Turizam cveta, a turista sve manje
Ipak, predsednik Vlade nije pomenuo još neke podatke, nerazdvojne od onih o kojima je govorio. Naime, prema novim podacima Narodne banke Srbije, za prvih pet meseci devizni priliv od turizma veći je za šest miliona evra u odnosu na prethodnu godinu, ali je odliv, odnosno sredstva koja su naši građani potrošili u inostranstvu veći za 53 miliona evra. Dakle, u prvih pet meseci prošle godine minus u oblasti turizma iznosio je osam miliona evra, dok je ove godine on mnogo veći – 56 miliona evra.
Takođe, uprkos činjenici da se od 2008. do kraja prošle godine broj domaćih turista smanjio za skoro pola miliona, broj stranaca koji posete našu zemlju još uvek je manji u odnosu na broj domaćih gostiju.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u 2008. godini bilo je 1.619.672 domaćih turista, da bi u 2014. taj broj pao na 1.163.536. Nešto je optimističnije kada je u pitanju broj poseta inostranih gostiju. Naime, u 2008. godini u Srbiji je boravilo svega 646.494 stranaca, da bi se u 2014. taj broj popeo na 1.028.732.
Komentarišući povećan broj stranih turista, direktor agencije Tourism Management and Consulting Milan Stojković za Istinomer kaže da se ovakav rast beleži svuda u svetu i da se njime “ne smemo baš ponositi, budući da su prošle godine manji broj noćenja stranih turista u Evropi od nas imale jedino Makedonija i mali Lihtenštajn”.
Iz Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija poručuju da će promovisanjem Srbije i njenih turističkih proizvoda, akcijom “Moja Srbija” i konstantnim radom na viznoj liberalizaciji privući veći broj stranih turista.
Sa druge strane, Milan Stojković, okretanje kampanje “Moja Srbija” ka inostranim turistima smatra pogrešnim potezom.
Iako podelu vaučera za letovanje u Srbiji ocenjuje kao mogući promašaj, Stojković smatra da ova kampanja može biti korisna, jer od domaćih turista podiže svest o lepotama naše zemlje.
Posednji podaci ipak govore da je od raspoloživih 100.000 vaučera do sada iskorišćeno nešto manje od 9.000. Ali, i pored toga najavljuje se produžetak kampanje za sledeću godinu.
Ekonomista Milan Kovačević za Istinomer kaže da će naši ljudi još više turistički odlaziti u inostranstvo kada budu imali veće prihode.
Iz Turističke organizacije Srbije (TOS) odgovaraju da i u budućnosti najveći potencijal za privlačenje turista vide baš u postojećim turističkim atrakcijama.
Već na prvim stranama ovog dokumenta ističe se vizija srpskog turizma za, tada daleku, 2015. godinu.
Takođe, iako je 2014. predstavljena kao „dobra godina“, podaci Zavoda za statistiku pokazuju da je samo u odnosu na 2013. broj noćenja turista 2014. opao za 8,5 odsto!