Vučićevi „bot” nalozi delili vesti Informera, Pinka i Aloa
Više od 43 miliona tvitova podeljeno je sa mreže naloga koja je služila za podršku Aleksandru Vučiću i Srpskoj naprednoj stranci na mreži Tviter. Najveći broj profila koje je kompanija Tviter uklonila tokom januara i februara na ovoj mreži se pojavio sredinom 2018. godine. Osim što su retvitovali objave zvaničnog profila Aleksandra Vučića, u velikoj meri su i delili vesti Informera, Pinka i Aloa, ali i napadali opoziciju. Sve ovo je pokazalo istraživanje Centra za sajber politiku američkog Univerziteta u Stanfordu.
Tviter je uklonio 8.558 naloga u Srbiji zbog promocije vladajuće stranke i njenog lidera objavljeno je 2. aprila sa naloga koji je zadužen za informisanje korisnika o bezbednosti ove društvene mreže.
„Ovakvo ponašanje krši naša pravila i ukazuje na pokušaje da se podceni javna komunikacija“, obrazloženo je u nastavku tvita.
Gašenje profila dogodilo se tokom januara i februara ove godine, a potom je 11. marta Tviter ove podatke podelio sa Univerzitetom u Stanfordu koji je započeo detaljnu analizu.
U izveštaju posmatrača interneta Centra za sajber politiku ovog američkog Univerziteta navedeno je da su se ovi nalozi prvenstveno koristili u sledeće svrhe:
– podržavanja Aleksandra Vučića i Srpske napredne stranke
– proširivanja dometa medijskog sadržaja u vezi sa njim
– napada na opoziciju
Ova široka mreža obuhvatala je 8.558 naloga koji su tvitovali više od 43 miliona puta, od kojih je preko 85% bilo deljenje nečijih tvitova.
Prema podacima koje je Tviter obezbedio, istraživanje je otkrilo opsežnu kampanju i uticaj na korisnike tvitera, a najveći broj profila se pojavio sredinom 2018. godine, pre protesta „1 od 5 miliona”. Utvrđeno je, takođe, da su profili koji su postojali i 2009. godine u ovom periodu počeli višestruko više da tvituju.
„Mnogi od ovih naloga nisu usmereni na komunikaciji sa drugim korisnicima Tvitera, već su pre svega postojali kako bi povećavali broj ritvitova i odgovora na druge naloge” navedeno je, između ostalog, u izveštaju.
Podržavanje Aleksandra Vučića i SNS-a
Više od osam i po hiljada profila radilo je nekoliko godina na podizanju rejtinga SNS-a i Aleksandra Vučića.
Sa ovih naloga profil Aleksandra Vučića @avucic ritvitovan je više od milion i sedamsto hiljada puta.
Podršku ovoj vlasti su korisnici ovih naloga iskazivali i kroz tvite, ali i heštegove.
Slogan Aleksandra Vučića za predsedničke izbore 2017. godine „Brže, jače, bolje” sa ovih naloga objavljen je skoro 900 hiljada puta.
Proširivanje dometa medijskog sadržaja povezanog sa Vučićem
Ovi profili služili su i za podizanje vidljivosti medijskog sadržaja u kojem je u pozitivnom kontekstu pomenut Aleksandar Vučić.
Oni su to radili ritvitovanjem i postavljanjem komentara podrške na sve tvitove povezane sa Vučićem, deleći sadržaj vebsajtova u kojima je on pominjan i napadajući njegove protivnike.
„Ovi nalozi su postojali kako bi direktno prenosili korisnicima Tvitera vesti povezane sa Vučićem. Najveći broj tvitova, preko 8 i po miliona bio je povezan sa zvaničnom stranicom njegove partije sns.org.rs, i tri novinska sajta – informer.rs, alo.rs i pink.rs”, objašnjeno je, takođe, u istraživanju.
Obračunavanje sa političkim protivnicima
Još jedna taktika bila je i ostavljanje kritičkih i negativnih komentara na objave opozicionih stranaka.
“Profil Dragana Đilasa bio je označen 342 hiljade puta uključujući ritvitobe, profil Saveza za Srbiju 310 hilljada puta, dok je profil Vuka Jeremića označen oko 235 hiljada”, stoji u izveštaju.
Pored toga, odgovarajući na tvitove protiv opozicije, nalozi su podizali vidljivost tih objava. Tako su, recimo, na tvit Dragan J. Vučećevića u kom je napao Borka Stefanovića odgovorili 64 puta.
Podsetimo, na konferenciji za medije, predsednik Srbije Aleksandar Vučić je na pitanje novinarke KRIK-a u vezi sa izbrisanim nalozima na ovoj društvenoj mreži izjavio da on tviter ne koristi.
„Na Tviteru nisam, da Vam iskreno kažem“ odgovorio je Vučić.
Zbog dva verifikovana naloga, kao i ostalih činjenica, Istinomer je za ovu izjavu dodelio predsedniku ocenu – kratke noge.
Naslovna fotografija: Pixabay