Izrael nije promenio bar-kod svojih proizvoda kako bi izbegao bojkot
Bar-kod sam po sebi ne otkriva gde je proizvod proizveden.
- Na Fejsbuku se deli tvrdnja da je Izrael „promenio bar-kod svojih proizvoda kako bi izbegao bojkot”.
- Reč je o dezinformaciji. Bar-kod ne otkriva zemlju porekla proizvoda.
- Objave na Fejsbuku su obmanjujuće.
Na društvenim mrežama se dele tvrdnje da je „Izrael promenio svoj bar-kod sa 729 na 871 zbog bojkota izraelskih proizvoda”.
Činjenica je da bar-kod ne služi kao sredstvo za identifikaciju zemlje porekla ili proizvodnje proizvoda; on samo označava državu članicu „GS1” u kojoj je registrovana proizvodna kompanija.
„GS1” je neprofitna međunarodna organizacija koja razvija i održava sopstvene standarde za bar-kodove i odgovarajuće prefikse kompanija. Najpoznatiji od ovih standarda je bar-kod, simbol štampan na proizvodima koji se mogu elektronski skenirati.
Svaka organizacija, odnosno država članica, ima jedinstveni prefiks kompanije (Global Company Prefix – GCP). Prema podacima sa „GS1” liste prefiksa kompanija, izraelske kompanije imaju prefiks 729, a holandske koriste prefikse između 870 i 879.
Međutim, postojanje specifičnog prefiksa ne znači da je proizvod napravljen u toj zemlji. „GS1” je jasno naveo da kompanije članice „GS1” imaju slobodu da proizvode robu na globalnom nivou. „GS1” prefiks ne služi kao sredstvo za identifikaciju zemlje porekla ili proizvodnje proizvoda; on samo označava zemlju članicu „GS1” u kojoj je registrovana proizvodna kompanija.
Na primer, u ovom kontekstu, proizvod sa bar kodom 729 mogao bi da se proizvodi i u bilo kojoj drugoj zemlji, ne samo u Izraelu. Označava kompaniju registrovanu u Izraelu za dobijanje bar koda, bez obzira na to gde se stvarna proizvodnja odvija. Zemlja porekla se obično pominje na detaljima proizvoda ili na etiketi.
„GS1” je u odeljku sa čestim pitanjima takođe pojasnio da kada se prefiks izda kompaniji, nije dozvoljeno da se prodaje, iznajmljuje ili deli sa bilo kojom drugom kompanijom, bilo u potpunosti ili delimično. Kompanije su dužne da obaveste svoju „GS1” organizaciju članicu o svim promenama pravnog statusa u roku od godinu dana, kako bi se obezbedila neometana tranzicija.
Ovom temom bavili su se i „Factly”, „Boom” i „FullFact”.