Zašto je Telekom kupio Dunav banku?
„Telekom Srbija“ je na samom kraju 2014. godine postao većinski vlasnik „Dunav banke“ i time postao drugi telekomunikacioni operater, pored „Telenora“, koji će svojim klijentima ponuditi i bankarske usluge. „Telekom“ je dokapitalizacijom postao većinski vlasnik u ovoj banci, sa udelom od 55,78 odsto. Cena akcije bila je 320 dinara, tako da je ukupno plaćeno 1,17 milijardi dinara (9,5 miliona evra). Međutim, kolika će biti ukupna vrednost transakcije saznaće se tek nakon što „Telekom“ da ponudu i za prestale akcije, a njihova cena po zakonu, u ovom slučaju, mora da bude najmanje 320 dinara. U „Telekomu“ ističu da će korisnici na prve bankarske usluge morati da sačekaju najmanje šest meseci, naglašavajući da „prihodi od standarnih servisa pokazuju trend stagnacije ili pada“, pa telekomunikacioni operateri nastoje da svoje usluge prošire i „novim servisima koji će obezbediti nove izvore prihoda.
“U tom kontekstu treba posmatrati i tendenciju da pružanje bankarskih usluga postane deo uobičajene ponude za korisnike telekomunikacionih usluga. Istovremeno, ulazak u ovu oblast za ‘Telekom Srbija’ predstavlja deo šireg projekta koji, u saradnji sa inostranim partnerima, našim ljudima u dijaspori treba da obezbedi brojne inovativne usluge kao što je slanje novca iz i ka dijaspori, pod najpovoljnijim mogućim uslovima. Kako bi kompanija uspešno realizovala takve poslovne planove i time obezbedila dugoročnu održivost poslovanja, odlučeno je da je ulazak u suvlasništvo neke manje banke najbolje rešenje”, kažu za Istinomer u „Telekomu“.
Na pitanje da li ovom dokapitalizacijom nameravaju da povećaju vrednost svoje kompanije pred najavljenu privatizaciju, u „Telekomu“ ističu da su to učinili „sa ciljem da ostvare najbolje moguće finansijske rezultate, pre svega povećanje profita“.
“Finansijski pokazatelji svakako utiču na vrednost svake kompanije, tako da očekujemo da će pokretanje bankarskih usluga doprineti ukupnim poslovnim rezultatima. ‘Telekom Srbija’ će svakako nastojati da u što kraćem roku otpočne sa pružanjem ovih usluga, ali to se sigurno neće desiti u narednih šest meseci, jer se radi o veoma obimnom poduhvatu“, navode u „Telekomu“.
Berzanski stručnjak Nenad Gujaničić iz „Vajz brokera“ smatra da je ovaj potez „Telekoma“ bio spasonosno rešenje za „Dunav banku“.
“’Dunav banka’ je faktički bila osuđena na propast s obzirom na količinu loših kredita i neveliku tržišnu poziciju. Kada je ‘Telekom’ u pitanju, ovo treba posmatrati kao pokušaj da se isprati konkurencija (‘Telenor’) u pogledu osvajanja finansijskih usluga. Ono što najviše upada u oči jeste transakcija sa drugim pravnim licem gde su većinski vlasnici isti – država, pa ostaje pitanje da li su deo ove transakcije bile i neke stvari koje nisu tržišne prirode”, kaže Gujaničić.
Profesor javnih finansija na Fakultetu za ekonomiju, finansije i administraciju (FEFA) Goran Radosavljević postavlja pitanje da li je bilo jeftinije da je „Telekom“ tražio licencu za pružanje bankarskih usluga „umesto što je kupio propalu banku“.
“Šta će biti sa obavezama banke, nenaplativim potraživanjima, klijentima? Ne zna se da li je ‘Telekom’ preuzeo i ove obaveze. Ako jeste, jeftinije mu je bilo da položi 10 miliona evra i od NBS dobije licencu za rad. Kada je ‘Telenor’ kupovao ‘KBC banku’ on je otkupio samo licencu za rad, sve ostalo je preuzela ‘Sosijete ženeral banka’”, kaže Radosavljević.
On navodi da nije bilo očekivano da „Telekom“, u vreme kada ulazi u proces privatizacije, kupuje banku.
“Otkud znaju da će budući vlasnik želeti da razvija taj biznis? Možda to njemu neće biti potrebno. Pitanje je i da li će ova kupovina povećati vrednost Telekoma”, kaže Radosavljević.
O „Dunav banci“
„Dunav banka A.D. Beograd“ posluje od 1990. godine kada je osnovana pod imenom „Beogradska banka Prištinska banka d.d. Priština“. Godine 1995. menja naziv u „Beogradska banka Kosovsko Metohijska banka a.d. Priština“. Od 2002. godine banka posluje pod imenom „Kosovsko Metohijska banka a.d. Zvečan“. Prekretnica u poslovanju banke bila je promena vlasničke strukture 2010. godine, kada je većinski vlasnik akcija banke postala Kompanija „Dunav osiguranje“ i banka promenila naziv u „Dunav banka a.d“.
„Dunav banka kao univerzalno orijentisana finansijska institucija pruža svojim klijentima širok spektar bankarskih proizvoda i usluga uz primenu najsavremenije informacione tehnike i tehnologije. Tekući i devizni računi pravnim i fizičkim licima, elektronski platni promet u zemlji i sa inostranstvom, dinarska i devizna štednja, platne kartice, kreditne linije za privredu i stanovništvo, samo su deo bankarske ponude koju Dunav banka a.d. Beograd pruža svojim klijentima. Pored niza bankarskih usluga i servisa za građane, Dunav banka u saradnji sa Kompanijom Dunav osiguranje nudi i proizvode i usluge iz oblasti osiguranja“, navodi se na sajtu „Dunav banke“.