“Zvezdanim stazama” u “zlatno doba”, ali čime?
Prvi put sam osetio kako to izgleda biti Žan Lik Pikard iz “Zvezdanih staza” i sedeti za komandama potpuno inteligentnog vozila na električni pogon, izjavio je predsednik Srbije na otvaranju tehnološkog centra američkog proizvođača električnih automobila “Rivijan” u Beogradu. Kazao je da se nada da je ovo samo početak i da će se u Srbiji i proizvoditi električna vozila. A u najavama proizvodnje novih automobila i dolazaka "giganata automobilske industrije" u Srbiju nije se oskudevalo proteklih godina.
Kada su u maju 2014. Vlada Srbije i finska kompanija „Sisu Auto“, veliki proizvođač kamiona, potpisali Memorandum o razumevanju, tadašnji predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić najavio je da će prva grupa od 200 radnika do septembra 2014. biti zaposlena u pribojskom FAP-u.
“Mi ne bismo danas bili ovde da ne postoji potpuna odlučnost i jedne i druge strane da taj posao do kraja avgusta (2014) bude završen. Dakle, od prvog septembra ide prvih 200 radnika, zatim još 200, zatim još 200.“
U januaru naredne 2015. Vučić je u finskoj fabrici prisustvovao prezentaciji modela kamiona, koji će se, kako je tada rečeno, proizvoditi u Priboju.
„Prvi savremeni kamioni iz pribojske fabrike FAP sa znakom finske kompanije 'Sisu', pojaviće se krajem godine, jer bi proizvodnja, prema najavama, trebalo da krene od aprila. Pregovori oko saradnje 'Sisu' i FAP korporacije su pri kraju, a premijer Srbije Aleksandar Vučić očekuje da u roku od dva meseca budu završene sve procedure.“
Međutim, od celog posla nije bilo ništa, a krajem 2016. FAP je izbegao stečaj i prešao u vlasništvo države Srbije.
U martu 2014, u finišu predizborne kampanje, Aleksandar Vučić, u to vreme prvi potpredsednik Vlade, postavio je znak nemačkog automobilskog giganta „Mercedesa“ na prvi autobus koji je napravljen u saradnji sa zemunskim „Ikarbusom“.
'Ovo je veliki i važan signal ponovnog rasta srpske industrijske snage. Pošto su neki na volšeban način uspeli gotovo da unište 'Ikarbus', danas smo ovde da pokažemo da samo 300 zaposlenih može sve da preokrene i krene u vraćanje stare snage 'Ikarbusa' i napravi ovakvu saradnju s 'Mercedesom', rekao je Vučić. On je naveo da autobus košta 135.000 evra i da se za njegovu kupovinu već interesuju iz susednih država, a biće prodavan na području cele jugoistočne Evrope.'
Nekoliko meseci kasnije, sada kao predsednik Vlade Srbije, Vučić izjavljuje da će ugovor sa centralom “Mercedesa” biti potpisan 8. septembra, da će oni tada preuzeti distribuciju, a da će potom biti potpisani i prvi ugovori za prodaju “srpskog mercedesa”.
“’Mercedes’ će 8. septembra potpisati ugovor sa 'Ikarbusom' i time ćemo pokazati da država brine o tom preduzeću.'
Ipak, nakon godinu i po prodato je svega 11 “srpskih mercedesa” i to privatnoj kompaniji “Ariva” i GSP Beograd, ali ne i „na području cele jugoistočne Evrope“. Vučić je naglašavao da on nikada nije najavljivao prodaju i privatizaciju “Ikarbusa”, već je pričao o strateškom partnerstvu sa „Mercedesom“.
“Ja nisam rekao nikada da će 'Mercedes' da kupi 'Ikarbus'. Ja sam bio na otvaranju kada je bio direktor 'Mercedesa' zajedno sa mnom, na otvaranju pogona koji je trebalo da predstavlja i koji danas predstavlja strateško partnerstvo između 'Mercedesa' i 'Ikarbusa', a ne privatizaciju i kupovinu od strane 'Mercedesa'.'
Tokom posete Kini u septembru 2018. Vučić je izjavio da je u Pekingu otvoren čitav niz novih tema i da je predloženo mnogo projekata na kojima bi Kina i Srbija mogle zajedno da rade – od izvoza industrijskih ostataka u preradi svinjskog mesa, do saradnje na proizvodnji „letećih automobila”.
'Ima puno ideja o kojima razgovaramo sa Kinom. Od sitnih stvari, kako, na primer, da u narednih šest meseci rešimo pitanje izvoza svinjskih nogu, papaka i svega onoga što se kod nas baca ili ne koristi u dovoljnoj meri, pa do toga da razmišljamo da im kažemo 'dajte da vidimo šta ćemo sa tim litijumom i jadaritom u Zapadnoj Srbiji. Da vas zamolimo za fabriku električnih autobusa i električnih automobila, do toga da znamo da radite prototip letećih automobila, hajde da probamo da nešto od toga napravimo u Srbiji', preneo je Vučić posle susreta sa kineskim liderom Si Đinpingom.'
