TikTok – ima li mesta za politiku i aktivizam?
Ako se bumeri osećaju staro u odnosu na nas milenijalce, šta mi da kažemo? Za generaciju Zed smo pomalo smešni, za nadolazeće Alfe - dinosaurusi. Jaz generacija očigledan je društvenim mrežama, a jedna to posebno produbljuje. Tik Tok. Ono što je Fejsbuk za teoretičare zavere, Instagram za blogerke, to je Tik Tok za sve one koji imaju nešto da izvedu, odigraju, odglume. Da li ta mreža, pak, može biti i više od zabave? U SAD-u je već postala platforma za politički aktivizam. Može li se tako nešto izroditi i na domaćoj sceni? Ima li društvene angažovanosti makar u naznakama?
Za vreme pisanja ovog teksta saznala sam da sam verovatno cheugy. Ako ste se zamislili nad ovom reči, ne brinite. I ja sam.
Termin je novijeg datuma i potekao je upravo sa TikToka. Opisno prevedeno, a po analizi Njujork Tajmsa, označava nešto što je “zastarelo ili se previše trudi”. Jednostavnije, ni milenijalci nisu više kul, a neki od primera onoga što Gen Z vidi kao cheugy su serija “Prijatelji”, zatim ugg čizme, heštegovi poput #girlboss, slogani “Live, Laugh, Love”… Lista će se verovatno dopunjavati do iznemoglosti.
@rod the update you didn’t want but you need #millennial #thoughts #greenscreen
Treba li da nas brine ova nova terminologija? Mislim da ne. Iako smo za neke stvari čak i mi milenijalci previše bazični, a za neke passé, ipak ima mesta za sve nas na jednoj od najpopularnijih mobilnih aplikacija na svetu.
TikTok nije samo zanimacija – može biti i veoma isplativ ako ste dovoljno kreativni i upadne vam sekira u med pa vam video klipovi postanu viralni.
Iako još nije punoletna, plesačica Čarli D’Amelio postala je legenda jer je u ovom trenutku osoba s najviše pratilaca na toj platformi. Popularnost je D’Amelio iskoristila i da iskaže podršku pokretu Black Lives Matter, a učestvuje i u Unicefovoj kampanji protiv nasilja.
Glad za naukom
Društvene mreže nisu nepoznato tlo ni za one željne slave u Srbiji. Nešto što je pre samo nekoliko godina bio Jutjub, sada je TikTok. I dok su na Jutjubu glavne “teme” bile razne rutine, vlogovi, gejming…, TikTok je preplavljen nešto drugačijim sadržajem.
“Naši tiktokeri snimaju svašta, od makeup tutorijala, preko plesa, izazova, do skečeva, pa čak i lekcija o astrofizici”, kaže Gorana Risteski, research specialist iz marketinške agencije Direct Media United Solutions.
Te lekcije o astrofizici slušamo od naše druge sagovornice, Tijane Prodanović, astrofizičarke i profesorke Prirodno-matematičkog fakulteta u Novom Sadu.
Njen profil na TikToku gde govori o nauci prati više od 25 hiljada ljudi i jedna je od retkih koji na toj platformi promovišu nauku, a veoma su popularni.
Tijana iz svog iskustva zaključuje da postoji glad za takvim sadržajem i veruje da TikTok ima veliki potencijal kada je reč o edukaciji.
“Mislim da TikTok pomaže u naučnom opismenjavanju. Na primer, čim se u novinama il negde pojavi neka ‘šokantna’ naučna vest ili nešto što ljude uplaši, kao što je to bio skorašnji nekontrolisan povratak dela kineske rakete na Zemlju, ljudi na TikToku odmah taguju nekog koga su prepoznali kao autoritet i traže objašnjenje. To su mi najmoćnije i najbolje osobine kod TikToka; što ljudi jako puno pitaju i ne plaše se da pitaju, što ne veruju svakom sve već čak i moje sadržaje proveravaju tako što upitaju nekog koga su već prepoznali kao naučni autoritet, a mene na primer vide prvi put tu”, objašnjava Tijana.
@drcosmicray Reply to @dragce.sretenovic www.space-track.org , aerospace.org/reentries/cz-5b-rocket-body-id-48275
Prisećajući se svog prvog kontakta sa TikTokom, Tijana kaže da nije očekivala da će ta platforma biti mnogo autentičnija od drugih koje je koristila.
“Naišla sam na platformu gde se ljudi predstavljaju u nekom realnijem, često i ranjivom svetlu, gde ne dele samo savete već i svoje borbe, probleme, nedoumice. Ima jako puno aktivizma usmerenog ka mentalnom zdravlju, na primer, i generalno mi se čini da su mladi mnogo osvešćeniji nego što mislimo”, zaključuje Tijana.
“Woke” kultura
Za razliku od Instagrama gde se život ulepšava do iznemoglosti, TikTok služi da se maske skinu i da se govori i o teškim stvarima – o rasizmu, ljudskim pravima i nasilju, ukazuje Risteski.
Tema nasilja je posebno zastupljena na domaćem TikToku, kaže naša sagovornica, ističući da je primetan aktivizam u vidu borbe protiv onlajn i drugih vidova nasilja i podrške žrtvama nasilja na ovoj aplikaciji.
