Magnetizam saharske prašine ne dokazuje teoriju zavere o kemtrejlsima

Snimci na kojima se demonstrira da prašina sakupljena sa automobila ima magnetno svojstvo, epizodno se pojavljuju na društvenim mrežama nakon što vetar donese prašinu iz Sahare na određena područja. Uobičajeno, snimci se koriste za širenje teorija zavere da nas zaprašuju iz vazduha hemijskim otrovima.
Izvor: Canva
  • Na mrežama je viralan snimak na kojem osoba sakuplja prašinu sa automobila i pokazuje da ona privlači magnet, te implicira da prašina sa automobile nije prašina iz Sahare, već mešavina metala i drugih štetnih supstanci kojima nas zaprašuju iz vazduha.
  • Saharska prašina sadrži prirodne magnetne čestice, uključujući hematit, koji prašini daje karakterističnu crvenu boju. Magnetno svojsto prašine iz Sahare ne dokazuje nebrojeno puta dekonstruisanu teoriju zavere o kemtrejlsima i zaprašivanju. 
  • Objave na mrežama su obmanjujuće.

Na mrežama u regionu viralan je snimak na kojem osoba demonstrira da prašina sakupljena sa automobila privlači magnet, te insinuira da to “nije pesak iz Sahare”, već, kako kaže, “mešavina metala i drugih štetnih supstanci”, kojima nas navodno “zaprašuju iz vazduha”.

Video je krenuo da se deli na mrežama nakon što je sredinom juna u regionu ponovo padala takozvana “prljava kiša”, usled novog talasa saharske prašine koja je stigla na naše područje sa Severa Afrike.

Izvor: FB screenshot

Činjenica je, međutim, da je magnetizam prirodno svojstvo saharske prašine. Prašina iz Sahare sadrži prirodne magnetne čestice, uključujući hematit, koji joj daje karakterističnu crvenu boju. Magnetno svojsto saharske prašine ne dokazuje nebrojeno puta dekonstruisanu teoriju zavere o kemtrejlsima i zaprašivanju. 

Karakteristična crvena boja saharske prašine odražava prisustvo malih količina hematita, slabo magnetnog minerala. Saharska prašina takođe može da sadrži veštačke čestice magnetita i druge čestice zagađenja koje se mešaju sa njom dok putuje ka severu. Međutim, metali koji potiču od zagađenja vazduha obično su prisutni u mnogo manjim količinama od čestica prašine koje sadrže metal prirodnog izvora”, objasnila je za “Rojters” profesorka Barbara Maher, direktorka Centra za u Magnetizam i paleomagnetizam životne sredine, na Univerzitetu Lankaster u Engleskoj.

Povezan sadržaj

Profesor Ričard Harison, šef Odeljenja za nauke o Zemlji na Univerzitetu u Kembridžu, rekao je za “Rojters” da “prašine iz Sahare može da sadrži i jače magnetne minerale, magnetit i magemit”.

Magnetna svojstva saharske prašine nošene vetrom dokumentovana su i u brojnim naučnim istraživanjima.

***

Saharska prašina je sastavljena od peska i mineralnih čestica sa 3,5 miliona kvadratnih milja afričke pustinje Sahare. Nacionalna uprava za okeane i atmosferu naziva je i Saharski vazdušni sloj (SAL) koji se formira iznad pustinje Sahare tokom kasnog proleća, leta i rane jeseni. Oblaci prašine mogu da putuju i utiču na lokacije širom sveta, hiljadama milja daleko od Afrike. Pokazalo se da toplota, suvoća i jaki vetrovi povezani sa oblacima prašine potiskuju tropske ciklone, piše “USA Today”.

“U većini slučajeva, vremenski sistem niskog pritiska prenosi saharsku prašinu preko Sredozemnog mora u Evropu. Ovi sistemi su energični i stvaraju jake vetrove u smeru suprotnom od kazaljke na satu. Obično se javljaju u proleće. Vremenski sistem visokog pritiska takođe može izazvati ove događaje, ali to je manje verovatno”, rekao je za “DW” stručnjak za pesak i prašinu sa istraživačkog Superkompjuterskog centra u Barseloni, Karlos Perez Garsija Pando.

Stjuart Evans, stručnjak za prašinu sa Univerziteta u Bafalu u Njujorku objasnio je za “DW” da “čestice prašine koje na kraju odlete u Evropu mogu tako dugo da ostanu u vazduhu jer su mnogo manje od peska, koji mnogo brže ispada iz vazduha”, te istakao da je “ono što stiže u Evropu oluja prašine, ali ne i peščana oluja”.

***

Teorije zavere o kemtrejlsima uporno opstaju uprkos nedostatku dokaza da su tvrdnje o navodnom zaprašivanju tačne. Istinomer je o toj temi pisao u više navrata.

Beli tragovi na nebu nisu štetne hemikalije, već kondezacioni tragovi koji se formiraju kada se vodena para, koju motori aviona proizvode na velikim visinama, zamrzne pri ispuštanju u hladan vazduh koji okružuje avion.