"Ključna tema predizborne kampanje bila je koliko će stranaka preći cenzus."
Bezidejna, neobična i obojena bojama SNS-a, epiteti su kojima se može opisati predizborna kampanja za parlamentarne izbore 2016. godine, saglasni su učesnici Istinomerove panel diskusije politički analitičar Dušan Spasojević, profesor Fakulteta političkih nauka Miloš Bešić i novinar Istinomera Siniša Dedeić.
Politički analitičar Dušan Spasojević smatra da je ovo bila neobična kampanja u kojoj je ishod unapred bio poznat, tj. znalo se koja će partija biti stožer buduće vlade.
„Ključna tema predizborne kampanje bila je koliko će stranaka preći cenzus. U kampanji je SNS bila predominatna i imala je mogućnost da nemetne teme i okvir same kampanje. Takođe, koristili su poziciju vlasti da kampanju usmere u svoju korist“, kaže Dušan Spasojević.
Navodi da je kampanja uglavnom bila fokusirana na lidere, dok u prvom planu nisu bile ideološke i programske razlike.
„Na prvi pogled se čini da je svoje interese mnogo bolje artikulisala vanparlamentarna opozicija, kao što su pokret Saše Radulovića „Dosta je bilo“ i koalicija DSS-Dveri. Deluje kao da su imali fokusiraniju kampanju nego što je to bio slučaj sa opozicijom koja je već imala mesto u skupštini“, objašnjava Spasojević.
Vanredni profesor Fakulteta političkih nauka Miloš Bešić ovu predizbornu kampanju opisuje kao kampanju u kojoj se čuo samo jedan glas, i to glas vladajuće partije.
„Jasno je da je taj glas bio intenzivniji od ostalih i da situacija definitivno ide u korist Srpske napredne stranke, jer je čitava kampanja bila usmerena na ono što je SNS radila. Opozicija nije imala dovoljno resursa da pošalje poruke“, smatra Bešić.
Upozorava da u kampanji nije bilo dijaloga, jer je dominatna partija tako bazirala svoju izbornu strategiju.
„Ona je bazirana na jakom uporištu u medijima i nisu imali potrebu za debatovanjem, a i tako je daleko lakše. Tada se samo vas glas čuje i mnogo je lakše diktirati ukupni politički diskurs i tempo kampanje uopšte“, smatra Miloš Bešić.
Kada se pogledaju teme kojima su se stranke bavile, SNS je 45 procenata bila usmerena na ekonomska pitanja, dok je 36 odsto njihove kampanja bilo odvojeno za socijalna pitanja.
Novinar Istinomera Siniša Dedeić kaže da je ovo treća po redu predizborna kampanja koju Istinomer prati i da je ova kampanja, za razliku od prethodnih, bila bez ikakavih novih obećanja.
„Bila je ovo bezidejna igra posle koje se pamti samo rezultat. Primetno je da se u odnosu na kampanje iz 2008, 2012. i 2014. godine, broj nerealnih obećanja značajno smanjio. Međutim, ono što je loše, jeste da obećanja uopšte i nema“, upozorava Siniša Dedeić.
Objašnjava da građani samo na osnovu obećanja datih u predizbornom periodu političare mogu pozivati na odgovornost.
„Pre osam godina, glavne teme su bile Kosovo i potpisivanje SSP-a sa EU, kao i potpisivanje energetskog sporazuma sa Rusijom. Četiri godine ranije, 2012. godine, krenulo se na rešavanje socijalnih problema. U prethodnoj kampanji glavne teme su bile nezaposlenost, investicije i reforme“, kaže Dedeić.
Navodi da je ove godine vladajuća partija ponudila budućnost umesto prošlosti, dok su svi ostali samo govorili da SNS loše radi i da bi oni delovali bolje.