Ovo nije liderska kampanja, već kampanja samo jednog čoveka – premijera Aleksandra Vučića – zbog čega je nedostatak ravnoteže u zastupljenosti političkih aktera glavna karakteristika predizborne kampanje, pokazao je treći izveštaj o građanskom nadzoru kampanje koji su predstavili Novosadska novinarska škola, Share fondacija, Biro za društvena istraživanja, Transparentnost Srbija i Toplički centar za demokratiju. U funkcionerskoj kampanji prednjače gradski funkcioneri Goran Vesić i Siniša Mali iako nema izbora u prestonici. Sa druge strane, minorno je prisustvo pokrajinskog premijera Bojana Pajtića koji je zajedno sa Demokratskom strankom dobio najviše negativnih sekundi u informativnom programu televizija sa nacionalnom frekvencijom. Za razliku od prethodne kampanje, komunikacionu strategiju je promenio Muamer Zukorlić koji je zbog nove politike pomirenja i pružanja ruke svakome postao atraktivniji za medije.
Građanski nadzor kampanje / Foto: Medija centar
Od 1. do 18. aprila, premijer je odmarao samo tri dana, kazala je Dubravka Valić Nedeljković iz Novosadske novinarske škole u prilog tezi da se vodi intenzivna kampanja van kampanje u kojoj nosioci državnih funkcija na brojnim kvazi događajima promovišu svoje stranke. Ona je ocenila da premijer uspešno sprovodi strategiju Isusa Hrista tako što na svako, inače retko, provokativno novinarsko pitanje, odgovara da sve grehe prihvata na sebe čime se prekida svaka debata.
Kako je rekla, udeo državnog marketinga je neverovatnih 20 odsto, i na RTS i RTV pojedinačno, dok je na TV Pink 49 odsto. Najzastupljenije teme na lokalnim internet portalima su politički protivnici, dok je najzastupljeniji akter SNS sa učešćem od 34 odsto, SPS je dobio osam odsto, a DS 11 odsto. Kod komercijalnih TV stanica sa nacionalnom pokrivenošću, SNS je takođe najzastupljeniji politički subjekt sa udelom od 40 odsto, dok je na lokalnim televizija ta nesrazmera još izraženija – 47 odsto. Učesnici skupa su istakli da neravnomerna zastupljenost stranaka otvara pitanje da li je Regulatorno telo za elektronske medije (REM) uradilo svoj posao, kao i o čemu se odlučivalo na uredničkim kolegijumima.
Zlatko Minić iz Transparentnosti Srbija ocenio je da su zasad
apsolutni pobednici u funkcionerskoj kampanji gradonačelnik Beograda Siniša Mali i gradski menadžer Goran Vesić sa gotovo 50 promotivnih događaja u kampanji, svaki pojedinačno. Istraživanje Transparentnosti koje prati 28 funkcionera tokom kampanje, pokazalo je da se broj promotivnih aktivnosti (otvaranje fabrika, kameni temeljci, posete školama i sl) povećao 2,5 puta u odnosu na isti period prošle godine. Budući da su pojedini ministri u kampanji konstantno od 2014, poput Zorane Mihajlović, oni imaju mali porast u odnosu na prošlu godinu, ali su imali ogroman broj događaja u 2015, a još više u aktuelnoj kampanji. Premijer Vučić ima 19 pomotivnih događaja za pet nedelja kampanje što je dva puta više aktivnosti u odnosu na isti period prošle godine (10 događaja). Ministar zdravlja Zlatibor Lončar ima skoro tri puta više aktivnosti, premijer Vojvodine Bojan Pajtić takođe tri puta više, a ministar rada Aleksandar Vulin dva puta više promotivnih događaja na kojima reklamira stranku.
“Što se tiče apsolutnih brojeva, mrtva je trka ko će pobediti: Goran Vesić 48, Siniša Mali 47, što je više od jednog događaja dnevno”, kazao je Minić precizirajući da je premijer tek peti po broju promotivnih događaja.