Teško je ne primetiti da je TikTok globalno postao i platforma ne samo za sukobljavanje mišljenja, već i za prozivanja, vređanja i pozivanje na “otkazivanje” ljudi, i sve to neretko pod uticajem “woke” kulture.
1. Recite mi da ste (dodati), a da mi ne kažete da ste (dodati) i Šta živi rent free u vašoj glavi?
2. Nabrojte pet država van Amerike (poenta: Ukazivanje na neznanje Amerikanaca).
3. Zgražavanje nad time da Amerikanci mešaju nacionalnost i etničku pripadnost i pitanje: Odakle si zaista?
4. Rasprave o rasizmu; od tvrdnji Afroamerikanaca poput: Ne postoji rasizam prema belcima, belci ne smeju da nose pletenice uz glavu (eng. braids) jer je to kulturna aproprijacija, do drugih poučnih videa o problemu rasizma i diskriminacije u svetu)
I na kraju, ali ne i poslednje:
5. Ukazivanje na prava LGBT populacije i rasprave o prisvojnim zamenicama mada je postalo popularno i polemisanje o navodno skrivenim seksualnim orijentacijama poznatih ličnosti)
Ima li političara?
Aktivizma, dakle, ima u izvesnoj meri. Politike u užem smislu – i ne baš.
“Što se tiče politike, nisam do sada primetila neki jači pokret u tom pravcu, za sada se sve svodi na šaljive klipove gostovanja političara u televizijskim emisijama, kao i pravljenje montaža od toga”, kaže Risteski.
“Na TikToku ima mnogo desničarskog i nacionalističkog sadržaja jer se vulgarnost, šovinizam, vređanje i mržnja vrlo lako prenose i angažuju emocije”, kaže Miloš Đajić, predsednik UO Centra modernih veština.
Od političkih partija, profil na ovoj platformi imaju tek neke, kao što su Srpska radikalna stranka i Srpska kraljevska omladina. Ne i veće partije.
Đajića ne čudi što naše političke partije ne koriste ovaj kanal da se obrate mladima, ali primećuje da postoje neke nevladine organizacije koje pokušavaju da dopru do mladih.
“To je ciljna grupa koja je non-stop na ekranu i potrebno je dosta umešnosti da bi im se politika i komplikovani politički procesi prikazali na zanimljiv način”, kaže on, opisujući mlade kao zahtevnu ciljnu grupu koja se i generalno zanemaruje prilikom kreiranja politika.
Situacija je malo drugačija u Sjedinjenim Američkim Državama gde pojedini političari ne prezaju da koriste TikTok u svrhu kampanje. Neki od njih su Christina Haswood i Gabriella Cázares-Kelly.
Možda je najbolji primer političkog TikTok aktivizma u SAD sada već čuvena akcija K-pop fanova koji su uništili Trampov miting u Tulsi juna 2020. godine, dok je pandemija bujala. Uradili su nešto što niko nije mogao ni da nasluti – skoro million tinejdžera registrovalo se da prisustvuje mitingu, bez ikakve namere da se tamo zaista pojave. Tako je sramno propao Trampov miting.
Tamna strana TikToka
Izazovi! Neki su bezazleni jer se svode na nabrajanje omiljenih pesama, imitacije, navođenje primera omiljenih scena iz serija, filmova i slično. Za zabrinutost su oni “čelindži” koji mogu ugroziti nečiji život. Jedan takav slučaj desio se i u Srbiji.
Podsetimo, jedan devetogodišnjak nedavno je pronađen mrtav, a fatalan ishod usledio je, navodno, nakon izazova u kojem se od izazvanih traži da kaišem, maramom ili trakom stežu vrat dok ne padnu u nesvest.
Ima li mesta za starije na TikToku?
Podaci o korisnicima TikToka u SAD-u pokazuju da su na aplikaciji gotovo jednako zastupljeni i oni mlađi i oni stariji. U Srbiji je drugačije.
Đajićevo mišljenje je da kod nas starije generacije ne razumeju TikTok i izbegavaju ga jer im je predstavljen kao platforma za mlade na kojoj se pleše.
“Stariji moraju dobrano da se potrude da bi shvatili kako TikTok funkcioniše. Oni koji se malo udube mogu naći vrlo koristan sadržaj korišćenjem pretraživanja preko heštega ili pretražujući pojmove”, kaže on.
***
U svakom žitu ima kukolja. Tako je bilo i sa Majspejsom (ko ga se seća), tako je i sa Fejsbukom, a bogami i Tviterom, Instagramom i svim drugim popularnim i manje popularnim društvenim mrežama.
Cela onlajn sfera je jedna sapunica iz koje se neki mehurići, poput fanova korejskog popa, uspešno uzdignu iz kade. Jedan od takvih mehurova je i naučni deo TikToka. To je, ujedno, i pojam koji profesorka Prodanović koristi da ga opiše. Oni ostali, ne tako vredni pažnje, možda nekad slučajno viralni, završe u odvodu, kao da nikad nisu postojali.
Recite mi, a da mi ne kažete – koje biste mehuriće vi spasili od odvoda?
Naslovna fotografija: Canva