Umesto da je u izgradnji, put „Vožd Karađorđe“ još čeka projekat
Koridor „Vožd Karađorđe“ moći ćemo da počnemo da gradimo 2023, izjavio je početkom prošle godine tadašnji ministar građevinarstva Tomislav Momorović, dok njegov naslednik na toj funkciji Goran Vesić sada ističe da će do kraja ove godine biti završen - projekat za ovu saobraćajnicu. A još u avgustu 2019. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović kazala je da će se "potruditi" da se projektno-tehnička dokumentacija ne radi godinu i po dana, već će "gledati da to bude mnogo pre”.
Tog avgusta 2019, na svečanosti povodom otvaranja auto-puta „Miloš Veliki“, tačnije deonice od Obrenovca do Ljiga, predsednik Srbije obavestio je javnost da će se graditi novi auto-put koji će Šumadiju povezati sa istočnom Srbijom.
'Danas smo doneli odluku da krenemo u pripremnu izradu projektne dokumentacije za izgradnju auto-puta 'Vožd Karađorđe' i brze saobraćajnice koja treba da ide u ipsilon kraku od Mladenovca do Aranđelovca, od Topole do Rače, Svilajnca do Despotovca i Bora', rekao je predsednik Vučić.'
Dan kasnije ministarka Mihajlović objasnila je da će auto-put koštati između 1,7 milijardi evra do više od dve milijarde, u zavisnosti od profila i priključaka na ostale koridore, kao i da će biti dug između 220 i 270 kilometara. Novi auto-put biće, kazala je, u obliku slova ipsilon – sa jedne strane ići će trasom Mladenovac-Orašac-Aranđelovac, sa druge Lazarevac-Aranđelovac gde će se spojiti, a odatle pružaće se ka Rači, Svilajncu, Despotovcu i Boru.
'Ministarka je naglasila da izrada projektno–tehničke dokumentacije neće trajati godinu i po dana, kako je videla da su negde rekli u Koridorima Srbije već mnogo kraće kako bi što pre počela gradnja i dodala da će 'Vožd Krađorđe' biti šesti auto-put koji teba da počne da se gradi ove i naredne godine. 'Dužina koridora je između 220 kilometara, i ukoliko želimo da taj koridor spojimo sa Koridorom 10 kod Malog Požarevca i sa Koridorom 11 na auto-put 'Miloš Veliki', onda će taj auto-put biti dugačak 270 kilometara', otkriva Mihajlović. Ona je rekla da, ipak, još ne može da se saopšti precizna procena vrednosti investicije.'
Posle nekoliko dana saopštila je da se o gradnji ovog auto-puta razgovara „već više od godinu i po dana“.
“Trenutno se vode razgovori sa Institutom za puteve koje su mogućnosti, u kojem delu bi mogla da bude brza saobraćajnica ili da svuda bude auto-put. Tek smo na samom početku. To znači da se formiraju tehničke radne grupe, da razmišljamo da povežemo Šumadijski koridor, da ne bude samo Šumadijski koridor, da vidimo kako da ga vežemo i za Koridor 10, što je jako važno, ali i za koridor Miloš Veliki. U zavisnosti od toga da li će biti brza saobraćajnica ili delom auto-put, možemo govoriti o vrednosti investicije od 1,7 do 2,4 milijarde evra. Planiramo da do Nove godine sa Institutom za puteve imamo mnogo preciznije podatke i odluke koje ćemo donositi svi zajedno. (…) Ne može se svakako očekivati početak radova sledeće godine, mnogo toga treba uraditi. Ali dok radimo sve ove auto-puteve, u isto vreme ćemo raditi dokumentaciju za put ‘Vožd Karađorđe’.”
Ipak, do Nove godine nisu saopšteni „precizniji podaci“, već je ministarka u januaru 2020. kazala da još nije doneta odluka da li će se graditi auto-put celom dužinom ili će se kombinovati sa brzom saobraćajnicom.
