Sve boje crnog
Te večeri, pored otvorenog prozora, čitao sam Ničea i slušao Cecu. Kao da, ne-dao-bog, spremam prijemni za jedan privatni fakultet. Bila je to velika nevolja, gemišt od misli Ničeovog junaka Zaratustre i podurlavanja sa Ušća. Na tom se svetilištu okupilo, kažu, bar 100.000 hodočasnika da u jednom danu obeleže briselsko zeleno svetlo, pohvalu knezu Lazaru i lajt-šou Svetlane Cece Ražnatović. One iste Svetlane koja je doživela antičku dramu. Isuse, pa tog dana bio je Vidovdan.
Poruka sa Ušća poslata Briselu trebalo bi da kaže da srpska vidovdanska “oda radosti” šalje jasnu poruku Evropi – znamo i mi “so čim ćemo pred Murata”. Patentiran proizvod – “srpska majka” i pokolenja. Horsko pevanje, a nema Betovena.
Proizvod, naravno, nije nov. Exoprt-import ovdašnje (ne)kulture sa ostatkom sveta ima korene u privrednoj reformi 60-ih godina prošlog veka, u onom delu ekonomske emigracije koji je svoje malo parče zavičaja odneo u beli svet, ponajviše u Evropu. Pojava novokomponovane narodne muzike, sa obaveznom etiketom “šund” na vinilnim pločama, bila je u ono vreme tektonski poremećaj za koji su “okrivljeni” – između ostalih – Lepa Lukić, Silvana Armenulić, Toma Zdravković, Miroslav Ilić… Danas se oni smatraju klasicima. Njihovu muziku, pohranjenu u malo plastično pakovanje audio-kasete budući je gastarbajter nosio u obećane zemlje da mu – dok pere tuđe sudove, nosi džakove cementa i malteriše – odzvanjaju zvuci rodnog kraja. Okači kasetofon na granu, meša malter i čuje šum moravskih vrbaka. Beše to prvi izvoz domaćeg narodnog stvaralaštva u tada još neujedinjenu Evropu.
Recidivi vidljivi onog dana na Ušću samo su nastavak izvozno-uvozne tehnologije naše propasti. Sled događaja najbolje je opisao Bogdan Tirnanić Tirke koji mi još 1994. godine reče da je tadašnja kultura proizvod laži kulture koju smo imali. Aludirao je na “šumske akademike”. Nije odoleo da kaže: “Kakvi su nam onda bili Tostiji , takvi su nam danas Džegeri”. I bi tako. Te godine Dragan Kojić Keba prepevao je čuveni hit Rolingstonsa “Pain it black”. U njegovoj izvedbi to nešto zvalo se “U crno obojeno”.
Dan-dva po koncertu na Ušću sedeo sam na tom istom mestu sa ličnim prejateljem Vaclava Havela, Igorom Spasovim, novinarom koji sada hleb jede u Češkoj. Kaže Igor: “Ovako mi je jedan diplomata oslikao ulazak u Evropsku uniju: to ti je kao velika žurka, ko dođe na sam početak najede se, napije i mazne najbolje ribe, oni koji dođu pred jutro pokupe ostatke hrane, nešto nepopijenog i mrvice”. Jesmo li zakasnili?
Busanje u grudi da smo pred vratima Evrope jeste politički marketing potpomognut koncertnom manifestacijom na ušću dveju reka. Bićemo nekada tamo gde je prethodnica odnosila Silvanu i Lepu u onoj plastici, na istom mestu gde je gastarbajterski prala tuđe tanjire i šalovala nečije temelje. Što će reći, pozobajte ostatke grisina kad se vratite s Ušća.
I neka ne bude čuđenja, Tirke je bio u pravu – kakvi su nam bili Tolstoji, takav nam je Keba Džeger. Evo, čitam Ničea i slušam Kebu. U crno obojeno u meni je sve…