Nevladin sektor traži izmenu izbornog sistema
Bez obzira na rezultate izbora 24. aprila, politička elita neće ponuditi rešenja za brojne nedostatke aktuelnog izbornog sistema.
Kako je rekao, društvo je apatično, apolitično, politička elita ne vidi dalje od svog interesa s tim da ovakvo stanje nije rezultat vladavine isključivo aktuelne vlasti, već i svih prethodnih što znači da možda postoji prećutni dogovor da se ništa ne menja u sistemu. On je rekao i da, bez obzira na izborne rezultate, politička elita neće pribeći novim rešenjima već će se rukovoditi istim pristupom koji očigledno ne daje rezultate. On je istakao da su učesnici ovog okruglog stola, inače prvog u nizu, aktivni, stručni građani koji žele da pokrenu dijalog o važnim društvenim pitanjima.
Na skupu je istaknuto da izbori zakazani za 24. april neminovno otvaraju pitanje svrsishodnosti, reprezentativnosti izbornog sistema ali i učesnika u izbornom procesu. Kako je više učesnika naglasilo, postojeći proporcionalni sistem sa jednom izbornom jedinicom, u parlamentu obezbeđuje prisustvo manjina i veću zastupljenost žena, ali ne obezbeđuje ravnomernu teritorijalnu zastupljenost niti političku odgovornost izabranih predstavnika. Naime, oko 80 odsto poslanika dolazi iz Beograda zbog čega veliki broj opština ili 1,5 miliona građana nema svog predstavnika u parlamentu. Čak i oni poslanici koji potiču iz neke lokalne sredine, često glasaju protiv interesa te sredine,” ocenio je politikolog Dragiša Živković navodeći kao primer ukidanje suda u Majdanpeku koje je podržao poslanik poreklom iz tog grada.
Učesnici su naveli da su trenutno aktuelna tri predloga reforme izbornog sistema. Prvi je personalizovani proporcionalni sistem sa 250 jedinica koji je predložio CESID. Drugi model sadrži 10 izbornih okruga sa 25 izbornih jedinica, uz mogućnost uvođenja stepenastog cenzusa (tri odsto cenzus za jednu stranku, za dve stranke 5 odsto itd). Treći sistem je takođe personalizovani proporcionalni, po ugledu na Baden Virtemberg, s tim da je mana što broj poslanika nije ograničen.
On je ocenio da je i danas važeći izborni sistem 2000. godine bio dobar, ali mu nedostaje zastupljenost građana.
On je dodao da su društvene mreže eutanazija društvenog aktivizma jer ljudi smatraju da je dovoljno da nakače nekoliko fotografija koje ilustruju problem i da se tu završava njihov građanski aktivizam.
Igor Bandović je, u vidno ličnom tonu, rekao da se “na ulicu ne bi vraćao” i da je ona korisna za lokalne probleme, ali da se ne može protestovati tri meseca da bi se dobila plata. Kako je rekao, javna izloženost pojedinca je veliki teret ako nemate podršku i sve slobode koje smo mi mislili da smo osvojili – survale su se. On je deo odgovornosti prebacio i na NVO sektor kojem i sam pripada, jer je on imao ulogu u kreiranju novih demokratskih vrednosti, ali su onda počeli da pregovaraju sa donatorima, i pod pritiskom finansija, počeli da isporučuju proizvode u skladu sa željama tih istih donatora.