Nekoliko meseci kasnije, u martu 2019, „Večernje novosti“ objavljuju saznanje da je nemački „Folksvagen“ odlučio da u Srbiji izgradi novu fabriku.
'Srbija se nalazi pred privrednim zemljotresom! Nemački automobilski gigant 'Folksvagen' odlučio je da novu fabriku gradi u našoj zemlji, saznaju 'Novosti'. Najveći proizvođač vozila na svetu odlučio se za Srbiju u konkurenciji Bugarske, Rumunije, Turske i Severne Makedonije. Iako su kao favoriti za dobijanje ove investicije dugo bili Bugari, volfsburška kompanija je izabrala našu državu. Prema saznanjima našeg lista, prvi četvorotočkaši iz srpskog 'Folksvagena' trebalo bi da izađu već 2023. godine. Naš izvor nije želeo da precizira lokaciju buduće fabrike, ali je predsednik Srbije Aleksandar Vučić u nekoliko navrata pomenuo Šumadiju kao adresu investicije koja bi u potpunosti promenila 'krvnu sliku' naše ekonomije. Nova 'Folksvagenova' fabrika trebalo bi da ima kapacitet od 300.000 automobila godišnje i ona bi našem izvozu doprinosila sa 4,5 milijardi evra. U Srbiji bi trebalo da se proizvodi pet modela iz 'Folksvagenove', 'Škodine' i 'Seatove' game, odnosno marki vozila koje su sastavni deo nemačke firme.'
Istaknuto je da je, „prema nekim ranijim najavama iz ‘Folksvagena’, ali i iz Bugarske“, investicija vredna oko 1,4 milijarde evra.
'Planirano je da fabrika ima 5.000 zaposlenih, od čega čak 650 inženjera. Ono što je, takođe, veoma bitan faktor za izgradnju ove fabrike jeste i činjenica da Srbija raspolaže sa 10 odsto svetskih zaliha litijuma, od kojeg se prave baterije za elektroautomobile. Iako, će prema saznanjima 'Novosti', nova fabrika proizvoditi klasične automobile, sigurno je da će biti organizovana produkcija elektrovozila.'
„Skinuću naočare i zaplakati“
Saznanja „Večernjih novosti“ potvrdio je i predsednik Srbije, ističući da se za dolazak „Folksvagena“ Srbija „pod najtežim uslovima“ bori s još četiri zemlje. „Ako u tome uspemo, mogu samo da skinem naočare, plačem i kažem – ja sam svoj posao obavio“, rekao je Vučić.
''Folksvagen' je najveća automobilska kompanija u svetu, samo fabrika u Evropi ima 18.000 radnika, podseća Vučić. 'Imaju neformalnog ministra spoljnih poslova koji je na vezi sa svim najvažnijim ljudima u Nemačkoj. Sve sam ih molio da nam obezbede kontakte', objašnjava Vučić. Dodaje da se za tu fabriku bori pet zemalja - uz Srbiju, Bugarska, Rumunija, Turska, Ukrajina. 'Znam koliko se bori Bojko, Erdogan, Dragnea, svi smo prijatelji, ali to je tuča, borba za Srbiju. Na taj dan, ako se to desi, ja ću da skinem naočare, da plačem i kažem - svoj posao sam obavio', rekao je predsednik Srbije. Kaže da je borba ogromna: 'Trčimo, a jedna noga nam je vezana za pritku, jer nismo članica EU, a druga, jer nismo deo PEM konvencije, a Turci jesu, imaju ugovor o slobodnoj trgovini sa EU koji mi nemamo. Pod najtežim uslovima se bijemo i borimo. Od svih smo teritorijalno najmanja zemlja, a u svemu ostalom naša je ponuda nabolja', rekao je Vučić.'
U oktobru te godine predsednik Srbije najavio je da će iskoristiti sastanak sa ministrom privrede Nemačke Peterom Altmajerom da ponovo pokuša da dovede „Folksvagen“ u Srbiju.
'Obećao sam od početka da ćemo se boriti. Ove druge zemlje ne mogu da ponude subvencije, koje mi možemo', rekao je Vučić, ali i naveo da ima i tehničkih problema, mada nemaju veze sa nama. Daćemo sve od sebe da dovedemo 'Folksvagen'. Ali, ne bih da budim lažnu nadu. Borićemo se svim srcem, energijom i snagom', rekao je predsednik i našalio se: 'Spremamo se za tu posetu kao da Crvenoj Zvezdi ili Partizanu u posetu dolazi Bajern...Nagrabusio je Altmajer koliko ću da ga gnjavim oko 'Folksvagena', istakao je Vučić tokom posete Vrnjačkoj Banji.'
Nakon sastanka sa Altmajerom Vučić je istakao da je Srbija “Folksvagenu” ponudila mnogo više nego druge zemlje, „a da li ćemo imati šansu, to je na kompaniji ‘Folksvagen’ da odluči“. Ipak, Andreas Tostman, šef proizvodnje „Folksvagena“ izjavio je da njegova kompanija ne traži alternativne lokacije za izgradnju nove fabrike.