'Zorana Mihajlović je u Skupštini Srbije rekla da će se ove godine raditi idejni projekat i da postoje dve mogućnosti i dve varijante. 'Da li će sve biti auto-put ili će biti delova gde će biti auto-put, a delova gde će biti brza saobraćajnica, videćemo', rekla je ministarka.'
Projekat od posebnog značaja
Vlada Srbije je u maju te 2020. projekat izgradnje državnog puta prvog reda „Vožd Karađorđe“ proglasila projektom od posebnog značaja za zemlju. Odlučeno je da novi auto-put bude dugačak oko 220 kilometara.
'Realizacija projekta izgradnje državnog puta 'Vožd Karađorđe', ukupne dužine oko 220 kilometara, koji će povezati Istočnu sa Centralnom i Zapadnom Srbijom, od izuzetnog je značaja i uticaja na razvoj i unapređenje infrastrukturnih, ekonomskih, privrednih i drugih interesa zemlje, istakli su Koridori Srbije. Projekat obuhvata teritorije opština Sopot, Mladenovac, Lazarevac, Aranđelovac, Topola, Rača, Lapovo, Velika Plana, Svilajnac, Despotovac i Bor. 'Na ovaj način ostvariće se veza Istočne, Zapadne i Centralne Srbije sa Beogradom i Vojvodinom na severu, odnosno centralnom i zapadnom Evropom, kao i sa južnim delovima Srbije, odnosno Makedonijom, Bugarskom i dalje sa Bliskim istokom i Azijom', saopštili su 'Koridori Srbije'.'
Prošlo je godinu i po dana, a „Koridori Srbije“ na samom kraju 2021. raspisuju tender za izradu „Idejnog rešenja i Idejnog projekta za koridor ‘Vožd Karađorđe’“. Za nosioca ovog posla 8. februara 2022. izabrano je preduzeće „Hidroprojekat-saobraćaj“.
'Preduzeće Hidroprojekat-saobraćaj biće nosilac posla izrade idejnog rešenja i projekta za šumadijski koridor 'Vožd Karađorđe', piše u odluci o dodeli ugovora koje su doneli 'Koridori Srbije'. Vrednost ugovora je 1,1 milijardi dinara (9,6 miliona evra) sa obračunatim PDV-om. Osim firme Hidroprojekat-saobraćaj, na izradi projekta radiće i Saobraćajni i Građevinski fakultet iz Beograda, Institut za arhitekturu i urbanizam Srbije, kao i firma DB Inženjering i Agencija za geodetske usluge Geo Team Future.”
Tadašnji ministar ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović kazao je da „nije realno“ da izgradnja ovog auto-puta počne 2022, ali da jeste sledeće 2023. godine.
“Bor, Despotovac je deo auto-puta, odnosno brze saobraćajnice ‘Vožd Karađorđe’. To je kapitalan projekat za istočnu Srbiju i za Šumadiju i mi očekujemo da ćemo njega moći da počnemo da gradimo sledeće godine. Tu se ne radi samo o Boru i Despotovcu, već i o Svilajncu, Aranđelovcu, Mladenovcu, Lazarevcu. Jedan jako ozbiljan auto-put koji će potpuno promeniti perspektivu i tih opština koje pripadaju Beogradu, ali i Boru, Despotovcu. (…) To jeste jedan ozbiljan projekat. Ozbiljno radimo na njemu. Nije realno da ga počnemo ove godine, da se mi potpuno razumemo, da ne dajemo neka lažna obećanja. Ali sledeće godine možemo da krenemo i na toj brzoj saobraćajnici.”
Krajem maja 2022. oglašen je rani javni uvid Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora državnog puta I reda „Vožd Karađorđe“.
'Osnovni razlog za izradu i donošenje Prostornog plana je stvaranje uslova za realizaciju nacionalnih interesa u oblasti saobraćajne infrastrukture na principima održivog razvoja. Podizanje nivoa pristupačnosti područja obuhvaćenog izradom Prostornog plana i regiona Šumadije (centralne Srbije) imaće pozitivne efekte na podizanje nivoa njihove konkurentnosti, a samim tim i na dinamiku budućeg razvoja. Koncepcija planiranja, korišćenja i uređenja prostora definisaće se na način kojim se obezbeđuje izgradnja i eksploatacija koridora Državnog puta sa ciljem povezivanja Istočne, Centralne i Zapadne Srbije, odnosno povezivanja koridora državnog puta IA reda broj 1 (auto-put E-75) i državnog puta IA reda broj 2 (auto-put E-763), kao i ostvarivanja saobraćajne, ekonomske, socijalne i drugih oblika integracije ovog područja.'
