Ne, BBC nije objavio da su kemtrejlsi klasifikovani kao nova vrsta oblaka
Korisnici društvenih mreža dele članak u kojem se manipuliše izveštajem “BBC”-ja iz 2017. godine o novim tipovima oblaka koji su uvršteni u Međunarodni atlas oblaka.
- Na mrežama se dele tvrdnje da je “BBC” objavio da je Međunarodni atlas oblaka klasifikovao kemtrejlse kao novu vrstu oblaka.
- Reč je o manipulaciji starim člankom “BBC”-ja iz 2017. godine u kojem se izveštava da je 12 novih tipova oblaka uvršteno u Međunarodni atlas oblaka, među kojima su i takozvani contrails, odnosno kondenzacioni tragovi formirani od izduvnih gasova aviona. U tekstu “BBC”-ja ne pominju se kemtrejlsi. Teorija zavere o kemtrejlsima je nebrojeno puta dekonstruisana i nema utemeljenje u stvarnosti.
- Objave na mrežama ocenili smo kao netačne.
Na mrežama u regionu se raširio članak sa portala “Novi svjetski poredak” u kojem se navodi da je “‘BBC’ objavio da će kemtrejlsi biti službeno priznati kao nova vrsta oblaka”.
U spornom tekstu piše:
“Prema BBC-u, Chemtrailsi će biti službeno priznati kao nova vrsta oblaka od strane međunarodnog tijela ‘International Cloud Atlas’. Prema BBC-jevom meteorologu John Hammondu, tragovi ostavljeni na nebu od strane aviona, poznati pod imenom ‘Chemtrails’, sada će biti dodani u službenu referentnu enciklopediju o oblacima, utemeljujući svoj status kao znanstveno priznata pojava”.
Posredi je manipulacija starim člankom “BBC”-ja iz 2017. godine u kojem se izveštava da je 12 novih tipova oblaka uvršteno u Međunarodni atlas oblaka, među kojima su i takozvani contrails, odnosno kondenzacioni tragovi formirani od izduvnih gasova aviona. U tekstu “BBC”-ja ne pominju se kemtrejlsi – takođe naziv za tragove koje avioni ostavljaju pri letenju, ali koji prema tumačenju teoretičara zavera navodno sadrže otrovne hemikalije kojima nas zaprašuju iz vazduha. Teorija zavere o kemtrejlsima je nebrojeno puta dekonstruisana i nema utemeljenje u stvarnosti.
Članak na koji se referiše u spornim objavama na mrežama “BBC” je objavio 23. marta 2017. godine pod naslovom ‘Novi’ talasasti oblak konačno dobija zvanično priznanje (eng. “’New’ wave-like cloud finally wins official recognition”). U članku se navodi da je Međunarodni atlas oblaka (International Cloud Atlas) po prvi put prepoznao 12 “novih” tipova oblaka, među kojima su i takozvani contrails – kondenzacioni tragovi na nebu formirani od parnog traga aviona.
“Atlas takođe uključuje prepoznavanje procesa koji mogu dovesti do stvaranja oblaka, tako da se oblaci koji nastaju usled šumskih požara sada klasifikuju kao flammagenitus. Slično se klasifikuju delovi oblaka koji se formiraju nad šumama i nad vodopadima, ali takođe i najčešće viđeni contrails (kondezacioni tragovi, prim.aut) na nebu, formirani od izduvnih gasova aviona”, piše “BBC”.
Na veb stranici Međunarodnog atlasa oblaka kondenzancioni tragovi aviona nalaze se u kategoriji “Special clouds” (u prevodu “Posebni oblaci”).
“Kondenzacioni tragovi aviona (contrails) koji su postojali najmanje 10 minuta dobiće ime vrste Cirrus, nakon čega sledi samo poseban naziv oblaka ‘homogenitus’, tako da će trag biti poznat samo kao Cirrus homogenitus. Kako novi ili nedavno formirani kondenzacioni tragovi aviona mogu da dožive prilično brzu promenu i da se prikažu u različitim prolaznim oblicima, na ime neće biti primenjene dodatne vrste, varijacije i karakteristike”, navodi se u Atlasu.
“BBC” je u odvojenom članku na “BBC weather” veb stranici (takođe objavljenom 23. marta 2017. godine) izvestio da je “homogenitus novo ime u Atlasu oblaka dato oblacima stvorenim tragovima aviona”.
Dakle, ni u izveštajima “BBC”-ja, ni na veb stranici Međunarodnog atlasa oblaka ne pominju se kemtrejlsi (chemtrails), već kondenzacioni tragovi aviona contrails. Nema dokaza da teorija zavere o kemtrejlsima, prema kojoj nas zaprašuju štetnim hemikalijama koje se navodno ispuštaju u vazduh pri letovima aviona, ima uporište u stvarnosti.
“BBC”, takođe, navodi da je Atlas, koji datira iz 19. veka, globalna referentna knjiga za posmatranje i identifikaciju oblaka, koja je dostupna u digitalnom izdanju. Atlas objavljuje Svetska meteorološka organizacija (SMO), koja ima konačnu reč o sadržaju, uključujući dodavanje “novih” oblaka i karakteristika oblaka.
Na zvaničnoj veb stranici “The National Weather Service”-a (USA) navodi se da su kondenzacijski tragovi (contrails = condensation + trails) tragovi koje za sobom ostavljaju mlazni avioni pri letenju.
“Trake se formiraju kada se vruć vlažni vazduh iz izduvnih mlaznica pomeša sa vazduhom iz okoline niskog pritiska pare i niske temperature. Mešanje se dešava direktno iza aviona zbog turbulencije koju generiše motor. Ako dođe do kondenzacije (pretvaranja gasa u tečnost), trag postaje vidljiv. Pošto su temperature vazduha na ovim visokim atmosferskim nivoima veoma hladne (generalno hladnije od -40 F), potrebna je samo mala količina tečnosti da bi došlo do kondenzacije. Voda je normalan nusprodukt sagorevanja u motorima. Dužina trajanja traga je direktno proporcionalna količini vlage koja se već nalazi u atmosferi. Postojanost tragova nije pokazatelj da sadrže neku vrstu hemikalije, ili da je u pitanju neka vrsta spreja, navodi “The National Weather Service”.
Objašnjenje o tome šta su contrails objavljeno je i na zvaničnoj veb stranici Meteorološke kancelarije nacionalne meteorološke službe Ujedinjenog Kraljevstva – “Met Office”.
“Kondenzacioni tragovi su dugačke tanke linije oblaka, koje se obično vide iza aviona. Mlazni motori aviona proizvode vodenu paru kao nusproizvod sagorevanja goriva. Iznad 20.000 stopa, vazduh koji okružuje avion je znatno ispod nule, tako da hladi vodenu paru koja izlazi iz zadnjeg dela motora. Ovo uzrokuje da se vodena para brzo kondenzuje, a zatim zamrzne. Sićušne čestice iz motora, poznate kao kondenzaciona jezgra, deluju kao početna tačka za kondenzaciju, ostavljajući tanke tragove kristala leda iza motora aviona”, navodi “Met Office”.