“Mi smo ponudili mnogo više u smislu podstreka za dolazak, subvencija, sve što drugi ponude, mi ćemo da ponudimo mnogo više. Borićemo se, ali ćemo sportski da prihvatimo rezultat kakav god da bude', rekao je Vučić na konferenciji za medije u Palati 'Srbija', gde se sastao sa Altmajerom. Altmajerova poseta Beogradu dešava se istog dana kada je predstavništvo nemačke automobilske kompanije 'Folksvagen' saopštilo da ne traži alternativne lokacije za izgradnju nove fabrike automobila u Turskoj.'
U martu ove godine, opet za vreme predizborne kampanje, Vučić najavljuje „dolazak automobilskog giganta u Srbiju“.
'Vama u Subotici prvima da kažem. U naredna tri meseca ćemo vas iznenaditi najboljom vesti u istoriji, a tiče se dolaska investitora, čija imena ne smem još da kažem. Reč je o automobilskoj industriji', rekao je Vučić i dodao: 'To su takva imena svetske automobilske industrije da me strah i da pomislim. Ako to bude, mislim da smo sve svoje probleme za budućnost rešili'.'
Dva dana kasnije saopštio je da je Srbija „u najužem izboru jedne od tri najveće fabrike automobila koja želi da otvori novi proizvodni pogon“.
'Mi smo u ovom trenutku jedna od tri zemlje koja su u najužem izboru jedne od tri najveće fabrike automobila u svetu. Niko ne može da se meri po uslovima i samo ukrajinski faktor može da utiče. To bi donelo na desetine hiljade novih radnih mesta', istakao je Vučić. On je konstatovao da bi to promenilo u potpunosti sliku Srbije, kao i metro koji se gradi, a dolaskom te fabrike skočile bi mnogo plate, ali i imidž Srbije, jer bi postali ne samo važno mesto za proizvodnju auto-delova, već bismo imali velikana za proizvodnju električnih automobila. Vučić je kazao da će za dva do tri meseca biti poznata odluka te kompanije, čije ime nije otkrio.'
„Skočiću u bazen od sreće“
Narednog meseca još jednom je pomenuo mogućnost dolaska automobilskih giganata u Srbiju.
'Mi sada pregovaramo sa dva proizvođača automobila. I srce i dušu ću da ostavim da ih dovedem u Srbiju. Jedan je najveći evropski, drugi svetski proizvođač. Jedan će odluku doneti krajem jula. Tresem se od straha zbog odluke, zato što će to biti spas Srbije', kazao je Vučić.'
Međutim, direktor za komunikacije “Folksvagena” Robin Ašhof izjavio je da ta kompanija trenutno ne planira otvaranje proizvodnog pogona u Srbiji.
Nakon sastanka sa kompanijom „Stelantis“, Vučić saopštava da će se u kragujevačkom „Fijatu“ proizvoditi električni automobil tipa „Fijat panda“.
Данас је важан дан за нашу земљу, почињемо потпуно нову еру у инвестицијама у Србију – потписали смо са “Стелантисом” договор о финансирању електричног аутомобила који ће се производити у Крагујевцу. pic.twitter.com/1LBpffesVh
— Александар Вучић (@avucic) April 28, 2022
'Mi danas počinjemo novu eru u investicijama u našu zemlju i u našem ponašanju u budućnosti. Potpisali smo dogovor o finansiranju električnog automobila koji će se proizvoditi u Kragujevcu', rekao je Vučić. Naglasio je da proizvodnja počinje od 2024. 'Početkom 2024. godine idemo sa poizvodnjom jednog modela koji će biti proizvođen u više fabrika, sa našim modelom u trećem kvartalu 2024. godine što će biti neverovatna prilika za Srbiju da se pohvali da ima proizvođača električnih automobila.'
Već narednog meseca predsednik Srbije najavljuje da će u drugoj polovini juna biti poznata odluka jednog velikog proizvođača automobila i obećao da će, ako bude pozitivna, on od sreće obučen skočiti u tašmajdanski bazen.
'Posle toga – završio sam posao za Srbiju. Informaciju očekujem u drugoj polovini juna, ako to bude, kao Savić ću… Ja sam jedino deblji od njega, pa ću da skočim, onako, u odelu u bazen. Mislim da bi to bila najveća pobeda Srbije, ako uspemo. Još dve zemlje su igri, mislim da smo u svemu bolji od njih, osim u jednoj stvari. Znate i vi koja je ta jedna stvar – pričamo o njoj celu emisiju', rekao je Vučić.'
Stigao je kraj godine, sezona kupanja odavno je završena, a izgleda da nije bilo razloga za Vučićevu junsku posetu bazenu „Tašmajdan“. Dolazak „Rivijana“, „najinovativnije kompanije u celom svetu kada su u pitanju električna vozila“, predstavlja, napominje predsednik Srbije, veliki uspeh, jer su, pored SAD i Kanade, svoj centar otvorili samo u Srbiji.
'Ja se nadam da je ovo samo početak, prvi stadijum. Ovo divno vozilo u koje sam i ja ovako krakat ušao bez problema, nadam se da će se uskoro proizvoditi u Srbiji, istakao je predsednik.'
Naslovna fotografija: FoNet/Instagram predsednika Srbije