Usvojena trasa
U oktobru 2022. predsednik Srbije tokom posete Topoli ponovo ističe važnost ovog projekta.
'Ono što je posebno važno, to je auto-put 'Vožd Karađorđe'. On će da spoji i Mladenovac i Lazarevac sa Aranđelovcem neposredno, na takozvanom severnom delu Topole da prođe pored ovog prelepog grada i da nastavi dalje prema Rači, Despotovcu i Boru. To je potpuna promena, ja sam sada dolazio, nemoguće je proći i normalno je da radimo puteve dok je još lepo vreme, da možemo negde nešto da uradimo, to je takva gužva da prosto... I standard je sve veći i sve više je automobila, sve više i kamiona i onda moramo ljudima da obezbedimo bolje puteve. To će za Šumadju mnogo da znači. To je Šumadija onda bukvalno spojena sa Beogradom, iz svakog smera, iz svakog pravca i onda više nemamo nikakvih problema.'
U junu ove godine Aleksandar Senić, direktor Sektora za upravljanje izgradnjom u „Koridorima Srbije“ izjavio je da je Republička reviziona komisija ocenila da su Generalni projekat i Prethodna studija opravdanosti za ovaj auto-put potpuni i prihvatila je tehničku dokumentaciju. Kako se navodi, ukupna dužina auto-puta, sa pristupnim saobraćajnicama je 317,07 kilometara.
'To, na prvom mestu, znači da je, između tri varijante rešenja, usvojena trasa kuda će budući auto-put prolaziti. Osnovni koridor auto-puta/brze saobraćajnice 'Vožd Karađorđe' proteže se od Lazarevca do Bora kroz područja naseljenih mesta Aranđelovac, Topola, Rača, Markovac, Lapovo, Svilajnac, Despotovac i Brestovačka Banja. Predviđene su i veze obližnjih gradova sa predmetnim koridorom, tzv. pristupne saobraćajnice, tako da će postojati i brza saobraćajnica od Koridora 10, kod petlje Mali Požarevac, preko Mladenovca i Orašca, do istočnog oboda Aranđelovca. Takođe, predviđeno je uspostavljanje poprečne veze između auto-puta i severne obilaznice u Kragujevcu', kaže Senić. Na samom auto-putu su predviđene 23 denivelisane raskrsnice, tj. petlje, 252 mosta ukupne dužine 31,34 km, 42 nadvožnjaka i 15 tunela ukupne dužine 7,6 km. Sledeći korak je usvajanje prostornog plana područja posebne namene za ovaj infrastrukturni projekat, koje se očekuje do kraja ove godine.'
Četiri godine od prvih najava gradnje nove saobraćajnice, u avgustu ove godine, aktuelni ministar građevinarstva Goran Vesić navodi da će do kraja 2023. „biti završeno projektovanje brze saobraćajnice ‘Vožd Karađorđe’, ali ne navodeći rok za start radova.
“Život za Šumadiju, za ovaj kraj, znači auto-put ‘Karađorđe’. Mi ćemo do kraja godine imati završen projekat. To znači da već sledeće godine možemo da krenemo u potragu ili traženje partnera, odnosno ugovaranje. Kada budemo završili ‘Karađorđe’, onda će zaista to biti veza između ‘Miloša Velikog’, auto-puta Beograd-Niš. Čitav ovaj kraj će biti povezan brzom saobraćajnicom. To će apsolutno značiti nove investicije, nova radna mesta, bolju saobraćajnu povezanost ljudi. To je nešto što će potpuno promeniti život svih ljudi koji žive u ovom, inače lepom, kraju.”
Naslovna fotografija: FoNet/Predsedništvo Srbije