti uspostavljen integrisani granični prelaz, koji će biti pušten u rad 2025.

Goran Vesić
Goran Vesić / Foto: Instagram/@vesicg
Beta, 4. 8. 2023. godine

'Izuzetno smo ponosni na to što imamo četiri saobraćajne veze između Srbije i Republike Srpske. Prva je deonica auto-puta Sremska Rača-Kuzmin, dužine 18 kilometara, kao i most preko Save koji je potpuno završen', kazao je Vesić u razgovoru sa ministrom saobraćaja i veza Republike Srpske Nedeljkom Čubrilovićem o daljem unapređenju saradnje i zajedničkim infrastrukturnim projektima. Dodao je i da se gradi i auto-put Ruma-Šabac, te se nastavlja sa brzom saobraćajnicom do Loznice, sa dva kraka prema Republicu Srpskoj, preko Badovinaca i Šepka kod Zvornika. Vesić je podsetio i da se završava auto-put do Požege, odakle će se jednim auto-putem ići prema Dugoj Poljani i Crnoj Gori, dok će drugi auto-put voditi prema Kotromanu, odnosno Višegradu.'

Naslovna fotografija: JP „Putevi Srbije“