Osim funkcionerske kampanje, primetno je i korišćenje državnih resursa u partijske svrhe, povezivanje partijskih i državnih aktivnosti kao i podrška koju funkcioneri daju lokalnim stranačkim kandidatima u čemu su opet prednjačili gradski funkcioneri Siniša Mali i Goran Vesić.
Analiza centralnih informativnih emisija na RTS, RTV Vojvodina, Pink, B92 i TV Prva, pokazala je da je primetan fenomen partijske kamere odnosno da stranke dostavljaju medijima snimke sa stranačkih događaja koje urednici netaknute emituju u informativnim emisijama, kazao je Zoran Gavrilović iz Biroa za društvena istraživanja (BIRODI). On je takođe istakao da po prvi put u ovoj kampanji javnost nije dobila izveštaj REM o zastupljenosti političkih aktera u elektronskim medijima tokom kampanje, što je bila praksa na izborima 2012. i 2014.godine.
BIRODI-jevi nalazi kažu da je u kampanji veliki broj tema, ali je malo analitičnosti, istraživanja i rasprava o suštinskim problemima društva.
“Kad pogledate teme u medijima, imate osećaj kao da su izbori u nekoj drugoj državi”, kazao je Gavrilović.
Premijer Vučić je pozitivno predstavljen na svim televizijama. On apsolutno dominira sa 11.101 sekundi u kojima je pozitivno predstavljen, u 1,070 sekundi ima neutralni tonalitet i u 395 negativni. Samo na TV Pink dobio je više od 3.000 sekundi.
Broj sekundi u informativnim emisijama / Foto: BIRODI
Lider DS i pokrajinske Vlade Bojan Pajtić je, sa druge strane, prisutan otprilike kao i Ivica Dačić, s tim da DS ima daleko više negativnih sekundi: oko 1.000 negativnih naspram Pajtićevih 19 negativnih. DS ima pozitivnih 999 sekundi, a Pajtić samo 164.
“Bojan Pajtić i DS su na Pinku više od dva i po puta predstavljeni negativno nego pozitivno. Pink je imao pik na DS u ovoj kampaji, rekao je Gavrilović.
On je dodao i da su od manjinskih stranaka dominirale stranke iz Sandžaka, dok ostalih ima vrlo malo u medijskim sadržajima u analiziranim informativnim emisijama.
Istraživač BIRODI-ja Dražen Pavlica ocenio je da nedostaje ideološko profilisanje stranaka u medijima, kao i da se stranke uglavnom obraćaju generalno narodu, a jedine dve kategorije koje se posebno pozivaju su penzioneri i mladi.
“Stepen personalizacije kampanje je verovatno najveći od 90tih. Ne misli se samo na prisutnost premijera, već da najčešće govore predstavnici vrha stranke”, ocenio je Pavlica.
Kako je rekao, u kampanji je prisutna i figura političkog neprijatelja što je naročito razvila TV Pink, a glavni protagonist je Bojan Pajtić.
Andrej Petrovski iz Share fondacije istakao je da u onlajn medijima dominiraju stranke kojih nema u tradicionalnim medijima, i to desničarske političke opcije. Analiza fejsbuk strana 22 stranke tokom šest nedelja, od 4. marta do 15. aprila, pokazala je da je bilo ukupno 780 hiljada interakcija, sa oko 165 hiljada učesnika.
“Ova poslednja nedelja je bila najaktivnija i to zahvaljujući Dverima i jednom postu “Žene će spasiti Srbiju” koji je imao 18 hiljada interakcija, i to je prvi viralni post”, kazao je Petrovski.
Dveri su apsolutni lider po broju interakcija, blizu 250 hiljada dok je na drugom mestu “Dosta je bilo” sa oko 120 hiljada interakcija, zatim slede SNS i SRS koji su na istom nivou. Dveri su takođe vodeće po broju ljudi koji su aktivni na mrežama u kontekstu kampanje, čak 40 odsto. Petrovski je takođe rekao i da nema preterano mnogo „botova“ tokom kampanje. Za razliku od fejsbuka, tviter je irelevantan: nekoliko korisnika ima veću aktivnost među kojima su socijalisti, Dosta je bilo, a N1 od medija, kazao je predstavnik Share fondacije.