Kemtrejlsi u epizodi – „plaćeno zaprašivanje”
U poslednjoj verziji čuvene teorije zavere o kemtrejlsima navodi se da se „zaprašivanje plaća u milijardama zemljama koje su na to pristale”.
- Na Fejsbuku se deli fotografija unutrašnjosti aviona sa balastnim (teretnim) bačvama uz tvrdnje da „postoje dogovori koje države sklapaju kako bi naplaćivale dozvolu za zaprašivanje”.
- Nema dokaza o postojanju takvog programa. Fotografija prikazuje teretne bačve sa vodom koje se koriste za testiranje težine i ravnoteže tokom probnih letova.
- Objave na Fejsbuku su obmanjujuće. Teorija zavere o kemtrejlsima je jedna od najupornijih.
Neiscrpna konspiracija o kemtrejlsima periodično iznedri nove modifikacije jedne od najpopularnijih teorija zavere o čuvenom „zaprašivanju iz vazduha”. U poslednjoj verziji koja se ovih dana deli na Fejsbuku, tvrdi se da se „zaprašivanje plaća u milijardama zemljama koje su na to pristale”, te da postoji čak i „cenovnik po barelu”. U objavama je i fotografija koja prikazuje unutrašnjost aviona sa bačvama.
Ali – nema dokaza – o postojanju takvog programa. Na fotografiji su teretne bačve koje se koriste za simulaciju putnika prilikom testiranja različitih konfiguracija težine i ravnoteže u avionu tokom probnih letova.
Obrnuta pretraga pokazala je da je fotografija prvobitno objavljena na veb sajtu „Flickr” u decemberu 2007. godine uz opis: „Pogled sa gornje palube koji prikazuje balastne tankove na A380. 15. novembar 2005.”
Kako je Istinomer već pisao, teretni tankovi/bačve sa vodom koriste se za simulaciju putnika prilikom testiranja različitih konfiguracija težine i ravnoteže u avionu tokom probnih letova. „Bačve su ponekad izolovane, a ponekad povezane cevima, tako da voda može da se pumpa naokolo u letu kako bi simulirala kretanje putnika”, objasnio je britanski istraživač Mik Vest, koji rukovodi sajtom metabunk.org.
Sporna fotografija nalazi se u Vestovoj kolekciji fotografija unutrašnjosti aviona koje se koriste za promociju teorije zavere o kemtrejlsima.
„Ovu fotografiju gornje palube A380 (iz 2005.) promoteri kemtrejlsa obično koriste kao dokaz”, navodi Vest i navodi Jutjub video na kojem se vide teretne bačve prilikom testiranja istog modela aviona A380 pred vazdušni nastup u Kini.
O tome da proizvođači aviona obično koriste balastne cevi za kontrolu centra gravitacije i simulaciju težine putnika na probnim letovima za nove avione, pisao je i portal „USA Today” u analizi sličnih fotografija teretnih bačvi u avionima.
Teorije zavere o kemtrejlsima uporno opstaju uprkos nedostatku dokaza da su tvrdnje o navodnom zaprašivanju tačne. Beli tragovi na nebu nisu štetne hemikalije, već kondezacioni tragovi koji se formiraju kada se vodena para, koju motori aviona proizvode na velikim visinama, zamrzne pri ispuštanju u hladan vazduh koji okružuje avion.
Postojanje kemtrejlsa demantovali su istraživači sa „Harvarda”, grupa naučnika sa „Carnegie Instituta za nauku”, Američka agencija za zaštitu životne sredine, Američko ratno vazduhoplovstvo…
***
Ideja da vlade ili sile u senci rutinski prskaju planetu hemikalijama sa redovnih putničkih letova pojavila se 1990-ih, piše BBC. U početku su pobornici teorije tvrdili da se sprejevi koji sadrže otrovni metal i barijum koriste za smirivanje ili smanjenje populacije. Ali ideja je usput evoluirala, pa se tako tvrdilo da se kemtrejlsi koriste za širenje kovida 19, distribuciju vakcina, pokretanje programa „kontrole uma”, smanjenje populacije i promovisanje „novog svetskog poretka”.
***
Britansko udruženje pilota avioprevoznika (BALPA) saopštilo je za BBC da je upoznato sa neosnovanim teorijama o hemijskim tragovima.
„Ometanje ovim lažnim teorijama skreće pažnju sa onoga što je zaista važno i sa oblasti za koje verujemo da ih treba dalje proučavati. Postoji zabrinutost da mlaznjaci na velikim visinama doprinose dugoročnim klimatskim promenama – ne putem bilo kakvog namernog oslobađanja tajnih hemikalija, već preko tragova u mehanizmu poznatom kao ‘radijativna forma’ ” objasnili su iz „BALPA” za „BBC”.
*Radijativna forma (eng. radiative forcing) je razlika između dolaznog sunčevog zračenja i odlazećeg zemaljskog zračenja, navodi se na veb sajtu edukativnog tima za energetiku sa Univerziteta u Kalgariju. Zračenje je povezano sa emisijama aviona koji lete na većim visinama i rezultira većim potencijalom globalnog zagrevanja. Promena nadmorske visine na manje od 2 odsto letova mogla bi smanjiti klimatske promene povezane za 59 odsto, pokazalo je istraživanje koje je predvodio „Imperial College London”.