Šta se desilo sa popustom na Fijat 500L?
Vlada Srbije ukinula je uredbu o subvencionisanju prodaje Fijata 500L, ali građani koji kupuju ovaj model i dalje imaju popust od 3.000 evra. To je ukratko zaključak polemike Evropske komisije i Vlade Srbije u vezi sa odlukom vlasti da pomogne domaćim kupcima kragujevačkog novog „fiće“. Naime, ispostavilo se na kraju da za pomoć građanima prilikom kupovine novog „Fijatovog“ modela nije ni bila potrebna posebna uredba.
Saga o državnoj pomoći za kupovinu jedinog domaćeg automobila počela je kada je pred sam početak izborne kampanje prošle godine, lider URS-a Mlađan Dinkić izjavio da će, ako bude u novoj Vladi, pomoći u obezbeđivanju popusta za vozila Fijat 500 L, koji je u tom periodu počeo da se proizvodi u Kragujevcu.
Nova Vlada formirana je u julu prošle, a u martu ove godine doneta je Uredba o uslovima i načinu podsticanja proizvodnje i prodaje putničkih vozila proizvedenih u Republici Srbiji u 2013. godini. Međutim, Evropska komisija odmah je reagovala na ovo, navodeći da mora da se preispita da li je mera Vlade Srbije kojom se subvencioniše „Fijat“ u skladu sa Prelaznim trgovinskim sporazumom, a pogotovo sa odredbama o državnoj pomoći:
„Komisija je uočila meru kojom se subvencioniše proizvođač automobila da bi u Srbiji mogao da ih prodaje sa popustom. U okviru Prelaznog trgovinskog sporazuma, koji je Srbija sklopila sa EU, mora da se preispita kompatibilnost ove mere, a pogotovo sa odredbama o državnoj pomoći“, rekao je portparol komesara za proširenje Peter Stano“. (Tanjug)
Na ovaj zahtev EK usledio je odgovor iz Ministarstva finansija, koje je početkom aprila poslalo dodatne informacije o državnoj pomoći „Fijatu“.
“Kompanija Fijat automobili Srbija, koja je u Srbiji već investirala više od 1,2 milijardi evra i do početka ove godine zaposlila oko 2.500 radnika, a uz to je postala i najveći srpski izvoznik, donela je odluku da dodatno zaposli još 1.400 radnika na neodređeno vreme do kraja 2014. godine, kao i da sprovede dodatno investiciono ulaganje od najmanje 10 miliona EUR.“
Na osnovu toga, Vlada je odlučila da FAS-u odobri podsticaje za zapošljavanje novih 1.400 radnika, u iznosu od 10.000 evra po novozaposlenom, što je iznos na koji, kako je objašnjeno, mogu da računaju i sve druge kompanije iz automobilske industrije koje investiraju u Srbiji.
Uzevši u obzir relativno nisku kupovnu moć domaćeg stanovništva, kompanija Fijat automobili Srbija je odlučila da podsticaje, koje je dobila na ime u zapošljavanja novih radnika u kragujevačkoj fabrici i povećanja obima proizvodnje, prenese na krajnje potrošače, što je legitimna odluka ove kompanije. U pismu se navodi i to da je ‘Fijat’ „kupcima u Srbiji samostalno ponudio odgovarajući popust za ograničeni kontingent do 4.600 vozila.“
Ministarstvo je tada objasnilo da iste podsticaje može dobiti bilo koji proizvođač automobila u Srbiji, ako ispuni iste uslove kao „Fijat“. Vensan Dežer, tadašnji šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, rekao je da će ovaj odgovor Vlade Srbije biti proučen i da će posle toga uslediti odgovor:
„Nemamo ništa protiv toga da Srbija daje podršku kompanijama za otvaranje novih radnih mesta i preduzima slične aktivnosti, što je potpuno normalno i legitimno, i u Srbiji i u EU. Problematično je kada dajete subvencije jednom određenom brendu, jer time diskriminišete druge.“ (Tanjug).
Ali, nije samo EK imala primedbe na subvencionisanje kragujevačkog „Fijata“. Žalbe su u javnosti izneli i uvoznici automobila. Srpska asocijacija uvoznika vozila i rezervnih delova saopštila je krajem marta da ugovor potpisan između Vlade i „Fijata“ narušava ravnopravnost učesnika u tržišnoj utakmici.
I domaći ekonomisti su smatrali da se ovim merama narušava konkurentnost i da je takva vrsta vertikalne pomoći određenim kompanijama zabranjena u EU. Moglo se čuti i da je nelogično da poreski obveznici subvencionišu kupovinu prilično skupog automobila onima koji mogu da ga kupe, odnosno da neko ko na primer zarađuje 30.000 dinara pomaže nekome ko može da izdvoji deset hiljada evra za novi automobil.
Istinomer je došao do podatka da je sporna uredba ipak povučena. Tu informaciju dobili smo od delegacije Evropske unije u Beogradu, ali i u Ministarstvu finansija. Uredba je, kako nam je rečeno, povučena još 20. maja.
„Pošto je Delegacija uputila kritiku na odobravanje pomoći „Fijatu“ kroz Uredbu, ona je povučena, a „Fijat“ je nastavio da subvencioniše prodaju predviđenog kontigenta automobila.“
Međutim, ukidanje uredbe nije sa sobom nosilo i prestanak subvencionisanja Fijata 500 L, jer za to nije ni bila potrebna posebna uredba. Naime, FAS kao i svaki investitor dobija novac na osnovu podsticaja za zapošljavanje i iz tih sredstava omogućava manju cenu za naše građane. Posle ukidanja uredbe EK nije imala dalje primedbe, iako je sve ostalo po starom.